Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets: Bomen en bos.... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke fiets: Bomen en bos....

[waarschuwing; rant-modus aan]
Staal? hou toch op, zwaar, slap en stuurt als een slappe dwijl, vooral die kwetsbare dunne buisjes :D
Sloping, strak, modern en mooi oversized alu is het helemaal!
[de hier en daar wat ongenuanceerde rant-modus uit][/quote]

Voor(oor)deel van grotere merken (hoewel idworx en santos maar kleine merken zijn) is dat je bij een eventueel beschadigd frame (binnen de garantietermijn) een snelle en goede afhandeling kunt verwachten. Althans, dat is mijn positieve vooroordeel over bekendere merken, geen reden om aan te nemen dat de service bij VSF minder is of zo :). Bovendien ook leuk om Nederlandse merken een beetje te steunen in donkere tijden (hoewel die natuurlijk ook het nodige doorsluizen naar duitsland en china).
Alu en staal hebben beiden hun voor-, en nadelen die op hun beurt weer genuanceerd worden door persoonlijke voorkeur en toepassing; je kunt daarom niet echt zeggen dat de één beter is dan de ander.

Ik fiets zelf op beiden en de hierboven genoemde nadelen zijn in de praktijk ondergeschikt aan frame geometrie en bovendien niet heel uitgesproken; sommige ‘nadelen’ zouden net zo goed als voordeel genoemd kunnen worden (daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik aluminium frames over het algemeen ontzettend lelijk).
In de afgelopen 10 jaar heb ik een voorkeur gekregen voor staal.
Het is sterker. Helaas duurder. Alu is vrij stijf, dus word er vaak bij veel fietsen met vering gegooid. Maar dat is een persoonlijk iets. Wij verkopen grotendeels stalen frames. En heel af en toe alu. Wij merken ook dat de alu fietsen vrij snel corroderen.
Daarbij heb ik 2 compleet gebroken frames mee gemaakt... + ben een paar maanden reisleider geweest bij cycletours. Waarvan er 2 mensen waren met een koga. [Duurste fiets van de hele groep] Heel vaag maar die 2 braken allebei hun achterbrug...

Mijn conclusie over staal is gebaseerd op EIGEN ervaring. Niet de mooie verhalen dat op internet staat. Tuurlijk heeft alu zijn voordelen. Maar alle + en - punten bij elkaar neem ik echt staal.

Ik zeg ook niet dat alu slecht is :) Ik vind het alleen minder in vergelijking met staal.
Matthie9000 schreef:(daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik aluminium frames over het algemeen ontzettend lelijk).
Ben je niet in de war met witte sokken?
Pipopopo schreef:In de afgelopen 10 jaar heb ik een voorkeur gekregen voor staal.
Het is sterker. Helaas duurder. Alu is vrij stijf, dus word er vaak bij veel fietsen met vering gegooid. Maar dat is een persoonlijk iets. Wij verkopen grotendeels stalen frames. En heel af en toe alu. Wij merken ook dat de alu fietsen vrij snel corroderen.
Daarbij heb ik 2 compleet gebroken frames mee gemaakt... + ben een paar maanden reislijder geweest bij cycletours. Waarvan er 2 mensen waren met een koga. [Duurste fiets van de hele groep] Heel vaag maar die 2 braken allebij hun achterbrug...

Mijn conclussie over staal is gebasseerd op EIGEN ervaring. Niet de mooie verhalen dat op internet staat. Tuurlijk heeft alu zijn voordelen. Maar alle + en - punten bij elkaar neem ik echt staal.

Ik zeg ook niet dat alu slecht is :) Ik vind het alleen minder in vergelijking met staal.
Je hebt absoluut een punt hoor, staal is best wel mooi. Het rijdt net even anders en in sommige situaties krijg je een meer gedempt gevoel. Waar dat gevoel vandaan komt weet ik niet helemaal zeker, maar dat staal ingebouwde vering heeft lijkt me iets te ver gaan. Veel hangt af van samenspel geometrie, afgestelde fietshouding (driehoek zadel+pedaal+stuur) en de wielen/banden. Alu kan inderdaad corroderen daar waar de lak wegbladdert, vooral ter plekke van de patten. Daar wil je geen pekel hebben. Poedercoating op alu is wel behoorlijk corrosiebestendig heb ik ervaren, maar iets minder mooi om te zien. Maar ja, een dikke kras tot op het staal wil ook wel roesten als je het niet behandeld.
Eindeloos mooie discussie dat alu/staal/carbon/rvs/titanium :)
AB schreef:
Matthie9000 schreef:(daarnaast, maar dat is persoonlijk, vind ik aluminium frames over het algemeen ontzettend lelijk).
Ben je niet in de war met witte sokken?
Nee, afgrijselijk!! als een nefrotisch syndroom! absoluut niet tijdloos en strak
Zo, en nu, een week of zes nadat ik we de fietsen hebben besteld, krgen we een telefoontje van Rein Veenendaal: fietsen zijn gearriveerd en worden voor ons klaargemaakt. Morgen gaan we ze ophalen.
Spannend!
Voor iedereen die belangstelling toonde voor deze fietsen en onze keus, en vraagt naar ervaringen en hoe het bevalt, kan ik nu melden dat ik er de eerste 1000 km. op heb zitten. Die km's zijn gemaakt in zeer verschillende omstandigheden: koud en nat, lekker zonnig, woon-werkverkeer, overdag en 's avonds, in NL en België, over asfalt, door modder, over zand en kasseien, in vlakke polders en op steile Vlaamse en Waalse heuveltjes.

