Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten
Voor Santos (http://www.santos-bikes.nl) hebben we 2 fietsen getest met een Rohloff naaf. De manier waarop wij testen is wellicht iets anders als een gewone test. We kijken niet alleen of een onderdeel ?goed? is maar vooral ook of een onderdeel geschikt is voor een wereldfiets. Daarmee bedoel ik een fiets waarmee je letterlijk de wereld kunt rond fietsen. Dus niet voor een tochtje van een paar weken/maanden maar voor minimaal een jaar terwijl er gefietst wordt in extreme en zeer uiteenlopende situaties.
Daarbij gaan we ervan uit dat er onderweg geen onderdelen vervangen kunnen worden en dat het onderhoud minimaal is.
Soms fietsen we met 14 kilo bagage wanneer we onderweg voldoende eten/water kunnen vinden. Soms met het dubbele wanneer dat niet het geval is.


Configuratie testfietsen:
Santos Travelmaster 2.6 Alu ? Frame is niet apart geschikt gemaakt voor een Rohloff naaf. Er wordt gebruik gemaakt van een kettingspanner om de ketting op spanning te houden en een kettinggeleider bij het voorblad.
Santos Travelmaster 2.6 Cr-mo ? Frame is apart geschikt gemaakt voor een Rohloff naaf. De ketting wordt opgespannen door het aanspannen van een excentrische trapas.

Eerste indruk:
Technisch ziet de naaf er heel mooi uit. De robuuste uitvoering wekt veel vertrouwen.

Schakelen:
Anders dan bij schimano/capagnolo/etc versnellingen zitten het schakelmoment niet in de commandeurs maar op de plek waar het schakelen plaats vindt (in dit geval de naaf). Het grote voordeel hiervan is dat het eventueel uitrekken van de binnenkabel geen invloed heeft op het schakelen zelf. De stapjes tussen de tandwielen blijven immers hetzelfde. Daarnaast bezit de naaf geen veer (zoals bij een derailleur) die kan slijten. Het schakelen gebeurt door het aantrekken van de ene dan wel de andere kabel. Een vrij eenvoudig mechanisme wat wonderwel goed blijkt te werken. Het uitrekken van de binnenkabel kan alleen als gevolg hebben dat de uiterste versnellingen niet meer kunnen worden gekozen. Dit is simpel op te lossen door de kabel met het afstelwieltje iets op te rekken. Hierbij hoeft de versnelling niet opnieuw worden ingesteld en de marges zijn zo groot dat het bijzonder moeilijk is om dit fout te doen.
Als je shimano commandeurs gewent bent dan is het even wennen om met een draaiversnelling te werken. Eenmaal gewend dan blijf je schakelen. Je hoeft niet meer te kijken of je in de ?goede? versnelling zit (staat de ketting niet te scheef?). Elke versnelling is goed.

Tandwielverhouding:
Een Rohloff naaf wordt uitgeleverd met een 16-tands achterwiel. Samen met een 40-tands voorwiel is dit een hele goede combinatie voor Nederland. Voor extreme berglandschappen prefereren we toch een 17-tands achterblad. Daarmee kan je stapvoets rijden en maximaal ongeveer 38 km/h fietsen. En dat lijkt me voor een wereldfiets voldoende.
Elke stap in het schakelen is hetzelfde.

Geluid:
De naaf is de eerste 1000 kilometer luidruchtig in de versnelling 1 t/m 6. Versnelling 7 t/m 8 is geen probleem. Na een flinke afstand gefietst te hebben verdwijnt dat geluid tot een zeer acceptabel nivo. Versnelling 7 blijft echter de meest luidruchtige.

Overgang versnelling:
Met de Rohloff naaf kan je zowel fietsend als stilstaand schakelen. Met volle bepakking, met volle kracht tijdens het beklimmen van een stijl onverhard pad met stenen is het geen probleem om van versnelling te wisselen. Alleen de overgang tussen 8 en 7 moet met wat minder kracht worden gedaan.

