Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaak patroon - Forum Wereldfietser

spaak patroon

Op zoek naar 'sterke' wielen kom ik tot de conclusie dat:
- 26 inch wielen sterker zijn dan 28 wielen
- meer spaken (40, zelfs 48 met evt andere naaf) een sterker wiel opleveren dan wielen met 36 spaken.

Ik begrijp dan ook niet dat recente modellen met 28 inch wielen slechts 32 spaken hebben. Wel is het patroon anders (8 groepen van 4 spaken).

Vandaar mijn vraag: welk spakenpatroon levert de sterkste wielen op?
voorbeeld:
Afbeelding

Je hebt gelijk dat kleinere wielen met meer spaken de sterkste wielen opleveren. Dat is dus ook wat er op alle echte degelijke fietsen zit. Die fancy patronen met weinig spaken komen uit de racerij, en het is volgens mij vragen om moeilijkheden. Bovendien kun je zulke naven, velgen en spaken onderweg niet makkelijk bij kopen. Kortom, hou het simpel.
Wim

De bijgevoegde foto is van het wiel van een Batavus Shoshone fiets. Dit is een vrij prijzige (1249 euro) trekkingfiets met degelijke afwerking (oa XT achter derailleur). Van een trekkingfiets zou je idd. verwachten dat alles zo eenvoudig en zo makkelijk mogelijk te herstellen zou zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom dergelijk spakenpatroon op zo'n fiets wordt toegepast.

Pataat schreef:Ik begrijp dan ook niet waarom dergelijk spakenpatroon op zo'n fiets wordt toegepast.
Batavus optimaliseert op verkoop, niet op prodcutkwaliteit in de zin dat het product optimaal geschikt moet zijn voor beoogd gebruik.
Op de shoshone zitten ook jasbeschermers, maar slechts ??n bidonhouder :roll: En die carbon voorvork zou ik al helemaal niet graag aan allerlei vormen van openbaar vervoer blootstellen....
Leon

Het is inderdaad een wat hybride fiets (in de slechte zin van het woord). Een degelijke Tubus voordrager en een eigen merk alu achterdrager vormen al een rare combinatie, maar dit alles met een carbon voorvork vind ik helemaal gek. Bovendien lijkt het balhoofdlager van het geintegreerde type (de specificatie is juist hier onvolledig), wat ook al vragen om problemen is. En is het dan licht? Nee: 19,4 kilo.
Wim

Pataat,

Ik herkende dat wiel trouwens direct op je foto. Ik heb hier deze vakantie ook naar di? Batavus Shoshone staan kijken, hij hangt prachtig op in het uitstalraam van mijn fietsenmaker.

Redenen dat ik hem niet kocht : vooral het spaakpatroon, trek immers met zoiets eens je plan in een boerengat. Verder ook de remmen (ik vind hydraulische heel betrouwbaar, maar zelfde opmerking als hierboven). En de prijs, voor dat geld bestaan betere alternatieven en ben ik zelfs eerder geneigd door te sparen voor een Koga.

Ik heb het gehouden bij een eenvoudiger model, de Batavus Sioux, gewone wielen, wel goedkopere shimano-groep, die me echter niet teleurstelde. Met vlinderstuur erop goed 720 euro, maat 61. Van thuis naar Basel gereden, over de Ballon d' Alsace, en dan door naar San Gotthard- en Furkapas.

Allemaal geen probleem, geen zware technische pannes gehad, geen lek, geen slag in wiel.

Ik ben volstrekt tevreden van de aankoop. En met deze fiets durf ik hier ook rondrijden en hem parkeren aan het station, wat ik met een ros van 1249 euro niet graag zou doen. En als ik niet op fietsreis ben, staat die anders toch maar te bestoffen h

Ach ja, met die trekkingfietsen is er hetzelfde aan de hand als met die SUV's.
Net als SUV's worden heel veel van deze fietsen aan mensen verkocht die nooit de geasfalteede fietspaden verlaten.
Als fabrikant maak je dan iets dat leuk smoelt.
Laten we eerlijk zijn, een compleet opgebouwde wereldfiets, daar lopen de meeste consumenten van weg.

