Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent - Forum Wereldfietser

Tent

Hallo,

deze zomer fietste ik door Frankrijk met een geleende tent Vaude Ferret I - 2,7 kg - grondzeil 10000 mm - 125 x 305 cm.

Was officieel een tweepersoonstent, maar als je daar ècht met twee gedurende twee weken moet in slapen, heb je denk ik een probleem.

Ik heb me ook laten vertellen dat er een driepersoonsmodel bestaat en wat geneuzel op internet bracht bij de Ferret XT 3-persoons (zie ook http://www.youtube.com/watch?v=LYUmsfikV-M).

Maar die is niet goedkoop, dus vroeg ik me af waar de opportuniteiten liggen. Kennen jullie goedkope winkels of is er binnenkort een beurs o.i.d.?

Lieven
Maar die is niet goedkoop
Hangt er denk vanaf hoe vaak je 'm wilt gebruiken en voor hoelang.
550 eurie vind ik persoonlijk nogal meevallen.. (6 nachtjes in een hotel)
Maar goed, kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken of waar
jij je prioriteiten legt.. 8)

In hetzelfde segment zou Bergans evtl. een optie kunnen zijn:

http://www.berg-fest.com/products/en/Eq ... -Tent.html

Mbt aantal personen:
Wanneer ik langer op pad ga, reken ik altijd 1 persoon extra. Dit ivm een stukje comfort!
Welliswaar geen Vaude maar tip je toch maar ff..
Dankzij hester b. ;)

futurumshop.de heeft momenteel eea in de aanbieding.. 8)
En ze versturen gratis naar Nederland!
Je kunt niet via hun website bestellen, maar als je je bestelling via een mailtje doet heb je de tent 3 dagen later in huis.
Er is een footprint voor onder de binnentent en een apart zeiltje voor de luifel verkrijgbaar, maar die vind ik relatief duur.
Mooie tent voor vooral wat warmer weer (heel veel ventilatie, maar ook wat winderig onder de buitentent door, schat ik zo). En prachtig mooi rechte wanden. De Duitse Futurumshop heeft ook aanbiedingen van diverse Terra Nova Tenten, waaronder een direkt met de Nook vergelijkbare Voyager Superlite voor 279 euri: http://www.futurumshop.de/terra-nova-su ... zelt.phtml Ook ruim 1500 gram, en evenmin echt lekker voor twee personen, maar ruim in je eentje. Minder goede ventilatie dan de Nook (en kleiner), maar betere beschrming tegen slecht weer.
Overigens hebben ze ook een Laser Competition 1 (870 gram) voor ruim 227 euri - als je geen last van claustrofobie hebt.
Wim
hester b. schreef:Mooie tent voor vooral wat warmer weer (heel veel ventilatie, maar ook wat winderig onder de buitentent door, schat ik zo).
Je hoeft deze tent idd niet met de kont naar de wind te zetten!
De binnentent is baaiewee gedeeltelijk van muskietengaas en er zitten geen scheerlijnen bij de tent.
Ik las dat er wel bevestigingspunten voor scheerlijnen zijn, dus een paar scheerlijnen en haringen zou ik toch maar meenemen. Dat slaapt ook rustiger. Maar het lijkt me dus een heel mooie tent.
Wim
Ik heb de tent na ontvangst "opgezet' in de woonkamer en er gelijk een paar scheerlijnen aan geknoopt. Had er nog een paar liggen.
Het slaapt idd prettiger als je weet dat je tent goed verankerd staat. :D
Er zit geen reservestok bij de Nook, aleen een reparatiehulsje. Moet nu een andere opbergplaats zoeken voor mijn reservespaken...
Gaan al die positieve berichten nu eigenlijk over de tent waar ik naar vroeg, of de tent waar hester b. naar verwees?

Ik zoek sowieso een driepersoonstent (om daar makkelijk met twee in te slapen èn bagage te stockeren) dus met die link van Wim ben ik niets.

Lieven
Vijfhonderd euri voor een goede tent is een flinke uitgave, maar ook een goede investering in het 'rendement' van je vakantie. Ruimte, comfort en meer zekerheid bij slechte omstandigheden en dat voor slechts één tot twee euri per nacht meer... Kies de tent die je het best bij je behoeften past en aan je criteria voldoet. Als je er vijf jaar tot tevredenheid mee kampeert, dan maken die paar euri's die je er bij de aankoop 'extra' voor hebt betaald, niets meer uit
Als je op zoek bent naar een aanbieding is het niet goed om je op één tentmodel te concentreren, want dan maak je weinig kans. Gelukkig zijn er meerdere soorten goede tenten waarvan er wellicht een aanbieding te vinden is. Aan de andere kant: als je weet wat je wilt kun je meer plezier hebben aan je keuze dan het prijsvoordeel van een aanbieding rechtvaardigt.
Resultaat: gebruik de winter om uit te kijken naar eventuele aanbiedingen en als dat niet lukt koop dan - wel op tijd voor een proefweekend - een mooie nieuwe tent.
Leon
OK, ik had niet begrepen dat je er met twee mensen in wilde. Dan zou ik inderdaad altijd voor een driepersoons tent gaan. Dat geeft veel meer ruimte voor maar weinig meer gewicht. Ik ben een groot liefhebber van echt lichtgewicht kamperen, maar een paar honderd gram meer voor veel meer ruimte is het mij wel waard.
Het is wel van groot belang dat je bedenkt wat je wilt doen met een tent. Wil je in koud weer kamperen, eventueel zelfs in de bergen , of zoek je een tent voor een zomerse tocht door zuid Frankrijk?