Fietsen door regen/modder:
In deze omstandigheid is de naaf subliem! Je kunt altijd blijven schakelen, je kunt altijd blijven fietsen. Niets blijft er haperen, niets loopt er vast. Na dagen door gletserrivieren te zijn gereden waarbij alles onder een dik laag modder en grint zat bleven de fietsen goed rijden. Dat voordeel is zo groot dat ik niets anders kon doen dan glimlachend op mijn fiets te zitten?..hoe hoog de modder ook opspatte. De naaf is een kleine terreinwagen op wielen. De vrijheid die je hierdoor krijgt zorgt ervoor dat je nog makkelijker de meest extreme gebieden opzoekt.

Onderhoud:
Anders dan vele mensen denken kan deze naaf voor een gedeelte w?l uit elkaar worden gehaald. Maar??je moet wel een technisch gevoel hebben (maar dat geldt voor veel zaken). Mocht de naaf onderweg defect gaan dan kan je de complete naaf (onder garantie) uit de behuizing halen en vervangen door een nieuw binnenwerk.
Naast het af en toe vervangen van olie behoeft deze naaf geen onderhoud. En daarmee komt de onderhoudsvrij wereldfiets steeds dichterbij.

Schakelbox:
Aan de zijkant van de naaf zit een spindel waar een kabel omheen zit gewikkeld. Aan deze kabel zit de versnellingskabel verbonden. Er zijn naven met een externe spindel en met een interne spindel. Wij hebben gekozen voor een naaf met een interne spindel. Het voordeel hiervan is dat er geen uitstekende onderdelen op de fiets zitten die door stoten kunnen worden beschadigd. Het nadeel is dat het vervangen van dit kabel (bij een eventuele breuk) wat meer tijd kost dan bij een externe spindel. Mocht je niet technisch zijn dan zou ik kiezen voor de externe (duurdere) spindel.

32 spaken!:
Aaaaahhh dacht ik, toen ik de 32 spaken van een Rohloff naaf voor het eerst in een tandem zag. Wij zijn opgegroeid in een tijd dat wereldfietsen nog met 48 spaken werden uitgevoerd. En dan is 32 spaken even slikken.
Maar dat gaat wonderwel goed. Het wiel is centraal gespaakt en de naaf heeft een hoge flens. Na duizenden kilometers gefietst te hebben in zeer slechte omstandigheden z?nder een spaak te hebben aangedraaid, is geen ??n spaak van spanning veranderd. En dat is de eerste keer dat mij dat gebeurd. Alle vertrouwen erin dat dat goed blijft. En wat betreft het feit dat korte spaken niet verkrijgbaar zijn in het buitenland?.ik neem al jaren spaken mee en heb bijna nog nooit een spaak gebruikt. Mijn spaken zitten standaard in mijn stuur.

Wel/niet aangepast frame:
Bij Rohloff zijn er 3 mogelijkheden om de ketting op te spannen, te weten: een kettingspanner, een excentrische trapas en naar achter gerichte uitvalnaven.
De laatste optie heeft niet mijn voorkeur. Bij extreme belasting bestaat de mogelijkheid om het wiel scheef de uitvalnaaf in te trekken. En helaas gebeurd dat ook.
Een excentrische trapas is technisch gezien de mooiste oplossing. Na ongeveer 2000 kilometer met een nieuwe ketting moet je eenmaal de ketting weer opspannen.
Bij een kettingspanner hoef je niets op te spannen maar is er door 2 extra derailleurwieltjes wel iets meer weerstand.
Daar komt bij dat het olieverbuik van de ketting naar verhouding veel meer is op een ketting met kettingspanner als op een ketting zonder kettingspanner. Dat verschil is aanzienlijk.
Het nadeel van een frame z?nder kettingspanner is het feit dat bij eventuele onoverkomelijke problemen met de naaf je niet in staat bent een normale derailleur met versnellingen te monteren. Het frame is daar over het algemeen niet geschikt voor.
Een hele mooie oplossing zou zijn een fiets met een excentrische trapas ?n een derailleuroog.

Ketting:
Wij monteerden normale XT-kettingen. Niet omdat dit de beste kettingen zijn maar omdat we dan de kettingpons van onze multitool kunnen gebruiken. Rohloff heeft ook een extra dikke (minder weerstand) ketting. Dat slijt vele malen minder maar is helaas niet met een kleine kettingpons uit elkaar te halen.