En wat wielen betreft, staar je niet blind op 48 spaken in een 26"wiel.
Als je namelijk een stevig wiel maakt betekend dit dat de klappen ergens anders opgevangen worden.
Het wiel neemt namelijk ook een stukje vering voor zijn rekening.
Dus stevige wielen kost je comfort, en kan problemen geven op andere plaatsen dan spaaknippels.
Dan kun je beter af en toe een spaak moeten vervangen.

He Jongens,

Jullie moeten nou niet direct helemaal afgeven op de Baavus Shoshone. Het is een degelijke fiets. Ik heb hem zelf voor woon-werkverkeer, en hij bevalt uitstekend. Hij is z'n geld wel waard, maar ja dat vind ik.....

Groeten

De 26" fetisjisten (of is het fietsisjisten?) zadelen hun stokpaardjes en 'off they go (again)'.

En ja, er zijn altijd mensen die een fiets alleen een vakantiefiets vinden als je door de blubber en over rotspaadjes fietst, en dan het liefst 42000 km per jaar. Echte bikkels zijn dat.

Afijn, voor die prijs mag het (die Shoshone - arme indianen, als er een confectiefiets naar je stam genoemd wordt ben je nauwelijks minder beklagenswaardig dan als dit gebeurt met een of andere off-the road 4-wheel drive aso-bak) ook wel wat wezen, dunkt me. Hoe het ook zij, voor een vakantiefiets zou ik niet snel voor Batavus kiezen, maar het zou me evenmin verbazen als je er de andere kant van de wereld mee haalt. En wat dat spaakpatroon betreft: ik zou wel eens willen weten wat daar de rationale achter is (behalve dan dat het er 'spannend' uit ziet).

watje22 schreef:Hoe het ook zij, voor een vakantiefiets zou ik niet snel voor Batavus kiezen, maar het zou me evenmin verbazen als je er de andere kant van de wereld mee haalt.
Terugkomen is zeker een ander verhaal ...
:) :lol:
Zonder gekheid, de fiets waar ik tot nu toe de meeste kilometers mee gemaakt heb was (en is) een Batavus. Ik gebruikte hem van 1976 tot 1993 en hij heeft ooit 675 gulden gekost en hij functioneert nog steeds.
Maar er zaten wel heel veel dingen niet op die nu wel op fietsen zitten en die dingen zijn dus geen van allen ooit kapot gegaan :lol:
Groeten,
Leon

Soms lijkt het op dit forum dat je alleen op een Santos of een Snel je vakanties kan vullen.
Een Batavus of Gazelle, lijken al gauw als ongeschikt bestempeld te worden, Jammer.
Je ziet het aan Leon, een tevreden Batavus gebruiker.

Groeten, John.

Inderdaad. Maar bij die meer dan 1200 ? is het prijsverschil met een van die merken zo klein dat ik daar dan toch liever voor zou kiezen. Dus die Shoshone ligt dan niet meer zo voor de hand. Maar een of ander goedkoper modelletje zou het prima kunnen doen.

Kocht in 1974 een groene Batavus racefiets met 10 versnellingen, spatborden en slappe bagagedrager.
Fl. 399,- Nieuw!
Op vakantie.
Bruine canvas fietstassen.
Er was altijd wat te sleutelen.
Vaak lekke banden.
Spaakbreuk.
Het was wel leuk.
Toen de Batavus overleden was stopten de fietsvakanties.
Die begonnen weer in 1987.
Toen de eerste mountainbikes in Amsterdam verschenen.
Kocht Giant Super Sierra
Blackburn drager.
Geen spaakbreuk.
Geen lekke banden.
Fietsen zijn beter geworden.
Maar altijd sentimenteel als ik iets over een Batavus lees.
niko

Zoals ik al zei heb ik de Shoshone alleen voor woon-werkverkeer.
Daarvoor is hij goed genoeg. Voor de mensen die echt op vakantie gaan met zo'n, of een vergelijkbare, fiets neem ik m'n petje af.

