Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen gevraagd voor Europa route - Forum Wereldfietser

ervaringen gevraagd voor Europa route

Beste wereldfietsers,

Allereerst complimenten voor het leuke informatieve forum.

Even voorstellen, we zijn een gezin bestaande uit ma, pa en zoon van 11 jaar. (vind het ‘pa, ma, zoon’ niet klinken maar blijf liever anoniem op het grote www)

Al een aantal jaren hebben we de wens om de basisschool periode van onze junior op een bijzondere manier af te sluiten.
Bovenaan het verlanglijstje staat een lange fietsvakantie.
Dit jaar hebben we een weekje gefietst en gekampeerd in het oosten van het land met deels eigen uitrusting en deels wat geleende spullen, 5 nachtjes kamperen, 6 dagen fietsen, in totaal 350 km. Vanaf die week zijn we helemaal verkocht.
Nu hebben kortgeleden onze beide werkgevers onze plannen goedgekeurd; de zomervakantie van 2013 gaan we 6 weken op reis!

Al een tijdje ben ik aan het oriënteren voor een geschikte route, de hoofdreden voor deze oproep is advies hierover.

Wat ons leuk lijkt is om ‘zoveel mogelijk’ landen aan te doen maar het moet wel west Europees blijven. Ook willen we niet heel ver of lang in het zuiden fietsen, het is tenslotte juli/ augustus wanneer we op pad zijn, dan kan het aardig warm worden..

Nu hebben we al lezend/ surfend/ pratend het volgende bedacht.
Uitgangspunten zijn om van de 42 vakantiedagen 35 fietsdagen te plannen, gemiddelde dag afstand 60km maakt een totaal van ca. 2100km.

Vertrekkend vanuit Noord Holland de LF7 naar Maastricht, via Benjamins route Rome tot Luxemburg, vandaar naar Trier om de Moezelroute te volgen tot Koblenz. Vervolgens de Reitsma route naar Rome tot Feldkirch. Daar pakken we de Benjamins route Noordwaarts weer op tot Basel om daarna de route “onbegrensd fietsen naar de Rivièra” te volgen tot Nice.
Met deze route kom ik ongeveer op de genoemde 2100km. De reden om van Benjamins naar Reitsma en weer terug te hoppen is om in het eerste deel België en Luxemburg in de route te kunnen opnemen, om daarna een wat lichtere route te volgen waarin we ook Oostenrijk kunnen bezoeken. In de Rivièra route is de Simplonpas de grote uitdaging. Mocht dat te zwaar of slecht weer blijken is er voldoende alternatief begrijp ik?

Nu is dit ons plan (grotendeels slechts ideeën van achter een beeldscherm..), op dit forum is zoveel ervaring dat ik graag input zou krijgen.
We hebben bewust eerst zelf een route bedacht die ons leuk lijkt, ik kan me voorstellen als ik de open vraag stel “wat is leuk?” kan niemand er echt iets mee.

Graag zou ik input krijgen over onze aannames (35 dagen, 60km/dag) en de route ook kijkend naar onze junior, dan 12 jaar oud.
Bij voorkeur willen we beschreven routes fietsen waarvan tegelijk ook GPS tracks beschikbaar zijn.

Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties!
Henk12 schreef:Graag zou ik input krijgen over onze aannames (35 dagen, 60km/dag) en de route ook kijkend naar onze junior, dan 12 jaar oud.
Je hebt er schijnbaar geen rekening mee gehouden dat kilometers in het buitenland zwaarder zijn dan hier want de 60/dag van de proefvakantie extrapoleer je.
Zodra je de grens over bent kun je er globaal 15 tot 30% afhalen.
Ook is 1 rustdag op 7 wel het meest optimaal haalbare, dus daar zit ook weinig rek in.
Dus ofwel jullie zoon is op zijn 12e al een bikkel of er zit toch wel wat weinig reserve in de planning.
En een reis van 42 dagen? Respect 8)
Leon
Ik akn antuurlijk niet bepalen wat jouw zoon aankan, maar gezien de beperkte ervaring zou ik inderdaad iets minder ambitieus plannen. Probeer eens 50 km. per dag te plannen, en twee dagen in de week rust: dan kom je dus bij een reis van 42 dagen op 14 rustdagen en 28 reisdagen. Dan kan je zo'n 1400 km. afleggen.

