Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ombouwen TREK 930 Singletrack - Forum Wereldfietser

ombouwen TREK 930 Singletrack

Hoi iedereen,

ik ben Dirk 31j, en de fietsvakantie microbe heeft me gebeten... Maar voor ik investeer in een 'goede' (lees duurdere) trekkingfiets, wil ik eerst weten of het me allemaal wel ligt. Ik heb nog een oude MTB TREK 930 Singletrack van 96-97 staan. In 2000 heb ik er al XT V-brakes, LX derailleurs, XT remhendels + schakel laten zetten, dus dat zit al snor denk ik. En 2j geleden laten herspuiten, en sindsdien volledig in ongebruik :(

In een set ortlieb tassen aankopen zie ik ook niet direct graten daar ik die waarschijnlijk vrij gemakkelijk kan doorverkopen, moest het me totaaaaal niet liggen. (maar dat betwijfel ik)

Maar ik twijfel over de dragers. Ik wil daar dus ook geen massa's in investeren (TUBUS), tenzij iemand mij kan overtuigen.
Dus kwam ik terecht op Cordo. Deze lijken me wel OK. Nu mijn vaste fietsenmaker kwam af met Racktime. Heeft iemand daar ervaring mee (in vgl met Cordo?)

En wat met de velgen? Voldoen die wel? Voor: 32-spaaks Mavic Lobo / Achter: Alesi Hard Rock.

Gebruik: eerst weekendjes ardennen, nederland (kortbij dus) Juli-Aug: 5 weken provence of zo?

Alvast bedankt om door heel de tekst te lezen :P en hopelijk kan ik nog wat tips opdoen hier!!! Maar daar twijfel ik niet aan...
Moos_1980 schreef:Nu mijn vaste fietsenmaker kwam af met Racktime. Heeft iemand daar ervaring mee (in vgl met Cordo?)
Racktime is Tubus in aluminium
Dit lijkt me een heel goede basis om vanuit te werken. Kijk hier eens voor mijn stuk over de eerste fietsvakantie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Probeer zo weinig mee te nemen dat je geen voortassen en voordrager nodig hebt. Je fiets zal je ook dankbaar zijn voor een wat minder zware last. Er komen hier toch wel eens goede tweedehands Tubus Cargo dragers langs. Een goede drager is toch wel belangrijk - de dragers van vroeger gingen altijd stuk. Je hebt nu eigenlijk twee goede merken: de Tubus dragers, en vooral de Cargo, en de Old Man Mountain modellen, en vooral de Red Rock. Allebei duur en loeisterk. De Cargo is iets lichter, maar de Red Rock geeft wat meer ruimte bij de hak voor mensen met grote voeten en/of korte frames. En een dichte bovenkant tegen de modder.
Het eerste onderdeel dat problemen geeft is overigens meestal het achterwiel.
Wim
Hoi Dirk mijn eerste vakantiefiets was een omgebouwde 920 Een goede start. Als je niet te veel meneemt is een achterdrager voldoende. Met een voordrager icm voor vering is de fiets niet stabiel was mijn ervaring. Veel fietsplezier :-) http://www.ericopdefiets.nl/2006Ameland ... 07071.html
Mooie basis. (helaas tegenwoordig nog maar lastig te vinden dit soort simpele fietsen. Vanmiddag nog geweest maar alleen maar van die echte race ATB's)
Wim, de PDF was ik al meerdere keren tegengekomen dus ook al eens doorgelezen :D Leuke basis info, lekker geschreven!!!

Eric, ik was jouw foto's ook al eens tegengekomen :lol: Wel, mijn frame is nog een 'oud' stevig Chro moly en geen verende voorvork!!! Dus hopelijk goed stabiel. De vork heeft geen monteerpunten in het midden, maar das ook niet onoverkomelijk dacht ik.