Over dat spaakpatroon kan ik kort zijn. Volgens batavus zorgt het patroon voor een sportieve look en beter prestaties. Het eerste is waar, het ziet er wel leuk uit. Maar de prestaties, voor een hybride fiets, zijn niet al te best. Hij kan bij lange na niet het aantal kilo's dragen wat ik op de Koga kan hebben. Daarom gebruik ik hem daar ook niet voor.

Groeten

Aan Watje22,

Ik heb dus de Batavus Sioux, een goedkoper modelletje (met vlinderstuur iets meer dan 700 euro gekost) en die doet het inderdaad prima. Het geld voor een Shoshone zou ikzelf inderdaad ook eerder aan een ander merk hangen - redenen : zie mijn bericht hogerop bij dit onderwerp.

En over de naam van dat fietsmodel : De Shoshone, althans de Western Shoshone, zijn de indianenstam op wiens grondgebied in de Nevada-woestijn de VS lange tijd kernproeven hebben gedaan, de militaire basis en het bijhorende maanlandschap liggen er nog steeds.

Een prima bewijs dat je ook op een 'normale fiets' een heel eind kunt komen.

Hallo
Dat je op een "normale fiets" ver kunt komen heb ik het bewijs.
Ik heb in 2000 een Giant Jubilee gekocht voor 1295 gulden (587 euro). Het is ook nog een fiets met een lage instap en gewoon stuur. Heb er alleen lowriders van de Cordo op gezet en doet het prima.
Ik heb er nu ongeveer 30.000 kilometer op gefietst met volledige bepakking, en niet alleen op asfalt! Vorig jaar een nieuwe deraileur en ketting na 25000km! Mijn partner heeft een Koga Randoneur en na 500km. brak zijn ketting. Na 2600 km. brak de ophanging en kreeg hij een nieuw frame. Vorig jaar brak weer de ophanging bij het wiel.
Hij heeft nu dus al 2 frames en 2 deraileurs en 3 kettingen met zij Koga terwijl ik in de tussentijd met mijn fiets "uit het schap" nu 1 deraileur en 1 ketting. Hij doet het nog prima.
Met mijn trouwe stalen ros ga ik nu zaterdag de El Camino Del Cid rijden
Ben beniewd wat er nu weer kapot gaat op zijn Koga!
MiaV

Leedvermaak. Alleen jammer dat jij als hij pech heeft ook af kunt stijgen. :D Maarreh 25 Mm rijden op 1 ketting? Hoe doe je dat? Ik weet het, er zijn hier op het forum al eindeloze discussies geweest over dit onderwerp, maar dit is wel ongelooflijk veel!

Beste Watje,

Tja..... Mijn fietsenmaker snapte er ook niets van! Dat ik er 25000km mee fietste en dat die van mijn partner na 500 km al kapot ging evenmin.
Ik haal de ketting na iedere lange fietstocht eraf, maak hem schoon met wasbenzine en zet hem een paar dagen in een jampotje met olie. Dan maak ik de deraileur goed schoon met een tandenborstel. Leg dan de achterband op de voorwiel en een nieuwe op het achterwiel. In die 30000km heb ik maar 3 keer mijn band moeten plakken en nog nooit geen spaakbreuk gehad, terwijl we toch over zeer slechte wegen en modder gefietst hebben, o.a. in de oostbloklanden waar de modder tot aan de trappers zaten. Mischien licht het aan mijn manier van schakelen. Ik (vrouw 60) schakel niet zo veel.

Sorry Pataat, we dwaalden een beetje af van jou vraag over het spaakpatroon, maar daar weet ik niks van af.
Wel vind ik dat er inderdaad niet zo minachtend over andere fietsen dan Santos, Snel en Koga gedacht moet worden.
Fiets ze,
Mia