Additionally, paste this code immediately after the opening tag: website bouwen - Forum Wereldfietser

website bouwen

In juli gaan mijn vriend en ik een jaar fietsen richting Wladiwostok.
We willen een website maken zodat wie dat wil onze reis kan volgen.

Wie kan ons vertellen welk programma we daarvoor het beste kunnen gebruiken? We willen de site ook onderweg kunnen onderhouden (ik heb begrepen dat dat met frontpage niet zo goed kan).

Suzan

Het makkelijkst is om gewoon HTML te leren. Dan kun je met elke teksteditor, zoals het kladblok onder Windows, je site bewerken en van nieuwe tekst voorzien. Zo moeilijk is dat niet. Voordeel is dat je met elke pc die internettoegang heeft je site kunt bewerken.

Thuis kun je daarvoor wel een speciale editor gebruiken. Die geeft de verschillende HTML code een kleurtje (syntax highlighting), wat de code een stuk overzichterlijker maakt. Een voorbeeld is Edit+, maar er zijn er nog veeeel meer.

Waarom geen FrontPage? Omdat je dan eerst de HTML code gegenereerd door FrontPage door moet gaan spitten, als je tijdens de vakantie een tekstje wilt invoegen. En die code is niet de meest overzichtelijke. Bovendien leer je als je de site in code schrijft ook meteen HTML.

Of je moet je eigen pc (laptop) meenemen met daarop FrontPage ofzo, maar dat lijkt me niet zo'n geweldig idee. Het voordeel hiervan is dat je geen HTML hoeft te leren.

Een 'Content Management Systeem' gebruiken. Er zijn verschillende gratis en betaalde versies beschikbaar. Daarmee kun je, waar je ook bent, via de browser je website aanpassen. Als je echt zelf aan de gang gaat dan is een programma als Edit+, Homesite, Hotdog, enz. een goede oplossing. Werkt wat aangenamer dan je windows kladblok. Nadeel is weer, dat deze programma's niet overal beschikbaar zijn. Zeg maar nergens behalve op je eigen pc.

Een soortgelijke vraag is overigens al eerder aan bod gekomen in dit forum: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=263

Bedankt voor de tips.
Ik heb mij ondertussen een boek over HTML aangeschaft en ben hard aan het oefenen. Het resultaat komt binnenkort op het net.

Suzan

Tegen de tijd dat je iets publiceert op het net zet je wel het adres hier neer hé? Ben namelijk wel beniewd naar jullie reis.

kwam laatst via via op een website van een fietser die met het zelfde probleem zat. hij had geloof ik iemand uit zijn kennisenkring benaderd, en samen met hem een systeem gebouwd, waarmee hij zijn website makkelijk (en vanaf iedere locatie) kon bijhouden. Dat systeem bood hij (tegen vergoeding) aan andere reizigers aan. website is: http://www.kikstr.nl/cms
misschien dat je daar iets mee kunt (scheelt een hoop technisch gehannes, lijkt me). moet er wel bijzeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, dus misschien is het wel helemaal niets (al is de demo die d'r bij zit redelijk veelbelovend)
Ik denk dat je het beste gebruik kan maken van zogenaamde "blogtooltjes". Hiermee houden duizenden mensen op internet hun log- en dagboeken bij.

Het makkelijkst is Blogger. Het is gratis, wordt op een centrale server "gehost", en is overal ter wereld, via de browser aan te passen. Je kan plaatjes, tekst, links etc. toevoegen. Als je je eigen webruimte met ftp-toegang (die zit in bijna ieder providerpakket) hebt, kan je die via Blogger bedienen. Je kan ook gratis webruimte krijgen, maar dan krijg je wel reclame op je pagina. Blogger pro is een betaald pakket (uiteraard zonder reclame)
Blogger heeft standaard-ontwerpjes voor een logboek, ideaal voor mensen zonder enige html-kennis. Je kan ook je eigen pagina ontwerpen.

Andere weblogtooltjes zijn iets geavanceerder, en vragen vaak webruimte bij een hostigprovider waarbij je toegang hebt tot databases en scripttalen, zoals CGI, Perl, MySQL en PHP. Je hebt dus zelf webruimte nodig (dat kost meestal rond de 50-150 euro per jaar - inclusief domeinnaam).
Het grote voordeel is dat deze tools vaak flexibeler zijn dan Blogger, zo hebben ze de mogelijkheid om op stukjes te reageren, verschillende logboeken bij te houden of om verschillende gebruikers berichten te laten posten.
De beste tools zijn gratis (ja, echt!), en worden intensief gebruikt door soms duizenden mensen. Het voordeel daarvan is dat je altijd hulp kunt vragen als je de installatie niet voor elkaar krijgt. Een paar voorbeelden:

Moveable Type: Prachtig weblogtool, met enorm veel mogelijkheden. CGI/Perl nodig. Geen database nodig (maar kan wel)

Nucleus: Logtool Met veel mogelijkheden door goed gebruik van database. PHP en SQL-database nodig

Pivot: Dit tooltje gebruik ik zelf. Vrij simpel, maar daardoor makkelijk aan te passen. Alleen PHP nodig. De maker is druk bezig met een nieuwe versie.

Overigens zijn er nog veel meer (zeer goede) weblogtools, dus naar mijn mening is het nonsens om daar iemand voor te betalen.
Succes met het opzetten van je pagina...