Verkrijgbaarheid onderdelen:
De naaf moet het hebben van zijn probleemvrije functioneren. Rohloff onderdelen zijn er in het (verre) buitenland niet of nauwelijks te vinden. Maar eerlijk gezegd vind ik dit een steeds minder steekhoudend argument. Tijdens al onze ver (wereld)reizen heb ik nog nooit een onderdeel kunnen vinden in het buitenland wat voor onze fietsen geschikt was. Zeker in de beginperiode hadden we onze fietsen daar juist voor opgebouwd. Maar helaas is dat nooit gelukt. Probeer maar eens een Indiase ketting op een Shimano 8- of 9-speed te plaatsen. Lukt niet. Tijdens al onze reizen hebben we onderweg onderdelen laten opsturen hoe simpel we de fietsen ook maakten. En als dat het geval is dan kan je net zo goed een hele goede naaf hebben.

Voor wie is de naaf geschikt:
Voor mensen die helemaal niets van techniek weten en dat ook niet willen weten. Voor mensen die gewoon willen fietsen zonder zich druk te maken of ze wel of niet goed schakelen. En voor techneuten die kunnen genieten van een heerlijk stukje goed werkende techniek??kortom: voor veel mensen. De naaf is niet geschikt voor mensen die vast blijven houden aan oude dogma?s. Maar natuurlijk moet je vooral een goed gevoel hebben over de onderdelen waarmee je fietst. Tenslotte moet jij daar de wereld mee rond.

Prijs:
Ja, wat valt daar over te zeggen. Die is hoog.
Als je dat afzet tegen Shimano dan geef je ongeveer evenveel geld uit als iemand die een XT-groep voor 2 jaar gebruikt en die ongeveer 8000 km per jaar fietst.
Maar daarbij heb je w?l een onderdeel waar je niet meer naar hoeft te kijken.

Gewicht:
Het verschil met Shimano is maar ongeveer 170 gram. Maar dan moet je wel een excentrische trapas nemen. Het verschil is wel dat het gewicht in het achterwiel zit en niet verdeeld is over de fiets zoals bij een normale derailleur. Omdat het wiel draait voel je dat gewicht veel minder dan je zou verwachten.

Vervoeren met het openbaar vervoer:
Geen voorderailleur, geen achterderailler en een naaf die keurig in het frame zit. Bijna niets kan verbuigen, niets kan versteld raken. Niet dat je nu je fiets zomaar in het vliegtuig moet gooien maar over het algemeen is het wel zo dat alles minder kwetsbaar is dan bij conventionele systemen.

Rohloff in het verre buitenland:
Uitleggen in het buitenland dat zo'n kale fiets zonder derailleurs echt wel versnelling heeft is onbegonnen werk. De een kijkt met veel meer bewondering naar je omdat je "zonder" versnelling al die passen bent opgekomen terwijl de ander je fiets bijzonder laag inschat.
Een Pakistaan zij tegen zijn vriend: just a regular bike....!

Rolweerstand:
Volgens Rohloff is de rolweerstand van een Rohloff naaf ietsjes hoger dan die van een Shimano 9-speed naaf. Dit is alleen in een ideale lab-situatie. Na een paar dagen fietsen is dat verschil in het voordeel van de Rohloff naaf veranderd en na een paar dagen fietsen door regen en modder verliest een open freewheel het van een gesloten systeem.
Ik gebruik de Rohloff naaf met het mountainbiken ?n tijdens het fietsen van fietstochten en daarbij is het voelen van extra rolweerstand erg moeilijk waar te nemen.

Standaard:
Bij een frame zonder extra aanpassingen in het frame kan het problematisch zijn om een standaard bij de achternaaf te monteren (naar mijn insziens de enige juiste plaats voor een standaard voor een vakantiefiets). Aan de linkerzijde zit namelijk een dik stuk metaal die ervoor moet zorgen dat je kunt schakelen http://www.rohloff.de/produkte/speedhub ... silver.jpg. Dat stuk metaal zit de standaard in de weg.
Met de juiste aanpasisng is het wel mogelijk een staandaard te monteren.

