Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietserpad - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietserpad

HansvanderVeeke schreef:Op deze site

Het boekje heb ik zelf in een ringband gemaakt, anders is hij erg onhandelbaar op de fiets. Daarnaast heb alle pagina's met een kaartje en de routebeschrijving gescanned en die afdrukbaar gemaakt op een A4. Past iets beter in mijn kaartleesmap. Als je ze wilt hebben, laat het dan even weten.
Hoi Hans,
daar heb ik wel interesse in, in die scans.
Heb je ze nog? Of iemand anders?

alvast bedankt,
groeten,
Arnold.
Hoi Hans en anderen, wij hebben het fietserspad in juni 2010 gefietst. Eerst vanuit Emmen via een vrije route naar Withuis en vervolgens grotendeels de fietserspadroute retour. Ca. 1000km gereden, de zandwegen vond ik minder geschikt. Wel een mooie route, naar vrije interpretatie.
Ik ben bezig jouw Florencefietstocht te lezen. Mooi verslag, het viel me op dat je snel bij Limburg het vaderland weer insloop, via Allemagne was wellicht ook leuk geweest. Mooie foto's en die geven een leuke impressie.
DriesBa schreef:Hoi Hans en anderen, wij hebben het fietserspad in juni 2010 gefietst. Eerst vanuit Emmen via een vrije route naar Withuis en vervolgens grotendeels de fietserspadroute retour. Ca. 1000km gereden, de zandwegen vond ik minder geschikt. Wel een mooie route, naar vrije interpretatie.
Ik vond die zandwegen juist wel leuk. Maar goed, onze fietsen zijn er ook goed geschikt voor. Ik kan me voorstellen dat je met smallere bandjes meer last van hebt.

DriesBa schreef: Ik ben bezig jouw Florencefietstocht te lezen. Mooi verslag, het viel me op dat je snel bij Limburg het vaderland weer insloop, via Allemagne was wellicht ook leuk geweest. Mooie foto's en die geven een leuke impressie.
Dank je. we hebben de route van Reitsma gevolgd. Is iha een mooie route en die komt gewoon bij Roermond Nederland binnen. Pas bij Dodewaard zijn we via een eigen route naar huis gegaan.
Even een oud topic omhoog. Ik wil volgend voorjaar samen met een maatje het fietserpad van noord naar zuid gaan fietsen. Wordt een bikepacking tripje met de mtb.

Kan iemand me vertellen welke types wegdek er vooral te verwachten zijn? Dan kan ik de afweging maken of het noppen worden of big apples.

Alvast bedankt.
Noppen zijn volgens mij niet echt nodig. Ik heb de route op marathons gereden.
Het fietserpad was 9 jaar geleden een van mijn eerste meerdaagse fietstochten. Op een vrij standaard hybride/vakantiefiets gereden met normale banden eronder. Toen zuid-noord gereden en zeven dagen tegenwind. Maar een prachtige route, dus veel plezier.
Groet, Petra.
Hoe groot is het percentage asfalt in de route? Iemand een idee?
rve schreef:Hoe groot is het percentage asfalt in de route? Iemand een idee?
Genoeg om niet op stekelvarkens rond te willen hobbelen

Alle 'onverharde' stukken pieterpad ( herkenbaar aan de stelletjes met rugzakjes, fleece en stevige stappers ;) ) die ik hier*) tegenkom doe ik makkelijk op de racefiets met 28mm, tenzij er zoveel uitgereden ijs ligt dat spikes de enige optie zijn.

*) groningen drenthe
Ik heb het Fietserpad 2x gefietst met "normale" 40mm banden. Nooit probemen gehad met wegzakken of slippen. Ik kon alijd blijven fietsen.

Ronald van der Perk
Bij de uitgave van het boekje en opening van het fietserpad heb ik destijds samen met Frank van Rijn en Dries van Agt het pad gedeeltelijk mogen openen, lees; traject Achterhoek.

We deden Winterswijk en Bredevoort aan, Frank overnachtte toen in Bredevoort alwaar Hedrickje Stoffels ooit vandaan kwam. Hendrickje was later de partner van Rembrandt van Rijn, overigens geen fam. van "onze" Frank.
Hendrickje vertrok in 1646-47 naar Amsterdam, voor die tijd een opzienbarende onderneming.

We werden door de Burgemeester van Bredevoort onthaalt alsof we de Wereld waren rond gefietst.
Bredevoort is een leuk vestingsstadje om aan te doen.

Henk

kunst en fietswerk
In 2011 fietste ik het Fietserpad (van zuid naar noord) met behulp van het boekje en een GPS-track op een fiets met 37-622 banden. Af en toe een niet geasfalteerd stuk(je). Dat vormde echter geen probleem. Het enige lastige stukje was in de inham van Duitsland op het traject van Ootsmarsum naar Schoonebeek. Daar zat een slecht stukje in de route, deels een door landbouwverkeer stukgereden zandpad en - als ik me het goed herinner- een graspad langs de Vechte.

Waar je je soms wel op in moet stellen is dat je af en toe je route geblokkeerd ziet door nieuwbouw (woonwijkje / bedrijventerrein) of een stukje natuurontwikkelingsgebied.

Het is overigens een prachtige route met een grote afwisseling aan landschappen. Eigenlijke een must voor iedere Nederlander. Maar ja, dan zou het wel erg druk op de route worden :(

Veel fietsplezier gewenst.

