Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kinderfietskar - Forum Wereldfietser

kinderfietskar

Hallo!

Binnenkort verwachten wij ons eerste kindje! Wij hebben geen auto en doen dus alles met de fiets of tandem. Wij zijn op zoek naar een comfortabele fietskar, met vering zodat we onze baby er al snel in kunnen vervoeren.
mogelijk in aanmerking komen:

chariot cougar 2 (voordeel: sportief)
chariot captain XL (voordeel: extra ruim, kunststof kuip)
winther dolphin (duurder, voordeel?)

Heeft iemand ervaringen om te delen? Andere suggesties? Bedankt alvast voor het meedenken!
Gefeliciteerd!
Wij zijn bevriend met twee bevriende stellen die voor de chariot kozen, na lang wikken en wegen. Je kan het ze zelf vragen/op de website lezen. Het zijn Marco en Chantal van Bike4Travel. En Friedel en Andrew van TravellingTwo die hebben de Chariot 1. Het voordeel van deze kar is dat hij als wandelwagen gebruikt kan worden. Zo kan je je fiets en kinderwagen meenemen in de trein. Je mag nl niet én een fiets én een fietskinderwagen meenemen in de trein. Ik heb bovendien een filmpje van Friedel, Andrew en Luke gemaakt met tips voor het fietsen met een baby mét de fietskar :)

Bron
Wij hadden een burley d'lite. hele fijne kar.
Doordat het zitje in de kar"hangt'' geeft dat ook extra vering. WIj hebben hem vanaf 4 weken al in de maxicosi stukjes in de kar meegenomen en zodra ik weer aan het werk (na 10 weken) was bijna dagelijks stukjes van een kilometer of 4 enkele reis. Later ook grotere stukken.
De kar is erg licht en stabiel, zeker op het vlakke had ik er absoluut geen hinder van.
Hij is ook vrij gemakkelijk in te klappen, ook voor in de trein eventueel.
Hij is ook als kinderwagen te gebruiken, hebben we weinig gebruik van gemaakt.

Nadeel van deze kar vind ik dat als de kinderen wat groter worden ze nogal hangen in het zitje. Zoon leek er niet zo veel last van te hebben, maar ziet er niet zo ergonomisch uit. Met ongeveer 3,5 werd hij wel wat groot en kon hij bijna met zijn voeten bij mijn achterwiel.
Toen zijn we overgestapt op een follow me, maar dat duurt bij jullie nog even, haha.

We hadden een tweepersoonskar (terwijl we bij 1 kind zijn blijven steken) en als je op fietsvakantie wilt heb je zeeën van ruimte voor al je zooi. Ook handig voor de boodschappen.
We hebben hem ook een keer voor vakantie meegenomen in het vliegtuig. Omdat ie zo licht is en plat opvouwbaar is dat ook goed te doen.

Succes met je keuze!
Ik heb geen ervaring met de voorstellen van jou, kan alleen maar over onze eigen vertellen.
Wij hebben een Croozer voor twee kinderen. Het is een fijne en stabiele kar. Maar het grote nadeel is dat deze nogal breed is, ook ten opzichte van andere tweepersoons fietskarren. Het gewicht is ook vrij hoog geloof ik, maar dat weet ik eigenlijk ook niet zeker. Wat wel een groot voordeel is (of nadeel, net hoe je het bekijkt) is dat er een grote kofferbak in zit. Kunnen erg veel spullen in. Vorig jaar op vakantie hadden we er 3 slaapmatjes en 3 slaapzakken in, geen probleem! Je moet alleen dan wel meer gewicht meenemen! Onze zoon is nu 4.5jr en we zijn in augustus nog 2 week aan het fietsen geweest geen probleem, maar hij wordt nu toch echt te groot, zit met z'n hoofd tegen het dak. Maar het liefst zou hij er nu nog elke dag inzitten.
Succes en veel plezier met de nieuwe aanwinst (2x). :D
Wij hebben een Kidcar Cocoon. Deze heeft niet standaard vering, maar deze is er wel los bij bestelbaar. Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Mijn kinderen zijn inmiddels 5 en 8 jaar en nog steeds gaan ze af en toe met z'n tweeen erin als ik ze van school afhaal als het hard regent. Is wel krap in de breedte, maar mijn oudste met lengte van 1.34 past er nog steeds in zonder de bovenkant te raken.

