Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ryanair - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ryanair

Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Triëst-Weeze (Niederrhein)
Datum: juni 2011
Vervoerstarief fiets: €40 per enkele reis buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon, € 15 per tas/koffer; handbagage één stuk, max. 10 kg; dit wordt streng gecontroleerd.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyjama, pedalen eraf, stuur dwars.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: prima. Vlucht was goedkoop (€ 100 inclusief bagage en fietsen) , kwam een kwartier voor schematijd aan in Weeze, en fietsen en bagage waren eerder in de bagagehal dan wijzelf.
Bijzonderheid: Stel je tevoren goed op de hoogte van alle regels van Ryanair over inchecken, toegestane bagage en uiterste meldingstijden. Anders wordt je reis vervelend duur of laten ze je gewoon staan. Houd je je exact aan de voorschriften, die overigens tijdens het boeken en nog eens per e-mail duidelijk worden gecommuniceerd, dan is Ryanair een prima maatschappij, die vanaf tientallen kleine vliegvelden in Europa vliegt, wat voor een fietser heel relaxed is: goede bereikbaarheid, betere bagageafhandeling, minder stress.
Van Ryanair is bekend dat zij toezien op een stricte naleving van de vervoers-voorwaarden. Bij niet nakomen van deze voorwaarden worden onmiddellijk extra kosten in rekening gebracht.
Voor de fiets stelt Ryanair als voorwaarde dat fiets in een doos of tas verpakt moet worden. Er wordt dus niet meer expliciet gesproken over een fiets-hoes (zoals deze bij de fietsvakantie-winkel verkrijgbaar zijn).
Hoewel nu nog steeds fietshoezen worden geaccepteerd door Ryanair bestaat er toch een risisco dat je eerdaags bij zal moeten betalen danwel helemaal niet mee kan met de vlucht. Van een luchtvaart maatschappij die overal munt uit probeert te slaan kunnen we dit zeker verwachten.
Vorige vrijdag zijn we met zeven fietsen teruggekomen vanuit Porto naar Charleroi. Alle fietsen op een andere manier ingepakt: mijn fiets in een rol huishoudfolie gewikkeld, andere gewoon een zeiltje eromheen gekleefd.Alle fietsen gingen zonder problemen op het vliegtuig en bij aankomst in Charleroi kwamen ze samen inde lift naar de aankomsthal. Geen problemen gehad met Ryannair.
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Carcassonne-Eindhoven
Datum: september 2012
Vervoerstarief fiets: €50 per enkele reis, bagage max. 15 kg. per persoon, € 25 per tas/koffer; handbagage één stuk, max. 10 kg)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyjama, pedalen eraf, stuur dwars. banden waren leeg na aankomst in Eindhoven
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: prima. Beide vliegvelden zijn klein en prima bereikbaar. Maximaal 2 uur van te voren inchecken. Wees wel op tijd want het vliegtuig vertrok 15 minuten voor aangekondigde tijd.
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Charleroi-Trapani (Sicilië) en terug
Datum: juni 2012
Vervoerstarief fiets: €50 per enkele reis buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon, € 30 per tas/koffer; handbagage één stuk, max. 10 kg; dit wordt streng gecontroleerd.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: doos
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: ok. De fietsdozen vielen van de transportband op het vliegtuig en ze lagen plat op de kar (ondanks het feit dat we duidelijk op de doos hadden aangegeven welke de bovenkant was, en dat de dozen rechtop moesten staan) onder een stapel valiezen. Bij aankomst in Sicilië kwamen de dozen ook gewoon met de bagage de luchthaven inrollen (???). Ze zijn daar dus duidelijk niet gewoon fietsen op een vliegtuig te zien.
isabellev schreef:Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Charleroi-Trapani (Sicilië) en terug
Datum: juni 2012
Vervoerstarief fiets: €50 per enkele reis buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon, € 30 per tas/koffer; handbagage één stuk, max. 10 kg; dit wordt streng gecontroleerd.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: doos
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: ok. De fietsdozen vielen van de transportband op het vliegtuig en ze lagen plat op de kar (ondanks het feit dat we duidelijk op de doos hadden aangegeven welke de bovenkant was, en dat de dozen rechtop moesten staan) onder een stapel valiezen. Bij aankomst in Sicilië kwamen de dozen ook gewoon met de bagage de luchthaven inrollen (???). Ze zijn daar dus duidelijk niet gewoon fietsen op een vliegtuig te zien.
Dat is nu het nadeel van een doos. Het beladingspersoneel denkt dat ze daar lekker ruw mee om kan gaan, want de fiets zit toch beschermd in die doos. Fietsdozen bieden voornamelijk schijnbescherming en zijn er primair om te zorgen dat je fiets andere bagage niet beschadigd. Als een airline niet nadrukkelijk stelt dat mijn fiets in een doos moet, gaat mijn fiets niet in een doos! :evil: :evil: :evil:
"De luchtvaartprijsvechter start ook met vliegen op 4 nieuwe bestemmingen vanaf Eindhoven: Agadir en Fez in Marokko, het Franse Bordeaux en het Griekse Chania."

