Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx All Rohler - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx All Rohler

http://vannicholas.com/ImageHandler.ash ... I29_BK.jpg
zelfs het electrakabeltje hangt er een beetje achteloos losjes bij....
die 29pioneer was zeker nogal een haastklusje voor VN :D

hoeveel kostte dat ding ook al weer?
Ik vraag mij af waarom er bij de All Rohler is gekozen voor 55 mm banden. Ik heb weleens gehoord dat uit onderzoek was gebleken dat breder dan 50 mm geen voordelen biedt, maar misschien is dat alleen bij een standaard velgbreedte, niet bij een bredere velg zoals die van de All Rohler?

In elk geval lees ik bij de specificaties van de Tubus Ergo voordrager, dat de maximale bandbreedte 50 mm is. Dus wil je een goede voordrager van Tubus op je nieuwe All Rohler dan wordt het noodgedwongen de Duo, tenzij je op je voorwiel een 50 mm band monteert. Jammer!
jurkt schreef:Ik vraag mij af waarom er bij de All Rohler is gekozen voor 55 mm banden. Ik heb weleens gehoord dat uit onderzoek was gebleken dat breder dan 50 mm geen voordelen biedt, maar misschien is dat alleen bij een standaard velgbreedte, niet bij een bredere velg zoals die van de All Rohler?

In elk geval lees ik bij de specificaties van de Tubus Ergo voordrager, dat de maximale bandbreedte 50 mm is. Dus wil je een goede voordrager van Tubus op je nieuwe All Rohler dan wordt het noodgedwongen de Duo, tenzij je op je voorwiel een 50 mm band monteert. Jammer!
29'er noemen ze dat... iets met mountainbiken en grote wielen. Stevige 19c velgen kunnen heus wel breder dan max. 50mm banden aan, mits je de banden in de bochten een beetje op druk houdt. Gewoon net een beetje meer drijfvermogen in los zand en de blubber. Wellicht hebben ze bij idworx iets bredere velgen toegepast om bij lage bandendruk toch een goede fitting van de band te behouden (iets minder vervorming dan bij een smallere velg. Minder grote spatkrachten is wellicht ook een voordeel voor de velg.
Waarom wil je graag een Tubus Ergo op zo'n mooi fietsje monteren?
AB schreef:Stevige 19c velgen kunnen heus wel breder dan max. 50mm banden aan, mits je de banden in de bochten een beetje op druk houdt. Gewoon net een beetje meer drijfvermogen in los zand en de blubber. Wellicht hebben ze bij idworx iets bredere velgen toegepast om bij lage bandendruk toch een goede fitting van de band te behouden (iets minder vervorming dan bij een smallere velg.
De velg kan het zeker aan, maar kan die brede band dan nog optimaal presteren. In de auto- en motorwereld zijn strikte aanbevelingen vanaf fabrikant met betrekking tot de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte. Om de drifthoek tussen van loopvlak en velg binnen de perken te houden en de band optimaal tot zijn recht te laten komen.
Waarom zou je bij een bredere band de velg de ruimte geven om zich vrijelijker te laten bewegen dan wenselijk is. Niet fijn als een fiets gaat "kwispelen" in een snelle afdaling. Of je moet de band zoveel spanning geven, om de velg in het gareel te houden, dat het comfort is verdwenen. En voor dat comfort koos je waarschijnlijk een bredere band voor.
De optimale verhouding velgbedbreedte/ bandbreedte ligt tussen de 1:1,5 en 1:2.

Als je toch een speciale fiets wilt hebben voor speciale doeleinde kies je b.v. voor een Surly Moonlander. Die heeft brede banden, maar geen 19 mm velgen. Moet je wel wijdbeens kunnen fietsen en is minder geschikt voor snelle afdaling in de bergen.

Piet.
jurkt schreef: Dus wil je een goede voordrager van Tubus op je nieuwe All Rohler dan wordt het noodgedwongen de Duo, tenzij je op je voorwiel een 50 mm band monteert. Jammer!

