Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvoornemens 2013: Europa compleet maken - Forum Wereldfietser

fietsvoornemens 2013: Europa compleet maken

Het is tijd voor voornemens in 2013.
Ik wil mijn lijstje gefietste landen in Europa compleet maken.
Er ontbreken nog:
1) Albanie;
2) Armenie;
3) Bosnie;
4) Georgie;
5) Macedonie;
6) Moldavie;
7) Noord-Cyprus;
8) San Marino;
9) Wit-Rusland.

Zijn er meer wereldfietsers bezig met het compleet maken van Europa?

Wie mist nog welke landen?

Heeft iemand recente tips voor landen uit dit lijstje, zoals een visum voor Wit-Rusland, de wegen in Armenie, de veiligheid in Moldavie, af te raden streken in Macedonie, vliegverbindingen met fietsvriendelijkee maatschappijen?

Voor de rest veel fietsplezier in 2013!
We zijn in 2011 bij Brest de grens overgestoken, maar via het oerbos bij Bialowieza moet veel mooier zijn. We waren bij Brest in een bus de grens van Polen naar Wit Rusland overgegaan, en enkele dagen later met de fiets. Zorg voor goede (fiets)kaarten. Als je interesse hebt hoor ik het graag succes!
Hoi Bert, Leuk dat je ook zo'n lijstje hebt! Ik mis zelfs Ierland, IJsland, Slowakije, Moldavie en de hele Kaukasus. Rusland is me niet gelukt hoewel ik een uitnodiging vroeg aan een hotel/camping in Kaliningrad (2 jaar terug). Wit-Rusland zal dezelfde problemen geven, vermoed ik, dat je een uitnodiging moet hebben.

Anton noemt door het oerbos van Bialowieza, maar daar kom je ook als fietser alleen met een gids in (wel verder dan met een electrokar). De grens over lijkt me onwaarschijnlijk daar.
AntonBerk schreef:We zijn in 2011 bij Brest de grens overgestoken, maar via het oerbos bij Bialowieza moet veel mooier zijn. We waren bij Brest in een bus de grens van Polen naar Wit Rusland overgegaan, en enkele dagen later met de fiets. Zorg voor goede (fiets)kaarten. Als je interesse hebt hoor ik het graag succes!
Hoe ben je aan een visum gekomen voor Wit-Rusland?
Derk VII schreef:Hoi Bert, Leuk dat je ook zo'n lijstje hebt! Ik mis zelfs Ierland, IJsland, Slowakije, Moldavie en de hele Kaukasus.
Discussie blijft waar de Kaukasus onder valt. Georgie en Armenie voelen zich duidelijk Europese landen en doen mee sporttoernooien in Europees verband.
Bij mij ontbreken nog 6 Europese landen, maar dat komt wel een keer. :wink:

Dit jaar ga ik me richten op London-Edingburgh-London.
Als voorbereiding Amsterdam-Rome.

En als toetje waarschijnlijk Z.O. Azië.

Henk

kunst en fietswerk
O en ik dacht maar zeven landen te missen. Van jouw lijstje Bert heb ik alleen in Bosnie gefietst, maar niet in die andere landen. Plus Oekraine, Bulgarije en Roemenie. Dus dit jaar weer fietsen daar.
Wegen in Macedonië zijn anders dan wat van Albanië gedacht wordt slecht, met name het bergachtige deel schort het eraan de wegen na vallende stenen snel te repareren. Skopje is als je de weg niet kent ook een ramp voor fietsers al kun je er als je eenmaal in het centrum bent wel makkelijk uit komen door de rivier (de Vardar met fietspad) te volgen.
Nadat ik de grens over was gestoken richting Elbasan en Dürres (Albanië) had ik voor het eerst sinds lange tijd mooi asfalt, al is dat vooral in de steden vaak nog niet overal het geval. Ook in het binnenland wordt er hard aan de weg gewerkt en mag je niet meer overal op de snelweg (zoals in veel Balkanlanden) fietsen.
Mijn voorkeur naar nog te fietsen landen wordt bepaald door hoe toeristisch het er juist niet is voor niet-ingezetenen. (oftewel: hoe minder buitenlanders hoe beter).

