Additionally, paste this code immediately after the opening tag: handvatten - Forum Wereldfietser

handvatten

Beginnend CTS in de linkerhand, daarom enkele maanden geleden op Terry Ergon handvaten overgeschakeld (+gel-handschoentjes).

Probleem in linkerhand blijft echter aanhouden, ik vind niet echt de goede positie op het handvat.

M.i. zouden dikkere handvaten beter zijn, maar welke ? Iemand enige tips ?

Daarenboven: heeft de breedte van mijn stuur daar iets mee te maken ? Zou een smaller stuur (waarbij mijn armen dus minder mijn handen naar buiten duwen) een oplossing bieden ?

De breedte van je stuur heeft te maken met je schouderbreedte.
Jouw klacht kan met de hele houding te maken hebben: stuurhoogte en afstand tot je zadel.
Kijk op:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm.
Ik fiets al een paar jaar met Specialized Body-geometry handvatten.
Met een soort verend bobbeltje die de ruimte boven de muis van mijn hand als een soort steunzool opvult. Bevalt goed. Ik heb ook ontdekt dat de mate waarin je stuur is 'gekanteld' ook veel uitmaakt. Als ik de uiteinden van mijn stuur iets 'naar boven' laat wijzen fietst het lekkerder.
Ik merk dat ik de neiging heb om mijn handen zo dicht mogelijk bijelkaar te plaatsen. Ik denk ook vaak aan een smaller stuur. Misschien helpt het jou. Dus proberen.
Zoek het goed uit en probeer een oplossing te vinden waarbij je veel posities hebt.
Misschien een vlinderstuur of zelfs wel zo'n mooi een ouderwets 'demi cours' stuur.
Kan niet zo snel een plaatje vinden.
sterkte, (het lijkt me vreselijk als je hierdoor je lol in fietsen verliest)
niko



Die Terry handvatten lijken me wel lekker.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Twee jaar geleden heb ik rsi gehad in beide handen. In de palm van mijn hand, onder de vingers. Dit kwam overigens niet door het fietsen maar had een andere oorzaak. Ik had echter wel veel last tijdens het fietsen. De pijn kwam vooral tijdens het rondom vasthouden van de handvaten. Naar mijn idee waren die te smal en dus heb ik er dikke handvaten op gezet van het merk BBB. Dit was een hele verbetering. Deze handvaten hebben ook een goede demping wat een extra voordeel is. Mij heeft het dus geholpen.

nikopaul schreef:Ik denk ook vaak aan een smaller stuur. Misschien helpt het jou.
Hoi Nikopaul,
Volgens mij help je Pirati niet door aan een smaller stuur te d?nken :wink:
Als het een recht stuur is moet de zaag erin! Rechte sturen worden namelijk standaard geleverd voor brede kerels en de meeste fietsers zijn niet van die kleerkasten. Links en rechts beginnen met 1 cm eraf te halen. Als je er meer afhaalt opletten of alle spullen nog wel op het stuur kunnen want veel sturen worden breder naar binnen. De remmen en commandeurs mogen niet op het schuine deel gemonteerd worden.
Maar uiteraard is dit maar ??n van de vele mogelijkheden om de zit op je fiets te verbeteren.
Pirati succes ermee,
Leon

Alvast bedankt voor de tips hierboven.

Qua zithouding: ik ben - in het kader van knieproblemen die ondertussen gelukkig achter de rug zijn - volledig opgemeten met bike-fitting (sportgeneeskunde Univ Gent). Dus dat zit wel degelijk goed.

Heb ondertussen al deze http://www.bbbparts.com/products/bike_parts/girps.html op het oog, maar het wordt waarschijnlijk trial and error.

Ook nog deze 'Bio-Grips' http://www.biogrip.at/ gevonden. Iemand ervaring mee ?

Stuurbreedte is nu zo'n 58cm (niet zo gek breed, maar ben ik zelf ook niet), rizer stuur. Heb nog wel een recht stuur liggen waarmee ik wat kan experimenteren en waar de zaag in mag.

Voor een riser-bar is 580mm helmaal niet breed!
De meeste zitten boven de 600mm zelfs.

Ik had zelf vaak last van m'n polsen tijdens langer fietstochten.
Ik heb toen m'n stuur met een buiging van 3? vervangen door een model met 9? buiging en heb sinds dien geen last meer.
Jouw probleem heeft hier echter niks mee van doen maar ligt puur aan het afknellen van zenuwen door te hoge belasting (te groot niveauverschil tussen zadel en stuur) en verkeerde handvaten (te dun of te hard).

Is het een fiets of een medisch probleem ? In het laatste geval is de goede
weg huisarts/neuroloog injectie in je pols en na een paar dagen ben je er van af. Zo is het bij mij gegaan na extreem veel pijn door CTS.

Wim