As je speciaal de hele tijd tegen een stuk ijzer aan wil kijken: er is ook een Tubus Tara Big Apple :roll:
PietV schreef:
AB schreef:Stevige 19c velgen kunnen heus wel breder dan max. 50mm banden aan, mits je de banden in de bochten een beetje op druk houdt. Gewoon net een beetje meer drijfvermogen in los zand en de blubber. Wellicht hebben ze bij idworx iets bredere velgen toegepast om bij lage bandendruk toch een goede fitting van de band te behouden (iets minder vervorming dan bij een smallere velg.
De velg kan het zeker aan, maar kan die brede band dan nog optimaal presteren. In de auto- en motorwereld zijn strikte aanbevelingen vanaf fabrikant met betrekking tot de verhouding velgbedbreedte/bandbreedte. Om de drifthoek tussen van loopvlak en velg binnen de perken te houden en de band optimaal tot zijn recht te laten komen.
Waarom zou je bij een bredere band de velg de ruimte geven om zich vrijelijker te laten bewegen dan wenselijk is. Niet fijn als een fiets gaat "kwispelen" in een snelle afdaling. Of je moet de band zoveel spanning geven, om de velg in het gareel te houden, dat het comfort is verdwenen. En voor dat comfort koos je waarschijnlijk een bredere band voor.
De optimale verhouding velgbedbreedte/ bandbreedte ligt tussen de 1:1,5 en 1:2.

Als je toch een speciale fiets wilt hebben voor speciale doeleinde kies je b.v. voor een Surly Moonlander. Die heeft brede banden, maar geen 19 mm velgen. Moet je wel wijdbeens kunnen fietsen en is minder geschikt voor snelle afdaling in de bergen.

Piet.
In piet's belevingswereld van 1,5-2 is gewoon geen plaats voor brede banden (2.10"/2.25"/2.35") met 19c of 25c velgen, ook al valt het binnen de normen van schwalbe of ryde. Kennelijk ben je zelf een licht mannetje die nooit zwaar bepakt offroad gaat. Brede banden hebben gewoon voordelen. Als je met een zwakke rug comfort wilt, blijf je maar op asfalt voor de incidentele klinkerwegen. Offroad is continue oncomfortabel hoe breed je banden ook zijn. Kont uit het zadel en je benen zijn de belangrijkste schokbrekers. Brede banden hebben ook nut om klappen voor je wielen op te vangen, je kunt voor- en achterdruk laten verschillen om optimaal grip te houden in zand en modder. En brede banden zijn nuttig als ook het totaalgewicht van fiets/bagage/fietser/watervoorraad hoog en je dan zowieso niet met 1 bar wilt fietsen. Doe je dat wel op een lang stuk washboard en je komt weer op asfalt dan heb je binnen een paar minuten je band weer opgepompt zodat je ook weer in de bochten kunt hangen. Kennelijk iets teveel moeite voor piet. Vervolgens wel de surly moonlander adviseren???? :?: Gaat die niet zwalken in een scherpe bocht als je toevallig op asfalt terecht komt?

PS op de schwalbe site staat voor 2013 de Big Apple ATB plus genoemd. Dat maakt nieuwsgierig, hoewel het lijkt op een typefout en alleen de big apple plus lijkt te worden bedoelt.
m-gineering schreef:
jurkt schreef: Dus wil je een goede voordrager van Tubus op je nieuwe All Rohler dan wordt het noodgedwongen de Duo, tenzij je op je voorwiel een 50 mm band monteert. Jammer!

As je speciaal de hele tijd tegen een stuk ijzer aan wil kijken: er is ook een Tubus Tara Big Apple :roll:
De Duo is ook de enige voordrager die er mooi uit ziet. Wat is eigenlijk het voordeel van de Tara en de Ergo ten opzichte van de Duo als je het over de all rohler hebt?
AB schreef: Wat is eigenlijk het voordeel van de Tara en de Ergo ten opzichte van de Duo als je het over de all rohler hebt?
makkelijker (de) monteren?
m-gineering schreef: As je speciaal de hele tijd tegen een stuk ijzer aan wil kijken: er is ook een Tubus Tara Big Apple :roll:
Die kende ik niet, bedankt voor de tip.
AB schreef: De Duo is ook de enige voordrager die er mooi uit ziet. Wat is eigenlijk het voordeel van de Tara en de Ergo ten opzichte van de Duo als je het over de all rohler hebt?
Goede vraag. Alle drie de dragers mogen van Tubus met max. 15 kg belast worden. Ik weet niet waarom er dan uberhaupt verschillende modellen zijn. Er zijn wel wat montage-/compatibiliteitsverschillen, maar is er geen verschil qua stijfheid of (ondanks dezelfde belastbaarheid) stevigheid?