Bron: http://www.ed.nl/extra/verkeer-vervoer/ ... -1.3555097
Roald schreef:"De luchtvaartprijsvechter start ook met vliegen op 4 nieuwe bestemmingen vanaf Eindhoven: Agadir en Fez in Marokko, het Franse Bordeaux en het Griekse Chania."

Bron: http://www.ed.nl/extra/verkeer-vervoer/ ... -1.3555097
Praat eens met (ex)-bemanningsleden van deze stuntvlieger. En vraag naar de arbeidscondities en het omgaan met de veiligheid.
Zie het volgende bericht van luchtvaartverslaggever Paul Eldering.
Kijk vanavond naar KRO-reporter: 21:15 Nederland 2
Zie ook: http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/a ... 28-12-2012


Piloten muiten tegen top van Ryanair door Paul Eldering

HILVERSUM, vrijdag - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers eist een diepgravend onderzoek door de Nederlandse autoriteiten naar vermeende misstanden bij luchtvaartmaatschappij Ryanair. De top van de Ierse prijsvechter zou de veiligheid van vluchten willens en wetens in gevaar brengen, met name door te sjoemelen met de regels om kosten laag te houden.

Voorzitter Evert van Zwol van de VNV doet de oproep tot een onderzoek naar aanleiding van een reportage van KRO Reporter. Vliegers zouden op een onacceptabele manier onder druk worden gezet, bijvoorbeeld om zo weinig mogelijk brandstof mee te nemen. "Het is wachten op een ramp", beweren Ryanair-piloten, die steeds meer in opstand komen, in de reportage 'Mayday Mayday' die vanavond wordt uitgezonden.

Explosief materiaal
Van Zwol, die de documentaire vooraf bekeek, noemt het materiaal 'shocking en explosief'. "Ik heb geen reden om te twijfelen aan de inhoud. Dit zijn praktijken van Ryanair die een halt moeten worden toegeroepen." Van Zwol pleit voor onderzoek, "vooral ook omdat Ryanair in Maastricht en Eindhoven eigen bases opent. De staatssecretaris en de inspectie moeten ingrijpen. De European Aviation Safety Agency kan dit eveneens grondig uitzoeken", vindt hij.

"Het is een zooitje bij Ryanair. Personeel werkt op de grens van wat is toegestaan. Arbeidsomstandigheden zetten veilig vliegen onder druk. Op ieder dubbeltje wordt bezuinigd en de risico's nemen hand over hand toe', zei programmamaker Bart Nijpels gisteren tegen De Telegraaf.

Samen met Marco de Lange brengt hij vier Ryanair-piloten onherkenbaar in beeld, die als klokkenluider optreden. "Geverifieerd via een notariële verklaring, maar anoniem omdat er ontslag dreigt voor wie uit de school klapt. Er heerst een angstcultuur in het hele vliegbedrijf. Intimidatie van een agressieve leiding is aan de orde van de dag."