Toevoeging:
Zodra we iets ervaren met de naaf zullen we dit in dit forum aangeven

Mooie review :)

Ik ga binnenkort ook `ns proefrijden met Rohloff, kijken of ik de mening deel. Heb helaas niet de mogelijkheid tot het maken van dikke kilometers...

Hoi Marco,
Inderdaad een degelijk verhaal.
Maar for the record: hoeveel km hebben jullie met de Rohloffs gefietst, waar onder andere en hoeveel bagage hadden jullie bij je?
Groeten,
Leon

Leon schreef:Hoi Marco,
Inderdaad een degelijk verhaal.
Maar for the record: hoeveel km hebben jullie met de Rohloffs gefietst, waar onder andere en hoeveel bagage hadden jullie bij je?
Groeten,
Leon
hoi leon,
ik heb het in het rapport erbij gezet.
groet,
marco

aanpassing testrapport geschreven over de rolweerstand en de standaard.....

Hoi Marco,
Ik neem aan dat je het als je het hebt over een stuk metaal dat in de weg zit voor een standaard hebt over de reactiearm die bij sommige modellen nodig is. Het kan echter ook veel mooier anders, ingebouwd in de linker achterpad:
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf
Wim

Hoi Willem,
Mijn omschrijving was inderdaad wat vaag. Ik heb het aangepast.
Op ??n van onze testfietsen (de Santos Travelmaster 2.6 Cr-mo) is de oplossing gebruikt zoals jij die beschrijft.
Groet,
Marco

Marco,

Goed om zoveel positiefs te lezen over de rohloffnaaf in praktijk. In het stukje "Wel/niet aangepast frame" schrijf je dat het bezwaar van de naar achter gerichte uitvalnaven is dat de mogelijkheid bestaat dat het wiel scheef trekt bij extreme belasting. En dat gebeurt dan ook, zeg je vervolgens. Heb je dit zelf meegemaakt, of van horen zeggen. De testfietsen die je beschrijft hebben geen naar achter gerichte uitvalnaven. Heeft dit bezwaar wellicht te maken met het feit dat Santos deze frames niet kan leveren?

Groet Leo

Leo Zwieserijn schreef:Marco,

Goed om zoveel positiefs te lezen over de rohloffnaaf in praktijk. In het stukje "Wel/niet aangepast frame" schrijf je dat het bezwaar van de naar achter gerichte uitvalnaven is dat de mogelijkheid bestaat dat het wiel scheef trekt bij extreme belasting. En dat gebeurt dan ook, zeg je vervolgens. Heb je dit zelf meegemaakt, of van horen zeggen. De testfietsen die je beschrijft hebben geen naar achter gerichte uitvalnaven. Heeft dit bezwaar wellicht te maken met het feit dat Santos deze frames niet kan leveren?

Groet Leo
Hoi Leo,
Dat is tijdens het testen van verschillende frames gebleken. Er zijn wel oplossingen voor (extra haak op achterpad) maar echt fraai is dat niet.
Begrijp me goed: het is alleen bij zeer extreme belasting. De kans dat dit gebeurt is bij een normale fiets niet heel erg groot maar die kans is er wel. Als ik mag kiezen heb ik liever een eccentrische trapas. Maar als ik niet mag/kan kiezen dan is het niet zo dat de andere oplossing slecht is.
En er zijn ook weer oplossingen in de maak die mijn stelling wellicht weer onderuit haalt. Kortom: de markt is in beweging en is niet meer zo star als vroeger.
Santos ontwerpt zijn eigen frames dus als ze een naar achter gericht achterpad zouden willen hebben dan laten ze dat gewoon maken.
Steeds meer wereldfietsers testen materiaal van fabrikanten. En dat is denk ik een hele goede zaak. Vroeger fietsen we op zelf omgebouwde racefietsjes die niet te vergelijken zijn met de vakantiefietsen van nu. Als wereldfietser graaf ik mijn eigen graf wanneer ik naar Santos toe niet heel duidelijk zeg wat ik (we, Lisette en ik) goed vind en wat niet. De reden dat Santos ge?nteresseerd in onze testen is is het feit dat we ook spullen de prullebak ingooien wanneer we het slecht vinden. Of dat nou commercieel wel of niet goed is voor Santos maakt mij niets uit. Dat is niet mijn rol, dat moeten ze zelf uitzoeken.

