Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke maat trekkingsfiets? - Forum Wereldfietser

Welke maat trekkingsfiets?

Ik heb een Specialized S-Works SL2 koersfiets, maat 52.
Geometrie: http://www.racycles.com/products/detail/28526#tab-3

Nu ga ik een trekkingsfiets huren maar ik twijfel met de maat:
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL

Binnenbeenlengte is 80-81cm dus vandaar uit dacht ik een 52 nodig te zullen hebben
maar die bovenbuis is een stuk langer dan mijn S-Works.. Toch maar de 48 nemen?
Bovenbuislengte is veel belangrijker dan zitbuislengte. Een zadelpen is makkelijk wat hoger of lager te zetten.
liz schreef:Bovenbuislengte is veel belangrijker dan zitbuislengte. Een zadelpen is makkelijk wat hoger of lager te zetten.
Ik vind het vreemd dat men voor een racefiets en trekkingsfiets dezelfde berekening voor framemaat voorziet. Dus als ik trekkingfiets maat 52 zou nemen heb ik dezelfde zithoogte maar wel een bovenbuis die bijna 4 cm langer is dan een racefiets maat 52.

Of mag ik niet vergelijken want de hoek van het balhoofd is bijvoorbeeld ook al een 4° verschil.
Method schreef:
liz schreef:Bovenbuislengte is veel belangrijker dan zitbuislengte. Een zadelpen is makkelijk wat hoger of lager te zetten.
Ik vind het vreemd dat men voor een racefiets en trekkingsfiets dezelfde berekening voor framemaat voorziet. Dus als ik trekkingfiets maat 52 zou nemen heb ik dezelfde zithoogte maar wel een bovenbuis die bijna 4 cm langer is dan een racefiets maat 52.

Of mag ik niet vergelijken want de hoek van het balhoofd is bijvoorbeeld ook al een 4° verschil.
Balhoofdshoek is niet belangrijk voo de zit (lengte) itt tot de zithoek

Maar vergelijk een racestuur met een mtb stuur. Het greepgedeelte bij een racestuur zit een stuk verder naar voren ten opzichte van de stuurklemming dan bij een mtb stuur met sweep!
Had er nog geen rekening mee gehouden dat de stuurpen een een heel andere hoek heeft en als je daar nog eens een riser stuur bijneemt.. Dan is die lange bovenbuislengte toch nog 'gecompenseerd' als je naar de zithouding kijkt, lijkt me.
Method schreef:Had er nog geen rekening mee gehouden dat de stuurpen een een heel andere hoek heeft en als je daar nog eens een riser stuur bijneemt.. Dan is die lange bovenbuislengte toch nog 'gecompenseerd' als je naar de zithouding kijkt, lijkt me.
ik geef het op;)
m-gineering schreef:
Method schreef:Had er nog geen rekening mee gehouden dat de stuurpen een een heel andere hoek heeft en als je daar nog eens een riser stuur bijneemt.. Dan is die lange bovenbuislengte toch nog 'gecompenseerd' als je naar de zithouding kijkt, lijkt me.
ik geef het op;)
Goed voor jou, toch bedankt.
Method schreef:Had er nog geen rekening mee gehouden dat de stuurpen een een heel andere hoek heeft en als je daar nog eens een riser stuur bijneemt.. Dan is die lange bovenbuislengte toch nog 'gecompenseerd' als je naar de zithouding kijkt, lijkt me.
Dat mag je je zadel ook niet hoger zetten want dan gaat het ook naar achteren. Het grappige is dat zitbuis en balhoofdbuis vrijwel parallel zijn. Als je ze beiden omhoog zet blijven ze even ver van elkaar; ze gaan wel naar achteren, met soms duidelijke gevolgen.
Leon
He methodist je moet goed lezen wat Marten schrijft. De balhoofdhoek (verschil overigens 3 graden en geen 4) doet er niet toe schreef hij, maar natuurlijk wel de voorwaartse lengte van de stuurpen en de vorm van het stuur. Met een racebocht zitten je handen relatief ver naar voren, en dan moet je dus ofwel een kortere pen hebben die dus minder ver naar voren steekt, of een kortere bovenbuis van het frame. Of van allebei wat.
Maar het heeft niet zoveel zin fietsen op deze manier te vergelijken (tenzij je framebouwer bent). Denk er ook nog aan dat fietsen tegenwoordig vaak geen horizontale bovenbuizen hebben en dat de lengte van de zitbuis in die situatie al helemaal niets meer betekent. Ga er gewoon een keertje op zitten.
Wim
Wim schreef:Denk er ook nog aan dat fietsen tegenwoordig vaak geen horizontale bovenbuizen hebben en dat de lengte van de zitbuis in die situatie al helemaal niets meer betekent.
Dat ben ik niet met je eens. Als ze fietsen voor grote mensen (tegen de 200 cm) gewoon maken door de zadelpen dan maar heel lang te maken en ze passen de lengte van de achtervork niet aan dan krijg je een rare fiets.
Leon

Ik hoefde niet lang op internet te zoeken. Deze zit vrijwel met zijn kont boven de achteras.
Afbeelding