Ik heb hem trouwens nooit gebruikt voor fietsvakanties, alleen voor 'gewone' ritjes. Er kan een maxi cosi in als je maar 1 kind vervoert. Wij gebruikten zelf een babyschelp zodat we allebei de kinderen erin konden zetten.

Wat ik erg prettig vond, is dat aan de achterkant (achter het zitje) opbergruimte is voor spullen.

De fietskar heeft een kunstof kuip en daardoor is ie wel zwaar. Even in een trein sjouwen zit er niet in. Handig is dat de plastic kap open geritst en opgerold kan worden zodat alleen het gaasgedeelte overblijft (voor als het warm is).

Overigens gebruik ik de fietskar nog redelijk intensief aangezien ik hem ook gebruik voor de (wekelijkse) boodschappen. Zelfs een krat bier kan je erin kwijt :D
Wij hebben ook de Burley d'lite, zowel de normale als de solo. Nadeel van de Burley vond ik dat het plaatsen van een babyschelp lastig was, maar dat is bij de jongere Burley's makkelijker dan de oude.
Het voordeel van deze kar is dat hij als wandelwagen gebruikt kan worden. Zo kan je je fiets en kinderwagen meenemen in de trein. Je mag nl niet én een fiets én een fietskinderwagen meenemen in de trein.
Ach. Je hebt regels (ik wist niet eens dat dit de regel was) en je hebt de praktijk. Wij hebben vele jaren de fietsen en een fietskar meegesleept in de trein. En heel veel andere fietsende gezinnen ook. En echt, het maakt geen bal uit of je fietskar al dan niet als wandelwagen is uitgedost. Het enige verschil is trouwens zo'n duwbeugel en een extra wieltje, maar voor de rest ziet iedereen dat het gewoon een fietskar is. Maar goed, ik geloof dat er tegenwoordig überhaupt geen fietskar meer verkrijgbaar die NIET als wandelwagen te gebruiken is. :)
De echte uitdaging in de trein is de ruimte. Soms is het gewoonweg te druk om er bij te passen. Met alleen volwassenen splits je je dan gewoon op, maar met kleine kinderen (en fietskar) is dat lastiger.

Wij hebben zelf erg goede ervaring met de Burley d'lite. Een prettige en lichte kar, eenvoudig in te klappen ook. Dat laatste helpt ook als het druk is in de trein! Hoe groter en zwaarder de kar, hoe minder flexibel je bent bij het vervoer. Een kar met kunststof kuip is in dat opzicht denk ik minder gunstig. Sommige kunststof kuipen kun je echter wel gebruiken om op de camping water in te zetten, en kan je dus als badje gebruiken. Nadeel van zo'n bak vind ik de herrie die door opspattend grind tijdens het fietsen kan worden veroorzaakt.

Succes met je keuze!
hallo Monica,

allereerst van harte gefeliciteerd. Wat betreft informatie over kinderen en fietsen kan ik je ook de website fietsenmetkinderen.info aanbevelen. Hoewel het forum veel minder actief is dan dit, is het wel een stek waar ervaringen op dit gebied worden uitgewisseld.

