Die getallen zeggen dus vooral dat Santos fietsen meestal erg zwaar zijn. Ik heb nog even gewogen: mijn oude stalen veldrijfiets is 12 kg (met een geveerd leren zadel van bijna een kilo). Zet daar spatborden en een lichte drager op (goed voor iets van 12 kg bagage) en je zit op iets van ruim 13 kg fiets. Mijn M-gineering met SON licht etc weegt 16 kg inclusief voordrager, klikpedalen, Thudbuster zadelpen en leren zadel. Haal die voordrager eraf (dat is wat ik meestal doe) en je zit op 15,5 kg. Neem een gewone zadelpen en een licht zadel en je zit op 15 kg. Alles is loei degelijk aan deze fiets.
Ik begrijp het concept van deze Travel Lite niet goed. Brede 28 inch wielen zijn allereerst alleen zinvol voor de langere helft van de bevolking, en excelleren vooral op echt zwaar terrein. Maar voor dat laatste is deze fiets nu net niet bedoeld, met een als ik het goed zie kwetsbaar geintegreerd balhoofd, een alu vork, en lichte velgen. Een snelle fiets met off road capaciteit maak je veel lichter in 26 inch. Een Truvativ crankstel is evenmin erg vertrouwenwekkend.
Wim
Ik begrijp het concept van deze Travel Lite niet goed. Brede 28 inch wielen zijn allereerst alleen zinvol voor de langere helft van de bevolking, en excelleren vooral op echt zwaar terrein. Maar voor dat laatste is deze fiets nu net niet bedoeld, met een als ik het goed zie kwetsbaar geintegreerd balhoofd, een alu vork, en lichte velgen. Een snelle fiets met off road capaciteit maak je veel lichter in 26 inch. Een Truvativ crankstel is evenmin erg vertrouwenwekkend.
Wim