Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Belangrijk lijkt me ook dat Lennart een laag budget heeft. Dan krijg je betere kwaliteit met Deore v brakes dan met schijfremmen.
Wim
m-gineering schreef:Of als de afdichtingen te zwaar gaan lopen......
Daar heb ik nog geen (slechte) ervaringen mee. Maar mijn stadsfiets is ook nog maar een paar maanden oud, en mijn mtb net een jaar. En die laatste houd ik goed schoon...
Mechanische schijfremmen zijn wat beter stil te krijgen maar remmen wat minder, hydraulische remmen remmen beter maar zijn zeer temperamentvol.

Mijn score tot nu toe (en zoveel fiets ik niet):
- set Hope mini V, originele blokken remden voor geen meter, bleven aanlopen weggedonderd
- set Magura Louise: geloof dat ze nu dicht zijn, er is wel een keer olie uit de klauw over een blok gelopen. (de blokjes kun je dan weggooien)
- set Shimano SLX: klauw lek, moet een nieuwe op, losse afdichtingen worden niet geleverd
- set Set Shimano LX: goed
Op mijn stadsfiets zitten Tektro Auriga Pro remmen. Geen idee of het wat is (had nog nooit van het merk gehoord) maar vooralsnog gedragen ze zich redelijk goed. Alleen bij fors remmen willen ze wel wat geluid maken. En ze zien er mooi uit (de remgrepen heb ik het dan over) en dat zal voor Koga wel de belangrijkste reden zijn geweest om dit type te gebruiken... ;)

Op mijn mtb zitten volgens mij Shimano Deore XT remmen en die bevallen perfect. Ze maken zelfs bij fors remmen nauwelijks herrie, en de remvertraging is alsof je een anker uitwerpt :D En zoals gezegd zijn ze tot nu toe altijd goed blijven werken, ook als ze onder de modder zitten...

Met V-brakes heb ik overigens geen ervaring, maar 'gewone' velgremmen wel (op mijn racefiets). En ik heb fietsen met trommelremmen en rollerbrakes gehad, maar niets daarvan remt zo goed als schijfremmen...
Dag allemaal,
ik ben nieuw op het forum, maar niet nieuw als fietser.
Na tussen 1995-2000 verschillende tochten te hebben gemaakt heb ik het fietsen eraan gegeven en ben ik gaan lopen.
Nu is het tijd om de fiets weer op te pakken.
Wat ik zoek is het volgende (handig die check-list :wink: )
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
In lente, zomer & herfst woon-werk (12k enkele reis).
Daarnaast minimaal 1x jaar 3 weken op vakantie.
De basis van de fiets moet goed zijn, vervangen van onderdelen gedurende de tijd is geen probleem.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
en meestal in combinatie daarmee:
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Ben een omgebouwde ATB gewend. Iets rechterop mag (je wordt toch ouder...)
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Yep!
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja, maar meestal gravel en schelpenpaadjes.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Eerste 2 ideeën: Schotse Highland en/of Lake District
Wat voor vakanties worden dat?Volle bepakking incl. tent.
Je lichaamslengte182cm
Je gewicht80kg
Je lichaamsbouw. Nix bijzonders
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets? 15-20kg
Waar woon je? Zaandam
Wat is je budget? 1200 euro voor de fiets, de rest (tassen e.d heb ik al)
Welke fietservaring heb je?Veel, maar gedateerd.
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Niet zoveel op dit moment
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
70-100k. Tempo ongeveer 25km/h.
Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?

2 opgebouwde ATB's, de laatste is een Giant Boulder Alu, een basic ATB.
Kostte 12 jaar net geen 1000 euro.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Redelijk wat; niet genoeg; ja; ja.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee (gedeelte wordt door de baas betaald, dan moet er wel een bonnetje bij.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, sta er nu heel fris in (en ben er ook te lang uitgeweest).
Ben al wel bij Saen Bikes en en Stevens-dealer geweest.
Was er onder de indruk van de service & kunde bij Saen.
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
:shock: Kan dat???
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
In ieder geval dit jaar nog bestellen, dan mag het nog wel ff duren voordat ie klaar is.

