Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kunnen we de gatgets even loslaten als we fietsen - Forum Wereldfietser

Kunnen we de gatgets even loslaten als we fietsen

Hallo,

Ik zie steeds meer topics over allerhande gadgets die mee moeten op reis en die allerlei gemak geven. Allerlei tablets, pad's en pod's, net(te)books en ga zo maar door.
Dat het gezin zonder WIFI niet meer neerstrijkt op de camping is me al opgevallen, maar dat de wereldfietser zo gehecht is aan zijn speelgoed dat het kost wat het kost mee moet verbaasd me.
Vakantie op de fiets kan je even losmaken van de dagelijkse beslommeringen maar soms lijkt het alsof zelfs dat niet meer lukt.
Och, ik heb 26 versnellingen meer op mijn fiets dan mijn vader, mijn tent weegt een 15% van die van hem, ik kan in bijna heel Europa met een munt afrekenen en zo nog wat kleine dingen. Shane zou het een aantal jaar geleden in Lapland ook nog minder comfortabel hebben gehad dan hij het nu gaat krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=U7VvhHPS67E
Ik vind het toch wel erg fijn dat ik nog contact kan hebben en steun kan zoeken bij vrienden en lezers als ik ergens ziek ben in een $5 hotel kamer tussen de kakkerlakken ...

Weer bericht kijken in bed en toch omdraai omdat je weet dat het een uur later droog wordt.

In contact komen en afspreken met andere fietsers.

Film kijken en emailen bij wild kamperen kan ook wel grappig zijn :)

Blijft een persoonlijk keus....
iFietsers kleppen veel op het forum, daarom lijken het er meer dan het er zijn :D
Leon (vooralsnog alleen camera en GSM waar mee je 's avonds zou kunnen bellen of sms-en en dit ca. 1x per vakantie doet)
Fiets en laat fietsen - ieder het ding waar hij zich goed bij voelt! :wink:
Wat is precies je bezwaar? Die gadgets verbeteren mijn fietservaring alleen maar. Reisverslagen op het internet leveren me ideeën over routes, gpx-tracks helpen me de mooiste paadjes te vinden, een e-reader laat me minder zweten op die steile helling (minder gewicht mee te slepen) ...
Enne als al de 1102 leden van het WorldCycle Videos-forum geen gadget in de vorm van een (video)camera hadden meegesjouwd hadden we nu niet kunnen genieten van 1809 fietsfilmpjes. Enne was ikzelf een heel leuke hobby armer geweest :P

