Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel wel of niet invetten - Forum Wereldfietser

Brooks zadel wel of niet invetten

Hallo allemaal,

vorige week heb ik een Brooks zadel gekocht, type B17 special. Mijn vraag is of het echt nodig is dit zadel in te vetten. Heb dat nog niet gedaan, ook omdat mij in de winkel werd verteld dat dit niet perse noodzakelijk is. Ik heb er inmiddels 50 km op gezeten, en moet zeggen dat het gelijk wel goed aanvoelde, dus ook niet te hard. Misschien komt dat omdat ik de loop van de jaren het nodige zitvlees heb "opgebouwd". Wat adviseren jullie mij ?

Harry.
Koop een blikje Proofide (het spul van Brooks) en vet het zadel aan de onderkant eens in. Herhaal dit na een jaar en daarna na een jaar of drie. Supernoodzakelijk is het ook weer niet en als je het vaker doet zul je het ook niet bepaald direct merken.
Je moet het echter niet elke paar maanden doen en dit jaren volhouden. Dan merk je dat de stelschroef snel op zijn maximale lengte zal zijn en het zadel daardoor op zijn einde is.
Leon
Volgens mij hoef je ze niet in te vetten, behalve voor onderhoud. Des te minder vet je er op gooit des te minder rekt hij uit en des te langer de levensduur. Na 100 km is je zadel al aardig ingebroken. Mijn laatste zadel heb ik ook niet ingevet en breekt gewoon prima in.
Leon schreef:Koop een blikje Proofide (het spul van Brooks) en vet het zadel aan de onderkant eens in. Herhaal dit na een jaar en daarna na een jaar of drie. Supernoodzakelijk is het ook weer niet en als je het vaker doet zul je het ook niet bepaald direct merken.
Je moet het echter niet elke paar maanden doen en dit jaren volhouden. Dan merk je dat de stelschroef snel op zijn maximale lengte zal zijn en het zadel daardoor op zijn einde is.
Leon
Ik sluit mij hierbij volledig aan, uit eigen ervaring met meerdere leren zadels. Het enige wat ik wel doe is de bovenkant lichtjes meenemen tijdens de weinige invetbeurten. Te vaak invetten en te snel opspannen is vooral goed voor de detailhandel, maar niet voor je zadel.
Volgens mij moet je het zadel wel invetten. Mijn vorige zadel is door een hevige regenbui daarom uitgezakt en heb ik daarom vervangen.
Het goed invetten van boven en onder maakt het zadel waterafstotend cq meer waterafstotend.
Highlands schreef:Volgens mij moet je het zadel wel invetten. Mijn vorige zadel is door een hevige regenbui daarom uitgezakt en heb ik daarom vervangen.
Het goed invetten van boven en onder maakt het zadel waterafstotend cq meer waterafstotend.
Nu heb ik een aantal Brookszadels gehad, onderhouden en zelfs versleten, maar van een serieuze mate van waterafstotendheid heb ik nooit iets gemerkt. Misschien direct na het insmeren, maar na een tochtje zit m.i. alles in je broek.
Advies bij nat zadel: niet op fietsen en rustig laten drogen maar niet in de zon. Dit duurt inderdaad een hele dag tot een week, afhankelijk van de temperatuur en vochtigheid in het schuurtje. Ja dit is inderdaad heel vervelend. Daarom moet je altijd een plastic zak bij je hebben. Die past onder het zadel.
Leon
Ik voelde me al schuldg dat ik m'n B17 maar twee keer per jaar invette. Maar dat is kenneljk geheel overbodig...wat ik me wel afvraag: wanneer moet je het leer spannen? Ik heb dit nog nooit gedaan, veronderstel, dat het er van zal komen als ik opeens zadelpijn zou krijgen. Al zal ik moeite hebben om dat verschijnsel te herkennen, daar doet een Brooksrijder normaal gesproken niet aan...
captain_fabulous schreef:Ik voelde me al schuldg dat ik m'n B17 maar twee keer per jaar invette. Maar dat is kenneljk geheel overbodig...wat ik me wel afvraag: wanneer moet je het leer spannen? Ik heb dit nog nooit gedaan, veronderstel, dat het er van zal komen als ik opeens zadelpijn zou krijgen. Al zal ik moeite hebben om dat verschijnsel te herkennen, daar doet een Brooksrijder normaal gesproken niet aan...
Maak je geen zorgen. Opspannen is pas echt noodzakelijk als het zadeldek de onderliggende rails raakt. De noodzaak ligt zelfs dan nog voor het grootste deel in je billen. Maar als je lekerkeder zit op een iets meer gespannen dek moet je dat doen. Helemaal superstrak is uiteraard niet goed want dan rekt het op. Een gemiddelde standaard om te vergelijken is meestal een zadel dat een paar duizend km heeft gehad.
Maar als het je te strak zit zet je het toch gewoon weer losser?
Leon
Bij mijn brooks zat een badmuts die ik netjes in mijn zadeltas bewaar.
Nog nooit nodig gehad ;)
Wimmert schreef:Bij mijn brooks zat een badmuts die ik netjes in mijn zadeltas bewaar. Nog nooit nodig gehad ;)
Maar o wee, als je die badmuts één keer vergeet of even kwijt bent! :wink:
Leon
Ik vrees dat moment, Leon.
Invetten is wel belangrijk: je moet niet altijd iedereen geloven met de grootste overredingskracht.
ik rijd al sinds mijn 16 de of eerder op een Brooks, al ca 30 jaar.
Mijn huidige twee zadels: brooks team pro 17 jaar oud is nog niet nagespannen en niet uitgezakt, want dat is niet goed. Andere zadel is een brooks swallow titatnium en is pas nieuw. Met dat laatste zadel had ik op een veerpont een stortbui: ik en het zadel waren doorweekt. Dit zadel was toen niet ingevet: het blijkt wel degelijk belangrijk de importeur waarschuwde mij dat je niet kan stellen dat het nat worden en uitzakken van het zadel het " inbreekproces" versnelt. Op internet is hetzelfde te vinden. Inmiddels weer een nieuw zadel en dat houd ik goed ingevet. Doe er je voordeel mee!
Ik kreeg zelfs de tip van een oudleraar van mij hoe je uitgezakte zadels moet herstellen.
Het schijnt dat je dan de spanschroef moet los draaien naar begin stand.
Het zadel 48 uur onderdompelen in een emmer water.
Dan drogen in een hete luchtoven.
Ik weet niet of het werkt maar ik weet wel dat nat leer krimpt op deze manier.
Ooit eens gedaan met een paar motorhandschoenen doe inderdaad kleiner waren geworden.
Als ik ooit een oud zadel heb ga ik het proberen en delen met jullie.
binnenkort zal ik ook de trotse eigenaar zijn van een Brooks B17, ik heb er geen potje vet bij besteld... Kan ik ander vet gebruiken dan dat van Brooks?
Schoenmaker? Beetje verderop heb ik een ruiterwinkel (ook lederen zadels..)
Moos_1980 schreef:binnenkort zal ik ook de trotse eigenaar zijn van een Brooks B17, ik heb er geen potje vet bij besteld... Kan ik ander vet gebruiken dan dat van Brooks?
Schoenmaker? Beetje verderop heb ik een ruiterwinkel (ook lederen zadels..)
-Lepper beveelt bijenwas aan,
-het meeste spul uit de ruiterwinkel doet het dek snel uitlubberen
Marten,

