Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbroek...advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Fietsbroek...advies gevraagd

Hoi beste wereldfietsers,

Kunnen jullie mij van advies dienen wat betreft fietsbroeken?

Ik was vorige week bij fietsenboer Struijck (Den Haag) met de vraag welke fietsbroek het beste bij mijn fietsvakantie past. De verkoper reageerde spottend toen ik aangaf geen behoefte te hebben om als een knakworst erbij te lopen, maar onder een broek vond ik het niet erg. Hij gaf mij een Nalini fietsbroek met bretels met de mededeling dat dit de enige was die goed was en verdween toen ik de broek aantrok. Geen fijne ervaring en dus wend ik mij nu tot jullie.

Ik ga in December voor drie maanden naar Nieuw Zeeland om te fietsen. Ik ben een beginner dus ik wil mijn billen zo goed mogelijk beschermen. Ik fiets op een Brooks B67 zadel en ik wil onder mijn outdoorbroek een korte fietsbroek met zeem dragen. Maar ik wil geen bretels, want dat wordt echt elke keer hansen als je moet plassen.

Nu zijn er zoveel merken dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
En hoe zit het met maten als ik online bestel? Mijn heup maat is ongeveer 97 cm en ikzelf ben 1.83 lang.

Zou tof zijn als jullie mij verder kunnen helpen.
Er bestaan ook fietsonderbroeken, misschien is dat iets voor jou?

Renaat
Ik feite moet je ze passen en ook nog een stukje fietsen. Ik heb eens een best dure merkbroek gekocht, bij een echte fietsenmaker, koga-dealer nog wel ( :D :wink: ) en toen ik ging fietsen bleek de zeem te willen zitten waar die niet hoorde te zitten. Ik weet niet meer welke kant het op ging: naar de navel of naar mijn rug.
Andere broeken van 7 euro zaten dan weer prima.
Leon
kijk eens in de webshop van fututrum of rij eens naar Rose Versand.
voor broeken kies ik altijd voor Ultima, ik zweer bij die dingen.
En plassen met bretels gaat prima.
Mijn broeken kunnen zover naar beneden aan de voorkant dat ik mijn ventiel goed over de rand kan hangen :) Zonder dat de bretels los hoeft!

gevaar is wel dat de naden van je "over" broek kunnen irriteren. nog los van het schuren door vocht bij warme dagen.
Ik heb daar ook veel ervaring mee tot dat ik mijn schaamte opzij zette.
Toen kon ik in eens heerlijk fietsen en lang zitten.

Succes!
Waarom koop je geen MTB-broek? Een min of meer gewone broek met zeem. Te kopen in verschillende prijsklassen, maar vooral duur of erg duur. Ik heb er een van Shimano en een van MSX. Prima broeken om mee te fietsen en om niet mee te fietsen.
Revanho schreef:Er bestaan ook fietsonderbroeken, misschien is dat iets voor jou?

Renaat
Ik fiets al jaren met zo'n fietsonderbroek (met zeem) en daarover nog een gewone koersbroek. Werkt perfect voor mij.
Vreemd, je fiets toch al iets langer neem ik aan en helemaal geen ervaring met fietsbroeken. Ga je een dag op de fiets weg dan doe je toch een fietsbroek aan. Toen niet en waarom nu dan wel.
Fietsbroeken is nog erger dan zadels. Een broek moet je na gebruik wassen en de zeem zal na de zoveelste wasbeurt nog het zelfde model moeten houden.
Ik lees hier een merk en ik ben daar volledig op afgenknapt. Wellicht dat ze tegenwoordig bij dat bedrijf wel een goede broek kunnen in-en verkopen. :wink:
Zorg dat de broek in de pijpen een goede stroeve zone heeft daarmee kruipen de pijpen moeilijk in je liezen omhoog en blijven ook eventueel de beenwarmers beter zitten. Idem voor de taille een goed boord zorgt ervoor dat de broek tijdens het fietsen niet gemakkelijk afzakt.
Let ook op de stiknaden deze moeten zeker niet over de zone van de zitbotjes lopen.
tja, persoonlijk rijd ik gewoon met een koersbroek (dus met bretels), veelal de broeken die op de nominatie staan om na de vakantie te worden afgeschreven. Dit omdat ze na n tijdje gewoon dun/doorzichtig worden.. :oops:
Heb wel eens zo'n onderbroek gehad met n zeem erin. Werkt voor mij gewoon niet.
Wanneer je ergens naar binnen wil dan gewoon even snel een korte broek erover en klaar ben je.