http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser
Leon schreef:iFietsers kleppen veel op het forum, daarom lijken het er meer dan het er zijn :D
Blanche en Peter bedankt voor het terstond illustreren van mijn stelling :lol: :wink:
Leon
Paul, je bent, vrees ik, compleet kansloos met je topic.
WF zijn, denk ik, door ervaring WFweekendtochtjes, een afspiegeling van de maatschappij met die afwijking dat ze graag hun vrije dagen fietsend doorbrengen en misschien wat eigenwijzer zijn. Dat laatste vind ik overigens een enorm leuk iets. En aangezien gps, telefoon met weetikveelwat, camera's met de meest fantasische snufjes, e readers heel normaal zijn in het leven van nu, is het ook niet raar die mee gaan op de fiets. Alsof deze mensen minder relaxen op hun vakantie. En dat een vakantie zonder electronica garant staat voor een betere vakantie. Daar hebben meer factoren mee van doen, denk ik. Wanneer mijn boeken uit zijn halverwege de vakantie baal ik flink en zweer dat ik bij terugkomst een e reader ga aanschaffen. Koop ik een huis! Dom dom dom. Moet ik de volgende vakantie weer extra gewicht meezeulen.
Het zal je verbazen dat ik hoogstens een gsm die alleen telefoon is en een simpele camara (met 3 miljoen te veel mogelijkheden) meesleep op vakantie en ze vaak met tegenzin gebruik. Ervaring heeft geleerd dat ik bij terugkomst spijt heb van de te weinig foto's die ik gemaakt heb. Mijn ouders willen graag 1 maal per week op de hoogte gesteldworden van mijn welzijn. Overigens geniet ik me suf van foto's en films van anderen maar heb zelf absoluut geen lol in het maken ervan.
Het is te kort door de bocht, Paul.
Loes
Trekkingpaul schreef:maar dat de wereldfietser zo gehecht is aan zijn speelgoed dat het kost wat het kost mee moet verbaasd me.
Dat mag.
@ Loes
Paul, je bent, vrees ik, compleet kansloos met je topic.
WF zijn, denk ik, door ervaring WFweekendtochtjes, een afspiegeling van de maatschappij met die afwijking dat ze graag hun vrije dagen fietsend doorbrengen en misschien wat eigenwijzer zijn. Dat laatste vind ik overigens een enorm leuk iets. En aangezien gps, telefoon met weetikveelwat, camera's met de meest fantasische toeters en snufjes heel normaal zijn in het leven van nu, is het ook niet raar die mee gaan op de fiets. Alsof deze mensen minder relaxen op hun vakantie. En dat een vakantie zonder electronica garant staat voor een betere vakantie. Daar hebben meer factoren mee van doen, denk ik.
Het zal je verbazen dat ik hoogstens een gsm die alleen telefoon is en een simpele camara (met 3 miljoen te veel mogelijkheden) meesleep op vakantie en ze vaak met tegenzin gebruik. Ervaring heeft geleerd dat ik bij terugkomst spijt heb van de te weinig foto's die ik gemaakt heb. Mijn ouders willen graag 1 maal per week op de hoogte gesteldworden van mijn welzijn. Overigens geniet ik me suf van foto's en films van anderen maar heb zelf absoluut geen lol in het maken ervan.
Het is te kort door de bocht, Paul.
Loes

- met je eens Loes :wink:
- Eigenwijs zeeer zeker... ik heb soms last van mezelf, soms niet leuk soms wel :wink:
- Relaxen op een fietsvakantie, bijna niet. Vaak ploeteren en afzien, wel genieten nadien. :wink:
- Door eigenwijsheid de mooiste tochten en hoogste bergen volbracht. :wink:
- GSM, GPS etc., door mijn eigenwijsheid nooit aan willen beginnen. Bij naderinzien toch aan begonnen en nu plezier er van. bv. via sms een terugreis vanuit Malaga geregeld. :wink:
- Bij terug komst spijt van té weinig foto's... JA, maar ik maak er honderden en geniet er van. :wink:
- Te kort door de bocht is gevaarlijk. :|

Henk

kunst en fietswerk
[quote="Loes van den Bergen"]Paul, je bent, vrees ik, compleet kansloos met je topic.
Nou als ik zo de reacties zie maakt het nogal wat los op deze koude woensdag.
Alsof ik een camera- en GPSverbod uitvaardig ofzo. Het staat in kletspraat Loes, maar als je me kansloos vind met mijn topic dan zegt dat meer over jou dan over mij lijkt me. :P
henkfietst52 schreef:- Te kort door de bocht is gevaarlijk. :|
Te lang ook.. :wink:
Trekkingpaul schreef:Hallo,

Ik zie steeds meer topics over allerhande gadgets die mee moeten op reis en die allerlei gemak geven. Vakantie op de fiets kan je even losmaken van de dagelijkse beslommeringen maar soms lijkt het alsof zelfs dat niet meer lukt.
Gelukkig heb ik geen dagelijkse beslommeringen. Fiets en kampeer omdat ik dagelijks tijd over hou. Doe alles nog met kaart en kompas. Al 50 jaar.
Maar nu ontkom ik er niet aan een Garmin eTtrex 20 of 30 aan te schaffen. Veel plaatsen (POI) worden aangeduid met coördinaten. En die staan niet op de kaart. De vooruitgang vraagt om aanpassing.
Sinds kort heb ik ook een prepaid telefoon mee. Voor noodgevallen. Gekregen van mijn echtgenote. Vaste telefooncellen zijn verdwenen. Het is niet anders.