Ik had in Andalucie een internetcafé waarbij het ftp protocol werd geblokkeerd. Erg vervelend, want er stond een fout op de site waardoor die onzichtbaar was..

Dus een 'Content Management' tool is wel handiger, scheelt zowiezo een hoop gedoe met ftp, downloaden en uploaden, dit kost veel tijd en het is maar de vraag of dat allemaal kan bij alle internetgelegenheden.

Een leuk voorbeeld is een dagboekscript. (erg eenvoudig zelf in elkaar te zetten, mits je PHP, ASP, CGI oid ter beschikking hebt)
Je hebt voor jezelf een afgeschermde site waar je je verhaal kan intypen, je drukt op Submit en het staat vervolgens op je site.

Voor een 'Content Managment' op je site is wel vereist dat je een server hebt waar je scripts kan draaien (php, CGI oid), dat kan dus bijna nooit met het standaard accountje dat je van je provider hebt gekregen. Alleen bij XS4ALL weet ik dat je een paar CGI scripts mag gebruiken.
(ik heb een eigen servertje dus voor mij is het erg makkelijk)
Het heeft wel even geduurd en hij is ook beslist nog niet af. maar het resultaat van alle adviezen en van ons geploeter is te zien op onze site: www.effestukkiefietsen.nl

Uiteindelijk heb ik alleen gebruik gemaakt van mijn kladblok en HTML. Dit werkte prima. Ik heb bewust geen hulpprogrammaatjes gebruikt omdat ik echt wil snappen wat ik deed zodat ik ook zonder allerlei hulpprogramma's de site overal kan bijwerken (ik hoor te vaak dat het toch niet helemaal lukt met het gebruik van dat soort programma's in den verre)

In iedergeval, bedankt voor alle tips.

Hetnet is helemaal niet handig als hosting, want de FTP site kan je dacht ik alleen maar benaderen vanuit een inbelverbinding van hetnet, dus alleen vanuit je huiskamer.

Of het moet alweer veranderd zijn....

met pure html zul je niet ver komen, aangezien html alleen een opmaak taal is en geen dynamische taal [het verzenden van informatie] hiervoor heb je de zogenaamd blogtools / content scripts voor nodig, geschreven in bv perl of php. Zulke eenvoudige scripts vind je op bv http://www.webmensen.nl in het nederlands. Maar een basiskennis html is zeker nodig.

Je kan best gewoon met kladblok oid op lokatie het bestandje bijwerken met FTP, daar heb je helemaal geen logscript oid voor nodig, maar wel een goede FTP hosting (niet hetnet) en een internetcafé met FTP ondersteuning.
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij heeft hetnet een andere manier dan FTP om te uploaden, namelijk de beheerwizard. Deze werkt volgens mij prima vanaf andere pc's dan thuis.

Ha kijk, dat wist ik niet, het is ook al een tijd geleden dat ik hetnet heb gebruikt :wink:

Maar goed, dan kan je inderdaad juist wel het beste hetnet gebruiken, in tegenstelling tot wat ik beweerde :oops: want dan heb je geen FTP nodig om te uploaden.

Maar hebben ze FTP dan ondertussen helemaal afgeschaft ofzo?
of je besteedt het even uit, voor 50 euro bouwt TTK | DESIGN speciaal voor wereldfietser leden een custom log site, heel eenvoudig in gebruik en browser onafhankelijk en helemaal editbaar via een browser. Ook kunnen wij een mooi totaalpakket aanbieden met webspace en domeinnaam. ALs je interesse hebt kun je contact met ons opnemen op exchange@ttkdesign.nl

Ik heb voor onze website (is net deze week online!) het wizardprogramma van Geocities gebruikt en dat is me heel goed bevallen. Makkelijk te bouwen en makkelijk te onderhouden.
Wat trouwens wel helpt om een website leuker te maken is de extra's die je ergens anders vandaan moet halen. Het gastenboek bijvoorbeeld hebben ze bij Geocities ook wel, maar die is erg standaard. Ik heb daarom een gastenboek van Write2me gebruikt en die geintegreerd in de website. Heel makkelijk om te doen.

Kijk eens op: http://www.geocities.com/opreisdownunder/

Groetjes,
Natasja

Een mooie website onderhouden kost over het algemeen wel wat tijd en die heb je onderweg meestal niet, laat staan de mogelijkheid daartoe. Hier mijn oplossing:

Ik heb op mijn website (http://www.cycling-downunder.com) hetzelfde bulletin board (phpBB) geinstalleerd als hier op de wereldfietser. Van waar ook ter wereld kan ik hier berichten etc. achterlaten en met het thuisfront communipraten. Overigens moet je provider dan wel php ondersteunen. Ik heb mijn site ondergebracht bij http://www.byte.nl.

Zodra ik terug ben update ik de website door het plaatsen van foto's, reisverslagen etc. De templates hiervoor zijn al aangemaakt, nu alleen nog invullen.

Groetjes,
Martin 8)
Ik heb het gisteren uitgetest en het is inderdaad mogelijk om de site probleemloos te uploaden vanaf een andere computer dan thuis.
FTP bestaat nog wel bij hetnet, maar de beheerwizard is voor mij voldoende.