Als je je routes zo kiest, dat je grotendeels langs rivieren fietst, scheelt dat wel aanzienlijk in de mogelijke dagafstanden.

Als je zegt dat je niet (teveel) in het Zuiden wilt fietsen, is het misschien zinvoller om niet naar Nice te gaan? Ik zou dan kijken naar de eerste ring van de Europafietsers.
Je plan lijkt me buitengewoon ambitieus voor een vakantie met een 12-jarige. Je wilt onderweg toch ook wel eens wat bekijken en eens een dag of twee, drie achter elkaar op één plek blijven? Elke avond wéér nieuw onderdak zoeken en wéér die tent opzetten kan toch enige stress geven...
Zodra je in een heuvelig landschap fietst, daalt je gemiddelde drastisch. 60 km kan dan betekenen dat je de hele dag stevig aan het fietsen bent.
Houd er ook rekening mee dat je meer kilometers maakt vanwege zoeken van supermarkt, café, onderdak, bezienswaardigheid en door verkeerd rijden als je geen perfecte gps-track hebt... Tel er maar zo'n tien procent bij.
Is het geen idee om één doel te kiezen, bijvoorbeeld Wenen of Venetië (is misschien al te ver), en daar dan via België, Luxemburg, Duitsland (Rijn en Donau) en Oostenrijk naar toe te fietsen? Al naar gelang hoe goed je opschiet, kun je dan onderweg nog op je route variëren.
Gaaf plan! Mijn oudste is pas 8, en geen kind is hetzelfde, maar 6 dagen fietsen per week zou hem teveel zijn, hij wil ook wel een dag op de camping blijven om lekker te zwemmen etc. Ik zou met 6 weken ook niet teveel plannen maar de een richting kiezen (groene route of een andere 'vaste' route. Zoonlief kaart laten lezen en gewoon kijken hoe ver je komt... Mijn ervaring met dagafstanden plannen is dat het vaak als stramien gaat gelden en ten koste gaat van het plezier.

Veel voorpret!
Eric
ik zou ook zorgen voor goede spullen als je zo lang op weg gaat: fiets, tent, matras, fietstassen etc. Alle compact natuurlijk en wel een weekeindje uitproberen.
Erg gaf plan
ik en me zoon van 14 nu hebben zo ook de lager school afgerond wij zijn met zijn tweede viking route (Jutlandroute) naar dennemarken gereden
Ja buitenland is heel wat anders dan nederland heuvels op zoek naar campings en winkels hou daar rekening mee
ook dat het ook mis kan gaan onder weg op zijn mist een lekkeband Maar ook matriaal df fiets pech kan voor komen ,het weer is kan anders zijn met regen fiets minder ook met warmte kan de kilometers anders zijn
en ja uit eindelijk gaan de dagen ok tellen in begin fiets je meer maar de vermoet heid gaat ook mee tellen
kort om mij advies is mooie route die goed is bescheven niet te veel naar andere routes af wijken geniet ervan hou ook rust en geniet van lokale bevoking of mede fietsers want daar is het om ja wie weet valt het mee fiets je veder pan niet te veel van te voren je kan altijd met trein terug

veel plezier we lezen wel hoe het was
Ter afsluiting van middelbare school was wellicht een beter idee geweest..
Dat is, als er ook 'heuveltjes' in opgenomen zijn anders zou ik het relatief vlak houden en idd rivieren volgen en dagafstand niet te groot maken; wat tot gevolg heeft dat jullie je route enigszins moeten bijstellen..

In elk geval veel plezier gewenst. Voorbereiden kun je ook enorm van genieten 8)

Zit zo is te denken..
Op die leeftijd reed ik 'al' van Bodegraven naar Den Helder op een dag..
Dus die 60 km per dag lijkt me een realistisch streven.. :)

grundig
Allemaal al heel erg bedankt voor jullie reacties!