Groet,
Marco

Ik denk dat Santos Marco en Lisette er juist op uit gestuurd heeft om te zien wat nu de mooiste uitvoering is om in de toekomst te leveren. Om het even voor Marco's integriteit op te nemen: wat hij bepleit is nu net niet de uitvoering die momenteel al door Santos geleverd kan worden op de alu frames. Maar goed, waar gaat het om? Stel het je voor als bij je oude stadsfiets met terugtraprem. Daar zitten van die kettingspanners op, en een reactiearm voor de terugtraprem. Geen van beide is erg handig als je een band wilt verwisselen (weet je nog?). Op dezelfde manier heeft de Rohloff naaf iets nodig om de ketting te spannen, en een reactiearm(pje). Zo'n uitvoering leveren ze dus ook, dat wil zeggen met een soort derailleur (net als bij de 3 v Bromton) als kettingspanner aan de ene kant, en een reactiearm aan de andere. Erg fraai is dat allemaal niet, en je bent wel even bezig als je wiel eruit moet. Zelf vind ik de oplossing waarbij je net als bij een tandem een excentrische trapas gebruikt de mooiste manier om de ketting te spannen. De lange reactiearm aan de linkerkant kun je voorkomen met de uitvoering met een stuitnok die in een inkeping in een special Rohloff specifiek linker achterpad past. Je wiel kan er dan net zo makkelijk uit als bij een derailleur fiets, er is minder weerstand, en het ziet er net zo gelikt uit als een singlespeed.
Wim

Willem,

laat ik vooropstellen dat ik geenszins de integriteit van Marco ter discussie wil stellen. Ik zou alleen zo uitspraak onderbouwd willen zien. Temeer daar Avaghon en Snel maatframes laten maken speciaal voor rohloff met 'rohloff patten'. Ook zij doen veel onderzoek en helpen verbeteringen aan te brengen in het systeem (ik meen dat het iemand bij Snel was die een bijdrage heeft geleverd aan de externe schakelbox). Ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat als dit een euvel is dat zij dan dit soort frames bouwen. Ik heb zelf vorig jaar op de fietsbeurs was het geloof ik een tijdje staan praten met iemand van Santos en daar was toen het verhaal dat zij die frames (met speciale patten) niet konden leveren.
Het grote voordeel van dit forum vind ik dat veel van dit soort informatie wordt verzameld en gedeeld. Ik heb er in elk geval al veel aan gehad. Dus waar ik een bijdrage denk te kunnen leveren zal ik dat trachten te doen.

Groet Leo

De Rohloff achterpatten zijn absoluut geen euvel. Dit is zeer zeker een goede opossing. Ik heb alleen onderbouwd waarom ik de andere oplossing (voorlopig) beter vindt.
Met de rohloff achterpatten kan je nog steeds het wiel eruit halen zoals bij een concentionele fiets.
Kjk ook op de site http://www.avaghon.nl/Rohloff.htm of op het volgende afbeelding
Afbeelding
Er komt dus gewoon een extra plaatje te zitten waarin het wiel geplaatst wordt en dit plaatje "schuift" door een gleuf. Het geheel wordt vast gezet met 2 inbusboutjes.
Een erg mooie oplossing blijf ik onze 2e testfiets vinden. Een eccentrische trapas met een naaf die in het frame glijdt (zonder dus de extra arm) en een schroefdraad in het frame waarin in geval van nood eventueel een conventionele derailleur geplaatst kan worden. Een frame waar alles mee kan. En een fiets die er heel mooi "kaal" uitziet.