Peter
Voor mij was de Balkan geweldig om te fietsen, juist de "slechte wegen" waren een feest. Met name Albanië waar is soms twee dagen alléén maar kiezels en keien te voorduren kreeg was geweldig om te fietsen. Ik kwam er geen toerist tegen.

Afbeelding

Maar schiet op want ook daar wordt hard gewerkt om zoveel mogelijk met asfalt dicht te smeren.
Skopje is idd een ramp om te fietsen.
Ook in Servië en Bosnië fietste ik hoofdzakelijk onverhard, erg mooi daar!

Trouwens Kazachstan ligt ook half in Europa, heb je daar al gefietst Bert?

Henk

kunst en fietswerk
Ik vindt de meeste onverharde wegen beter te fietsen dan de geasfalteerde op de Balkan, misschien komt dat doordat je je meer bewust bent van de ondergrond, of omdat deze minder gebruikt worden waardoor er ook minder schade aan het wegdek is.
Dus misschien tijd om weer eens een topic te openen over slechte wegen en wat men daaronder verstaat.

Peter
Kosovo???
Ben je daar al geweest Bert?
Rutger schreef:Kosovo???
En Transnistrië, voor de echte doorzetter...
Ja!
peter de rijk schreef:
En Transnistrië, voor de echte doorzetter...
Weer zo'n twijfelgeval of dit echt een land is. Internationaal geldt het gebied als onderdeel van Moldavie.
Ben je al in Kazachstan geweest Bert??

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ben je al in Kazachstan geweest Bert??

Henk

kunst en fietswerk
Nee, ik was wel vlakbij de grens van dat land in Kirgizie, maar dat is diep in Centraal-Azie. Het blijkt dat ook een klein stukje van dat grote land in Europa ligt, maar het land schijnt verder niets met Europa te hebben. Lastig!
Ja en dan valt Israel ook ondere Europa? Hun voetbalteam doet vreemd genoeg mee met de Europese competitie.
Ik kan me vergissen, dus corrigeer me als ik ongelijk heb. Kosovo is sinds 2008 het jongste land van Europa. Montenegro werd geaccepteerd als land in 2006.
Transistrie of zoiets bestaat volgens mij niet.
Nou ja niet als erkend land dan.
Rutger schreef:Ja en dan valt Israel ook ondere Europa? Hun voetbalteam doet vreemd genoeg mee met de Europese competitie.
Dat is uit pragmatische overwegingen, omdat veel landen in de omgeving niet tegen Israel willen spelen.
bert sitters schreef:
Rutger schreef:Ja en dan valt Israel ook ondere Europa? Hun voetbalteam doet vreemd genoeg mee met de Europese competitie.
Dat is uit pragmatische overwegingen, omdat veel landen in de omgeving niet tegen Israel willen spelen.
En het zal voor de veiligheid van de spelers ook wel beter zijn om niet tegen andere landen uit het midden oosten te spelen. Behalve Turkije dan, want die zit ook bij de UEFA, maar die zijn ook wat minder onvriendelijk tegen Israel (en vice versa). Georgie, Kazachstan, Armenie en Azerbeidzjan zitten trouwens ook bij de UEFA en vallen wat dat betreft dus ook onder Europa...
Henrie schreef:
bert sitters schreef:
En het zal voor de veiligheid van de spelers ook wel beter zijn om niet tegen andere landen uit het midden oosten te spelen. Behalve Turkije dan, want die zit ook bij de UEFA, maar die zijn ook wat minder onvriendelijk tegen Israel (en vice versa). Georgie, Kazachstan, Armenie en Azerbeidzjan zitten trouwens ook bij de UEFA en vallen wat dat betreft dus ook onder Europa...
Ik ben benieuwd naar de complete lijst van Europese landen. Hoeveel zijn het eigenlijk?