dus geen rapido leervet gebruiken?

thx!
Wimmert schreef:Marten,

dus geen rapido leervet gebruiken?

thx!
Geen idee, maar Rapido klinkt niet goed. Bijenwas/Proofide in je zadel smeren is moeizaam , als het rapido gaat heb je olie of vet en dat moet je met een fietszadel niet hebben.
THX Rapido is amandel vet.
wordt vroeger gebruikt in het leger voor schoenen en voor zadels :)
niet doen dus :)
Highlands schreef:je moet niet altijd iedereen geloven met de grootste overredingskracht.
Volledig mee eens!
m-gineering schreef:Bijenwas/Proofide in je zadel smeren is moeizaam
Met een passend kwastje is het een klusje van een paar minuten.
Wimmert schreef:Ik kreeg zelfs de tip van een oudleraar van mij hoe je uitgezakte zadels moet herstellen. Het schijnt dat je dan de spanschroef moet los draaien naar begin stand. Het zadel 48 uur onderdompelen in een emmer water.
Dan drogen in een hete luchtoven. Ik weet niet of het werkt maar ik weet wel dat nat leer krimpt op deze manier.
Kan kloppen. Het zadel dat ik ooit in de struiken vond was idd door de droogte keihard geworden. Proofide maakte het weer soepeler en vooral mooi blinkend en het lijkt erop dat het geen mm meer wil rekken.
Leon
Leon schreef:
Highlands schreef:je moet niet altijd iedereen geloven met de grootste overredingskracht.
Volledig mee eens!
m-gineering schreef:Bijenwas/Proofide in je zadel smeren is moeizaam
Met een passend kwastje is het een klusje van een paar minuten.
Leon
Dat zeg ik toch: met een bus Neatsfoot olie en een kwast verpruts je een zadel in seconden ;)


(en Leon, niet zo met de quotjes rommelen, dan krijg je geheime text in je bericht ;) )