De top van de markt wordt in mijn ogen gedefineerd door Hilleberg. Het zijn zo ongeveer de duurste tenten die er zijn, maar het ontwerp en de kwaliteit zijn onberispelijk. Binnen hun assortiment kun je echter heel verschillende driepersoons tenten vinden. De robuuste Nammatj 3 gt is een prachtige ruime tent van 3,9 kg voor slecht weer. Wil je een vrijstaande gebergte tent die nog meer sneeuw kan dragen dan is er de zwaardere Saivo van 5 kg. Zoek je iets heel lichts voor de zomer, dan is er de Anjan 3 van 1,9 kg. Dit zijn slechts wat voorbeelden uit hun assortiment, maar het geeft je een idee. Realiseer je goed dat lichtere modellen ook minder lang mee zullen gaan. Dus als je budget beperkt is kun je beter de degelijker maar zwaardere Nammatj kopen dan de even dure maar lichtere Nallo.

Dit zijn peperdure tenten, maar ze zijn in mijn ervaring ook gewoon beter dan de concurrentie. Er zijn ook tenten voor de helft van dit geld, maar die zijn niet even goed, ook al wordt dat wel eens gesuggereerd. Of je dat nodig hebt is natuurlijk een heel ander verhaal. Helaas is het aanbod van goed en goedkoop niet zo groot. De meeste goedkopere tenten offferen degelijkheid op in plaats van een licht gewicht.

Wim
livino schreef:Ik zoek sowieso een driepersoonstent (om daar makkelijk met twee in te slapen èn bagage te stockeren)
Lieven
Mag ik je de Vaude Monolith aanraden?
Ze zeggen dat ie 3-persoons is, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
2 is echter uitstekend te doen en dan heb je alle ruimte voor je bagage in de slaapcabine.
Als de fietsen niet te groot zijn dan kunnen die in de voortent :shock: :!:
En anders kun je daar natuurlijk de tassen kwijt.
Uit mijn hoofd is ie iets van 3,6kg, maar houd me dat te goede.

Gr J
Als de fietsen niet te groot zijn dan kunnen die in de voortent
Nooit begrepen.. :?:
Van die mafkezen die hun fiets in de tent parkeren :?

En dan huilen als ze omdonderen en de buitentent gescheurd is..

Sleep een oude legerponcho oid mee en parkeer je fiets tegen een boom indien aanwezig en anders gewoon neerleggen met de derries naarboven :idea:

Wel handig de tassen - die je nodig hebt - mee naar binnen te nemen..
Afhankelijk waar je staat.. 8)
grundig schreef:Sleep een oude legerponcho oid mee en parkeer je fiets tegen een boom indien aanwezig en anders gewoon neerleggen met de derries naarboven :idea:
En dan klagen als na een tijd de lagers zijn versleten omdat er tijdens nachtelijke regen water inloopt.
Wat zijn eigenlijk derries?
Leon
klagen als na een tijd de lagers zijn versleten omdat er tijdens nachtelijke regen water inloopt
Theorieën, theorieën, theorieën..

Zoals gezegd: Liefst een boom oid om fiets tegen te parkeren als laatste pas neerleggen. Ga er wel vanuit dat men met goed materiaal op stap gaat..
Regenwater in de lagers..
Is mij nog nooit overkomen en verwijs ik hierbij naar het land der fabeltjes..

Wat zijn eigenlijk derries?
Slang voor: derailleurs ;)
grundig schreef:
Als de fietsen niet te groot zijn dan kunnen die in de voortent
Nooit begrepen.. :?:
Van die mafkezen die hun fiets in de tent parkeren :?
Nee, dat zou ook heel heel dom zijn!
Overigens is wel heel prettig droog klussen, maar dat terzijde ;-)

Ik gebruikte het enkel als indicatie voor de grootte van de tent.
Probeer maar eens een fiets te parkeren in een tunnel- of koepeltent!
Kunnen jullie een beetje beleefd en aardig tegen elkaar zijn?
Wim
Kunnen jullie een beetje beleefd en aardig tegen elkaar zijn?
Wim
:?: :?:

Of ben jij degene die z'n fiets in een tent parkeert..? :lol:
grundig schreef:Regenwater in de lagers..
Is mij nog nooit overkomen en verwijs ik hierbij naar het land der fabeltjes..
Leuke redenering. Dan rijdt je met de auto ook 200 want je hebt jezelf nog nooit doodgereden?
Ik heb mijn fiets eens ondersteboven gezet en met de tuislang afgespoeld. Het geluid van het balhoofdstel sprak bij mij boekdelen.

Leon