Additionally, paste this code immediately after the opening tag: isolatie kleding onderlaaag - Forum Wereldfietser

isolatie kleding onderlaaag

Ik fiets nu naar werk met een enkele een broek met -6 zonder wind is het te doen.

Maar als er wind zou staan en de gevoelstemparatuur is dan -20 ofzo dan wil ik er niet aan denken om zonder onderlaag te werken en te fietsen dus ik wil een onderlaag kopen, ze zeggen wol is het beste, maar ik heb een keer wollen onderkleding gehad en toen dat nat werd van het zweet was dat hoogst oncomfortabel.

De bedoeling is om de kleding aan te houden omdat ik regelmatig tijdens mijn werk naar buiten moet.
Ik fiets op een slakkengang.

Nu zag ik een fiets wintertight a 60,00 Euro met omschrijving, de luchtdoorlatende, weersbestendige stof die het zweet weghoudt van je huid.
Maar als ik dus buiten bent en ik loop of ik sta stil ,verwamt het dan ook nog
met -8 en gevoelstemparatuur .....? Of kun je dan beter toch aan iets van wol denken.
De bedoeling is om dit onder mijn werkbroek aan te trekken.
cotweetje schreef:Ik fiets nu naar werk met een enkele een broek met -6 zonder wind is het te doen.

Maar als er wind zou staan en de gevoelstemparatuur is dan -20 ofzo dan wil ik er niet aan denken om zonder onderlaag te werken en te fietsen dus ik wil een onderlaag kopen, ze zeggen wol is het beste, maar ik heb een keer wollen onderkleding gehad en toen dat nat werd van het zweet was dat hoogst oncomfortabel.

De bedoeling is om de kleding aan te houden omdat ik regelmatig tijdens mijn werk naar buiten moet.
Ik fiets op een slakkengang.

Nu zag ik een fiets wintertight a 60,00 Euro met omschrijving, de luchtdoorlatende, weersbestendige stof die het zweet weghoudt van je huid.
Maar als ik dus buiten bent en ik loop of ik sta stil ,verwamt het dan ook nog
met -8 en gevoelstemparatuur .....? Of kun je dan beter toch aan iets van wol denken.
De bedoeling is om dit onder mijn werkbroek aan te trekken.
Elke laag is natuurlijk al een verbetering. Ook een lange thermo-onderbroek kan werken, die houdt het vocht ook weg. Iets zonder bretels is natuurlijk wel het handigst. En wol? Ja, je hebt hele mooie dingen van merinowol (bv Icebreaker), maar daar betaal je ook voor. Thermo-ondergoed van de Lidl of Hema werkt ook, en daar kun je je geen buil aan vallen.

Oh ja, en zo'n broek verwarmt niet: dat doe je zelf, door het minieme laagje lucht tussen jou en de stof op te warmen:). Maar da's muggeziften!
Ik gebruik hiervoor ook thermo ondergoed, het merk is Craft super spul! Wel duurder dan lidl maar echte kwaliteit en fijne comfort!


op craftwear.nl hebben ze nu ook aanbiedingen. De warm undepant kost nu 41euro.
Deze lange thermo onderbroek heb ik ook en voelt ook nu met -11 lekker warm.
cotweetje schreef:Maar als er wind zou staan en de gevoelstemparatuur is dan -20 ofzo dan wil ik er niet aan denken om zonder onderlaag te werken en te fietsen dus ik wil een onderlaag kopen, ze zeggen wol is het beste,
Als de gevoelstemperatuur laag is door de wind, dan is een winddichte laag het belangrijkste. (Om een of andere reden beseffen veel mensen dat wel als het om het kleden van het bovenlichaam betreft, maar worden voor het onderlichaam vaak geen winddichte laag voorzien.)
M.a.w. ik zou in de eerste plaats zorgen voor een winddichte broek/extra broek als je werkbroek al niet winddicht is. De volgende stap is inderdaad thermisch ondergoed.
cotweetje schreef:ze zeggen wol is het beste, maar ik heb een keer wollen onderkleding gehad en toen dat nat werd van het zweet was dat hoogst oncomfortabel.
Ik weet niet wie 'ze' zijn. Maar 'ze' zeggen vaak heel tegenstrijdige dingen :wink:

De ene wol is de andere niet. Merinowol werkt uitstekend (al zijn er mensen die zelf van Merinowol jeuk krijgen), maar er zijn ook prima synthetische spullen te vinden.
In ieder geval hoeft goed merinowollen spul geen probleem te vormen als je begint te zweten.

