Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ongeluk gehad op mijn fiets - Forum Wereldfietser

Ongeluk gehad op mijn fiets

Hallo allemaal,

Er is mij maandagmorgen iets raars overkomen. Ik ging onder een stralend zonnetje per fiets op weg naar station Baflo voor mijn werk. De felle zon hing om 8.40 uur nog erg laag, recht in mijn ogen. Vanuit mijn woonplaats Westernieland maakte de landweg kort voor Den Andel een bocht naar rechts. Als dove rijd ik altijd maximaal 25-30 cm van de berm vandaan. Uitgerekend was mijn gehoortoestel al twee weken kapot en een nieuwe is momenteel in bestelling. Toen heb ik, verblind door de zon, iets geraakt en ik kan me van dat moment niets meer herinneren. Wel heb ik nog eventjes gezien dat toen ik op het asfalt lag, zich een plas bloed rond mijn hoofd heeft gevormd. Weer gingen de beelden weg. Ik kwam weer bij bewustzijn toen ik de ambulance werd binnengeduwd. Jeannette mijn vrouw kwam juist langs op weg naar d’r werk, nog niets vermoedend, langs de politieauto en ambulance met zwaailichten. Toen herkende ze mijn schoenen die daar uitstaken, vol in de remmen en zij gilde: “Dat is mijn man!” Een politieagent antwoordde dat hij nog in leven is. Jeannette ging in de ambulance naast mij zitten, op weg naar het UMCG in Groningen. Dat iets wat ik heb geraakt bleek een vrouwelijke jogger te zijn. Mijn bril helemaal aan gruzelementen, geplet onder een wiel van de ambulance! Een politieagent reed met onze Dacia de ambulance achterna, terwijl een andere agent mijn geliefde gele Giant fiets (gelukkig onbeschadigd en zonder krasje, want daar ben ik zo zuinig mee) thuis heeft gebracht, fietssleutel in de brievenbus gegooid.
Diverse neurologische onderzoeken, CT-scan gemaakt, wond op mijn achterhoofd schoongemaakt, gehecht met draad en naald. Op de CT-scan was er niets te zien, goed nieuws. Tenslotte is er een verband om mijn hoofd gemaakt. Vanmiddag tegen half twee weer naar huis in onze eigen Dacia met Jeannette aan het stuur. Wel erg pijn in mijn linkerarm tot in mijn duim toe. Vaak nog erg duizelig en groggy in mijn hoofd. Dus kan ik voorlopig niet naar mijn werk en hier rust houden.

Met de groeten van Martin van Doornik
Dat was voor je vrouwtje wel even schrikken.
Gelukkig dat er niets ernstigs gebeurd is.
Ik wens je van harte beterschap.
Jac.
Martin,
Je heb te zo te lezen mazzel gehad. Fiets heel, hoofd aan elkaar genaaid en verder niemand gewond.
Beterschap en veel sterkte.

Frank
Hallo Martin.

Fijne dat het relatief goed is afgelopen.Hoe is het met de jogger afgelopen?
Beterschap verder.

Groeten....Willem :wink:
Gelukkig dat het met een sisser is afgelopen. Sterkte met de genezing.
En de vrouwelijke jogger? Is zij lekker doorgehuppeld of 3 rondjes om haar as getold? Ik sjog ook regelmatig langs 's Heren wegen en een tik van een passerende fietser lijkt mij best pijnlijk.
Loes
Hoi Martin,

Slecht begin van de week joh! Ik wens je een goed en spoedig herstel en hopelijk snel weer op de fiets.

Groet,
Ruud
Sjonge Martin,

Je maakt wat mee in het landelijke Groningen. Gelukkig 'lijkt' de schade mee te vallen.
Spoedig herstel gewenst!
Sterkte en let de komende tijd goed op je hoofd!
Het feit dat je even weg geweest bent kan duiden op een hersenschudding.
Goh......hier valt veel over te zeggen. Een ding is sterkte! en "Mooi dat het goed afgelopen is" Maar misschien heel raar: mij puzzelde de zin: "Als dove rijd ik altijd maximaal 25 -30 cm van de kant af"
Waarom doe je dat?
Beterschap Martin! En je bent tenminste weer eens genaaid :wink:
Willem Focus schreef:Hallo Martin.