Incompetent
In de documentaire slaat ook de voorman van de European Cockpit Association ECA alarm over het dictatoriale wanbeleid van Ryanair. De Ierse toezichthouder IAA wordt als incompetent en niet objectief neergezet.

Topman Michael O'Leary wil niet reageren op de aantijgingen. Hij zegt alleen dat de pratende piloten liegen en dat de budgetvlieger zich houdt aan de internationale wetgeving en procedures.

"Misleidend", concludeert KRO's Reporter. De Ryanair Pilot Group is met steun van ECA bezig om het verzet tegen de werkgever te coördineren. Ryanair is de grootste vliegmaatschappij in Europa geworden met 80 miljoen passagiers per jaar. En tevens een van de meest winstgevende. O'Leary wil groeien naar 120 miljoen in 2017
Ter nuancering bij bovenstaand verhaal:
Vooralsnog is nog nooit aangetoond dat Ryanair zich bij de vele duizenden vluchten die deze maatschappij uitvoert niet aan de veiligheidsprocedures en -regels houdt, ondanks alle scherpe controles door de luchtvaartinstanties in Europa. De regels voor het meenemen van brandstof zijn zeer streng, ook bij de "incidenten" van afgelopen zomer in Spanje is niet aangetoond dat Ryanair regels aan zijn laars had gelapt. Dat Ryanair qua vluchtuitvoering en personeelbeleid op "de grenzen van wat toegestaan is" werkt, lijkt me zeer aannemelijk, maar wat is daar tegen? Moet je 95 rijden als 100 is toegestaan of ben je per definitie gevaarlijk bezig als je ook écht 100 rijdt? De marges in de veiligheidsnormen zijn hierop gewoon berekend.
Verder is de kritiek van de VNV niet per se onbevooroordeeld, de VNV is een bolwerk van KLM-blauw en Ryanair is een grote concurrent van diezelfde KLM...
peter de rijk schreef:Ter nuancering bij bovenstaand verhaal:
Vooralsnog is nog nooit aangetoond dat Ryanair zich bij de vele duizenden vluchten die deze maatschappij uitvoert niet aan de veiligheidsprocedures en -regels houdt, ondanks alle scherpe controles door de luchtvaartinstanties in Europa. De regels voor het meenemen van brandstof zijn zeer streng, ook bij de "incidenten" van afgelopen zomer in Spanje is niet aangetoond dat Ryanair regels aan zijn laars had gelapt. Dat Ryanair qua vluchtuitvoering en personeelbeleid op "de grenzen van wat toegestaan is" werkt, lijkt me zeer aannemelijk, maar wat is daar tegen? Moet je 95 rijden als 100 is toegestaan of ben je per definitie gevaarlijk bezig als je ook écht 100 rijdt? De marges in de veiligheidsnormen zijn hierop gewoon berekend.
Verder is de kritiek van de VNV niet per se onbevooroordeeld, de VNV is een bolwerk van KLM-blauw en Ryanair is een grote concurrent van diezelfde KLM...
De vier piloten die vanavond aan het woord komen zijn niet van de KLM, maar van Ryanair. Ik ben benieuwd naar hun verhaal.

Inmiddels is de uitzendig geweest.
Ik vind de vergelijking van de Rijk: "Dat Ryanair qua vluchtuitvoering en personeelbeleid op "de grenzen van wat toegestaan is" werkt, lijkt me zeer aannemelijk, maar wat is daar tegen? Moet je 95 rijden als 100 is toegestaan of ben je per definitie gevaarlijk bezig als je ook écht 100 rijdt? De marges in de veiligheidsnormen zijn hierop gewoon berekend, " platvoers appels met peren vergelijken. Een automobiel met een lege tank komt tot stilstand, maar met een vliegtuig in de lucht is dat een totaal ander verhaal.

Het rapport van de IAA dat de Rijk aanhaalt wordt nu juist aangevochten. Het blijkt dat dit nog niet eens "gereed was voor publicatie".

