Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met sensor licht Koga Prominence - Forum Wereldfietser

Probleem met sensor licht Koga Prominence

Hallo aan allen...
Niet echt een specifiek trekking-fiets-probleem, maar ik hoop toch op een reactie.
Mijn 6 weken oude Koga Prominence heeft een koplamp met lichtsensor en naafdynamo. Al van bij het begin bleef het licht constant branden in de stand auto. Mijn fiets weer naar de dealer gebracht en de volledige unit (koplamp en sensor) werden vervangen onder garantie, maar bij afhalen bleek het probleem niet verholpen. Is er iemand die ook dit probleem heeft gehad ? Mijn dealer weet het ook niet meer...

Alvast bedankt,

Guy.
Guy69 schreef:Hallo aan allen...
Niet echt een specifiek trekking-fiets-probleem, maar ik hoop toch op een reactie.
Mijn 6 weken oude Koga Prominence heeft een koplamp met lichtsensor en naafdynamo. Al van bij het begin bleef het licht constant branden in de stand auto. Mijn fiets weer naar de dealer gebracht en de volledige unit (koplamp en sensor) werden vervangen onder garantie, maar bij afhalen bleek het probleem niet verholpen. Is er iemand die ook dit probleem heeft gehad ? Mijn dealer weet het ook niet meer...

Alvast bedankt,

Guy.
Als je nou eerst eens de moeite neemt om te benoemen welk merk en type koplamp
en dynamo je hebt.
Oeps...sorry hoor...

Koplamp: KOGA Rayo Senso
Naafdynamo: Shimano DH-3N72 6V/3,0W
Guy69 schreef:Oeps...sorry hoor...

Koplamp: KOGA Rayo Senso
Naafdynamo: Shimano DH-3N72 6V/3,0W

koplamp ziet er uit als gebaseerd op de IQ-Fly van B&M.

Ik zou verwachten dat ook deze een vaste aansluitdraad heeft, zo niet, en als de aan-uit schakelaar ook niets doet zou de dynamo aangesloten kunnen zijn op een van de vele stekers voor het achterlicht.

Als de aan-uit wel werkt maar de sensor niet ligt dat vaak aan een donker oppervlak waar de sensor op uitkijkt. Geen idee waar die zich bevindt, vaak kijkt die naar beneden om te voorkomen dat een auto met zijn koplampen jouw licht uitdoet. Bij losse koplampen helpt het dan om een wit papiertje op het zwarte spatbord te plakken, hoe het hier zit weet ik niet.
Op diverse sites zie ik staan:
KOGA Rayo Senso IQ-LED-koplamp (35 Lux) met standlicht en dagrijlicht

Wellicht is dat de verklaring?
Bedankt alvast voor jullie antwoord...
Dit systeem omvat een stuk spatbord vanaf de voorvork zeg maar tot vooraan, helemaal op het uiteinde van het spatbord zit de koplamp. De sensor bevindt zich net achter die koplamp in het spatbord verwerkt, en is op de hemel gericht. Gans dit onderdeel (stuk spatbord met sensor en koplamp) is door de dealer vervangen. De koplamp heeft inderdaad 3 standen: uit, daglicht (is dus continue branden) en auto.
Bij mijn vorige Koga's werkte de auto-stand uitstekend. Reed je bij daglicht door een iets donkere dreef met bomen ging het onmiddellijk branden, en ging ook weer onmiddellijk uit bij het uitkomen van die dreef. Je zou toch verwachten dat recentere modellen enkel beter werken.
Ik vind het persoonlijk uitstekend werken als 'ie continu brand. Voor die paar Wattjes hoef je het niet te laten (die DH-3N72 is best zuinig in vergelijking met oudere Shitmano-modellen). Het werkt een stuk beter dan een fietshelm. Voorkomen is immers beter dan genezen. Oftewel beter gezien worden en geen daardoor geen 'bescherming' nodig hebben dan niet gezien worden en daardoor onvoldoende bescherming nodig hebben.
Ik merk bij mijn lamp wel dat ie zelfs al aangaat als het al een beetje donker weer of regenachtig is. In de praktijk is ie dus 75% van de tijd aan en het stoort me niet. En die paar Watt weerstand is ook niet echt storend voelbaar, zeker als je weet dat je goed zichtbaar bent.
En mocht de zon dan ineens doorbreken, brandt ie sowieso nog enkele minuten door op het standlicht.
je kan nog controleren of de massa en de stroomdraad niet zijn omgewisseld bij de dynamo. Dat geeft bij sommige lampen ook rare effecten