Ik ben benieuwd naar jullie visie!
Grtz Joxer
Hier vats de nodige achtergrond: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Als ik het zo snel lees dan zou een Fahrradmanufaktur T 400 je goed passen, of een 26 inch Surly Long Haul Trucker. Een naafdynamo hoort er wel bij voor woon werk verkeer.
Wim
Wim schreef:Hier vats de nodige achtergrond: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Als ik het zo snel lees dan zou een Fahrradmanufaktur T 400 je goed passen, of een 26 inch Surly Long Haul Trucker. Een naafdynamo hoort er wel bij voor woon werk verkeer.
Wim
Deze opties liggen inderdaad voor de hand. Voor 1200 euro krijg je nauwelijks een fiets van gerenommeerd vakantiefietsmerk. Gezien gewichten zou ik zeker zorgen voor een solide achterwiel, en die koop je [mijn ervaring] niet bij een gemiddelde fietsenmaker.
Ik heb echter geen idee of seanbikes wél een betere fietsenmaker is.

Een andere optie is een heel mooie tweedehandfiets. Dat je een naafdynamo wilt is evident (gezien het antwoord Yep!), maar als je iets fraais tegenkomt zonder of met een matige naafdynamo is het herspaken van een voorwiel ook geen heel groot probleem. De sterkte van een voorwiel is nooit een probleem, of je moet het wel heel bont maken natuurlijk.

Bij fietsen die niet specifiek bedoeld zijn om bagage achter mee te nemen zul je bijzonder moeten letten op een voldoende lange achtervork zodat je niet met je hakken tegen de tassen komt en op voldoende stijfheid.
Leon


Leon
Gisteren al de VSF T400 'geproefd'. Naar buiten mocht niet (pekel is immers vrij k*t voor een fiets die nog verkocht moet worden).
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben, mooie fiets, fijne zithouding en erg compleet afgeleverd (alleen de trappers zitten er niet bij - is dat normaal? - maar die heb ik nog).
Via Saen was ik ook al op het spoor van Surly gekomen, zij geven ook een opbouw vanuit een Dracat frame als optie (da's dus alu i.p.v. staal) en de Dracat komt uiteindelijk iets goedkoper uit (het scheelt iets van 100 euro) en is in iedere kleur leverbaar.
Dat laatste vind ik dan wel weer neinig :wink:

Waarom is een naafdynamo zo belangrijk?
Mijn maglite op het stuur deed het jaren met veel plezier, ik zie niet in waarom dat opeens anders zou moeten.
Ik vraag me af of de kosten van zo'n naafdynamo opwegen tegen enkele AA'tjes op jaarbasis?

Verder nog de vraag of het veel uitmaakt Magura HS11 of HS33?
Is et prijsverschil de upgrade waard?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gr-J!
Magura HS33 is niet veel beter dan de HS11 (iets chiquere grepen is geloof ik alles). Een goede naafdynamo met een moderne led koplamp geeft een sloot licht (veel meer en beter gericht licht dan zo'n zaklampje), en is erg betrouwbaar. Zoiets mag op een moderne woon werk fiets niet ontbreken vind ik.
Wim
Zover ik weet worden vsf's altijd af fabriek geleverd met pedalen. Pedalen staan dan ook gewoon op de website gespecificeerd. Die hoor je er dus bij te krijgen of in ieder geval gelijkwaardige of voldoende korting om er zelf te kopen.

Sinds naafdynamo's goed en zeer betaalbaar geworden zijn is er nauwelijks meer een reden voor een ouderwetse dynamo met alle vreselijke eigenschappen op momenten dat je het licht het hardste nodig hebt.
Anders: op een sneeuwdag als vandaag ben je stukken beter af met de allergoedkoopste naafdynamo dan met de allerduurste banddynamo.

Leon
Leon schreef:Zover ik weet worden vsf's altijd af fabriek geleverd met pedalen. Pedalen staan dan ook gewoon op de website gespecificeerd. Die hoor je er dus bij te krijgen of in ieder geval gelijkwaardige of voldoende korting om er zelf te kopen.

Sinds naafdynamo's goed en zeer betaalbaar geworden zijn is er nauwelijks meer een reden voor een ouderwetse dynamo met alle vreselijke eigenschappen op momenten dat je het licht het hardste nodig hebt.
Anders: op een sneeuwdag als vandaag ben je stukken beter af met de allergoedkoopste naafdynamo dan met de allerduurste banddynamo.