Leuk om jullie meningen en reacties te lezen.
Het is inderdaad waar dat we geen ervaring hebben met fietsen in het buitenland.
Het is bepaald niet zo dat we amper op een zadel zitten maar het zijn wel allemaal NL kilometers. Misschien is ons plan wel wat ambitieus inderdaad. Misschien dat ons beeld wat ‘vertroebeld’ is door ons proef-weekje. Het relatieve gemak waarmee we toen vrij ongetraind het tochtje hebben gefietst maakt ons misschien wat overmoedig.
Tijdens de dagtochten of wanneer we op een camping aangekomen waren was er in dat weekje nog meer dan voldoende tijd om te spelen, zwemmen etc.

@Leon, die 15/30 % minder kilometers, is dat ook met het oog op onze route? Zoals ik het begrijp (opnieuw van achter een beeldscherm, ik geef het direct toe) is zeker tot Basel relatief licht? Ik wil zeker je advies niet in de wind slaan hoor, begrijp me niet verkeerd!

@Polling, bedankt voor je advies! Ik begrijp de strekking van meerdere reacties: plan wat extra rustdagen.

@Peter, ook over jouw vraag/ mening lopen we ook al een tijdje te dubben. Enerzijds verwachten we dat we tijdens de tocht al heel veel kunnen zien en doen. Maar goed, daar tegenover is het inderdaad waar dat we in het huidige plan een beperkt aantal ‘niet fietsdagen’ hebben. (zie boven) Jouw route voorstel hebben we ook al es bekeken..

@erik190173, het is inderdaad ook ons plan om junior een aantal ‘taken’ te geven. Afgelopen jaar was hij, zoals je al zei, onderweg onze gids (m.b.v. de GPS) Die betrokkenheid maakt het echt leuk. En ik kan natuurlijk niet inschatten hoe andere kinderen dingen beleven maar wat ons opviel is dat de vakantie best grotendeels tijdens de reis is gevierd. We probeerden steeds in de ochtend de nodige kilometers te maken maar na de middagpauze deden we het rustiger aan. Wanneer we dan een beekje, of speelveldje of iets dergelijks passeerden hadden we de tijd om daar es even neer te strijken.
Maar ik begrijp nu dat we de dagafstanden wel wat moeten inkorten om dit in het buitenland ook zo te doen.

@tjpr, je hebt gelijk, goeie spullen zijn belangrijk.
Onze fietsen kunnen het aan, we gaan allemaal aan de Ortlieb (deels al voor elkaar) Inmiddels hebben we allemaal een Exped UL matje. Vanuit onze kampeer achtergrond slapen we allemaal al in een donzen slaapzak. Het kamp bestaat uit twee Vango tentjes.
Onze fietsgarderobe wordt nog uitgebreid en verder hebben we nog een lange verlanglijst..
Wat ook deel van het plan is om komend voorjaar een aantal (lange) weekenden te plannen om te gaan fietsen en kamperen. Weer of geen weer. Van tevoren prikken we een aantal data en dan gaat de karavaan op pad. Hoe dan ook.

@kaasmuis, leuk om te lezen dat jullie ook op deze manier de lagere school hebben afgerond.

@Grundig, misschien heb je een punt voor wat betreft de middelbare school afsluiting maar daar kiezen we niet voor. Onze kerel is nu fysiek in staat om een leuke tocht te fietsen en is ook reuze enthousiast. Met name dat laatste is over een paar jaar nog maar de vraag.. Misschien is het dan helemaal niet zo cool meer om met je pa en ma te gaan fietsen. En anders kunnen we het altijd nog een keer doen!
En inderdaad, de voorbereiding is erg leuk! Alleen al het enthousiasme op dit forum!