Jan
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Moet wel lukken met wegbandjes dus.
Hallo fietsvrienden,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en weet niet zo goed hoe het werkt. Hopelijk gaat dit berichtje goed terecht komen.
Een vraagje: Wij gaan in juli 2013 het fietserpad doen van zuid naar noord in 2 weken (lekker rustig aan dus). Nou las ik dat Hans de route op A4 formaat heeft. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om deze naar mij te mailen?
(jolandaenagnes@planet.nl)

Alvast bedankt.
Gr Agnes.
Ook wij willen in juli het Fietserpad gaan fietsen. Ben erg benieuwd hoe deze route is. Voor het eerst zelf alle overnachtingen geregeld.
Ook ik zou graag indien mogelijk de gescande kaarten van Hans ontvangen: willem.lagendijk@gmail.com

Ik gebruik ook mijn gps voor de route , de kaarten zijn meer als backup.
Wij, vrouw en ik, willen vanaf 19 aug het fietserpad fietsen. Met onze twee jonge hondjes in een kar achter ons aan. We willen dagafstanden van 50-70 km maken en kamperen met een tentje. Weet iemand of er een overzichtelijk is van campings langs de route? In het boekje "het Fietserspad", wel een oude uitgave staat niet veel vermeld daarover. Dan kunnen we campings zoeken waar honden zijn toegestaan.
Ronald van der Perk schreef:Wij hebben in 2007 het Fietserpas gedaan. Ik neem aan dat je het gidsje hebt aangeschaft van Pol van Mill. Een bijzonder leuke route vooral in het voorjaar met al de bermen en meidoorns in bloei. Tips? Eigenlijk heb ik geen tips. De route is goed omschreven de kaartje zijn erg duidelijk en er staat heel veel achtergrond informatie in het gidsje over het landschap waar je doorheen komt. Kamperen is geen probleem er zijn voldoende campings hetzij grotere of SVR en/of VEKABO campings. Voor een voorproefje van wat je tegen kan komen zie bij onze foto's. Terug hebben wij overigens de 10 Provincien route gedaan, van dezelfde schrijver. Die was ook heel leuk.
http://picasaweb.google.nl/Ronaldopdefi ... ieterburen#
Mooie foto's! Maar kijk naar de foto met de tekst "Dan nog een keer de IJssel over bij Hattum."
Hattum moet Hattem zijn, want daar heb ik familie wonen. :wink:
WimL schreef: Ook ik zou graag indien mogelijk de gescande kaarten van Hans ontvangen: mail-adres@gmail.com
Sorry mensen, maar zo werkt het niet. Door hier even je mail adres te vermelden krijg je niet automatisch de routes in de bus. Er rust een copyright op. Mensen hebben er tijd en moeite in gestopt een een mooie route te maken. Mocht je het boekje hebben gekocht, maar je wilt dan een handzamere route, dan kun je me mailen en dan kijk ik wat ik kan doen.
Overigens geldt dit niet voor gps route. Die is overal, ook op mijn site, te vinden. Maar de meerwaarde van het boekje zit juist in de prachtige achtergrond informatie. Ik vond bij het fietserpad de geologische informatie zo interessant. Zeker als je door het landschap zelf fietst.
Martin bedankt voor de correctie, Hattum moet natuurlijk Hattem zijn.

Overigens ben ik het helemaal eens met Hans van der Veeke. Mensen, koop zo'n leuk gidsje. Het staat helemaal vol met interessante informatie over de streek waar je doorheen fietst. De makers van de route hebben veel tijd en moeite gestopt in de ze mooie route. Als iedereen alleen maar de GPS tracks gaat downloaden en gaat fietsen mis je veel. Bovendien zal de voorraad leuke routes snel "opdrogen" als er geen gidsjes meer gekocht worden en natuurlijk daarna ook de GPS tracks.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Bovendien zal de voorraad leuke routes snel "opdrogen" als er geen gidsjes meer gekocht worden en natuurlijk daarna ook de GPS tracks.
Iedere uitgever hanteert een minimum verkoop per jaar, komt de verkoop daaronder dan komt er gewoon geen herdruk meer omdat het niet lonend is en wordt de aanwezige voorraad soms verramsjt. Voorraad is 'dood geld' en de meeste uitgeverijen zijn gewoon commerciële instellingen die winst willen maken om bijv een nieuwe fietsgids voor te financieren (de drukker, de vormgever en de kaartenmaker moeten allemaal vooraf direct betaald worden). Ook voor de auteurs is het leuker als er nieuwe gidsjes verkocht worden i.p.v. illegale kopietjes.
Daarnaast kan er pas een gewijzigde herdruk komen als de oude voorraad op is en als dat 10 jaar duurt wordt de route steeds minder actueel, dus ... kopen !! 8)
Hans,

Je hebt helemaal gelijk.
Het boekje had ik al een paar jaar liggen en ook de GPS route was aanwezig.
De kaartjes waren dan ook meer als ondersteuning bedacht. De vraagstelling aan jou was wat minder doordacht, sorry daarvoor.
Intussen hebben wij de afgelopen 2 weken het fietserpad gereden en volop genoten van deze route, de info in het boekje en ook van het mooie weer.
Ik heb van onze tocht een verslag gemaakt wat hier te vinden is:

http://wimlagendijk.blogspot.nl/

Wat ons betreft dus een fantastische tocht.

groet,

Wim