Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pico veleta zuidzijde per racefiets - Forum Wereldfietser

pico veleta zuidzijde per racefiets

we willen over enkele weken de pico veleta rijden, beklimmen vanuit granada, afdalen aan de zuidzijde, we gaan op de racefiets. wie heeft dat al eens gedaan? graag je reactie naar ruud@wilgenkamp.nl

Afdalen aan de zuidzijde zou ik zeker niet doen op een racefiets. Het gravel is nogal ruw. Ik zou kiezen voor een fiets met bredere banden.

De zuidzijde is naar mijn mening te slecht (stenen en modder) voor een racefiets met bepakking. Daarnaast is de kans groot dat over enkele weken de top al besneeuwd is. Wij hadden eind september al zodanig veel sneeuw dat we de laatste 10 km onze mountainbikes naar de top moesten duwen.
Maar je kunt het proberen natuurlijk. Als je vroeg bij de top bent zodat je voldoende tijd hebt om enkele km's te lopen (of weer terug te keren) :? . Het landschap is het waard. De weg is tot enkele km's voor Capileira onverhard.

Ik liet al eens een zeer uitgebreide beschrijving achter op dit forum over de zuidzijde van de Pico Veleta:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ico+veleta

Ik ben 2 weken geleden over de Pico Veleta heen gekomen. Werkelijk prachtig!! We zijn er vanuit Noord Frankrijk heengefietst. De Pico is zeker een aanrader. Er ligt nog zeker geen sneeuw. Met bepakking eroverheen, toch goed te doen. Menig fietsdagje in Spanje kan aan totale hoogtemeters tippen aan de Pico. Men doet nogal negatief over de beklimming aan de noordkant vanwege de drukte. Maar dit valt reuzemee, als je boven het skidorp langsfietst. Vanuit Granada moet je dan eerst naar het dorpje Guejar Sierra, en van daaruit de beklimming vervolgen. Het begin na het dorpje is gemeen steil (+/-18%). Dit is maar even. Dan volgt een heerlijke rustige weg naar 2500m daar waar auto's niet verder kunnen. Dit is tevens het laatste waterpunt. Laatste km is dan overhard. Met racebanden moet je zeker niet afdalen van de zuidkant. Het is een lange, prachtige afdaling De weg is zeer slecht. Het dalen is een flinke klus, goed opletten. We sliepen op 3100m in een refugio, deze staat naast het pad aan de zuidkant, en staat haast niet eens aangegeven op de kaart. Fantastisch, vlak naast de Mulhacean!
Hij was leeg en is vrij toegankelijk voor iedereen, inclusief bedden en banken. En 's ochtends zijn er nergens wandelaars te bekennen, en zie je honderden bokken en geiten, geweldig.

Succes ermee!




Wanneer de sneeuw komt is altijd een gok. Ik was er half oktober en kon tot 2500 meter niet ver voorbij de Parador. Daar stuitte ik op een muur van sneeuw. Eind juni kwam die sneeuw tegen op 2800 meter, terwijl het in Granada 37 graden was om 16.00 uur.

Jeroen schreef:De zuidzijde is naar mijn mening te slecht (stenen en modder) voor een racefiets met bepakking.
+1

Aangezien er geen auto's meer over dat pad mogen (kunnen) rijden wordt de weg niet meer 'schoongereden' en blijven alle stenen en puin dat naar beneden valt op de weg liggen.