Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje - Fiets aanhanger - Forum Wereldfietser

Spanje - Fiets aanhanger

Ik wil van het voorjaar met een Bob Yak wil fietsen in Spanje.
Daar hoorde ik wisselende berichten over hoorde qua regel en wetgeving.
Daarom heb ik het na gevraagd bij het Spaans verkeers bureau.
dit was hun antwoord:

Dit zegt de wet:

Motor -, Brom-, en Snorfietsen en Aanhangwagens

Met het Koninklijk Decreet 1428/2003 d.d. 2006 (en gepubliceerd in de Spaanse Staatscourant) is het Wegenverkeersreglement in Spanje van 2 maart 1990 op vele punten gewijzigd.

Het is nu onder andere mogelijk / toegestaan volgens artikel 12 dat voor fiets, brom-, en snorfietsen en voertuigen met 3 wielen een aanhangwagentje mag worden voortbewogen wanneer er voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

- Het aanhangwagentje mag niet groter zijn dan 50% van het ledig gewicht van het voortrekkende voertuig;
- Men mag alleen gedurende de dag (bij daglicht) rijden;
- Het zicht mag niet belemmerend worden door de aanhangwagen;
- De maximumsnelheid waarmee men mag rijden is 10% minder dan de normale snelheid die voor het voortrekkende voertuig van toepassing is;
- Er mogen onder geen geval personen vervoerd worden in de aanhangwagen.

Zo dat is nu duidelijk, fijn zo!
ps ze antwoorden heel snel via facebook dat is ook top!
Wimmert schreef:- Het aanhangwagentje mag niet groter zijn dan 50% van het ledig gewicht van het voortrekkende voertuig;
- De maximumsnelheid waarmee men mag rijden is 10% minder dan de normale snelheid die voor het voortrekkende voertuig van toepassing is;
Zo dat is nu duidelijk, fijn zo!
Er wordt waarschijnlijk zwaarder bedoeld waar groter staat?
Bedoelen ze met "het aanhangwagentje" het ledig gewicht ervan of het gewicht met belading?
Dus voor een Bob Yak moet minstends een fiets van 12 kilo?
Wat is de normale snelheid van een fiets? 18 km/u, dan mag je dus maar 16 km/u, ook bergaf?
Gelukkig is er in Spanje een aardige discrepantie tussen de wet en de werkelijkheid op straat.
Leon
Ledig gewicht van je fiets....... dus 10 kilo max?
enfin waar het mij omging wordt je van de weg geplukt of niet.
Ik las op internet dat het niet mocht dus als ik met een bob yak fiets zal het gezeik wel meevallen. dat dus :)

ps: zullen we ff een helm discussie beginnen :)
Wimmert schreef:ps: zullen we ff een helm discussie beginnen :)
Goed, ik doe een beginstelling en andere forumleden zoeken het (maar) uit:
"Het ongaat mij steeds zeldener dat ik nog weiger te ontkennen dat het me steeds minder tegenstaat geen vermindering van de neiging tot ontkrachten van het helmverbod in Spanje te verlangen."
:wink:
Leon schreef:
Wimmert schreef: - De maximumsnelheid waarmee men mag rijden is 10% minder dan de normale snelheid die voor het voortrekkende voertuig van toepassing is;
Wat is de normale snelheid van een fiets? 18 km/u, dan mag je dus maar 16 km/u, ook bergaf?
...dan de normale (maximum)snelheid... Je kunt ook op teveel slakken zout leggen, Leon. Je hebt er nog niet op gewezen dat in Wimmerts bericht stond dat _voor_ fiets (etc.) een aanhangwagentje mag worden voortbewogen, dus niet erachter...

Dit roept bij mij wel de serieuze vraag op of in Spanje (of andere landen, nu ik erover nadenk) een algemene maximumsnelheid voor fietsen geldt - afgezien van de kapstokbepaling dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen, ik neem aan dat zoiets in de meeste verkeersreglementen wel zal staan.

