Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingblad/crankset - Forum Wereldfietser

kettingblad/crankset

Ik heb twee vragen.

een: ik heb op mijn hybride trek fiets een nieuw crankset laten
monteren, n.l. een deore octalink, 3 bladen, 22/32/42.
Er zit/zat een alivio set op. In eerste en in tweede instantie ( een
keer terug geweest naar de fietsenmaker ) schakelt hij niet
goed. Op een punt, afhankelijk van hoe de achterderailleur wordt
afgesteld, blijft de ketting van het ene naar de andere cassette-
blad overspringen. daarnaast is de voorderailleur ook niet meer
goed af te stellen, blijkbaar. Ook niet door mijzelf.
Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat het deore crankstel
een 9 speed ontwerp is terwijl de rest van mijn fiets 8 speed.
Zou hier de oorzaak kunnen liggen ?

twee : is het mogelijk om mijn middenblad ( 32) te vervangen
door bijvoorbeeld een 38 blad of kan de voorderailleur dat niet aan,
o.i.d. ?? En is een triple crankstel om te bouwen naar een duoble,
of geeft dit allerlei problemen ?

Groet Max

Naar mijn indruk mankeert er gewoon iets aan de afstelling van je achterderailleur.
Bij het crankset is de onderlinge afstand van de bladen iets anders als bij 8 sp maar naar mijn mening moet dat af te stellen zijn.
Een 38 blad kan wel maar dan moet je ook je voorderailleur vervangen, de achterplaat van een tripel derailleur is, denk ik, te lang voor `n 38 naar `n 42 voorblad.
Ombouwen kan, je haalt gewoon het kleinste blad er af!
Succes
Groot41

Het gaat natuurlijk om de combinatie:
afstand tussen de tandwielen <--> type shifter
Een shifter voor 7 of 8 kransjes geeft meer uitslag dan een shifter voor 9 kransjes.

Deze combinatie moet dus kloppen.

Daar wordt niet over gesproken, veranderen van shifters, en als dat toch veranderd is dan moet de fietsenmaker zo creatief zijn om dat op te lossen met andere tussenringen bij de 8 sp cassette. Hij kan dan in dat geval ook een andere body monteren.
Klaas

Misschien een detail voor die voorderailleur : De geleider moet 1,5 mm uitsteken boven het grootste tandwiel.

Concreet : Als je de tandwielen hebt gewijzigd, kan het ook zijn dat je die voorderailleur iets hoger of lager moet gaan monteren op de zitbuis van je kader - de rest van de afstelling ervan moet je dan ook gaan herhalen.
maximonster schreef:Vraag een: ik heb op mijn hybride trek fiets een nieuw crankset latenmonteren
Vraag twee: Op een punt, afhankelijk van hoe de achterderailleur wordt
afgesteld, blijft de ketting van het ene naar de andere cassette-
blad overspringen.
Vraag drie: is het mogelijk om mijn middenblad ( 32) te vervangen
door bijvoorbeeld een 38
1: Als je dit op aanraden van de fietsenmaker hebt laten doen en er voor betaald hebt kun je de fietsenmaker de zaak ook correct laten afstellen, lijkt me.
2. Opties waarom dit fout gaat (belangrijkste eerst): binnenkabel loopt slecht door versleten buitenkabel (vooral de bocht bij de derailleur), derailleur vuil en stroef , derailleurwieltjes versleten, versleten ketting, versleten kransjes en/of slecht afgestelde derailleur.
3. Waarom zou je met een 38/42 gaan rijden? Dan overlappen 6 van de 8 verhoudingen van de kransjes. Soms is overigens een bepaald minimumverschil nodig tussen de kettingbladen om ze goed te laten schakelen.
Groeten,
Leon

bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de achterderailleur in het
gareel. Maar de voorderailleur is lastiger.
Of ik red het opschakelen naar het grootste blad niet en het kleinste
blad met moeite net wel of vice versa.
Laat staan dat het indexsysteem goed werkt.
Nog even over dat andere middenblad; eigenlijk zou ik wel toekunnen
met een blad, bijv. maat 38. Kan ik de voorderailleur ook weghalen :)
Maar..... verwijder ik het kleinste blad en het grootste;
kan ik dan het crankstel ook wat meer naar binnen toe monteren
en tegelijkertijd het 38 blad redelijk in positie t.o.v. de casstte
houden.

Groet Max

Hoi Max,
Wat jij wilt gaat in de richting van wat een singlespeed heet. Als je daar op zoekt op internet dan vindt je vast heel veel. Wel vermelden dat het om een fiets of bicycle gaat natuurlijk.
In deze groep zitten niet zoveel mensen die streven naar zo weinig mogelijk versnellingen :D
Groet,
Leon