Fijne dat het relatief goed is afgelopen.Hoe is het met de jogger afgelopen?
Beterschap verder.

Groeten....Willem :wink:
Vanavond is de vrouw, die daar heeft gejogd, bij ons langs geweest, met een grote bos bloemen. Ik bleek tegen haar rechterarm geraakt te hebben, alleen wat blauwe plekken. Zij woont ook in hetzelfde dorp als ik.
Theo B schreef:Goh......hier valt veel over te zeggen. Een ding is sterkte! en "Mooi dat het goed afgelopen is" Maar misschien heel raar: mij puzzelde de zin: "Als dove rijd ik altijd maximaal 25 -30 cm van de kant af"
Waarom doe je dat?
Dit voor mijn eigen veiligheid want van huis tot Baflo ontbreekt een fietspad. Ik zag al zoveel fietsers, vaak scholieren, bijna tot het midden van de weg rijden. Ik fiets altijd in de strook tussen de witte onderbroken lijn en de berm (zie foto onder), daarbuiten vind ik het levensgevaarlijk. Een jaar of vier geleden raasde een vrachtwagen, geladen met marmerplaten, op maar 3 cm van mijn stuur langs. Bij het afleveradres gekomen heb ik de chauffeur behoorlijk uitgefoeterd. Als ik mijn te brede T-vormige stuur vlak na aankoop niet aan de weerszijden 5 cm had afgezaagd, had ik hier niet gezeten..... Nog twee weken geleden reed er een Poolse truck op 5 cm langs mijn stuur!

Afbeelding

Het is hier gebeurd, tussen de twee witte paaltjes aan de linkerkant recht boven mijn zwarte stuurtas, al is het een foto van 6 januari 2009. Mijn gele Giant staat hier richting Westernieland, en ik kwam vanmorgen uit de tegengestelde richting. Mijn bloedvlekken liggen nog op het asfalt.
Martin, sterkte met de genezing. Om dit in de toekomst voor te zijn (vrachtwagenchauffeurs die denken er wel langs te kunnen zonder te sturen) misschien toch maar eens een spiegel monteren zodat je kan zien wat er achterop komt. Zover rechts rijden is weliswaar wat de wetgever voorschrijft in deze gevallen is het misschien handiger om de weg smaller te maken door wat minder rechts te rijden, het achterop komende verkeer moet dan wel afremmen om er langs te kunnen. Met een laagstaande zon blijft het natuurlijk altijd lastig om te zien en gezien te worden, defensief rijden lijkt me toch de aangewezen manier om hier mee om te gaan. Misschien een idee voor de jogster om buiten de bebouwde kom aan de linkerkant van de weg te gaan lopen dan ziet ze wat er aan komt.

Peter
Sterkte met het herstel.
Dit soort wegen zijn voor fietsers niet vriendelijk. Automobilisten hebben te veel overzicht en gassen lekker door. 60 rijden ja aan mij hoela.

Ik vraag me af of je juist zo rechts mogelijk moet fietsen. Ik doe dat zeker niet ik fiets meer op links. Hoe meer je op de kant fietst hoe meer gelegenheid je aan die automobilist geeft om zijn snelheid niet te verminderen. Zo van ik kan daar wel tussen door. Maar het is en blijft een lastig.
Ook met wandelen op dit soort wegen. Je loopt tegen het verkeer in je ziet ze aankomen en toch zijn er een aantal bestuurders die moeite hebben om op links te gaan rijden. Een hele vervelende gewoonte van die lui.
Martin, had je een helm op? Ik wil geen discussie aanwakkeren hoor, is al genoeg over gezegd. Maar ben toch benieuwd?


Henk

kunst en fietswerk
multiwgb schreef:Sterkte met het herstel.
Dit soort wegen zijn voor fietsers niet vriendelijk. Automobilisten hebben te veel overzicht en gassen lekker door. 60 rijden ja aan mij hoela.

Ik vraag me af of je juist zo rechts mogelijk moet fietsen. Ik doe dat zeker niet ik fiets meer op links. Hoe meer je op de kant fietst hoe meer gelegenheid je aan die automobilist geeft om zijn snelheid niet te verminderen. Zo van ik kan daar wel tussen door. Maar het is en blijft een lastig.
Ook met wandelen op dit soort wegen. Je loopt tegen het verkeer in je ziet ze aankomen en toch zijn er een aantal bestuurders die moeite hebben om op links te gaan rijden. Een hele vervelende gewoonte van die lui.
Martin, beterschap gewenst.