M-gineering: was idd op internet tegengekomen dat het van Tubus was. Maar voor de rest eigenlijk niet veel. Ik vermoed dat alu lichter en minder stevig is en gebroken is niet zo gemakkelijk te laten lassen. Maar de vraag is of ze gaan voldoen voor mijn doeleinde.

Het voordeel dat ik zie aan al te investeren in zowel goede dragers, als een goed zadel is dat als ik ooit een betere fiets koop, ik deze kan meepakken en de investering dan later kleiner is, tenzij ik naar 28" ga :D . dilemma's, dilemma's!!!

En nu staan er 2 Hutchinson Top Slick 26 x 1.2 banden op, zou dit doenbaar zijn om tochtjes op asfalt.
Klinkt steeds beter. Een echt goede drager maakt een fiets flink stabieler, en is alleen daarom al de moeite waard. Ik vind de Red Rock wat beter ogen op een mtb (plus dat je ook zonder spatbord tamelijk droog blijft, maar de Cargo is lichter en een fractie stijver (en vaak goedkoop tweedehands te krijgen). Voordrager zou ik dus niet doen, maar liever mijn geld steken in lichtere en compactere slaapspullen.
Die banden zijn wel erg smal, zeke rmet bagage. Dat is oncomfortabel, en weinig geschikt zodra je van het asfalt af gaat. En dat doe je best wel. Als het budget het toelaat zou ik er 50 mm Schwalbe Big Apple Performance Line op zetten, of als je erg snel wilt iets als de Panaracer Pasela 26x1.75. Dat rijdt allemaal veel lekkerder, en je kunt ook eens over een bospad of steenslag.
veel plezier,
Wim
de dragers van vroeger gingen altijd stuk
Uitzonderingen daargelaten dan. Ik heb Blackburn rekjes van 15 jaar oud die nog altijd dienst doen, ook op zeer hobbelige onverharde wegen.
Wim schreef:Die banden zijn wel erg smal, zeke rmet bagage. Dat is oncomfortabel, en weinig geschikt zodra je van het asfalt af gaat. En dat doe je best wel. Als het budget het toelaat zou ik er 50 mm Schwalbe Big Apple Performance Line op zetten, of als je erg snel wilt iets als de Panaracer Pasela 26x1.75. Dat rijdt allemaal veel lekkerder, en je kunt ook eens over een bospad of steenslag.
Zou een 50mm Schwalbe Kojak ook niet wat zijn? Of zijn die 'te glad' voor een vakantiefiets?
Wim schreef:maar de Cargo is lichter en een fractie stijver (en vaak goedkoop tweedehands te krijgen).
Ik wacht al een jaar op een goedkope Cargo die voorbijkomt, dus zo vaak zie je ze ook niet voor echt weinig.
Overigens heb ik de Cargo van de 28"-fiets gewoon op de nieuwe 26"-fiets gezet. Loopt als een zonnetje.
Als ik een volgorde mag aangeven: zadel, achterwiel, drager, frame, banden, rest.
Als de tocht verder weg is komen de banden eerder aan de beurt.
Leon
Kojaks zijn glad, en glijden onder sommige omstandigheden snel weg. Als je sneller wilt dan de Big Apple, dan zou ik bij Schwalbe gaan voor de 26x1.75 Marathon Racer, maar nog liever voor de Panaracer Pasela. Dan liefst de versie zonder lekbescherming, omdat die sneller en comfortabler is. Nog weer chiquer/sneller/comfortabler is de Compass 26x1.75, maar dat kost echt geld, en dat wil je hier niet. Overigens is de 26x2.0 Conti Topcontact Winter II een spectaculaire winterband met heel veel grip als het glad wordt.
Wim
mmmm, allemaal goede tips hier!!! Ik heb alles eens op een rijtje gezet en wil het dus ineens goed doen :P

Drager: Tubus Cargo of OMM Red Rock
Zadel: B17 Standaard of Titanium
Achtertassen: Ortlieb Roller +
Stuurtas: Ultimate 5L +
Banden: Big Apple of 'gewone' Marathon

Dan komt mijn lijstje toch al gauw aan 400-500 EUR.