Piet.
Het is slechts een kwestie van tijd:
ooit was een gsm een gadget
ooit was een digitale fotocamera een gadget
ooit was een gps een gadget
ooit was een netbook een gadget
ooit was een tablet een gadget.

De echte gadgets bij een fietsvakantie: fietsstandaard, vlinderstuur, verende zadelpen, Rohloffnaaf enz.
Ben het in grote lijn erg eens met Paul.
't Kan best wat minder.
Al die hysterische electronica, je blijft er mee bezig en als je alsmaar je pijltje op de Garmin moet volgen, wat zie je dan nog van de omgeving?
De charme van gewoon eens een mens langs de weg, in alle talen die je wel of niet machtig bent, om de richting vragen?
Ja, een route boekje moet je ook in de gaten houden, en wat is er nou leuker dan gewoon, tegen alle tegenwind in!, een grote fietskaart open te vouwen en weten waar je ècht bent en wat er om je heen aan mogelijkheden is.
Máár: een mobiel is o.k.! Niet om altijd maar bereikbaar te zijn, midden op dat drukke kruispunt bv!, kom zeg, maar om 's avonds toch ff het thuisfront gerust te stellen.
Zo'n lekker plat dig. cameraatje dat niks weegt, óók! Al maak ik nooit zo vreselijk véél foto's, plak ze gewoon in m'n album, en voor de rest: ik onthou het zó ook wel.
Boeken, ja, zo'n heel dik engels pocket-boek, en dan met je mes de gelezen bladzijden afsnijden en wegdoen. Je voelt je lichter worden. :D
Meestal slaap ik al voordat ik het hoofdstuk uitgemaakt heb.
Néé, ik ben niet tegen de vooruitgang, incl. POI, maar vind het zo nu en dan inderdaad wat te véél van alles.
Fietsen is nog steeds iets mechanisch, je hebt er greep op, banden plakken, sleutelen etc. Concreet, handtastelijk.
Ik, 69, geef toe: veel van die electronica.., daar heb ik geen grip op. Toen we ergens in Polen, ja, ja, sterk verdwaald waren en de Garmin o.i.d. ons alsmaar terug wilde hebben, naar wat later bleek gewoon en onberijdbare autosnelweg was, besliste het kompas!
Ik krijg wel eens het gevoel dat "men" zich voor alles en nog wat wil indekken. 2 Buitenbanden xtra meenemen, in Europa, las ikergens.
Leven is risico nemen, fietsen is dat ook!
Maar: het is ook vertrouwen!
Dan gaat het een keer diepgaand mis, verkeerd, fout, je zit helemaal stuk!
Ergens in een diep, tegen het avondvallen, donker duits bos was dat met mij zo. Kapot, route alleen maar lopen, strompelen, geen eten, geen drinken, weg kwijt, nou ja.
Ik hoorde een kerkklok, die kant op! Kwam terecht in zo'n kroeg vol drinkende, Sonntagsabond vierende Beiers.
Fantastisch. Mocht onder de privé douche, kreeg veel aan Schnitzels èn uiteraard (gratis) bier. Mocht slapen onder het biljart, kortom:
Zo kom je nog eens wat tégen.
Het leuke van fietsen vind ik, na vzv mogelijk voor alles gezorgd te hebben, dat er altijd wel weer iets op komt dagen.
Want, en vergeet dat niet: mensen hebben respect voor je!
Behalve dan die rotknul, helemaal clericaal, die me op het St Pietersplein, na 4 weken afzien een ere rondje rijden om de Obelisk, toesiste: "Holy City, NO BIKES!"
Ach, wat weet zo'n knul nu van het èchte leven!
"Jesus loves Bikes!" zei ik.
't Is langer geworden dan ik wel wilde,
gewoon: ga op weg en geniet er van!
Ik (26) kan me wel een klein beetje inleven wat Paul bedoeld.
Alleen volgens mij blijft hij een klein beetje steken bij het idee dat de technologie ook voorruit gaat en dat prikkels bij mensen op levert waardoor wij interesse krijgen in de mooie nieuwe ontwikkelingen die het leven voor sommige misschien wel leuker en ook makkelijk kan maken.