Ook aan wol zitten wat ethische problematische kantjes: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=18573

Merinowollen spullen van IceBreaker zouden volgens de fabrikant wel 'diervriendelijk' zijn, maar in welke mate de informatie van de fabrikant betrouwbaar is?
cotweetje schreef: Ik fiets op een slakkengang.
Dan moet je toch niet bang zijn dat je gaat zweten?
cotweetje schreef: Nu zag ik een fiets wintertight a 60,00 Euro met omschrijving, de luchtdoorlatende, weersbestendige stof die het zweet weghoudt van je huid.
Maar als ik dus buiten bent en ik loop of ik sta stil ,verwamt het dan ook nog
met -8 en gevoelstemparatuur .....? Of kun je dan beter toch aan iets van wol denken.
De bedoeling is om dit onder mijn werkbroek aan te trekken.
Je geeft te weinig informatie om iets te zeggen over het beschreven kledingstuk (je geeft enkel het verkoopspraatje van de fabrikant).
Maar sowieso is het moeilijk om zich te kleden voor de afwisseling tussen bewegen en niet bewegen. Eigenlijk zou men op het moment dat men stilstaat een extra kledingstuk moeten aantrekken, maar dat is voor het onderlichaam nogal moeilijk.

Renaat
Helemaal met de info van de Travelmaster eens.
Met wollen ondergoed is de ventilatie van de andere lagen enorm belangrijk heb ik ondervonden. En ligt het er ook aan of je snel zweet of niet. Afgezien van allerlei feiten, wetenschappelijke bewijzen en weetikveelwat blijft het ook een persoonlijke voorkeur; wol of kunststof. Het is geen wet van Meden en Perzen. Ik sport liever in kunststof spul en trek daarna (merino) aan. Tenzij de sporttieve activiteit niet veel zweet oplevert. Het gaat toch een beetje kriebelen of zo.
Thermolooptight van het Kruidvat, 10-15 euro?, doet het bij mij al jaren goed als looptight en als onderlaag voor koude fietstochten. Odlo thermo onderbroek heb ik ook, 50 euro? Ook fijn.
Maaarrrrrrrrrrrrrrrr wanneer er een flinke wind staat, trek ik een regenbroek aan. Wel een wat dikkere, had een Berghaus, geen lichtgewicht. Dan hoefde de extra onderlaag niet eens. Je schrijft dat je voor je werk regelmatig naar buiten moet en dan is die regenbroek natuurlijk niet praktisch.
Het is wellicht toch een nieuwtje wat je misschien een keer kunt toepassen.
Loes
Probleem is vaak dat je door een winddichte laag bij inspanning ook meer gaat zweten. Je kunt het dan kouder krijgen als je gaat stilstaan. Daarom doe ik bij droge koude niet meteen een winddichte laag aan. Je fietst je vaak wel warm, hoewel dat voor iedereen verschillend is.

Ter illustratie: ik ging gisteravond mountainbiken in de sneeuw, twee-en-een-half uur lang. Wat Renaat zegt: daarbij besteedde ik de minste aandacht aan mijn benen, ik had slechts een gevoerde lange fietsbroek aan. En dat was door de inspanning meer dan voldoende. Bij échte koude en woon-werk-verkeer had ik waarschijnlijk er nog beenstukken onder gedaan, denk ik.
Travelmaster schreef:Je fietst je vaak wel warm, hoewel dat voor iedereen verschillend is.
Klopt. En in die gevallen doe ik zelf ook niet zo veel 'aan de benen'. Maar Cotweetje spreekt over 'fietsen op een slakkengang'. Daar krijg ik het niet warm van :)