Leon
Of met lampen op batterijen. Die geven tegenwoordig ook prima licht, zeker voor in de stad...
Mijn ervaring met batterij-lampen is dat ze bij koud weer snel slechter presteren.
Koplampen op batterijen die ook nog goed licht geven zijn snel leeg. De B&M Ixon IQ brandt een uur of vijf op vol vermogen (40 lux) en iets van 20 uur op laag vermogen (10 lux dacht ik) waar je nog wel gezien wordt, maar niet veel van de weg ziet. Vergelijk dat met een Philips Saferide 60 van 60 lux (met een brede bundel) of de Schmidt Edelux met zelfs 80 lux (en een wat smallere bundel). Er zijn ook wel heel felle dure off road acculampen, maar die hebben vaak een brandduur van iets van 2-3 uur, en verblinden tegemoet komend verkeer.
Een ander nadeel van goedkope batterijlampen is dat ze in mijn ervaring snel stuk gaan met lullige schakelaars die snel gaan corroderen, en daarmee lang niet zo betrouwbaar zijn. Wij hebben op alle fietsen degelijke dynamo verlichting met goede bekabeling, en daar heb ik nauwelijks onderhoud aan.
Wim
Wim schreef:Koplampen op batterijen die ook nog goed licht geven zijn snel leeg. De B&M Ixon IQ brandt een uur of vijf op vol vermogen (40 lux) en iets van 20 uur op laag vermogen (10 lux dacht ik) waar je nog wel gezien wordt, maar niet veel van de weg ziet. Vergelijk dat met een Philips Saferide 60 van 60 lux (met een brede bundel) of de Schmidt Edelux met zelfs 80 lux (en een wat smallere bundel). Er zijn ook wel heel felle dure off road acculampen, maar die hebben vaak een brandduur van iets van 2-3 uur, en verblinden tegemoet komend verkeer.
Een ander nadeel van goedkope batterijlampen is dat ze in mijn ervaring snel stuk gaan met lullige schakelaars die snel gaan corroderen, en daarmee lang niet zo betrouwbaar zijn. Wij hebben op alle fietsen degelijke dynamo verlichting met goede bekabeling, en daar heb ik nauwelijks onderhoud aan.
Wim
Onderhoud aan verlichting heb ik met mijn vorige stadsfiets nooit gehad. Die had ook verlichting met een naafdynamo. De koplamp althans, want het achterlicht was wel op batterijen. Ik heb die batterijen denk ik 2x vervangen in 5 jaar tijd. Nou hoeft een achterlicht ook niet zo'n enorme hoeveelheid licht te geven natuurlijk, want hij is er vooral voor bedoeld dat je gezien wordt. De koplamp (LED) gaf een stuk meer licht, maar dat kwam niet doordat er een naafdynamo aan hing...