Mbt merken, tja top of the bill met stip zijn de assos broeken, campagnolo. castelli maken ook hele goede broeken. Wil je n goede broek dan zijn inderdaad Ultima broeken erg ok evenals Craft. Pearl Uzumi maken ook prima broeken.
Persoonlijk vind ik dat mensen soms iets teveel willen besparen op een broek terwijl je heel veel uren erin/op moet zitten. Wanneer je dat terugrekent per km of uur dan zijn het natuurlijk relatief lage kosten.
De kerst komt eraan en veel FM hebben dan kerstbeurs met aanbiedingen en uitverkoop. Dus mooi moment om je te orienteren.

Succes
Een fietsbroek met een broek erover lijkt me nogal warm. Als je niet alleen in een koersbroek wilt fietsen, zou ik kijken naar een fietsonderbroek of een mtb-broek met zeem.
In zou inderdaad een MTB broek proberen. Een strakke broek vind ik beter rijden maar dat is je eigen keuze en gevoel. Het is uberhaupt erg wisselt.
Ik rij meestal in een strakke broek die ik voor 5,99 bij de Lidl heb gekocht.
Andere dure broekjes die ik heb zitten gewoon minder lekker.
Suggestie:
Koop een korte fietsbroek met zeem, voor 50 euro of minder vind je wel wat. Probeer deze uit voordat je op vakantie gaat. Is het iets, dan koop je er een tweede bij (wel zo fris op reis). Is het niks, probeer dan wat anders. In het ergste geval ben je de prijs van een fietsbroek kwijt, maar dat is een schijntje vergeleken met het reisbudget voor Nieuw-Zeeland... :roll:
Wat als je nou eens gewoon wacht tot nieuw Zeeland?

Aan outdoor-shops geen gebrek daaro, en prijs-kwaliteit verhouding valt altijd goed uit in NZ. Er zijn spullen die ik ruim 10 jaar geleden in in new zealand gekocht heb en nu nog vaak gebruik en meeneem op vakantie.

Nallini is best goed spul, mooi ook, als je een mediterrane dwerg bent, zonder noordwest-europees postuur, laat staan overgewicht. Ik wed dat je xl, misschien wel xxl of xxxl meegenomen hebt in het pashokje?

Inmiddels wil ik alleen een koersbroek met zeem en bretels. Zorg dat je 1 goede set meeneemt en koop de andere daar. Gonzo of zo, da's tenminste op Hollanders gesneden.
Elstar schreef:Wat als je nou eens gewoon wacht tot nieuw Zeeland?
Ik vind het altijd vervelend om mijn duur opgespaarde en fors betaalde vakantietijd te besteden aan dingen die ik ook thuis had kunnen doen.
Leon
Als je een focus broek van Ultima neemt, waarschijnlijk XXL dan heb je grote kans dat deze broek én goed past en dat je nog zonder uitkleden het toilet kunt bezoeken.
Deze broeken zijn aan de voorzijde redelijk laag.
Ook Gonso broeken hebben vaak een goede pasvorm. Maar zoals al aangegeven is: Je moet broeken passen en dan fietsen. Sommige zemen zijn wat dikker en dat is niet altijd prettig. Ook is er verschil in lengte van pijpen. Ik heb altijd een echt korte fietsbroek bij me en een broek met een bovenstuk. Succes met je reis
Zou zelf nooit kiezen voor een broek met bretels
Heel onhandig bij sanitaire stop..

