Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff ratelt bij aanzetten - Forum Wereldfietser

Rohloff ratelt bij aanzetten

Sinds een aantal dagen maakt mijn Rohloff naaf een vreemd ratelend geluid wanneer ik aanzet. In de lagere verzetten hoor ik niets maar als er wat meer kracht op de pedalen gezet wordt komt het terug.

Naar mijn idee is het begonnen na een aantal weken fietsen in Colombia, zou het iets te maken kunnen hebben me de kracht die op de naaf komt tijdens het klimmen?

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ga er binnenkort wel mee terug naar de winkel maar wie weet heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt, kan ik de lbs een beetje in een richting duwen:)
Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat je de winkle niet hoeft te helpen met de vraag wat de oorzaak is: ze mogen maar een ding en dat is er met hun vingers afblijven.
Wim
Jip, meegemaakt. Na het wisselen van mijn ketting voor de "wisselketting" (ik wissel de ketting regelmatig en maak degene die eraf komt schoon en die gaat een poosje in de versnellingsolie). Deze keer was het tandwieltje op de rohloff iets te ver heen t.o.v. de relatief nieuwe wisselketting. Gevolg een hard ratelen van de ketting over het tandwiel bij aanzetten. Tandwieltje omgedraaid en alles liep weer als vanouds.
Groetjes ben
Wim schreef:Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat je de winkle niet hoeft te helpen met de vraag wat de oorzaak is: ze mogen maar een ding en dat is er met hun vingers afblijven.
Wim
Ok, dus dan sturen ze mijn wiel op naar Rohloff, die bekijken wat er aan de hand is en of dit onder garantie gerepareerd wordt? Toch jammer zou wel willen weten wat dan mis gegaan is...
Vorige week een nieuwe ketting gemonteerd, afgesteld en kraken bij het aanzetten.
Tandwiel omgedraaid alles weer gemonteerd en .... stil.

Dus begin daar eens mee om je tandwieltje om te draaien, voorkomt dat je je achterwiel gaat missen!! 8)

groeten Peter
Peter_m schreef:Vorige week een nieuwe ketting gemonteerd, afgesteld en kraken bij het aanzetten.
Tandwiel omgedraaid alles weer gemonteerd en .... stil.

Dus begin daar eens mee om je tandwieltje om te draaien, voorkomt dat je je achterwiel gaat missen!! 8)

groeten Peter
Had ik er even bij moeten zetten. Ik heb het tandwiel omgedraaid, zonder resultaat, helaas. Ketting is ongeveer 1500 km oud, de combinatie van tandwielen, ketting heeft tot 1300 km prima gefunctioneerd.
Proibleem zit voor mijn gevoel echt in de naaf. maar goed dat is het gevoel...
Als het bij het zetten van dezelfde kracht in het ene verzet wel ratelt en in een ander verzet niet, dan is het tamelijk logisch te denken dat het niet aan ketting of tandwiel ligt. In de lagere verzetten moet je dan wel evenveel kracht zetten.
Kettingen kunnen na 1500 km echter wel versleten zijn, soms zonder duidelijke reden.
Leon
sedert enige weken heb ik ook een licht gekraak in de naaf bij hoge belasting en vooral tijdens het wegrijden als ik te lui ben geweest om terug te schakelen,bij normale belasting hoor ik niets.
De naaf heeft 25duizend gelopen en regelmatig ( 5a6 duizend) draai ik mijn 16tands achterkransje om, kort geleden is dit niet gebeurd....ook mij komt het voor dat het gekraak in de naaf zelf zit.
Ik weet ook niet hoe ik er vanaf kom.
mvg
Inmiddels het tandwiel vervangen en het geluid is weg! Deze bleek toch wat verder versleten dan ik dacht. Dus toch! Ik fiets weer heerlijk rond, jammer van die regen :lol:
bedankt voor je reactie, ga ook een nieuw tandwieltje monteren en ketting , hoop op het zelfde resultaat

MVG