De batterijgevoede koplamp op mijn huidige stadsfiets geeft namelijk een vergelijkbare hoeveelheid licht. Ik kan in ieder geval weinig verschil merken. Voor in de stad is dat meer dan voldoende, want in de stad is meestal voldoende licht om zelf genoeg te zien, en de koplamp is er dan alleen nog zodat anderen jou ook zien. Op onverlichte stukken (ik heb 1 zo'n stuk op mijn woon/werk-traject) geeft ie echter ook voldoende licht om de ondergrond (nota bene zwart zand) en eventuele obstakels te zien. Het is een B&M volgens mij, maar het type weet ik zo niet. Hoelang de batterijen meegaan, weet ik nog niet, want ik heb 'm pas een paar maanden en ik gebruik de verlichting pas een maand of zo. Maar voor mij zal dat niet zo'n probleem zijn. Ik rij hooguit 20 minuten per dag met het licht aan ('s avonds van het werk naar huis), dus dan kun je nog heel wat ritjes maken, mocht ie 20 uur meegaan...
Tja, en dat is dus het verschil. Ik doe over woon-werk verkeer of 20 minuten (1 dag per week) of 30 minuten (2 dagen per week) of een dik uur (incl. veerpont) (2 dagen per week). Dit alles enkele reis, en om deze tijd van het jaar heen en terug in het donker.
Ik ben dan ook blij met de Son met verlichting op draad (dubbel) voor en achter. Ik moet er niet aan denken dat afgelopen vrijdag ergens halverwege mijn licht er mee zou zijn opgehouden....
Polling schreef:Tja, en dat is dus het verschil. Ik doe over woon-werk verkeer of 20 minuten (1 dag per week) of 30 minuten (2 dagen per week) of een dik uur (incl. veerpont) (2 dagen per week). Dit alles enkele reis, en om deze tijd van het jaar heen en terug in het donker.
Ik ben dan ook blij met de Son met verlichting op draad (dubbel) voor en achter. Ik moet er niet aan denken dat afgelopen vrijdag ergens halverwege mijn licht er mee zou zijn opgehouden....
Dat licht houdt ook niet zomaar ineens op natuurlijk. De batterij van het achterlicht van mijn vorige stadsfiets heb ik steeds vervangen op het moment dat de lichtopbrengst duidelijk minder werd. Ik ga uiteraard niet wachten totdat de lamp helemaal niks meer doet...
Henrie schreef:Voor in de stad is dat meer dan voldoende, want in de stad is meestal voldoende licht om zelf genoeg te zien,
Door mijn B&M Ixon IQ in de stad zowel te gebruiken op de 40 lux-stand en de 20-lux stand heb ik nog een voordeel ervaren van het rijden met een sterk licht in de stad. De lichtvlek die ook bij voldoende stadsverlichting en als mijn lamp op de hoogste stand staat, zo'n 20 meter voor mij op de grond valt, zorgt er voor dat veel fietsers spontaan (en dus voor ik moet bellen) netjes rechts gaan rijden. Sindsdien gebruik ik mijn licht meestal op de hoogste stand, want dat effect vind ik heerlijk. (En ik gebruik degelijk oplaadbare batterijen, anders zou het wel onbetaalbaar zijn.)

Laatst kreeg ik bij een fietsverlichtingscontroleactie van de politie nog een compliment voor mijn verlichting.

Renaat
Ik kan ook zo intens genieten van de handjes voor de ogen als mijn 60lummen aan staan!
Wimmert schreef:Ik kan ook zo intens genieten van de handjes voor de ogen als mijn 60lummen aan staan!
Ik erger mij heel erg aan slecht afgestelde fietslichten. Dat is zonder meer asociaal en zelf onveilig. Als je sterk licht wilt voeren heb ik er geen probleem mee, maar dan moet men er ook maar voor zorgen dat dat licht voldoende naar beneden gericht is.

Renaat
Geen echte vakantiefietsvraag, maar hier zit zoveel kennis dus ...

Ik ben bij De Grote Verkeersquiz (www.degroteverkeersquiz.be) als derde geëindigd en heb een waardebon van 350 euro gewonnen te besteden aan een Oxford-fiets. Mijn hart gaat niet bepaald sneller kloppen van een Oxford-fiets, dus het kan zijn dat ik die waardebon probeer te verpatsen. Maar een gekregen paard kijk je niet in de mond en een eenvoudige extra 'stadsfiets' kan er nog wel bij, op voorwaarde dat ik niet teveel moet opleggen op die 350 euro (want ik moet op dit ogenblik erg zuinig zijn met mijn geld).

Zelf dacht ik dus aan:
http://www.oxfordbikes.eu/node/41
(of mogelijk ook http://www.oxfordbikes.eu/node/38)

Iemand buiten terecht kritiek op het spaakpatroon (zelf op hun trekking en off-road-fietsen gebruiken ze belachelijke spaakpatronen) nog opmerkingen of bedenkingen?

Renaat
Wimmert schreef:Ik kan ook zo intens genieten van de handjes voor de ogen als mijn 60lummen aan staan!
Als dit trouwens bedoeld is als kritiek op wat ik schreef, dan mag je toch wel nader uitleggen wat het probleem is. Er is een groot verschil tussen mensen verblinden en het feit dat mensen blijkbaar snel merken dat er iemand achter hen rijdt. Daar hebben ze verder totaal geen last van.
Dag allemaal,

Ik ben altijd al een fietsliefhebber geweest, maar reizen zat er, op één enkele keer na, nog niet in. In 2010 heb ik zonder enige voorbereiding een 5-daagse tocht gedaan op mn dagdagelijkse fiets (een 12 jaar oude Raleigh Carlton Mk2) doorheen Kroatië en Bosnië-Hercegovina. Ik deed gemiddeld 120 km per dag. Helaas ben ik de 5de dag na een slechte maaltijd in een wegrestaurantje zwaar ziek geworden en heb ik de trip vroegtijdig moeten beëindigen. Sindsdien heb ik geen meerdaagse tochten meer ondernomen, maar nu begint het weer te kriebelen als nooit tevoren en ben ik op zoek naar een trouwe reispartner voor de komende jaren. Ziehier mijn checklist:


* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Deze fiets zou uitsluitend bedoeld zijn om te reizen (meerdere weken aan een stuk). Het is de bedoeling van toch een 100-tal km per dag te doen als de omstandigheden het toelaten. Bijgevolg ben ik voornamelijk op zoek naar een betrouwbare en onderhoudsvriendelijke reispartner die niet bang is om bergen te beklimmen op onverharde wegen en waarvan ik vele jaren plezier zal hebben.


* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Op reis fiets ik op m'n gemak om de vele kilometers per dag aan te kunnen, maar het mag af en toe wel eens wat sneller gaan ;)


* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Ik heb sinds een jaar een hernia, maar ondervind hiervan zo goed als geen last bij een sportieve zit (mijn stuur op mijn dagdagelijkse fiets staat lager dan mijn zadel, dusja...)


* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

't is niet mijn bedoeling om 's nachts te gaan rijden, maar het kan altijd eens gebeuren. er mag zeker een naafdynamo opzitten om een voor- en achterlicht van stroom te voorzien.


* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Absoluut! Hoe zwaar dat zal zijn, is moeilijk in te schatten... Rotsachtige mountainbikepaden zal ik niet meteen nemen, maar onverharde bergwegen in slechte staat wil ik wel aankunnen...


* Waar gaan de vakanties naar toe?

Het plan is om er volgende zomer een trektocht vertrekkende vanuit Zagreb (Kroatië) richting Albanië mee te doen, en ik heb al gehoord en gezien dat de wegen in Albanië niet van de minste zijn ;) In de toekomst zou ik ook graag tochten ondernemen in Turkije en de landen op de Kaukasus (Armenië, Georgië en Azerbeidjan).


* Wat voor vakanties worden dat?

Kampeertochten waarbij ik mn eigen tent en iets van kookgerief mee neem.


* Je lichaamslengte

Ik ben 1m90


* Je gewicht

Ongeveer 80 kg


* Je lichaamsbouw.

Mijn benen zijn relatief lang


* Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?


Aangezien ik een tent en dergelijke wil meenemen, schat ik 25-30 kg


* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

België, regio Brugge, maar als ik wat verder moet reizen om een fiets te vinden, is dit geen probleem


* Wat is je budget?
Ik zou liefst onder de €1500 willen blijven voor de fiets


* Welke fietservaring heb je?

Ik fiets gemiddeld 10 km per dag, en dit al ongeveer 13 jaar. In het weekend doe ik geregeld tochtjes van 70 tot 120 km


* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Maximaal een 120-tal km, maar vorige zomer heb ik in de Pyreneëen een dagtocht van een goede 180 km gedaan met 2 stevige beklimmingen, maar dan was ik wel kapot
Op een tocht van een 120-tal km in België heb ik een gemiddelde snelheid van +/- 20 km/h. Bij windstil op het vlakke fiets ik meestal 25 km/h of meer


* Welke fietsen heb je (gehad)?

Voornamelijk die Raleigh Carlton Mk2 (ondertussen bijna 14 jaar oud). Dat is eigenlijk een ''vakantiehybride''


* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik ken iets van de basis, maar ben van plan een cursus fietsonderhoud te volgen...


* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Liever niet


* Heb je bepaalde fietsen op het oog?

De VSF Fahrradmanufaktur TX-400 (http://www.fahrradmanufaktur.de/bikes/e ... t-30-gang/) lijkt me interessant, maar ik vraag me af of die geschikt is voor het ruigere werk in Albanië. Ik heb ze nog niet kunnen testen, dus weet ik ook niet of ik er op pas met mijn lange benen...

Ik verkies een fiets met een stalen frame...


* Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk


* Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd

De eerste deftige trip zal pas volgende zomer plaatsvinden, dus ik kan nog wat wachten...


Ik hoop dat jullie me met deze info wat op weg kunnen helpen. Mijn kennis op vlak van fietsen en fietstechniek is nog vrij beperkt, dus alle info en tips zijn meer dan welkom.

Mvg,
Steven