Carl
Ik heb het sterke vermoeden dat de regels betreffende de massa van de aanhangwagen achter een fiets anders ligt en om de volgende redenen.
Spanje valt net als Nederland voor wat betreft de eisen aan voertuigen, belading en samenstel van (beladen) voertuigen onder dezelfde Europese regelgeving. In het Nederlands vertaalt in de Regeling voertuigen.

Daarin staan eisen vermeldt m.b.t. tweewielers met aanhangwagens. Voor 2-w motorfietsen en 2-w bromfietsen geldt de eis dat de totale massa van de (beladen) aanhangwagen niet meer mag bedragen dat de helft van de ledige massa van de motor of bromfiets (volgens kenteken).
Voor een fiets geldt die regel niet in Europese regelgeving. Maar wat Europees niet is geregeld kan en mag een lidstaat wel afzonderlijk regelen.

Volgens de ANWB heeft Spanje bepaald dat de totale massa van de aanhangwagen achter een fiets niet meer mag bedragen, dan de helft van de massa van de (beladen) fiets. Dat is de helft van de fiets, inclusief het gewicht van de fietser.

Bovendien zijn geen regels gesteld aan de maximum snelheid van een fietser, tenzij door verkeersborden aangegeven. Dus ook die 10% minder geldt niet voor fietsers.

http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_96

Piet.
Maar met een kinderkar mag je dus Spanje niet in?! Vreemd!
Klopt dat is nou Spanje altijd net ff anders :(
Wimmert

in mei van dit jaar ben ik samen met m'n fietsmaatje naar Compostela gereden.
M'n maatje had een bob yak en niet 1 van de 50 agenten die we tegengekomen zijn heeft iets aangemerkt.

Groeten
Luc
thx luct4 en ging het goed?
Wimmert

of het goed ging kan je nalezen op http://ultreiaperegrinos.wordpress.com/.
De yak deed het prima en we kunnen niet echt zeggen wat het beste is; tassen of een Yak. Beide hebben ze hun voor- en nadelen. Hobbelige wegen, wegen met veel dwarsrichels zijn niet echt voer voor de Yak. Grindpaden dat ging echter wel lekker. Als je geen extra voorstaander hebt zou je net zoals ik voor m'n fietsmaatje gedaan heb een staander aan de Yak kunnen maken. Werkt prima en kost niet veel. De staanders van Esge zijn er goed voor.

Groeten
Luc
thx en als nah-er kan ik zeggen: jullie zijn goed bezig :)
Ook wij zijn afgelopen jaar naar Spanje gefietst. Weliswaar maar een aantal dagen gefietst. We hadden achter onze Koga twintraveller een bob-yak hangen. Ook niks gemerkt over eventuele regelgeving. Evenals de regelgeving omtrent een helm, die hadden wij ook niet op gezien het 40 graden was.
Wat ons wel verteld was door andere: Als je aangehouden wordt alleen maar Nederlands spreken, het is te veel moeite vaak om duidelijk maken wat er bedoeld wordt en dan kom je er vaak met een waarschuwing wel vanaf ;)
hi

Ik heb de laatste 15 jaar 18 maal een fietsvakantie gehouden in Spanje, waarvan minstens 12 keer met een Bob Yak, en altijd zonder helm.

In al die keren nog nooit 1 keer problemen gehad met de politie, eigenlijk meer het tegenovergestelde...

Ik ben drie keer aangehouden:

1x bij Tossa del Mar, om mijn mooie gespierde benen (nadat ik door alle rode stoplichten in TdM was gereden) :)
1x bij Cartagena door de Guardia Civil, omdat ze mijn fietskarretje wilde bekijken waarmee ik hun net met 75km/h had ingehaald (bergaf).
1x bij Mérida omdat ze een praatje wilde maken en benieuwd waren waar ik vandaan kwam (er werd mij zelfs een sigaret aangeboden)

Ik zou mij totaal geen zorgen maken hierover, buiten dat...als fietsende buitenlander, en zeker met een karretje, heb je automatisch wat meer privileges en minder problemen. Je blijft in hun ogen toch een beetje een rare jongen.

Succes!