Voordelen van de Gaastra's zijn eigenlijk wat we tevoren al wisten: het is een all-rounder, die alleen niet geschikt is voor het echt snelle werk. Na een stevige valpartij en een eerste onderhoudsbeurt denk ik er iets over te kunnen zeggen, hoewel ik met andere niet standaard fietsen weinig ervaring heb.

De fiets past me.
Bij M1 (mijn echtgenote) is het stuur aan beide kanten 1 cm. ingekort. Nu past de fiets haar ook.
Met een paar inbusjes, een steeksleutel en een schroevendraaier kan je eigenlijk de hele fiets (de)monteren. Dat is prettig. Het is ook gemakkelijk dat je dus alles onderweg extra kunt vastzetten als je een multitooltje (of een paar inbussen en een zwitsers zakmes) bij je hebt.

Fietsen met volle bepakking voor- en achterop is een genot. Het wordt er niet lichter op, maar de stabiliteit en stijfheid zorgt wel dat ik tnt altijd kon blijven fietsen. Alleen bij het padje waar de geul waar je doorheen reed zo diep was dat de pedalen tegen de grond liepen, moest ik afstappen.

Geen vering, maar de banden leveren voldoende luchtvering om ook op onverhard en ongelijk wegdek goed te kunnen blijven fietsen.

De extra standaard voor (zelf laten monteren) is ideaal om een bepakte fiets stabiel neer te zetten zonder muurtje of boom in de buurt.

De koplamp geeft een bak licht. Het zoemen van de Son-dynamo is wel even wennen.

De Rohloff is ideaal, als je het geluid bij lagere versnellingen voor lief neemt. De versnellingen zijn zo gelijkmatig verdeeld, dat soepel op- en afschakelen tijdens een beklimming, afdaling of steil stukje (denk aan een dijkje) ideaal gaat.

De fietsen zijn mooi, maar niet zo opvallend dat een impuls-dief er de waarde aan afziet. Dat vind ik een voordeel.

Ik weet wel dat ik niet objectief kan kijken naar mijn eigen fiets. Ik ken de psychologie van het goedpraten van een eenmaal gemaakte fout. Maar ik weet zeker dat dat bij mij niet aan de orde is:
Wij hebben de voor ons ideale fytsen gekocht! ;-)
Denk dat je inderdaad je eigen gevoel moet volgen en moet gaan proefrijden met de fietsen die je aan staan. Daarnaast wil jouw oog ook wat. Ik stap persoonlijk echt niet op een fiets die ik niet mooi vind ook al zou hij goedkoper/duurder of beter zijn.

Het probleem is dat iedereen een eigen idee en mening heeft (en mag hebben natuurlijk) over fietsen en merken en je daardoor helemaal niet meer weet wat goed is. Het is zo'n zelfde discussie als wel of geen winterbanden en/of vierwielaandrijving op een auto. Alleen als je met 1 van de twee of beter, met beide rijd besef je pas of het het geld voor jou waard is.

Ikzelf ga serieus binnenkort naar een Koga signature kijken en als ik die configureer via hun site in de uitvoering die ik wil, kom ik op zo'n 16 kilo uit. Lijkt me prima maar een proefrit zal voor mij bepalen of ik hem koop of niet.