Het viel mij alleen op dat je niet meer voor de Ergo kan kiezen bij een bandbreedte van 55 mm. Maar als de Duo of de Tara Big Apple net zo betrouwbaar zijn, maakt het niet uit.
AB schreef:In piet's belevingswereld van 1,5-2 is gewoon geen plaats voor brede banden (2.10"/2.25"/2.35") met 19c of 25c velgen, ook al valt het binnen de normen van schwalbe of ryde. Kennelijk ben je zelf een licht mannetje die nooit zwaar bepakt offroad gaat. Brede banden hebben gewoon voordelen. Als je met een zwakke rug comfort wilt, blijf je maar op asfalt voor de incidentele klinkerwegen. Offroad is continue oncomfortabel hoe breed je banden ook zijn. Kont uit het zadel en je benen zijn de belangrijkste schokbrekers. Brede banden hebben ook nut om klappen voor je wielen op te vangen, je kunt voor- en achterdruk laten verschillen om optimaal grip te houden in zand en modder. En brede banden zijn nuttig als ook het totaalgewicht van fiets/bagage/fietser/watervoorraad hoog en je dan zowieso niet met 1 bar wilt fietsen. Doe je dat wel op een lang stuk washboard en je komt weer op asfalt dan heb je binnen een paar minuten je band weer opgepompt zodat je ook weer in de bochten kunt hangen. Kennelijk iets teveel moeite voor piet. Vervolgens wel de surly moonlander adviseren???? :?: Gaat die niet zwalken in een scherpe bocht als je toevallig op asfalt terecht komt?
Ik maak keuzes in een compromis dat fiets heet. Daarbij stem ik de onderdelen optimaal af op het gebruik. Ook de bandenspanning naar behoefte, zelfs onderweg. Deed ik voeger al bij cross- en trial op de motor.

Ik weet dat Schwalbe in zijn advies gaat tot een 50 mm brede band op een velgbedbreedte van 17 mm en tot een 62 mm brede band op een velgbedbreedte van 19 mm.
Maar met het aanvullende advies dat het gebruik van een bredere velg zinvol is, omdat die de band extra stabiliseert. Men kan met een bredere velg de bandenspanning iets meer reduceren (lees comfortabeler maken) zodat het fietsgedrag niet te "zwabberig" wordt.

Het nut van brede banden is mij bekend. Het nut van brede velgen ook. Een bredere velg geeft niet alleen een sterker wiel, maar ook een betere remwerking. De bredere velg kan, bij velgremmen, meer warmte opnemen (grotere buffer), en ook meer warmte afgeven (groter oppervlak).

Met de Moonlander gaf ik aan dat Surly met een 4,7" band terecht niet heeft gekozen voor een 19 of 27 mm velg. Maar voor een 100 mm velg. Daarin ingebed komt die 4,7 " brede band echt goed tot zijn recht. Die fiets is gemaakt voor het rijden in extreme omstandigheden.

Dat een bandenfabrikant de toepasbaarheid wilt vergroten door brede banden toe te staan op smalle velgen is verklaarbaar. Een band is gemakkelijker te wisselen dan een velg. Het kan, ook al is het niet optimaal. En bredere, dus zwaardere velgen, maken een fiets wat zwaarder en dat verkoopt niet.
Maar op verharde wegen en paden rij ik het prettigst op mijn 42-622 banden op 19 mm brede velgen. Ook op grove klinker- en grindwegen. Prima te regelen tussen de 3,5 en 6 Bar. Ook voor een AOW-er.

Deze opmerking van jou was de aanleiding tot mijn schrijven: "Stevige 19c velgen kunnen heus wel breder dan max. 50mm banden aan, mits je de banden in de bochten een beetje op druk houdt."
Waarom heeft Idworx bij de All Rohler, met standaard 55 mm brede banden, gekozen voor velgen breder dan 19 mm?

