Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Dresden via de Elbe naar Alkmaar - Forum Wereldfietser

Van Dresden via de Elbe naar Alkmaar

Beste mensen,

Wij zijn van plan in juni van Dresden via de Elbe naar huis te fietsen. We fietsen nog niet zo lang, een tocht van ca. 1000 km is een mooie start voor een pensionado die dan zijn eerst AOW gaat ontvangen.

De heenreis is makkelijk te organiseren, dagelijks rijdt er vanuit Amsterdam een nachttrein naar Praag die in Dresden stopt. De fietsen kunnen mee.

Ergens onderweg, horizontaal ter hoogte van Alkmaar, willen we de Elbe verlaten en terug naar huis rijden. Cuxhaven brengt ons te ver van ons doel.

Graag verneem ik van jullie waar ongeveer we het beste naar het westen kunnen afbuigen, waarbij we gebruik kunnen maken van een fietsroute o.i.d.

Dank en groet,

Jan van de Bunt
Jan van de Bunt schreef: Ergens onderweg, horizontaal ter hoogte van Alkmaar, willen we de Elbe verlaten en terug naar huis rijden. Cuxhaven brengt ons te ver van ons doel.

Graag verneem ik van jullie waar ongeveer we het beste naar het westen kunnen afbuigen, waarbij we gebruik kunnen maken van een fietsroute o.i.d.
Dat wordt dan in de buurt van Magdeburg.
Zie het fietsweb voor routes.
Globaal zijn de R1 (tot Arnhem) en de Hanzefietsroute (tot Keulen of Roermond) bruikbaar.
In Nederland is er keus genoeg :wink:
Ik zou in Dresden dan toch wel even de boemel naar Bad Schandau aan de Tsjechische grens pakken en daar beginnen met fietsen want dat stukje door de Sächsische Schweiz is echt de moeite waard (zie mijn reisverslag over de Elberoute) . Overigens zou ik zeker ook overwegen om van west naar oost te fietsen, je fietst dan van vlak naar heuvellandschap (vonden wij spannender) en de kans dat je wind mee hebt is aanzienlijk groter, gezien de heersende windrichting in W-Europa.
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p159486

Groet, Joop
Wij hebben je rit in omgekeerde volgorde gedaan en de volgende globale route gevolgd: Gouda - Zwolle - langs de Vecht - Meppen (Ems) - Geestradweg naar Bremen - langs de Weser en Aller (Allerradweg) - Wolfsburg - Aller/Elberadweg naar Magdeburg - Elberadweg naar Dresden.
Gebruikte routeboekjes: Geestradweg, Allerradweg en Elberadweg (www.bikeline.de of www.fietsvakantiewinkel). Al deze routes hebben ook een website met info
Prachtige route, maar je houdt het niet onder de 1.000 km. Op sommige tussenstukken is overnachten (camping) wel lastig. Aardige mensen, dus er is veel te regelen.

Succes, Tjitte
In augustus 2011 hebben wij vanuit Wolfsburg de Allerradweg tot Verden gefietst. De Allerradweg begint in Magdenburg en is erg prettig fietsen. We zijn toen via de Weserradweg richting het zuiden gegaan en bij het Mittelland kanaal zijn we rechtsaf geslagen richting Nederland, zo zijn wij terug gefietst naar Bad Bentheim waar onze auto stond.

Wij vonden het een erg leuke en mooie fietstocht en hebben geen problemen gehad om campings op dagafstanden van elkaar te vinden.

Note: De richting van Oost naar West zorgde wel voor heel veel tegenwind, en dat was niet altijd even leuk.
Jan,
Fiets gewoon tot Hamburg. Schitterend fietsen langs de Elbe. Vandaar 2 mooie dagen naar Bremen. Vandaar ruwweg naar Magdeburg (wij deden onze eigen route, ging prima) en uiteindelijk zak je via de Ems zuidwaarts om bij EmmerCompascuum de grens over te steken. Wij deden 2 jaar terug A'dam-Berlijn aldus: 1.100 km in totaal/11 dagen. Van W naar O dus. Het was een heerlijke fietstocht, vrijwel geheel vlak overal. Terug perfect met de trein vanaf Berlin. Succes!
Een van de mooiste tochten die ik heb gefietst. Vergeet de panden van Hundertwasser niet te bekijken (Magdenburg en Wittenberg).