Nogmaals, al heel erg bedankt allemaal.
We gaan nog es een nachtje over slapen. Wanneer iemand nog ervaringen wil delen over het op pad zijn met kids i.c.m. gereden dagafstanden en aantallen rustdagen horen we dat heel graag!
Boekentip: Santiago Here we go, fietsen met tieners door Wim Demey.
Dit vind ik een erg leuk maar ook onrealistisch plan, en dat zeg ik vanuit jarenlange ervaring van fietsvakanties met de kinderen. Zoals anderen al gezegd hebben is er een hemelsbreed verschil tussen fietsen in Nederland en fietsen in het buitenland met bagage. Klimmen is zwaar, en op deze leeftijd hebben ze nog net niet de spierkracht die ze nodig hebben, of de techniek en de zelfbeheersing om rustig en beheerst boven te komen. Ik heb precies op die leeftijd met mijn zoon negen dagen in Luxemburg gefietst (Benjaminse) en dat was zwaar voor hem (maar leuk). Onze dagafstanden waren 50-60 km, en we fietsten steeds twee dagen en namen dan een rustdag. Bovendien had hij heel weinig bagage (twee lowrider tasjes als achtertassen, totaal misschien 7 kg. Na negen dagen was hij toch behoorlijk uitgewoond. Bedenk bovendien dat hij een heel ervaren fietser was/is, en heel sportief.
Kortom, als je het leuk wilt houden zou ik mikken op gemiddeld 50 km per dag, en twee tot drie rustdagen per week. Tot slot zou ik hem heel weinig bagage gewicht geven, en zou ik nog eens nadenken over Benjaminse door de Ardennen. Dat is heel mooi en leuk, maar ook zwaar, zeker zo in het begin.
Hier heb je nog wat tips, met ook wat ervaringen van ons, want laat je vooral niet afschrikken. http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Maak een realistischer plan, en het kan heel leuk worden.
Wim
Henk12 schreef:@Leon, die 15/30 % minder kilometers, is dat ook met het oog op onze route?
Nee, het is alleen op basis van mijn fietsvakanties en weekenden, maar ik durf de schatting wel aan voor het plan wat je hebt.
Mijn plan is vaak om een relatief lichte route te plannen, maar er als ik me goed voel wat extra's bij te fietsen. Zeg maar een reis van drie sterren boeken en vervolgens op een aantal dagen een viersterrenroute fietsen over het kleine weggetje dat je ook op de kaart ontdekt hebt.
Leon
Ik heb verder geen ervaring met kinderen fietsen, maar heb dit jaar wel naar Nice gefietst en ik kan zeggen uit ervaring dat niet alleen de simplonpas zwaar is aan de rivieraroute, maar eigenlijk de hele route met hier en daar een minder zwaar stuk, maar zeker in Italie is het heel pittig te noemen en waar je in Zwitserland makkelijk een trein kan pakken als het tegen zit (wij hadden stortregens) is dat in Italie weer wat moeilijker.
De route is wel erg mooi.
Elk kind is natuurlijk anders en de verschillen tussen 12-jarigen is zowel fysiek als mentaal behoorlijk groot. En veel hangt af van voorafgaande 'training'.

Maar ik zou de lat toch ook eerder wat lager leggen en denk dat de geplande afstand voor de meeste 12-jarige te veel van het goede is. Heuveltjes (Ardennen, Luxemburg, ...), met wat pech soms dagen achter elkaar slecht weer met veel regen en tegenwind, ... kunnen de geplande dagafstand behoorlijk zwaar maken.

Renaat
Opnieuw bedankt voor de reacties!

Dit is waarom we de oproep geplaatst hebben. Al deze ervaringen zijn erg welkom!

Misschien kan ik de vraag iets anders stellen:
Wanneer we nu uitgaan van 2 rustdagen per week, gemiddelde dagafstand 50km. kom ik met onze 6 weken vakantie op een totaal van ca. 1500km.
Allereerst de vraag: hoe reëel klink dit?

En met alle kilometers ervaring op dit forum; wat zou een andere geschikte route kunnen zijn met de wensen ‘richting het zuiden’ en een aantal verschillende landen bezoeken.