Renaat
Gerverdemme, was ik net te laat met mijn winddichte oplossing. Renaat was mij voor. Ik moet ook niet ondertussen een lekker koffietje willen brouwen en naar de besneeuwde buitenwereld met het zonnetje erop willen kijken.
Enneh, naar mijn werk 'slak' ik ook graag en vind de regenbroek een zegen in vrieskou met flinke wind. Persoonlijke voorkeur, vrees ik.
'k Ga lekker de zonnige kou in. Mét onderlaagje al staat er nauwelijks wind! In mijn bidon heb ik een snufje zout gedaan tegen het bevriezen van het water. Ben benieuwd. Denk niet dat ik het water nodig heb. Het is meer voor het geval dat.
Loes
Revanho schreef:
Travelmaster schreef:Je fietst je vaak wel warm, hoewel dat voor iedereen verschillend is.
Klopt. En in die gevallen doe ik zelf ook niet zo veel 'aan de benen'. Maar Cotweetje spreekt over 'fietsen op een slakkengang'. Daar krijg ik het niet warm van :)
Renaat
Met hard fietsen produceren je bovenbenen nogal wat warmte, als je stil staat weer niet. Het blijft dus afstemmen van isolatie. Ik ben het met Renaat eens dat als je nu buiten kijkt de meeste mensen er vreemd bijlopen: bovenlijf met hemd, overhemd, trui, jas en sjaal en de benen met alleen een laagje spijkerbroek.
Zelf trek ik als eerste oplossing als ik lang buiten ben mijn ademende regenbroek aan.
Als je ipv een regenbroek eerst een thermo-onderbroek aantrekt moet je overigens ook ruimte onder de gewone broek hebben, want als het strak gaat zitten zit het niet meer lekker of warm.
Leon
Sinds kort heb ik tights van Polartec 200 met water afstotende laag. Dit bevalt mij heel erg goed, aan de binnenkant is het fleece, van buiten dus waterafstotend. Niet speciaal winddicht of waterdicht, maar het houdt wel veel wind tegen, je voelt iets van een briesje langs je benen wat net genoeg is om niet klam te worden. Vanmorgen net 43 km in de vrieskou ermee gereden als enige laag, geen enkel probleem, alleen moet ik nog iets verzinnen voor het kruis...
jeroenh schreef:alleen moet ik nog iets verzinnen voor het kruis...
Het zeem in een fietsonderbroek zorgt ook wel voor wat isolatie.

Renaat
De tegenstelling bij fietsen is de combinatie van warmte en wind.
Zoals Renaat al zegt wordt de wind vaak vergeten bij het onderlichaam. Van de andere kant produceren de benen ook veel warmte. Zo kan het gebeuren dat een winddichte laag te weinig transpiratie doorlaat, waardoor je bij het stilstaan voor een verkeerslicht weer afkoelt.
Oplossing daarvoor is niet zozeer wol, want dat wordt juist klam. Juist een goed vocht transporterende onderlaag (geen Odlo bijv.) draagt bij aan een goed klimaat. Daar overheen kun je dan een windbreker-laagje dragen (membraanloos, dus niet waterdicht). Er zijn ook broeken die dit samenpakken, zoals van Montane, Buffalo, Rab, etc. Wat bij flinke koude nog wel kan werken is een onderlaag van Powerstretch.
cotweetje schreef: De bedoeling is om dit onder mijn werkbroek aan te trekken.
Ik vraag me nu dus heel erg af wat die 'werkbroek' juist is. Want dat speelt natuurlijk een grote rol in wat je best aanvullend draagt.
En is die werkbroek een 'verplichte' werkbroek, of kan je die zelf vervangen door iets anders?

Renaat
Sinds kort heb ik tights van Polartec 200 met water afstotende laag.
Hiermee bedoel ik dus Polartec Powerstretch 200, waar Robertjan het ook over had, heerlijk spul.
Powerstretch heeft geen waterafstotende, noch een windafstotende laag. Het is wel zo dat de buitenzijde anders is dan de binnenzijde. Veel wind houdt dit niet tegen, maar het maakt de stof wel schuurbestendiger aan de buitenzijde en door de structuur makkelijker om laagjes er overheen aan te trekken. Zoals een puur windafstotende laag van windbreker-materiaal.