Is er een groot verschil tussen de B17 titanium en de standaard?
Is de gewone Schwalbe marathon niet OK? Big Apple lijkt mij zo raar op een fiets en het moet er voor mij toch ook een beetje leuk uitzien 8)
Iemand goede raad voor comfortabele handvaten?
Ik heb nog koehorens staan op mijn stuur, zou het goed zijn die in te pakken met een stuurlint? Wordt dat gedaan? Dat lijkt me iets comfortabeler. :oops:

Hopelijk kan ik binnenkort fotokes beginnen posten van het projectje :lol:
(en daarna natuurlijk van tochjes ook...)
Ik zou de gewone brooks nemen.
Ik vond het prijs verschil niet waard.
Verder is continental travel contact 42mm ook een goede band.
Hij rijd fijner dan een maraton
Voor een fiets als deze is een Ti zadel niet erg vanzelfsprekend. De gewone Marathon is niet meer zo gewoon, maar is inmiddels voorzien van Greenguard antilek, een hele dikke laag rubber waardoor de band zwaar en stug geworden is. Zelf vind ik de Big Apple de ideale allround band voor een mtb die als vakantiefiets gebruikt wordt: snel , comfortabel en betrouwbaar. Er zijn banden met meer profiel voor woestere tochten (de nieuwe Schwalbe Big Ben bijvoorbeeld, of de nieuwe Marathon Deluxe), maar in mijn ervaring is de gewone Big Apple bijna altijd genoeg, behalve in de modder. Voor mij zien op een mtb juist smalle banden er raar uit. De 50 mm Big Aple is in werkelijkheid iets van 45 mm. De 42 mm Pasela is nog een bruikbaar sneller en lichter compromis.
ondertussen langs mijn fietsenmaker geweest :D
Het wordt de tubus logo classic, marathons supreme 26x2.00, sks bleumels, brooks B17 standaard (black), nieuwe cassette en ketting.

De tassen weet ik nog niet. Hij zij Vaude omdat die een harde kant hebben en dus nooit tegen de wielen zouden kunnen komen. Ik voel precies meer voor ortlieb, just a feeling 8) . En handvaten twijfel ik nog tussen Ergon GP2 of 3. Die 2 lijken mij nogal kleine stompekes... 3 lijkt met iets meer mogelijkheid om te wisselen...
Ortlieb achtertassen komen ook niet tegen uw wielen hoor, er zit namelijk nogal veel bagagedrager in de weg. Dus dat is zeker geen goede reden om te kiezen voor Vaude ipv Ortlieb.

Over uw keuze voor SKS Bluemels: dat heb ik ook gedaan, maar ik ben er niet altijd tevreden van. Vooral vooraan beweegt het spatbord soms lateraal en botst dan tegen het voorwiel (bij oneven wegdek dus). Toen mijn terreinbanden erop lagen zorgde dat zelfs voor het lostrillen van de moertjes op de spatborden. Ik heb een vermoeden/hoop dat de SKS Chromoplastics wat stabieler zijn dankzij de robuustere bevestiging aan de voorvork (bij de as, dat veiligheidsclipje). Ik dacht ook dat de Chromoplastics iets dikkere stangen hadden, maar volgens de SKS website zijn die (nu) even dik.
Curana Clite spatborden vind ik persoonlijk mooier en beter dan sks.
tot 65mm te krijgen. Ze zijn ook wat duurder.
Afbeelding
Ik heb nu SKS, maar de volgende spatborden op de vakantiefiets worden rvs Gilles Berthoud. Die zijn langer of zelfs veel langer, en dat is een enorm voordeel. Ze schijnen ook wat minder te zwabberen.
Wim
ondertussen al een beetje werk verricht 8)

Afbeelding

Afbeelding
Wow mooi hoor!