Eigenlijk staat de Benjamins route naar Rome tot Basel wel op het verlanglijstje.
Wat zijn hierover de meningen wat betreft haalbaarheid met onze 12-jarige kanjer?
Tot daar zitten we op pakweg 900km.
Wat zou dan nog een mooi vervolg zijn?
Voor wat betreft de terugreis lijkt het vervoer van onze fietsen en bagage met Soetens wel ideaal. Dus bij voorkeur eindigen we op een plaats waar dit bedrijf ook een ophaalpunt heeft.
In de eerdere reacties zijn al wat tips gegeven, meer ideeën van harte welkom!

Nog een paar specifieke vragen op de reacties:
@ Wim, bedoel je met ‘Benjaminse door de Ardennen’ dezelfde route als ik bovenstaand noem? (en bedankt voor het delen van je ervaringen uiteraard!)

@Leon, o.a. dankzij jouw input de uitgangspunten bijgesteld, schieten maar ;o)

@judiromi, Wat maakte voor jou de Rivièra route zwaar? Heb je het dan puur over het klimwerk? Of was dat vanwege jouw dagafstanden? Of de temperatuur? In hoeveel tijd heb je de route gereden? En in welke periode was dat?
(Eigenlijk staat ook deze route hoog op ons verlanglijstje maar gezien alle reacties weet ik niet zo goed hoe reëel dit nog is..)

@Renaat; dit is inderdaad lastig te bepalen, wanneer je geen ervaring hebt met een dergelijke reis is dit voor ons eigen kind ook moeilijk in te schatten.
Maargoed, inmiddels wat nieuwe uitgangspunten! En ook jij bedankt!
Het wordt te laat, maar ja ik bedoel Benjaminse naar Rome. Let ook op het bagagegewicht, en verder misschien een weekje iets heel anders tussendoor?
Wim
Henk12 schreef: Misschien kan ik de vraag iets anders stellen:
Wanneer we nu uitgaan van 2 rustdagen per week, gemiddelde dagafstand 50km. kom ik met onze 6 weken vakantie op een totaal van ca. 1500km.
Allereerst de vraag: hoe reëel klink dit?
Klinkt mij wel behoorlijk reëel, hoewel ik zelf ook nog geen ervaring heb met lange vakanties met kinderen.

Renaat
Misschien is dit een idee (heb het zelf ook gedaan, weliswaar zonder kinderen): Langs de Rijn fietsen: Nijmegen-Keulen-Mainz-Karlsruhe, eerst vlak en plat, later tussen de met burchtruïnes bezaaide heuvels van het Rijndal langs pittoreske plaatsjes... We hebben deze route in de zomer gefietst en kwamen vele fietsende gezinnen met kinderen tegen (meest Duitsers); zodra je bij de Elzas komt de licht heuvelende Franse kant kiezen (is wat spannender dan door het Duitse Rijndal), en dan na Basel via de Jura en het Vierwoudstedenmeer de Gotthard over naar het meer van Lugano of Comomeer. Je rijdt dan op de Jura (een goede test) na vrijwel vlak tot aan Amsteg. De trein vanuit Chiasso, Lugano of Como terug naar Basel of Zürich en vandaar met de CityNightline in een nacht comfortabel terug naar Nederland. Je fiets kan zonder probleem mee als je tijdig reserveert. In vrijwel alle Zwitserse treinen kan de fiets sowieso mee. Mocht de Gotthard te zwaar zijn, dan kun je altijd een stukje de trein nemen. Alternatief is via Oost-Zwitserland: Chur-Splügen-Como. Deze route is wat rustiger en je moet eerder beslissen of je de trein over de Alpen neemt. Het voordeel van al deze routes is dat je altijd heel snel in Zürich of Basel kunt komen om de trein terug te nemen als de tijd op is. Het nadeel is dat Zwitserland momenteel heel prijzig is door de hoge koers van de frank.
Zie ook de reisverslagen over deze routes op mijn website.
Het is volgens mij ook een té ambitieus plan.
Mijn ervaring met fietsen met m'n kinderen leerde me dat zelfs op een relatief makkelijk traject de motivatie zomaar om kan slaan.
Een kind heeft een andere beleving dan wij als volwassene. Het verbaasde me dat mijn dochteres zonder probleem de Furka pas op fietsen en een paar dagen later de handdoek in de ring gooiden omdat ze geen zin meer hadden.