Uiteindelijk leven we in een land waar technologie en hebzucht :) vrij hoog staat.

Ik zelf begin pas dit jaar met mijn eerste reis en bouw momenteel een veel te luxe fiets voor mezelf. Maar dat komt omdat ik de binnenkant van de materialen interessant en... geil vind ;) Daarbij zal ik voor het gemak mijn mobiel mee nemen.. jaja maar dan voor 3 weken lang internet in het buitenland zal aanvragen. voor 15 euro per week heb je dit. + een mee neem accu ding, hoe heet zoiets ook alweer.

In de nieuwe fiets komt geen naaf dynamo omdat dit voor mijn gevoel nu niet nodig zal zijn. Ik zal geen gps kopen omdat ik zelf het gevoel wil krijgen op vakantie dat ik de route zelf moet gaan zoeken. Dus kijken waar de zon staat en af en toe op google maps kijken voor "misschien" mooie weggetjes. Dit geeft mij een lekker gevoel met hopelijk leuke niet verwachte ervaringen waar je later leuk terug naar kan kijken.

Een fietsreis boek met een wegenkaart enzo zou geen overbodige luxe zijn.
Dat neem ik ook zoiezo mee.

Grt Martin
Ik nam alleen telefoon en iPod mee. Muziek omdat ik dat heerlijk rustgevend vind en op de telefoon kon ik, waar aanwezig, wifi ontvangen en skypen/blog bijwerken oid.

Ik wil nog een dynamolader en een gps ding hebben. Maar eigenlijk alleen omdat ik het idee heb dat dit mijn fietsgemak en plezier zal vergroten.

Ik heb een tablet gekocht voor mijn studie en die zal zeker meegaan als ik weer ga fietsen. Lekker makkelijk blog bijwerken met een toetsenbordje dat geïntegreerd in de hoes of surfen en mailen. En natuurlijk boekjes lezen na de tocht met een pilsje/wijntje.
Paul, we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn. Kletspraat of niet. En misschien ben jij ook wel de typische wereldfietser. Nogal eigenwijs of eigenzinnig in het gebruik of eerder het niet gebruiken van electronica omdat je daardoor een fijnere vakantie hebt. Prima, maar dat kun je niet voor iedereen bepalen. Loes
Ik heb een matje mee om op te slapen. En en telefoon om af en toe contact te hebben met het thuisfront. Ik heb een brandertje om te koken. En een IPad om onderweg mijn reisverslagen te maken en af en toe een hostel te boeken. Ik heb een routeboekje mee om te zien of er nog wat leuks is te zien onderweg. En een GPS om gemakkelijker de route te vinden. Ik heb een bandenplaksetje mee voor als ik een lekke band heb. En een fototoestel om mijn herinneringen vast te leggen.

Ik zou zonder matje, brander, routeboekje of bandenplaksetje kunnen gaan. Ik zou ook zonder telefoon, IPad, GPS, en fototoestel kunnen gaan. Maar ze voegen allen wat toe aan mijn fietsvakantie, dus ik neem ze wel mee. Voor mij zijn het geen gadgets en/of functioneel noodzakelijk. Maar ik heb er wel plezier van. En als anderen zonder matje willen gaan omdat ze ook op de grond kunnen slapen. Of zonder brander omdat ze liever uit eten gaan, dan vind ik dat prima, want dat is hun keuze.