Additionally, paste this code immediately after the opening tag: commuter - Forum Wereldfietser

commuter

Hoi,

ik ben op zoek naar een nieuwe, snelle fiets voor woon-werk verkeer.
Mijn oog is gevallen op de cyclocross fietsen van Charge. Mede omdat deze naar mijn inziens breed inzetbaar zijn. Dwz. grote bandenkeus en ook geschikt voor een lichte trektocht.
Zijn er mensen met ervaring met Charge?
Andere tips of ideeen voor een snelle commuter ook welkom.


thx

Jos
Ik denk ook dat een cyclocrosser wat breder inzetbaar is dan een racefiets, maar welk type heb je precies op het oog? En niet onbelangrijk wat is de afstand die je dagelijk wilt afleggen en wat moet je dagelijks meenenem?

Ik heb recent ook een fiets puur voor woonwerk verkeer uitgekozen en ben op deze uitgekomen:
http://www.ghost-bikes.com/en/bikes-201 ... 00-alfine/

Voor mij waren de spatborden, naafversnelling en kettingkast een absolute pre, ook een naafdynamo en bagagedrager vind ik erg handig.
Wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen die de fiets moet hebben?
spatbordjes lijken me ook wel lekker op een woon-werk fiets
dagelijks rijd ik 25 km.
mooie fiets die Ghost, alleen het gewicht vind wel iets aan de hoge kant. Mijn vakantietractor weegt ook zoveel, met Rohloff en verende voorvork.
Snelheid en grote inzetbaarheid zijn de belangrijkste eigenschappen die ik zoek in een commuter.
Hebben jullie nog tips hoeft niet perse een Charge te zijn.
Dus dan kan je ook uitwijken naar je vakantiefiets met slecht weer, dan is een cyclocrosser wel een leuke optie ja. Hoeveel geld heb je te besteden en wil je met een rugtas rijden?
Santos Race Lite...? Biedt volgens mij zowel vakantiefietsvoordelen (je kunt er een tas aan hangen) als race- en cyclocrossvoordelen...
whoa mooie fiets!
waarschijnlijk net boven mijn budget.
Ik ben benieuwd op welke fietsen jullie naar het werk crossen.
Ik vind het leuk om inspiratie op te doen.
Als je die santos mooi vind zijn deze ook wel een leuke suggestie:
Specialized source eleven
of
BMC UC01

Maar, als je een budget geeft kan men wat gerichter suggesties doen, de meesten hier hebben denk ik een wat loggere fiets dan jij zou willen.
whoa mooie fiets!
Mooi.. :?:

Maar goed, smaken verschillen..
Vind het jammer dat meeste fabrikanten het 'parallellogram' lijken te hebben losgelaten en elke fiets tegenwoordig een sloping bovenbuis dient te hebben; imo geen potje en vraag me af of eea nou zo veel stijver is..
Zadel komt bijkans op 'belachelijke hoogte' tov bovenbuis

Maar goed; ik ben dan ook behoorlijk ouderwets / conservatief.. 8)

* zoekt alvast dekking *
Ik ben niet geheel onbevooroordeeld (is dat een woord?), maar wel dichter bij de originele vraag. Salsa Fargo? Ik heb hem inmiddels als rollend karkas boven sttan, maar moet nog even sparen voor de onderdelen.
Dank voor de antwoorden.
Yeah Salsa levert ook echt mooie frames. De Fargo is misschien iets te veel overkill
voor mijn woon-werk stukje. Maar hun 700c fietsen zijn zeker interessant, zoals de Vaya.


groet

Jos
surly cross check, fixed
plaatje
Afbeelding
Ik ben hem nu even aan het ombouwen voor de vakantie tippple voor 8 achter buiscommandeurs erop. dan kan ik gok ik in een half uur schroeven van het 1 naar t ander:)
Ik rij er werk-dagelijks 50 met een zelf opgebouwde VanNicholas Yukon
Wellicht is dit iets?
Frank Z schreef:Wellicht is dit iets?
Maar is er wel een met een zeer oncomfortabele zithouding,
deze heeft een veel te korte balhoofdbuis.
Op de foto valt ook direct op dat de stuurpen al naar boven gericht is.
Veel tussenringen steken en de stuurpen naar boven richten om
comfortabeler te zitten is geen goede oplossing.
De enige goede oplossing is om een kader met een andere geometrie
te zoeken.
er komen mooie fietsen voorbij
die focus is een goede deal voor nog geen 1000 euro.
Lennart hoeveel rijd je dagelijks? Welk verzet gebruik je buiten de stad?
Kun je nog spatbordjes kwijt op de cross check?
Ik heb afgelopen weekend gekeken naar de Kona Rove http://www.konaworld.com/docs/spot_kona_rove-bt4.pdf
Supergave bike met veel mogelijkheden.

thx

Jos
Lennart hoeveel rijd je dagelijks?
40 km. woon werk, er naast nog boodschappen en zo :).
Welk verzet gebruik je buiten de stad?
ik rij 42 16. altijd overal. woonwerkverkeer is buiten de stad en veel fietspad,
Kun je nog spatbordjes kwijt op de cross check? ja ruimte zat er zitten 35 mm banden op.
Ik heb er nu een blackburndrager op. Dat heeft een plaatje, dat houd voor mij genoeg buiten.
ben nog steeds aan het zoeken.
onderweg kwam ik dit filmpje tegen: Bron
Zeer herkenbaar!

shortlist bestaat nu uit:

Surly cross-check
planet-x kaffenback
on-one pompetamine


of misschien wel deze cotic X nu ook met drager oogjes!
jahwalla schreef: planet-x kaffenback
Het zou verbeterd kunnen zijn, maar dit frame was altijd een enorme miskleun qua bandruimte (spatbord durf ik al niet te noemen, een 32mm band zat al klem tegen de zitbuis)
Ik rijd al weer bijna een half jaar met veel plezier op dit model:
Afbeelding

Standaard wordt ie zonder spatborden, bagagedrager en verlichting geleverd, maar die kunnen dus wel meegeleverd worden. Ik heb er daarnaast ook nog een standaard, bel, fietscomputer en een slot op gemonteerd/laten monteren...
dank voor alle antwoorden
ik heb mijn boodschappen-fiets toch nog een tweede leven gegeven.
Vaste Salsa vork,spatbordjes en een lichtsetje. Voorderailleur eraf gehaald. 30 mm bandjes
Ketting is nog nooit afgelopen, ook niet in het bos. Toch lijkt het me een goed idee om een soort van nep derailleur te gebruiken om de ketting op zijn plek te houden. Hoe noem je zoiets?
Fiets is best snel, maar niet echt comfortabel.Daarvoor is het frame te stijf. Als het voorjaar aanbreekt wil ik iets klassiekers aanschaffen. Misschien wel een Salsa Casseroll.
Afbeelding

groet

Jos