Als de werkbroek warm genoeg is om bij stilstand voldoende te isoleren, kan die flinterdunne windbreker-broek uit en de werkbroek aan bij aankomst op het werk.

Powerstretch houdt beduidend meer warmte vast dan bijv. Capilene 1 van Patagonia.

Nogmaals als tip: een waterdichte broek tijdens flinke been-inspanningen in de kou, is niet aan te raden. Net zo min als een waterdicht jack bij flinke inspanningen met je bovenlichaam in de kou.
Loes van den Bergen schreef:In mijn bidon heb ik een snufje zout gedaan tegen het bevriezen van het water. Ben benieuwd. Denk niet dat ik het water nodig heb. Het is meer voor het geval dat.
Loes
Geen zorg, dat bevriest wel. In de zak achterop een fietsjack blijft het wel veel langer dooi. Snufje zout is trouwens altijd aan te raden, ivm de opname van het water in het lichaam.

Zoals ik de vraag van topicstarter lees, is dat ze een extra laagje onder haar broek nodig heeft. Ik zou zeggen: lange fietsbroek of lange onderbroek eronder, het maakt allemaal niet zoveel uit. Experimenteer desnoods eerst met een pyamabroek of zo, kan al wonderen doen.
Pedalero schreef:Geen zorg, dat bevriest wel. In de zak achterop een fietsjack blijft het wel veel langer dooi. Snufje zout is trouwens altijd aan te raden, ivm de opname van het water in het lichaam.
Snufjes zout is nergens voor nodig. Zout krijg je genoeg binnen via het voedsel. Bovendien filteren de nieren keukenzout en houden dat vast in het lichaam. Ik fiets al 60 jaar op water, zonder zout toevoegingen. Dat isotoon geleuter is voor mensen die het niet willen begrijpen.

Piet.
Graag on-topic blijven. Vraag gaat over al dan geen onderlaag. Topicstarter heeft het in deze context over een wind-, waterdicht en 'ademende' broek. Niet over een snufje zout.
Revanho schreef:
cotweetje schreef: De bedoeling is om dit onder mijn werkbroek aan te trekken.
Ik vraag me nu dus heel erg af wat die 'werkbroek' juist is. Want dat speelt natuurlijk een grote rol in wat je best aanvullend draagt.
En is die werkbroek een 'verplichte' werkbroek, of kan je die zelf vervangen door iets anders?

Renaat
De broek is niet verplicht, 3/4 van het jaar draag ik een katoenen wandelbroek omdat dat snel droogt en goedkoop is.
Voor de winter had ik een wat dikkere broek gekocht, niet te duur want ik moet ook trailers omkoppelen en der komt vet op van de kabels: op de label staat: Shell:60%cotten & 40%polyester cordura:100% nylon, weet niet wat ik ervan moet maken :)

Das al wat leesvoer bedankt voor tips en opmerkingen, maar aan wat voor soort materiaal moet je bij een windbreaker aan dneken met verschil tot thermo, is dat polyamide ?

Als voorbeeld, heb ik een thermoshirt met lange mouwen gekocht van; Under Amour: 63%nylon, 23%polyester, 14%elastish dat werkt echt goed, strak op het lichaam, jas erop met fleece en klaar, is zelfs te warm nu.

Omkleden op het werk kan ik niet altijd, want de vrachtwagen staat buiten en het pand is dicht, en in deze vrachtwagen zitten geen gordijntjes.

Ik wil er geen zeem in want ik fiets maar 16km heen en terug, is zo'n fietsbroek uitgaande van hetzelfde type, windbreaker, thermo etc gelijk aan een renbroek die hardlopers gebruiken ?

Ik heb ook een berghaus regenbroek maar die ritselt en kraakt die bewaar ik liever voor een propere storm met sneeuw etc.
Robertjan schreef:Powerstretch heeft geen waterafstotende, noch een windafstotende laag.
Niet helemaal waar, je kunt Powerstretch (in bepaalde diktes) krijgen met DWR, Durable Water Repellant, hoe dit technisch zit weet ik niet, maar het zal toch wel en laagje/coating zijn vermoed ik. In ieder geval wordt het daardoor ook een ietsje winddichter.