Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofd Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

Balhoofd Koga Randonneur

In Turkije sloeg - gelukkig in een klimmetje - mijn stuur van het ene op het andere moment "op slot". Slechts met veel kracht was het wiel weer recht te krijgen.
De "plaatselijke Koga-dealer" kon slechts met grof geweld de borgmoeren loskrijgen.
Direct bleek dat het lager nog nooit vet had gezien.
Ik heb daarover een klacht bij Koga ingediend, omdat dit m.i. levensgevaarlijke situaties kan opleveren.

Het antwoord van Koga luidde:

Dit lager wordt tijdens de afmontage wel gevet maar alleen om piepen en kraken in het huis tegen te gaan. Het lager zelf is afgesloten en zit vol vet.
Om hier iets zinvols over te kunnen melden, stellen we voor dat u via uw dealer de fiets retour laat komen naar de fabriek, zodat wij het door u genoemde probleem beter kunnen analyseren, en de juiste feedback kunnen geven.

Ik ben benieuwd hoe ze dit voorval zullen beoordelen, daar bij de hermontage alles dik in de grease is gezet.

Zijn er fietsers die hetzelfde ooit hebben meegemaakt ?
Heeft iemand enige ervaring met de service van Koga ?

Alvast bedankt,

Ariën
Hangt er dus wel vanaf welk balhoofdlager je hebt.
Wim
Wim schreef:Hangt er dus wel vanaf welk balhoofdlager je hebt.
Wim
En hoe oud die fiets is en wat je ermee gedaan hebt. Ondersteboven afspoelen is bv geen beste gewoonte voor balhoofdlagers. Verkeerd laten afstellen door de locale fietsenhandelaat ook niet.
Voor garantie moet je overigens wettelijk gezien bij degene zijn van wie je de fiets hebt gekocht.
Ik hoop voor je dat ze bij Koga in een goede bui zijn. De kosten van een balhoofdstel zelf vallen uiteraard in het niet bij het ongemak dat je nu hebt.
Leon
Wim, jouw antwoord is voor mij niet duidelijk.
Welk balhoofd ?
Monteert Koga verschillende soorten ?
Het is een Randonneur, bouwjaar 2010 en is volgens Koga voorzien van een industrielager. (?)
Er is nu ongeveer 10.000 km mee gereden en heeft alleen regenwater gezien.

Maar mijn garantie-probleem zit in het "droog" staan van het kapotte lager.
Wordt dit wel meer zonder vet gemonteerd, of is dat afhankelijk van het soort ?

Bedankt als jullie meer duidelijkheid kunnen verschaffen

Ariën
Als ik het plaatje bekijk (http://www.koga.com/koga/collectie/oude ... Id=8884547) zal Koga wel gelijk hebben en er een setje cartridge/industrie/afgesloten/cassette/whatever lagers inzitten. Die zijn af fabriek voorzien van vet en je kunt ze niet openmaken. Ja Koga monteert net als elk merk lagers van verschillende soorten en kwaliteiten. Leesvoer: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Als je mazzel hebt krijg je nieuwe, als je pech hebt wordt het een jarenlange juridische strijd om wie er na 2 jaar en een maandje moet aantonen of het manco al bestond bij aankoop, ertussenin geef je een paar tientjes uit en stop je er nieuwe in.
Leon