'Zemen' van Nalini kom je overigens in veel (merk)broeken tegen..
Zelf gebruik ik 'gewone' koerrsbroeken en onderbroeken naast elkaar al zou ik niet weten welk verschil het maakt wanneer je een koersbroek onder je kleding zou dragen ipv een fietsonderbroek.
Volgens mij puur een stukje commercie..
grundig schreef:Zou zelf nooit kiezen voor een broek met bretels
Heel onhandig bij sanitaire stop.
Ik zal nooit meer kiezen voor een broek zónder bretels. Die onhandigheid bij een sanitaire stop valt reuze mee, en die ene keer per dag dat je even je shirt uittrekt om de broek te laten zakken weegt bij lange na niet op tegen al die uren in het zadel.

.tsooJ
+1 :wink:
Daarbij, de wegen van de Wereldfietser zijn meestal wel geschikt om ongestoord je broek te laten zakken. :lol:
Bij mij bretels ultima broeken kan ik zonder shirt uit te trekken de voorkant van de broek makkelijk naar beneden doen om te plassen.
Voor vrouwen is het anders natuurlijk die hebben niets om over de rand heen te hangen natuurlijk 8)
Lastige keuze idd.
Wil je in een strak broekje lopen of niet, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik zie mezelf meer als reiziger per fiets dan als fietser in de vorm van zoveel mogelijk fietsen en heb dan ook gekozen voor een fietsonderbroek met zeem van Sugoi.
Deze: http://www.bikester.nl/fietskleding/fie ... 93669.html
om je een idee te geven.

Eerst een gekocht bij de knaagdier burgt in de fietsenhoek om een dagje mee te trappen en die beviel zo goed dat ik al snel een 2de kocht.

Naar mijn idee heb je er tenminste 2 nodig op fietsvakantie. Eentje dragen, eentje drogen. Tot op heden steeds aardig gelukt om elke avond even te wassen en droog te krijgen in de dag erna. Op rustdagen de boel even extra grondig wassen.

Daarover draag ik dan een outdoorbroek, lang of kort naar gelang het weer. die broeken had ik al en voor 't wandelen en dan kun je vrij makkelijk combineren met een fietsonderbroek erbij.

succes en veel fietsplezier in nieuw-zeeland.
TravelDuck schreef:Naar mijn idee heb je er tenminste 2 nodig op fietsvakantie. Eentje dragen, eentje drogen. Tot op heden steeds aardig gelukt om elke avond even te wassen en droog te krijgen in de dag erna.
Echt? Dan heb je veel sneller drogende zemen dan ik, of je weet beter weer te vinden. (Of je overnacht in warme droge hotelkamers, of je centrifugeert na het wassen.) Misschien komt het omdat ik lang doe met mijn broeken en zijn de zemen de laatste pakweg tien jaar veel beter geworden qua drogen?

Ik rijd zelf zelden meer dan zo'n 15 km zonder zeem. Ik heb een fietsonderbroek van Odlo, een MTB-broek en een paar koersbroeken; de koersbroeken met galgen zijn toch favoriet, lekker zonder touwtjes of elastieken. Ik verbeeld me dat mijn benen best gezien mogen worden, en zou het toch hinderlijk zijn (bezoek aan een godshuis ofzo), dan kan er altijd nog even een broek overheen. Plassen langs de weg is geen probleem, als de broek niet te strak zit (galgen niet te kort nemen) kan ik de rand ver genoeg laten zakken en als daarnaast je shirt ook niet te krap is, kun je voor de grote boodschap je armen makkelijk genoeg uit je mouwen en door de galgen van je broek halen. Met veel (regen)kleding eroverheen wordt het wel wat lastiger, maar dat geldt voor alles. :)

Van mijn MTB-broek gaat het geschuif van de stof van de overbroek over mijn bovenbenen me na een poosje vervelen. Dat vind ik niet zo prettig op vakantie (waar ik het 100 km op een dag voel), maar voor een dagtochtje van 40km met vrienden of om 's zomers op visite te gaan 20 km van mijn huis, is die broek ideaal.

Succes met de keuze,

Carl