Als je wilt weten waar we de afgelopen maanden de fietsen hebben getest kan je binnenkort kijk op http://www.marcomeijerink.nl/fotovandemaand.htm

Marco, weet jij ook of die rohloff naaf goed is voor 28 inch velgen. Ik heb namelijk van anderen gehoord dat zij tijdens fiets tochten veel spaakbreuk hadden. Bij 4500 km 7 gebroken spaken. Volgens re-cycle waar die fietsen met naaf waren gekocht komt dit vaker voor, omdat volgens hun de 28 velgen niet goed genoeg zijn, omdat de spaak nippels niet goed kunnen worden afgesteld. Zij hebben i.o.m. de fabriek beloten om de velgen hier op aan te passen.
Weet jij hier als tester meer van :?: ben persoonlijk bang dat zware mensen met 28 toch beter kunnen gaan voor 26 met DT alpine spaken met prolock

Hoi Mario,

Het probleem wat je schetst komt mij niet bekend voor.
Onze test werd/wordt uitgevoerd met een Rohloff naaf, DT spaken met prolock, 26" wielen en exal velgen.
Ik kan dus niet uit eigen ervaring spreken over 28" wielen. Maar eerlijk gezegd komt mij het verhaal erg onwaarschijnlijk over. Er rijden heel wat fietsers met 28" velgen rond die dit probleem niet hebben. In India zijn we 3 weken geleden nog 2 (zware!) zwitsers tegengekomen met 28"-fietsen met Rohloff ?n een gietijzeren pan (!) achterop de tassen gebonden. Hadden al 30.000 km gereden met de fietsen zonder problemen. Maar goed, ??n voorbeeld is nog geen wet.

Je schreef: "omdat volgens hun de 28 velgen niet goed genoeg zijn, omdat de spaak nippels niet goed kunnen worden afgesteld. ".
Dat snap ik niet helemaal. Heeft het te maken met de schuine stand van de spaken? Dat zou kunnen maar Exal velgen hebben hier absoluut geen problemen mee. Daar kan je gewoon prolock gebruiken. Het afstellen is dan eveneens geen probleem. Daarnaast staan de spaken bij een 26" wiel schuiner dan bij een 28" wiel dus dat zou het bijna niet kunnen zijn. Ik vermoed dat het meer een velg/spaak-probleem is dan een Rohloff probleem. Maar nogmaals: ik weet dat niet uit eigen ervaring.
Ben wel benieuwd om welke velgen het gaat en welke aanpassing re-cycle wil gaan maken. Weet je daar iets meer van?

Is er een reden voor jou om geen 26" wielen te nemen? Wanneer je echt alles wilt uitsluiten wat spaakbreuk betreft dan zou je dat nog kunnen overwegen.

Groet,
Marco

Hoi Marco,

mijn complimenten voor de duidelijke test. Ik heb slechts een opmerking: het inrijden van een Rohloffnaaf is afhankelijk van de manier waarop je fietst. Een tijd terug kreeg ik twee fieten terug van klanten voor een servicebeurt. De naaf van haar was nog niet erg ingesleten, ook al had ze 2000 km ermee gefietst.
Pas toen realiseerde ik mij dat de dame in kwestie wel erg licht (60 kg) is en dat daarom een Rohloffnaaf minder snel inrijdt. Ik heb haar aangeraden om haar fiets een weekje uit te lenen aan Sugar Lee Hooper. :lol:

Dan heb ik een vraag. Bij idworx fietsen kun je -volgens hun handleiding- de concentrische as gewoon met twee bandenlichters en met de hand draaien om aldus de ketting te spannen. Tot nu toe is mij dat bij alle idworx fietsen niet gelukt. Lukt dat wel bij een Santos concentrische as?

Groetjes

Eric
Marco Meijerink schreef:Na dagen door gletserrivieren te zijn gereden waarbij alles onder een dik laag modder en grint zat bleven de fietsen goed rijden.
Is een kayak niks voor jullie? :D

Nog een serieuze vraag: hoe verhoudt zich een Rohlof met 40-17 tandwiel in de zwaarste versnelling zich met een conventioneel 44-11 verzet?
Ik houd namelijk van snelle afdalingen (zolang het veilig blijft). Met een "top" van 38 km/h lijkt het me niet echt lekker afdalen.


groeten en succes met de test,


Hans

Zie gerenommeerd fietsontwerper Andy Blance's ervaringen met een Rohloff naaf, inclusief een tabel met overbrengingsverhoudingen - in vergelijking met derailleurs: http://www.sjscycles.com/thornwebsite/t ... ohloff.pdf Elders heeft hij toegegeven zelf nog heel wat lichtere verzetten te gebruiken dan door Rohloff toegestaan. Zelf zou ik dat ook doen (stuk gaat het vast niet, ook al wil Rohloff dat niet garanderen). Per slot is het veel interessanter aan het eind van de dag nog die weerzinwekkende heuvel op te komen dan bij de afdaling ook bij meer dan 35-40 km nog te kunnen meetrappen. Natuurlijk is dat leuk (praktische betekenis heeft het voor de tourfietser niet), maar daar zijn andere fietsen voor.
Wim
hansmaljaars schreef:Nog een serieuze vraag: hoe verhoudt zich een Rohlof met 40-17 tandwiel in de zwaarste versnelling zich met een conventioneel 44-11 verzet?
Ik houd namelijk van snelle afdalingen (zolang het veilig blijft). Met een "top" van 38 km/h lijkt het me niet echt lekker afdalen.
Op http://www.rohloff.de/?p=PRODUKTE/SPEED ... bersetzung zie je de inwendige overbrengingen van de speedhub:

Gang 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
?Getr. 0,279 0,316 0,360 0,409 0,464 0,528 0,600 0,682 0,774 0,881 1,000 1,135 1,292 1,467

40-17 in gang 14 geeft dus een totale overbrenging van
40 / 17 * 1,467 = 3,45
De overbrenging bij 44-11 is 44 / 11 = 4
De Rohloff trapt hier dus lichter. (iets lichter dan 44-12).
Maar als je echt snel wilt gaan kun je beter laag gaan zitten dan bijtrappen :)
Groet,
Leon

De Vakantiefietser schreef:Hoi Marco,

mijn complimenten voor de duidelijke test. Ik heb slechts een opmerking: het inrijden van een Rohloffnaaf is afhankelijk van de manier waarop je fietst. Een tijd terug kreeg ik twee fieten terug van klanten voor een servicebeurt. De naaf van haar was nog niet erg ingesleten, ook al had ze 2000 km ermee gefietst.
Pas toen realiseerde ik mij dat de dame in kwestie wel erg licht (60 kg) is en dat daarom een Rohloffnaaf minder snel inrijdt. Ik heb haar aangeraden om haar fiets een weekje uit te lenen aan Sugar Lee Hooper. :lol:

Dan heb ik een vraag. Bij idworx fietsen kun je -volgens hun handleiding- de concentrische as gewoon met twee bandenlichters en met de hand draaien om aldus de ketting te spannen. Tot nu toe is mij dat bij alle idworx fietsen niet gelukt. Lukt dat wel bij een Santos concentrische as?

Groetjes

Eric
Hoi Eric,

Klopt helemaal wat betreft het eerste gedeelte. Mijn naaf was eerder ingefietst dan Lisette's naaf.

Wat betreft de concentrische as.....bij Santos moet je 3 inbusbouten los draaien, de as met de hand in de juiste stand draaien en dan weer de 3 inbusbouten vast draaien. Het in de juiste stand draaien van de trapas kan allen goed wanneer de ketting eraf is omdat er anders teveel kracht op de as staat. Wellicht was/is dat het probleem bij de IDworks?

Hans,
Kanoen doen we ook :lol: ....hebben het alleen niet in de Himalaya gedaan. Soms kom je als fietser omstandigheden tegen die je niet opzoekt. In dit soort situaties moet je materiaal bestand zijn tegen de invloeden.
Bij de overbrenging van een Rohloff naaf kun je het achtertandwiel wisselen of het voorblad. De bandbreedte van de versnellingen blijft erchter wel gelijk. Dus wanneer je een licht verzet wil verlies je wat aan de bovenzijde en omgekeerd.

Groetjes vanuit de USA....(dit keer niet op de fiets!! en het is zo mooi weer hier.... :? )[/code]

Bedankt voord de heldere antwoorden heren!

groeten,

Hans