---------------------
Specificaties voor uw Traveller KS-TR 28
• Signature -
• Frame Traveller KS-TR 28: Framekleur Mystic Black, Framemaat nog niet
gekozen
• Vork KOGA Feather Shock
• Groep set Shimano Deore XT
• Remmen Magura hydraulisch HS33
• Banden Schwalbe Marathon 37mm
• Velgen & spaken KM19 Xlite / Sapim
• Zadel Fi'zi:k Rondine Wing Flex
• Zadelpen KOGA Signature®
• Stuur KOGA Riser
• Stuurpen PRO verstelbaar
• Handvatten KOGA Leder
• Pedalen Shimano PD-T780 Multi-Purpose
• Achterdrager Tubus Logo
• Drager accessoires -
• Low-rider -
• Achterdragertassen -
• Low-ridertassen -
• Stuurtas -
• Zadeltas -
• Dynamo Shimano Deore XT DH-T785
• Koplamp B&M Lumotec IQ Cyo RT
• Achterlicht B&M Toplight Flat S plus
• Standaard Atran Velo Moove
• Beugelslot AXA Defender RL
• Pomp Topeak Road Morph
• Bidons & bidonhouders Elite Lysso & Taki 1x
• Spatborden SKS Chromoplastics
• Kettingkast/scherm KOGA Suomi
• Achtervork beschermer KOGA neopreen
• Jasbeschermer -
• Bel Widek Decibel II Kompas
• Gewicht 16,3 kg
• Prijs € 2333
Wij hebben de voor ons ideale fytsen gekocht!
Dat is natuurlijk mooi.
Ik zou zoiets nooit kopen. Het refereert te veel aan de typisch "Hollandse" fiets. Te zwaar, te veel toeters en bellen, te luie zit.
Een gewicht van over de 18 kg is echt te veel. Mijn fiets weegt 12 kg.
Het gewicht is inderdaad hoog. Maar gezien ons eigen gewicht (rond 90 en rond 80) en wat we meenemen zijn die 3-4 kg verschil niet spectaculair. De stadsfietsen waar we vorig jaar NL mee doorreden, waren nog eens 4-5 kg, zwaarder.

Wat voor ons meer telde, was de geometrie (we willen die luie zit, en door de extra barends kan ik er ook nog aardig op liggen) en de stevigheid, in combinatie met de pig-apples.

Zo zie je maar: eerst je eigen eisen en wensen goed formuleren, en dan pas kijken welk merk/type fiets daar aan voldoet. Dat is gelukkig voor iedereen anders.
Polling schreef:Het gewicht is inderdaad hoog. Maar gezien ons eigen gewicht (rond 90 en rond 80) en wat we meenemen zijn die 3-4 kg verschil niet spectaculair. De stadsfietsen waar we vorig jaar NL mee doorreden, waren nog eens 4-5 kg, zwaarder.
Inderdaad altijd het totaalgewicht beschouwen. Het nadeel van dat overgewicht valt dan wel weg terwijl je het voordeel van overdimensionering behoudt.
Stalen fiets met slot, kettingkast, verlichting en spatborden voor rond de 18kg.... daarmee zit je niet ver af van het gemiddelde. De Idworx ER is rond de 15kg (met pedalen), maar dat is aluminium met duurdere lichtere afmontage. Twaalf kilogram klinkt wel licht, ben benieuwd wat voor fietsje dat is, ik gok op een randonneur of een ATB. Overigens kun je op een racefiets ook mooie fietsvakanties doen, ben je onder de 9kg klaar, maar dan ben je wel appels met peren aan het vergelijken.
twdi schreef:Denk dat je inderdaad je eigen gevoel moet volgen en moet gaan proefrijden met de fietsen die je aan staan. Daarnaast wil jouw oog ook wat. Ik stap persoonlijk echt niet op een fiets die ik niet mooi vind ook al zou hij goedkoper/duurder of beter zijn.

Het probleem is dat iedereen een eigen idee en mening heeft (en mag hebben natuurlijk) over fietsen en merken en je daardoor helemaal niet meer weet wat goed is. Het is zo'n zelfde discussie als wel of geen winterbanden en/of vierwielaandrijving op een auto. Alleen als je met 1 van de twee of beter, met beide rijd besef je pas of het het geld voor jou waard is.

Ikzelf ga serieus binnenkort naar een Koga signature kijken en als ik die configureer via hun site in de uitvoering die ik wil, kom ik op zo'n 16 kilo uit. Lijkt me prima maar een proefrit zal voor mij bepalen of ik hem koop of niet.

---------------------
Specificaties voor uw Traveller KS-TR 28
• Signature -
............
• Prijs € 2333
Ik ben blij dat ik niet de enige ben, die niet alleen naar functioneel/goedkoop kijkt, maar ook graag een mooie fiets wil!

Ben zelf ook een fiets aan het samenstellen, alleen dan een Jan Janssen. Best leuk onderdelen vergelijken en zo je eigen fiets op te bouwen.