Het is juist dat de gezagvoerder beslist over de hoeveel kerosine die wordt getankt. De bemanninsleden geven echter aan dat zij onder druk gezet worden door hun grote baas om zo weinig mogelijk te tanken. Dit bevestigt signalen die ex-piloten van Ryanair eerder hadden afgegeven.

De Spaanse verkeersleider in de uitzending had een andere mening over de "voldoende reserve brandstof" in de toestellen die ernstig in de problemen waren gekomen.

Er waren tal van andere toestellen van andere maatschappijen die te maken hadden met de slechte weersomstandigheden in Madrid, maar geen andere maatschappij kwam met drie toestellen ernstig in de problemen.

Waarom zijn alle Ryanair-toestellen uitgeweken naar València, terwijl het bij Ryanair als vaste gebruiker toch bekend moet zijn dat de capaciteit van dit kleine vliegveld beperkt is ? Er is dichter in de omgeving van Madrid een keuze aan andere vlievelden waar een 737 kan landen: ook vliegvelden die op dat moment niet in de stormzone lagen. Spelen logistieke en mogelijk financiele argumenten hierbij een rol, omdat Ryanair vaste gebruiker is van València?

Hoe komt het dat de bemanning van de betrefende toestellen niet beschikten over alle informatie over het weer?

Tenslotte de volgende aanbevelingen uit het verhaal van IAA.
•Ryanair moet de procedures herbekijken en overwegen om richtlijnen in te voeren inzake brandstof voor operaties op drukke luchthavens in slechte weersomstandigheden, als uitwijken een reële mogelijkheid is;
•Ryanair moet overwegen om scenario’s als deze in haar training in te voeren en de de nadruk te leggen op diversion management
.

Lijken mij echt eufemismen: een bemanning die dus niet getraind is op dit soort scenarios! Daarmee wil ik niet de lucht in.

Goed dat staatsecretaris Mansveld nu opheldering eist.
Uitzendig 2 is ook geweest, het wordt nog spannender :shock:
Leon schreef:Uitzendig 2 is ook geweest, het wordt nog spannender :shock:
Voor wie het gemist heeft: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1317236 :wink:
Dat met het tanken heb ik nooit gesnapt wat je niet gebruikt hoef je ook niet opnieuw in te kopen? Maar goed ik ben ook geen vliegtuigdeskundoloog.
Wimmert schreef:Dat met het tanken heb ik nooit gesnapt wat je niet gebruikt hoef je ook niet opnieuw in te kopen? Maar goed ik ben ook geen vliegtuigdeskundoloog.
Maar wel meesjouwen.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Maar wel meesjouwen.
En dat gaat hard bij vliegtuigen. Het gewicht van 10% extra brandstof is bij een passagierstoestel op lange vluchten bijna van dezelfde ordegrootte als de hele nuttige vracht, dus daarmee rommelen is zeker zo lucratief dan zeuren over kilo's overgewicht bij het inchecken.
Leon
Ronald van der Perk schreef:
Wimmert schreef:Dat met het tanken heb ik nooit gesnapt wat je niet gebruikt hoef je ook niet opnieuw in te kopen? Maar goed ik ben ook geen vliegtuigdeskundoloog.
Maar wel meesjouwen.
En daardoor gebruik je weer meer brandstof 8)
Aha thx!
Dat dus.
Vergelijkbaar met een fietser met een Body Mass Index > 25. Of meer dan 20 kg bagage, inclusief voedsel.

Piet.
PietV schreef:Vergelijkbaar met een fietser met een Body Mass Index > 25. Of meer dan 20 kg bagage, inclusief voedsel.
Alleen hangt er bij Raynair (en ook bij andere maatschappijen) een direct prijskaartje aan:
- minder brandstof scheelt een paar tientjes per vlucht, zeg 30 Euro per vlucht;
- ze maken 1200 vluchten per dag.
30 EU maal 1200 vluchten maal 365 dagen per jaar= 13.140.000,- euro p/j

Dus wat minder gewicht meesjouwen levert ze heel veel geld op 8)