Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieven gps opladen - Forum Wereldfietser

Alternatieven gps opladen

Ik heb een Garmin Edge 705 die ik tijdens het fietsen wil opladen want ik voorzie niet veel stopplaatsen waar ik em even in het stopcontact kan steken. Nu is het zo dat ik een fiets ga huren (waarvan ik nog niet zeker weet of die naafdynamo heeft) dus ik denk dat dit al afvalt.

Blijft over:
Voltaic Fuse 4W (zonne-energie): http://www.voltaicsystems.com/fuse4w.shtml
Duracell oplader: http://www.duracelldirect.nl/pno/cef23p.html
Een power bank: http://www.ecolader.nl/juice-pack-15000-mah.html

Zonne-energie is natuurlijk het makkelijkste maar het moet wel voldoende stroom geven en heb ik geen flauw idee van. De Edge 705 staat niet bij de lijst van apparaten maar ik neem aan dat je de kabel van GPS naar PC evengoed kan gebruiken?

Met de Duracell heb je normaal ook geen problemen maar je moet altijd een voorraad AA batterijen meesleuren.

Zo'n Power bank is weer hetzelfde verhaal, om de zoveel dagen kan ik die wel eens in het stopcontact steken maar hoe lang doe je met 15.000mAh?

Iemand nog ideeën, opmerkingen?
De Duracell valt denk ik af omdat je de batterijen van je edge er niet uit kan halen volgens mij.
Momenteel lopen er twee draadjes over bijna hetzelfde onderwerp dus kijk daar even :wink:
Of zoek op USB en/of GPS
Pman schreef:De Duracell valt denk ik af omdat je de batterijen van je edge er niet uit kan halen volgens mij.
De Duracell kan je via usb verbinden met eender welk apparaat.
Een fiets huren voor een tocht weg van de beschaving? Maar goed, zonneladers kun je vergeten tenzij je in de woestijn gaat rijden.
Wim
Wim schreef:Een fiets huren voor een tocht weg van de beschaving? Maar goed, zonneladers kun je vergeten tenzij je in de woestijn gaat rijden.
Wim
Het is een eenmalige trip dus ga ik geen fiets kopen uiteraard. Ik ben van plan naar Rabat te fietsen dus het in het tweede deel van de trip zal de zon niet weg te denken zijn maar tot in Spanje wil ik liefst niet zonder GPS vallen :)
Een goede tweedehands fiets is al snel goedkoper dan een huurfiets voor een paar weken, als je al iets bruikbaars kunt huren. Dus ik was en ben wat verbaasd.
Wim
Wim schreef:Een goede tweedehands fiets is al snel goedkoper dan een huurfiets voor een paar weken, als je al iets bruikbaars kunt huren. Dus ik was en ben wat verbaasd.
Wim
Ik huur em bij http://www.mobiel.be/nl/trekkingfiets-556.htm
Wel geen topmodel maar hij zal zeker wel in orde zijn, heb ook goede commentaren gelezen van Mobiel en 200 euro voor 2 maand inclusief Vaude zakken is nu niet zo veel he?

Tweedehands had ik al overwogen hoor, maar een maat 52 is al niet makkelijk te vinden.
Nee dat is een verrassend lage prijs. Ik zou hem zonder tassen huren, en zelf een stel tassen kopen. Voor 100 euro koop je goede achtertassen, en voortassen zul je niet snel nodig hebben. Zo heb je na afloop nog en stel goede tassen. Deze fiets heeft overigens wel een naafdynamo, dus dat probleem is opgelost lijkt me.
Wim
Wim schreef:Nee dat is een verrassend lage prijs. Ik zou hem zonder tassen huren, en zelf een stel tassen kopen. Voor 100 euro koop je goede achtertassen, en voortassen zul je niet snel nodig hebben. Zo heb je na afloop nog en stel goede tassen. Deze fiets heeft overigens wel een naafdynamo, dus dat probleem is opgelost lijkt me.
Wim
Is het dan makkelijk aan te sluiten? Ik vermoed dat ik er niet te veel aan mag 'prutsen'.
Je hebt een lader nodig zoals de heel chique Ewerk van B&M (maar er zijn er veel meer). De Shimano naaf heeft een soort stopcontact waar een kabel komt naar de koplamp. De lader zal daar tussen moeten, maar hoe dat gaat weet ik niet precies (heb zelf geen gps etc.). Maar er zijn hier velen die weten hoe dat moet bij verschillende laders, en het wordt vast geen gepruts.
Wim
Wim schreef:Je hebt een lader nodig zoals de heel chique Ewerk van B&M (maar er zijn er veel meer). De Shimano naaf heeft een soort stopcontact waar een kabel komt naar de koplamp. De lader zal daar tussen moeten, maar hoe dat gaat weet ik niet precies (heb zelf geen gps etc.). Maar er zijn hier velen die weten hoe dat moet bij verschillende laders, en het wordt vast geen gepruts.
Wim
Maar voor een huurfiets klinkt dat als een dure manier. Dan zou ik lekker voor die Duracell gaan, ben je voor 30,- klaar...
Batterij van de Edge is 1250 mAh dus met de powerbank kun je hem 10 keer opladen. Met 1 lading kun je 10 uur navigeren dus ca 10 dagen zonder stopcontact.

Ik zou even testen of de USB kabel van de computer de Edge ook oplaad. Het kan zijn dat dat niet gebeurd omdat er wat draadjes in een USB kabel anders geschakeld zijn (en er zit niet voor niets een losse lader bij)!

Of de Duracellader je Edge ook oplaad weet ik niet. Het lijkt erop dat je wel 5 Volt hebt op de USB uitgang, maar alleen als de stekker in het stopcontact zit.

https://powertraveller.com/iwantsome/primatepower/

en

http://www.swissbatteries.com/products- ... wertank_xl

leveren ook powertanks en solar laders. Voor de powermonkey is ook een kabel voor de Edge leverbaar.

Bij Conrad is een KEMO gelijkrichter te koop waarmee je je Edge ook kunt laden. Moet je wel nog wat kabeltjes knutselen maar is wel goedkoop. Bij de naafdynamo kun je 2 extra draadje bij het contact op de dynamo stoppen maar kuntselen aan een leenfiets zou niet mijn eerste idee zijn. Je moet dan wel heel zeker zijn dat alles gaat werken. De powerbank lijkt me voor jou de beste optie.

Succes met je reis.
Dank je voor de hulp iedereen.

Ik heb de Edge even in het stopcontact gestoken (met de kabel een lader van mijn smartphone) en hij laadt gewoon op dus dat moet lukken :)
Method schreef: Zo'n Power bank is weer hetzelfde verhaal, om de zoveel dagen kan ik die wel eens in het stopcontact steken maar hoe lang doe je met 15.000mAh?

Iemand nog ideeën, opmerkingen?
Je kan de gps daarmee ongeveer 10X opladen.
10 dagen rijden zonder stopcontact, lijkt me meer dan genoeg, niet? :P
Je hebt zelfs al power banks van 20.000mAh, dus daarmee kan je sowieso 2 weken de absolute wildernis intrekken :wink: