Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met een puber - Forum Wereldfietser

Fietsen met een puber

Deze zomer ga ik op fietsvakantie met een puber (16 j, langer dan ik en voldoende sportief) met een ligfiets. 't Zal voor hem dus geen probleem zijn om mij te volgen (misschien eerder omgekeerd :oops: ).

Maar ik ben er nog niet uit waar we gaan fietsen. Het leek me leuk om vanuit Gent richting Frankrijk te fietsen (Parijs voorbij...) en na twee weken met de TGV terug te keren.

Zijn er mensen die hier ervaring in hebben, die leuke fietsreizen met iemand in die leeftijdscategorie gedaan hebben? 't Lijkt me zeker leuk om niet heel de tijd te fietsen maar af en toe een dagje rust en een bezoek hier of daar te plannen. Bestaan er boeiende fietsroutes met voldoende afwisseling?
Beste {insert name} :D

Ik heb er heel wat vakanties met één van onze kinderen er op zitten; ook op de ligfiets. Ik heb steeds een route gepland waar vertrek en eindpunt het zelfde waren. Mijn ervaringen met fiets in de trein zijn niet positief. Een beladen fiets inladen vergt een haast bovennatuurlijke kracht. Nu ben ik wellicht wel lelijk maar niet ook nog groot en groen. Na twee ervaringen (in Nederland) heb de route steeds als een 'rondje' gepland. Engeland per veerboot en daar rond touren is prachtig!
Rondje Nederland is ook geweldig.

Plezier met plannen en kijk eens op mijn site voor wat ervaringen.

met vriendelijke groet
Erik Heijn
Fietsen zal prima gaan, maar op de gok met een trein terug? Ik zou een trein heen nemen en met de fiets teruggaan.
Maar de laatste keer met de trein met mijn dochters was geen succes. In de 2e intercity die we probeerden te nemen (bij de eerste zei de conducteur dat hij geen tijd had voor fietsen) trok de conducteur alles uit de kast om ons weer de trein uit te werken. Van medewerking had hij nog nooit gehoord. We hebben ons toen maar weg laten brengen in een grote bestelauto. Voor mij met fietsende kinderen even geen trein meer.
Trekkingpaul schreef:Fietsen zal prima gaan, maar op de gok met een trein terug?
Ik deed onlangs Barcelona - Arnhem met de trein, en had in Frankrijk geen problemen. Op de lijn Parijs - Lille Flandres rijden TGV's met fietswagons, en vanaf Lille Flandres is er een rechtstreekse trein naar Gent. Ik zou wel zorgen dat je van te voren een route uitzoekt (kan met voyages-sncf.com en een beetje hulp van raildude.com).
livino schreef:Deze zomer ga ik op fietsvakantie met een puber (16 j, langer dan ik en voldoende sportief) met een ligfiets. 't Zal voor hem dus geen probleem zijn om mij te volgen (misschien eerder omgekeerd :oops: ).

Maar ik ben er nog niet uit waar we gaan fietsen. Het leek me leuk om vanuit Gent richting Frankrijk te fietsen (Parijs voorbij...) en na twee weken met de TGV terug te keren.

Zijn er mensen die hier ervaring in hebben, die leuke fietsreizen met iemand in die leeftijdscategorie gedaan hebben? 't Lijkt me zeker leuk om niet heel de tijd te fietsen maar af en toe een dagje rust en een bezoek hier of daar te plannen. Bestaan er boeiende fietsroutes met voldoende afwisseling?
Beste Livino,

Laat je niet gek maken door al die negatieve reacties. Ik reis zeer veel met de fiets in internationale treinen en mijn ervaring is goed. Het leukste is vanuit huis weg te fietsen: het onbekende tegemoet. Je kunt met de TGV uit veel delen in Frankrijk terug naar Rijsel en vandaar met de IC-trein terug naar Gent.
In veel TGV's kunnen fietsen mee (een uitzondering is op de lijn Parijs-Lyon-Marseille met veel dubbeldeks TGV's, waarin géén ruimte is voor de fiets), maar je moet je voor de fietsen reserveren. Je hebt dan wel een eigen plaats voor je fiets. De conducteur zal dan ook niet boos doen. In- en uitstappen van een bepakte fiets valt in de meeste treinen best mee. Bovendien heb je een stevige zoon bij je. In Rijsel maakt de Belgische conducteur (trein begeleider) altijd voor mij de deur open van het fietsenhok van de trein naar Gent en Antwerpen en helpt mij bij het inladen. Zelfs als het een dame is.
Boeken en reserveren voor internationale treinen kun je doen bij de Nederlandse Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl Zij kunnen ook voor je fiets in de TGV reserveren.
Je kunt ook informeren bij de boetiek van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF in de Louizegalerij in Brussel.
Voor leuke routes zou ik naar de Fiets en Wandelbeurs gaan op 16- 17 februari in Mechelen. Daar zijn tal van informanten met hun fotoboeken, kaarten en laptops met informatie over routes die zij gedaan hebben. Ook de toeristische dienst van Frankrijk is daar met diverse regio's
http://www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Wij zijn met de kinderen steeds op fietsvakantie geweest, inclusief bijbehorende treinreizen. De eerste jaren was dat in Nederland, maar later ook elders in Europa. Dat was me tondermeer een tandem met aanhanger. De beste ervaringen hebben we met de Intercity Nightline verbindingen door Duitsland, en met de Zwitserse treinen. De boot naar Harwich was ook erg handig. Ik zie kortom geen enkel probleem, mits je een beetje oplet met de keus van de verbinding.
Wim