Zoals al eerder opgemerkt is een ..... is altijd beter
Er is een mijns inziens merkwaardige strijd welke van de 2 meest verkochte spiegelreflex merken de beste zou zijn.
Ik zou mij daar niet te veel van aantrekken.
Toen ik mijn eerste spiegelreflex kocht heb ik laten leiden door het handgevoel. Welke camera ligt mij het beste in de hand. Op basis hiervan heb ik gekozen voor Nikon. Nu 3 camera's verder, veel groter en zwaarder heb ik die test nogmaals gedaan met vergelijkbare camera's van andere merken. En nog steeds past Nikon mij beter. Er zit dus blijkbaar een constante in de ontwerpen van de diverse merken. Iets om rekening mee te houden.
Hierboven staan een aantal adviezen richting systeemcamera. Uit wat ik er over lees is er groot aantal wat niet over een optische zoeker beschikt, en dat vind ik echt een nadeel.
Peter
Van Nikon zijn er volgens mij 2 body's voor de instapper, de D3200en de D90.
Beide zijn wat oudere modellen en dus gunstig in prijs.
De D3200 wordt aangeprezen als de echte instapcamera. Hierbij wordt vooral geduid op de aanwezige presets voor landschappen, portretten enz.
Op mijn huidige camera heb ik die ook, maar ik vind persoonlijk het resultaat belabberd en gebruik ze dus ook nooit. Ik vind het dus een nutteloze gadget.
De D90 is een ernstig (ahum) verouderde camera. Het voordeel is wel dat hij dus goedkoop is. Het nadeel is dat je niet weet waneer hij uit de verkoop gaat.
De D90 mist die presets, maar een groot voordeel is dat je veel functies via knoppen op de camera kan wijzigen (iso, witbalans, belichtingscompensatie).
Richtprijs op dit moment:
D3200 € 449 (body)
D90 € 479 (body)
Belangrijk is vooral dat je de camera ook echt in je hand hebt. Ga naar een goede camerawinkel en laat je voorlichten.
Zelf vind ik
Cameranu een zeer prettige zaak, waar er ook de tijd wordt genomen om grondig advies te geven. Het nadeel is dat ze in Urk zitten, maar Urk is best een belevenis als je er nooit geweest bent.
Peter