Het moet leuk blijven en er moet een uitdaging in zitten die te overzien is voor kinderen.

Zo was onze uitdaging ooit de afsluitdijk, daarna door naar Egmond aan zee waar het écht een paar dagen vakantie voor ze was. [m'n dochters waren toen resp.10 en 8 jaar oud].
Hun verslag in de WF destijds is op mijn site te lezen.

Afbeelding

Keep it Simple :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Ik zal ook even een duit in het zakje doen, maar dan vanuit het perspectief van de puber. Ik heb zelf samen met mijn ouders een aantal keer een trektocht gedaan en mij is het uitstekend bevallen zo erg zelfs dat ik eigenlijk niets anders meer leuk vind tijdens mijn vakantie.
Tijdens een van onze vakanties zijn we naar Berlijn gefietst. Dit was ongeveer 1100 km bij ons thuis vandaan. Waarbij we ongeveer 2 keer in de week een rustdag hadden zodat we nog wat tijd overhadden in Berlijn. Dit was voor mij goed te doen en wat mij betreft zat er niet genoeg klimwerk in, mijn zusje daarentegen had een stuk zwaarder wat niet gek is als je bedenkt dat zij toen net 11 jaar was. Voor haar betekende het uiteindelijk dat ze niet meer wilde fietsen tijdens de vakantie, ze gaat liever wandelen.
Wat niet betekend dat ze het niet leuk heeft gehad maar de hele tijd op de fiets zitten en minder kunnen stoppen vind ze niet zo leuk, liever wandeldt ze drie weken over de GR 50 door de Ecrins, waarbij je bij elk bloemetje een pauze kunt nemen.

Het hangt dus heel erg van de persoon af hoe de reis beleeft wordt, voor mij ging het niet snel genoeg en voor mijn zusje ging het allemaal te snel. Dit zal je zelf voor je zoon het beste kunnen inschatten.

Wat ik heel erg leuk vond is zoals je zelf ook al schrijft het betrokken zijn bij de te volgen route. Zorg ook dat je niet hele dagen door rivier dalen rijdt waar je alle dorpjes mijdt, langs de Rijn fietsen bijvoorbeeld vond ik geen klap omdat je dan veel te goed ziet waar je heen gaat, als het echter niet te overzichtelijk zoals stukken door het bos heuvels dan wordt het alleen maar spannend en leer je ook nog goed kaartlezen.

Ik denk dus dat je goed op weg bent en je route klinkt echt goed maar het is wel wat ambitieus, maar zeker niet saai. Probeer wel echt een eindpunt te nemen zodat je dit ook kunt naderen. De route van Benjaminse door de Ardennen is denk ik net ff te zwaar omdat de hellingen zich heel kort op elkaar opvolgen en ook nog behoorlijk steil zijn. Probeer de Ardennen te vermijden, de Elzas daarentegen kun je denk ik prima fietsen met Benjaminse, in mijn beleving minder steil en minder kort op elkaar. En wat ik eerder al schreef over grote rivier dalen geldt zeker voor de Rijn vanaf Colmar bij Benjaminse, dat stuk is niet echt enerverendt. Mijn tip zou zijn om de hele grote rivieren te vermijden en langs wat kleinere rivier te fietsen zodat je ook af en toe door dorpjes/stadjes komt, voor de welverdiende koffie pauze met gebak. :D

Mijn echte top tip is echter om je zoon erin te betrekken met de keuze wat de route betreft en waar jullie heen gaan, maar ook zeker onderweg wanneer er een stuk afgesneden kan worden bijvoorbeeld en laat dat op een kaart zien dan weet hij wat er komt en hoe zwaar het nog wordt.