Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga miyata velgen - Forum Wereldfietser

koga miyata velgen

Hoi op mijn koga globe traveller zitten nog de originele koga velgen.

-Nu staat er een waarde op van km19, op de velgen van een vriend van me staat km21. Wat betekend deze waarde?

-Ik lees net op het forum dat bredere buitenbanden (50mm) stukken beter rijden met veel bepakking en dat de rolweerstand niet sterk vermeerderd.
Dit wil ik toch gaan proberen maar moet ik dan ook andere velgen nemen i.v.m de breedte of passen deze op normale 28inch velgen met 37mm banden?

mvg Cas
cas van oorschot schreef: -Nu staat er een waarde op van km19, op de velgen van een vriend van me staat km21. Wat betekend deze waarde?
De Koga KM21 Xstrong velgen gemaakt door Exal zijn zwaarder (200 gram/set) en breder (1,5 mm) dan de KM19 Xlite en zijn daardoor enorm sterk. Deze velgen zijn dubbel gebust. Dat wil zeggen dat de bussen die de spaken op hun plek houden door twee wanden lopen. Deze bussen staan bovendien in de richting van de spaak, zodat er zo min mogelijk ongewenste spanningen in het wiel ontstaan. Dit draagt bij aan de duurzaamheid van het wiel.

Volgens website Koga 8)

Zelf vind ik 37 mm banden al erg breed dus heb geen mening over die 50 mm'ers :wink:
Zie: http://www.schwalbe.com/nl/nl/technik_i ... _subPoint=

En dan moet het natuurlijk nog tussen de voor-, achtervork en spatborden passen...
Er zijn weinig 28 inch fietsen met 37 mm banden waar ook nog een 50 mm band in past. In werkelijkheid zijn overigens bijna alle banden flink smaller dan de opgegeven maat. Als je flink bredere banden gaat monteren loop je bovendien al snel ook tegen problemen met de spatborden aan. Kortom, ik vermoed dat een maatje breder wel zal kunnen, maar dat meer dan dat problematisch kan worden.
En dan stelt zich de vraag wat je met de fiets wilt doen: woeste tochten in de derde wereld, en off road, of iets als een tocht naar Rome. In het eerste geval denk ik aan een Schwalbe Mondial van 42 mm breed (in werkelijkheid vermoedelijk ongeveer 38 mm), in het laatste geval aan een Panaracer Pasela 37 mm (maar dan ook echt ongeveer 37 mm), om maar eens twee vrij extreme voorbeelden te geven. Maar begin maar eens te meten hoe breed je huidige banden echt zijn, en schat dan hoeveel ruimte je nog over hebt.
Wim
cas van oorschot schreef:Hoi op mijn koga globe traveller zitten nog de originele koga velgen.

-Nu staat er een waarde op van km19, op de velgen van een vriend van me staat km21. Wat betekend deze waarde?

-Ik lees net op het forum dat bredere buitenbanden (50mm) stukken beter rijden met veel bepakking en dat de rolweerstand niet sterk vermeerderd.
Dit wil ik toch gaan proberen maar moet ik dan ook andere velgen nemen i.v.m de breedte of passen deze op normale 28inch velgen met 37mm banden?

mvg Cas

de 19 resp 21 slaat op de inwendige velgbreedte in millimeters. Klei een stuk deeg oid om de band zodat die aan beide kanten 7mm dikker en aan de bovenkant 13mm hoger wordt en je weet of je voldoende ruimte hebt
bedankt hier heb ik wat aan.
Toffe site dit!

Ik heb net al andere spatborden besteld, sks geloof ik.
Maar mijn globe traveller laat bredere banden makkelijk toe, ivm bredere /hogere voorvork en langere achterbrug/vork. Moet alleen de bevestigingspunten van de spatborden altijd aanpassen.

Net effe mijn vittori banden opgemeten zijn inderdaad geen 37mm, eerder 34mm