Mijn ervaring met fietskarren is een beetje gedateerd (alhoewel er nog een Dolphin XL in de garage staat) omdat wij onze eerste fietskar circa 12 jaar geleden kochten. We zijn de afgelopen jaren vaak op fietsvakantie geweest met vrienden die een Chariot Captain hadden.
De Chariot heeft een grotere, beter bruikbare baggageruimte. Daarentegen was het zitgedeelte kleiner. Wat tot gevolg had dat ik steeds de grootste kinderen mee mocht slepen, en op het laatst de twee die nog niet zelf fietsten waarbij de Chariot als baggagewagen werd ingezet.
De Chariot heeft voor kleinere kinderen wel comfortabeler stoelen en was sneller in en uit elkaar te halen. De Dolphin was veel beter waterdicht en liep lichter.

Tegenwoordig worden beide karren geleverd met een Weberkoppeling. Oude Dolphins hebben een iets minder fraaie, maar wel meer degelijke koppeling.
Beide merken leveren goede fietskarren. Wat voor jullie de beste is kun je alleen zelf bepalen. Er zijn verschillende leveranciers waar je de karren kunt uitproberen.
Overigens is het aanbod op Marktplaats tegenwoordig zodanig dat ik geen nieuwe kar zou kopen. Sterker gezegd, toen onze Dolphin na 9 jaar intensief gebruik op was, heb ik op MP een "nieuwe" gekocht die hoewel 4 jaar oud er nog uitzag als nieuw.

groet,

Jan
Bedankt voor jullie reacties en felicitaties!
De vering is voor ons wel echt een vereiste, want dat schijnt toch beter te zijn als je echt heel jonge baby's wilt vervoeren en het is ons enige vervoersmiddel. Daarom dat wij tussen deze modellen twijfelen.

Wat betreft de voor en nadelen van een kunststof kuip: aan het geluid van opvliegende steentjes had ik inderdaad nog niet gedacht! En het maakt de kar inderdaad zwaarder en minder gemakkelijk inklapbaar, maar daar staat misschien tegenover dat het beter water dicht is?

@Blanche, leuk filmpje!!
Zo te zien op de foto's op hun website fietsen die vrienden van jou allemaal met een chariot cougar, de meer sportievere kar van chariot.

Ik las hier een vergelijking tussen de cougar en de captain XL:
http://www.expemag.com/velo-remorque-en ... gar-2.html

De conclusie is uiteindelijk in het voordeel van de captain, maar op alle foto's staat de cougar (die er wel veel sportiever uitziet). Al met al denk ik dat ik de voor en nadelen wel ongeveer op een rijtje heb, maar toch kunnen we niet beslissen!

Ik denk dat de we er (bijna) dagelijks zo'n 20 km mee gaan fietsen (ook voor boodschappen). Weegt dat dan meer door naar een super degelijke kar met veel bagageruimte voor dagelijks gebruik (dolphin of captain XL, city model volgens sommige site's en ideale begeleider voor shopping) of kunnen we toch beter voor een meer sportieve, lichtere kar gaan (cougar, 2,5 kg lichter dan de captain) (we hebben tenslotte vrij sportieve fietsen en fietsen sneller dan stadfietsers en gaan ook wel eens op fietsvakantie)?
Ik vind het nog steeds moeilijk!

Tweedehands zou inderdaad kunnen, maar omdat we van plan zijn de kar erg intensief te gaan gebruiken, ook voor eventuele volgende kindjes, neig ik er toch naar een nieuwe te kopen.

groetjes,
Monica
Nog een laatste tip die je nu nog niet veel zegt, maar over een paar jaar wel: het is handig als ook wat langere kinderen erin passen, vooral als jullie zelf ook nogal lang zijn. In de meeste karren passen kinderen tot een jaar of vijf, maar het kan krap worden. Tegelijk is vijf jaar wel weer een ondergrens voor aanhangfietsjes en kindertandems, of voor zelf onder begeleiding kortere afstanden fietsen, zoals naar school. Een kar waar grotere kinderen wat beter in passen is dan handig.
Veel plezier met het ouderschap
Wim
p.s. o ja, koop een kar waar 60 mm brede Schwalbe Big Apple banden op passen, vanwege het hoge comfort en de lage rolweerstand.
Hoi Monica,

Altijd lastig, keuze maken ;-)