Deel deze mening. Hou altijd ruimte over om naar rechts te kunnen uitwijken. Als de autobestuurders achter mij erg snel naderen, geef ik een onzeker gedrag af door lichte slingeringen en neem zo lang mogelijk een ruime positie in op de rijbaan. De meesten gaan van het gas af. Motorrijders op dijk- en polderwegen kunnen er ook wat van. Die houden hun lijn, wijken zelden en scheren in bochten rakelings lang.

Piet
PietV schreef: Deel deze mening. Hou altijd ruimte over om naar rechts te kunnen uitwijken. Als de autobestuurders achter mij erg snel naderen, geef ik een onzeker gedrag af door lichte slingeringen en neem zo lang mogelijk een ruime positie in op de rijbaan.

Exact, vooral op dit soort wegen moet je vooral niet de suggestie wekken dat er ruimte zou zijn voor een tegenligger en een inhalende auto. Bovendien wil je in beeld fietsen, niet in de zone die een suffende automobilist niet registreert.

Bovendien heb je zelf voldoende ruimte nodig om naar rechts te kunnen corrigeren zonder van de weg of te rijden (want door dan intuitief weer terug te sturen ga je meestal onderuit) Ten derde heb je minder lekke banden als je niet altijd door het vuil rijdt

In jouw geval zou ik altijd een effectieve achteruitkijkspiegel monteren, ik vond een spiegel aan bril/helm altijd zeer effectief

Gelukkig schijn je goed te zijn in weer te genezen, want hoe vaak lezen we niet hier dat je gevallen bent, van de trap gelazerd, door de vloer gezakt, met de fiets verongelukt... :shock: :roll: :?
Dat is schrikken zeg!
Blij dat het relatief goed is afgelopen met jou en de mevrouw die aan het joggen was!
Sterkte met het herstel!
Martin E. van Doornik schreef:[img-jpg-/img] Het is hier gebeurd, tussen de twee witte paaltjes aan de linkerkant recht boven mijn zwarte stuurtas, al is het een foto van 6 januari 2009.
Prachtig dat jij altijd bij voordaat een foto hebt; volgens mij heb jij veel foto's :D
Beterschap gewenst, misschien hou je een goede kennis aan de jogger over, als je dezelfde route houdt kom je elkaar nog vaker tegen.
Leon
Martin E. van Doornik schreef: Vanavond is de vrouw, die daar heeft gejogd, bij ons langs geweest, met een grote bos bloemen. Ik bleek tegen haar rechterarm geraakt te hebben, alleen wat blauwe plekken. Zij woont ook in hetzelfde dorp als ik.
Toch snap ik het nog niet helemaal. Kwam de jogster je tegemoet of reed je haar achterop? Was er tegelijkertijd een auto?

Zoals ik het nu begrijp ben jij gewoon, verblind door de laagstaande zon, tegen iemand aangereden en gevallen. Hoe vervelend het ook is, het lijkt me dan toch jouw schuld omdat je niet goed opgelet hebt.

Het is inderdaad een vervelende weg waar vaak (te) hard wordt gereden. Ik hoor en zie goed en voel me er vaak ook niet prettig bij.

Sterkte met het herstel.
HansvanderVeeke schreef:Hoe vervelend het ook is, het lijkt me dan toch jouw schuld omdat je niet goed opgelet hebt.
Ik denk dat beiden beter hadden moeten opletten. Martin fietsste waar hij wettelijk moest fietsen (ook al is dat niet altijd de beste plek) maar lette niet op. De jogger liep waar ze wettelijk moest lopen en lette ook niet op ofwel ze keek wel voor zich maar liep aan de voor haar verkeerde kant.

Heel veel ongelukken worden veroorzaakt door meerdere oorzaken die elkaar tegenkomen op een ongelukkig moment. Dat is maar goed ook, anders prakte ik enige tientallen voetgangers per dag. Ik ga gelukkig voor de sukkels alsmaar aan de kant of rem.

Leon