Je hebt trouwens de oude XT multi purpose geselecteerd, je hebt nu de 850(?).
O is dat zo? Zal eens naar de link kijken maar heb deze combi snel in elkaar geklikt om het gewicht hier te kunnen posten :)
Ik ben ook aan het kijken maar kom er ook niet uit.
Grappig is dat ik nu al 3 jaar op een merida free sport 1000R fiets.
Frame zit als gegoten zeker als je mijn gewicht(130kilo sssst) bekijkt is het een super fiets van 14 kilo! Ik ben niet zuinig op de fiets, het is een fiets en daar moet je op trappen. Ik gebruik hem elke dag voor woon werk 16km.
Wel onderhoud ik hem erg goed en reinig ketting elke 500km en smeer hem ook.
Ik doe het volgende het frame houd ik de rest koop ik bij :)

Inmiddels erg veel vervangen:
remmen hs33 ik wil wel kunnen stoppen :)
velgen mavic cxp33 met shimano 105 naven.(achter heb ik zelf omgebouwd naar 135mm)
Achter pion vervangen voor 11-? met kleine stapjes(telkens 1 tand er bij)
Zadel SQlab 602
ketting sn-7701(kmc standaard was in no time verroest en stuk)

Nu zit ik in dubio om naar 2x10 te gaan of rohloff met beltdrive(dus nieuwe fiets)
Kleinste tandwiel heb ik nog nooit gebruikt dus dat hoef ik ook niet meer.
Zelfs niet in Italië en Frankrijk berg op.

maar goed om te zien dat meer mensen het zelfde probleem hebben!
Ook die discussies over frames e.d. blijkbaar levert merida een goed alu frame voor een hele lage prijs. Overigens zou ik titanium kopen al is het maar vanwege de techniek. Titanium is zeer moeilijk te bewerken en te lassen het roest niet en is zeer licht en enorm sterk. Volkomen irrationeel vind ik op technische gronden titanium erg mooi!
Polling schreef:Voor iedereen die belangstelling toonde voor deze fietsen en onze keus, en vraagt naar ervaringen en hoe het bevalt, kan ik nu melden dat ik er de eerste 1000 km. op heb zitten..........
@Polling, en hoe bevallen de fietsen inmiddels 8 maand later?

Andere mensen ervaring met deze Gaastra fyts 4.14?
Acht maanden en 5000 km. verder nog steeds een prima fyts. Ik heb er wel de voorstandaard afgesloopt: de tassen (ortlieb+) slepen in de extra-beugel, en bij een beetje zand ging hij steeds moeilijker open. Verder vergat ik nogal eens dat ik hem gebruikte, en dat rijdt wat moeilijk. ;-)

Ik ben inmiddels ook nog eens elders (erbij) gaan werken, waardoor ik nu 1 keer per week 7 km. enkele reis WW-verkeer heb, 2 x per week 7-7-10 (tussen de middag van locatie 1 naar locatie 2) en 2x pw 17 km enkele reis. Voor die reizen zou een wat lichtere fiets prachtig zijn, maar dan wel een met rohloff en gesloten kettingkast: vorige week vrijdag mocht ik door sneeuw en pekel. ;-)
Polling schreef:Voor die reizen zou een wat lichtere fiets prachtig zijn, maar dan wel een met rohloff en gesloten kettingkast: vorige week vrijdag mocht ik door sneeuw en pekel. ;-)
Bedankt voor uw antwoord. U vindt het een fijne fiets begrijp ik. Maar voor dagelijks gebruik aan de zware kant?
De Staiger Ontario, € 1649,00, Met Rohloff en Magura en 15 kg is mijn woon-werk fiets. Licht, comfortabel en niet te duur. De chainglider houdt mijn ketting afgedekt en op een enkel detail na een goede fiets, zeker gezien de prijs.

De Koga Signature 28" Rohloff brengt mij opvakantie waar ik zijn wil.
Iets zwaarder maar aanmerkelijk stabieler. Zonde om mee door het zout te fietsen!

de ideale fiets bestaat helaas niet, maar er is keuze uit materialen, kleuren, naven, wielmaten en afmontage. Zo zoekt iedereen wat haalbaar is.
Precies. Wij hebben de afweging gemaakt of we twee keer een groot bedrag wilden uitgeven: een voor woon-werk, met eigen eisen en daardoor eigen configuratie, en een andere keuze voor vakanties, of dat we een comprimis zouden sluiten, en een fiets zouden zoeken die voor beide doeleinden geschikt was, met dan dus aan de ene of de andere kant concessies. Daar is de keuze voor de fyts 4.414 uitgerold.

Toen we deze kochten, was de planning dat ik drie dagen per week 8 km. enkele reis ww-verkeer zou doen, dus lag het zwaartepunt op vakantiegebruik. Nu is de situatie veranderd, ik rijd vaker en verder naar het werk. Misschien hadden we dan een andere keuze gemaakt. Aan de andere kant is ww-verkeer nu meteen een goede training. En de goede verlichting en brede banden zijn bij slecht weer wel erg prettig.