Wij hebben ervaring met zowel de Burley D'Lite (2p) als de Chariot CX2. Onze eerste kar was de Burley. Hiermee hebben we een fietstocht van 6500 kilometer gemaakt, met onze dochter (van toen 1,5). De Burley is ons uitstekend bevallen. We hebben gekozen voor een 2 persoons met oog op een 2e kindje en meer beschikbare ruimte. De Burley scoort wat ons betreft goed op:
- vering, door dempers onder het chassis en het 'hangmatje' waar de kleine in/op zit
- waterdichtheid
- vouwbaarheid (bij opvouwen wordt de kar minder hoog, lengte en breedte blijven gelijk)
- gewicht

De Burley scoort wat ons betreft minder op:
- het koppelstuk aan de fiets dat van aluminium is, met kans op breuk (opgelost met een Weber koppeling)
- de dempers die na verloop van tijd begonnen in de scheuren (opgelost door een stuk binnenband in de opening te klemmen)
- de gordels, die steeds maar weer los schoven (opgelost met een extra gesp)
- de duwstang die bij gebruik als wandelkar uit zijn bevestiging werd geduwd (niet op te lossen)
- het zwaartepunt dat voor de as ligt en ervoor zorgt dat je (bij gebruik als wandelkar met een joggingset) hard op de stang moet duwen om te kunnen sturen (niet op te lossen)
- de bagageruimte direct achter het zitje, zonder 'tussenschotje', zorgt ervoor dat bagage in de kar tegen de rug van de kleine aanduwt of onder het zitje schuift (opgelost door een netje en spanbandjes)

NB
- De Weberkoppeling bleek overigens ook geen garantie voor succes. iedere 2000km moest die vervangen worden, doordat het rubberen tussenblokje in de cardanische koppeling versleten was. Later hebben we dat opgelost door dit blokje te fixeren met duct-tape.
- De banden hebben we vervangen door Schwalbe Big-Apples.


Na onze fietstocht hebben we besloten een kar te kopen die beter geschikt is om ook lange afstanden mee te wandelen. Dat werd de Chariot CX2. Nog weer een slag duurder dan de Burley, maar wat ons betreft de investering waard. Inmiddels hebben we er (met 2 kinderen, een van 7maanden en een van 4 jaar) meerdere dagen mee gewandeld en de Zuiderzee mee rond gefietst. Positief ten opzichte van de Burley:

- eenvoudige bevestiging van een baby-hangmat
- aparte bagagebak achterop de kar
- nog simpeler in te klappen
- trommelremmen (handig voor het wandelen)
- heel erg geschikt als wandelkar (door geïntegreerde duwstang)
- voorzien van zonnescherm
- enorm goede, instelbare bladvering

Voor beide karren geldt:
- Stop er niet teveel bagage in. Dat kan je beter aan je fiets hangen, dat fietst prettiger.
- Zorg voor lange spatborden op je fiets, eventueel door lange spatlappen. Anders spat(ten) er water en steentjes in de kar als je met open scherm fietst.
- Ze 'trekken' aan de fiets, doordat de dissel aan een kant zit en de dissel en het frame van aluminium zijn en torderen. Dat is misschien maar goed ook, anders zou de boel afbreken of te zwaar worden.

Let erop dat als je gaat fietsen met heel jonge kinderen dat de meest zwakke plek hun nek is. Veel geschud kan leiden tot letsel, of ze nu een een Maxi Cosi zitten, in een babyhangmat hangen of op een andere manier in de kar 'zitten'. vering lost dat 'probleem' van geschud niet op, want schudden is ook van links naar rechts. 'We zijn al op fietsvakantie gegaan toen de kleine 4 weken was' klinkt stoer. 'Mijn kindje heeft nekletsel opgelopen, omdat we hem/haar op fietsvakantie iets te hard door elkaar hebben geschud', klinkt niet zo lekker. Opletten dus...

Veel succes!