Piet.
Vergis je niet dat de All Rohler voor Idworx begrippen een compleet nieuw ontwerp is. Zo is het frame compleet nieuw, mooiere kabelloop, zijn er 3 mm dikke schijfremmen (remmen zijn van Hope, één van de beste in de markt), is de voorvork versterkt en is de achterbrug extra stijver gemaakt (de linker liggende achtervork is dikker dan rechts), om zodoende de extra krachten die vrijkomen door schijfremmen en eventueel tandriem te kunnen opvangen.
De velgen van de AR zijn 3 mm breder gemaakt voor meer stijfheid (a.g.v. schijfremmen die de remkrachten naar de velg/band en het wegdek over moeten brengen). Bij velgremmen doen naven en spaken niet mee in het krachtenspel.
Idworx heeft hier dus al rekening mee gehouden door goed gespaakte wielen met extra sterke velgen te fabriceren, men is dus niet over één nacht ijs gegaan.
De Schwalbe Big Ben's niet te hard oppompen, 2,5 à 3 Bar is ruim voldoende, op fietsvakantie is tot 4 Bar aan te bevelen.
De fiets weegt 15,6 kg wat mij gezien frame en onderdelen nog alleszins meevalt.
De Tubus Duo voordrager is naar mijn idee de stevigste drager die er op de markt te koop is.
Ben benieuwd naar het testoordeel van de fiets (m.n. de schijfremmen), maar dat zal nu ook wel weer Idworx kennende, dik in orde zijn.
Mooie fiets, maar de drempel voor veel mensen is toch de forse prijs.
Frits
Ik heb sp19/Sputnik velgen op mijn 26 inch vakantierandonneur. De maximale wilmaat di epast in dit frame is 50 mm nominaal. De 50 mm Big Apple is dan in werkelijheid 45 mm en dat gaat goed. De 50 mm Extreme is in werkelijkheid 47 mm op deze velgen, en dat past net, maar ook maar net, vanwege het profiel aan de zijkant van het loopvlak. 50 mm nominaal vind ik de ideale maat voor de doorsnee moderne vakantiefiets waarmee je vooral slecht asfalt rijdt, maar ook flinke stukken gravelwegen, bospaadjes etc. Voor wat snellere tochten rijdt ik het liefst met de 42 mm Pasela/Compass 26x1.75. Dat stuurt strak, terwijl iets bredere banden zoals de genoemde Big Apple en Extreme al wat beginnen te zwemmen op deze velgen. Als deze velgen versleten zijn komen er dus ietsje bredere op.
Ik heb hier ook een mtb van mijn dochter staan met 60 mm Big Apples, maar dat rijdt niet lekker. Het stuurt log en voelt zompig aan. Verder voelt het soms of je op een wipkip in de speeltuin zit. Wat mij betreft is 50 mm nominaal dus wel het maximum voor asfalt. Breder zou ik alleen willen hebben voor stevige en langere off road trajecten.
Ieders voorkeuren zijn weer anders, maar dit is mijn ervaring.
Wim
Heb de 60mm big apples en de 50mm big apples ook met elkaar kunnen vergelijken. Op asfalt scheelde het zo'n 3kmh, wat best wel voelbaar is, in het voordeel van de smalle band.
Van zwemmen en zwalken heb ik met de 60mm wel eens last gehad nadat ik met 1-1,5 bar rondfietste op een stuk onverharde woestijnweg in utah, waarna de weg in asfalt overging. Barretje erbij gepompt en gaan met die banaan, 85kmh in de afdaling was geen probleem.
Afgelopen herfst met de 60mm big apple een atb-tocht gereden, dat was op het natte gras niet zo'n succes. Daarom maar snel voor 57mm Smart Sams gekozen, gaat als een speer.

Met de 19c Darim velgen van Idworx is niet zoveel mis en dat zal met die nieuwere verbrede versie alleen maar beter zijn. Hoe breed is die nieuwe darim velg (25mm?)? Kan piet zijn marge-fixatie weer bijstellen ;). Ben overigens ook wel benieuwd hoe de sputnik en de andra/darim zich tot elkaar verhouden. De Sputnik is dubbel gebust, de andra/darim niet (maar excentrische spaakopeningen): heeft dat nog invloed op de velgsterkte? Iemand ervaring met beide?
Ja ik kan de 50 mm en de 60 mm vrij goed vergelijken, en voor mij geen 60 mm behalve in zwaar terrein, en dan moet het sowieso geen Big Apple worden, maar iets met noppen.
Wim