Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roest onder de verf? - Forum Wereldfietser

Roest onder de verf?

Zijn dit misschien roestvlekken onder de verf? Bestaat er kans op framebreuk? Misschien kan ik wel schuren en opnieuw aflakken, maar de geel-goud metallic verf is vast moeilijk verkrijgbaar.
Het voornemens is om najaar 2013 in Australië te gaan fietsen en ik wil daar beslist geen panne hebben....

Afbeelding
Hier rechtsboven van de letter T op de schuine buis

Afbeelding
Hier links van de dealersticker op de horizontale vork
Op zo'n verre en dus kostbare reis wil je inderdaad geen panne, want zoals een Groningse fietsenmaker eens zei ga je niet op reis met onderdelen waarvan je kunt verwachten dat ze binnen korte tijd aan vervanging toe zijn. Daarom zou ik me over de verkrijgbaarheid van de kleur maar het minste zorgen maken. Dit is zeer waarschijnlijk roest. Die op de onderbuis lijkt nog mee te vallen maar wel spannend is of er na volledig wegschuren van de roest geen schade aan de liggende achtervork blijkt. Uiteraard kijk je vooral aan de binnekant en op de plek waar nu de standaard gemonteerd zit, want alles moet je er even afhalen.

Nu ik lees dat het een aluminiumframe is valt het overigens ietwat mee.

Leon
Leon schreef:Op zo'n verre en dus kostbare reis wil je inderdaad geen panne, want zoals een Groningse fietsenmaker eens zei ga je niet op reis met onderdelen waarvan je kunt verwachten dat ze binnen korte tijd aan vervanging toe zijn. Daarom zou ik me over de verkrijgbaarheid van de kleur maar het minste zorgen maken. Dit is zeer waarschijnlijk roest. Die op de onderbuis lijkt nog mee te vallen maar wel spannend is of er na volledig wegschuren van de roest geen schade aan de liggende achtervork blijkt. Uiteraard kijk je vooral aan de binnekant en op de plek waar nu de standaard gemonteerd zit, want alles moet je er even afhalen.
Leon
formeel is het geen roest maar aluminium oxide. Schoonkrabben, en zolang er geen diepe putten inzitten zal het wel meevallen.
m-gineering schreef:
Leon schreef:Op zo'n verre en dus kostbare reis wil je inderdaad geen panne, want zoals een Groningse fietsenmaker eens zei ga je niet op reis met onderdelen waarvan je kunt verwachten dat ze binnen korte tijd aan vervanging toe zijn. Daarom zou ik me over de verkrijgbaarheid van de kleur maar het minste zorgen maken. Dit is zeer waarschijnlijk roest. Die op de onderbuis lijkt nog mee te vallen maar wel spannend is of er na volledig wegschuren van de roest geen schade aan de liggende achtervork blijkt. Uiteraard kijk je vooral aan de binnekant en op de plek waar nu de standaard gemonteerd zit, want alles moet je er even afhalen.
Leon
formeel is het geen roest maar aluminium oxide. Schoonkrabben, en zolang er geen diepe putten inzitten zal het wel meevallen.

Dank voor de reactie Marten,
want ik kwam tot een zelfde ontdekking van corrosie vorige week bij de op de zelfde manier geknepen buizen van de liggende achtervork van mijn Giant, mijn dagelijkse fiets.
Ik heb de plek schoon gemaakt en blanke tectyl op gespoten, hopelijk houd het de pekel buiten op mijn winterse tochtjes naar de ijsbaan in Eindhoven.
Exact het zelfde heb ik al eens op mijn Koga Traveller gehad. Mij werd verteld dat het frame niet goed was schoongemaakt voor het spuiten. Ik kreeg overigens een nieuw frame.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Koga Full Pro Scandium 66 cm hoog gekocht in 2006 voor 3499 euro, drie jaar geleden nieuwe pion en ketting laten plaatsen, erg veel erop gefietst rijdt super, nog nooit een lekke band gehad, en nooit problemen met het achterwiel wat bij alle racefietsen die ik tot dusver gehad heb wel het geval was, een maand geleden weer vernieuwd en ander zadel, toen werd er ook geconstateerd dat er corrosie zit onder lak ter hoogte van onderbuis en aansluiting crankstel, fotos van gemaakt en naar Koga gestuurd, nu gehoord dat Koga niet thuis geeft, de garantietermijn is afgelopen en van coulance hebben ze nog noooit gehoord, wel jammer, en een slechte reclame voor wat ik toch een mooi merk vond, altijd een droom geweest een echte Koga racefiets, gelukkig fiets hij nog steeds en zal het misschien wel meevallen.
Waar aluminium samen met staal gebuikt wordt ontstaat vanzelf corrosie van het Aluminium, tenzij je het staal volledig omhuld met een zink/alu coating.
Dit heeft te maken met elektrische stromen. Staal + aluminium + zout water= batterij. In de praktijk is dit alleen een beetje tegen te gaan door (zout) water zoveel mogelijk te vermijden. Dagelijks afspoelen en te drogen zetten van de fiets en inspuiten met beschermwas kunnen het proces vertragen.
Daarom mag je met gereedschap waarmee staal wordt bewerkt nooit gebruiken voor het bewerken van Aluminium. (Staaldeeltjes komen in aluminium terecht)