Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsnavigatie - Forum Wereldfietser

Fietsnavigatie

Ik overweeg een Garmin Etrex 30 aan te schaffen. Deze Etrex heeft een basis wereldkaart en er kunnen kaarten ingeladen worden. Dat kunnen gratis kaarten zijn (OFM bijvoorbeeld) of gekochte kaarten. Ik weet dat er heel veel info te vinden is maar ik zie op een aantal punten door de bomen het bos niet meer.

Wat is het verschil tussen de gratis kaarten en betaalde kaarten?
Kan ik voldoende uit de voeten fietsend door europa met de gratis kaarten?

Vertel
Het verschil wordt steeds kleiner, heb ik het idee. Was vroeger de Open Source kaart van Topo Nederland nog minder dan Topo Nederland van Garmin, tegenwoordig is dat verschil echt een stuk kleiner. Frankrijk, Duitsland, Spanje, Griekenland heb ik allemaal in OpenMTBmap-formaat (of OpenFietsMap), en het detailniveau is uitstekend. In Spanje heb ik wel een weg gefietst die er niet op stond, maar dit wordt volgens mij met de dag minder.

Wat je natuurlijk kunt doen is die kaarten downloaden en bekijken op de computer of het voldoende detailniveau biedt. Ik ben er in ieder geval over te spreken.

Let op: niet elke kaart, gratis of betaald, is autorouterend. Ik maak zelf geen gebruik van die functie, ik volg gewoon het tracklijntje, maar het kán vervelend zijn als je verwacht aanwijzingen op je route te krijgen...
LHTJoost schreef:Wat is het verschil tussen de gratis kaarten en betaalde kaarten?
Geld :D
LHTJoost schreef: Kan ik voldoende uit de voeten fietsend door europa met de gratis kaarten?
Sterker nog, je kunt ook fietsen zonder kaart! Wel spannend, maar dat bedoel je niet natuurlijk.
In een aantal landen zal een OSM (=gratis kaart) niet voldoen. Maar binnen Europa kan je er goed mee uit de voeten.
Ik weet dat binnen Europa Frankrijk wel beter zou kunnen, maar dat wil niet zeggen dat de kaart onbruikbaar is.

Heb je heel veel geld over, koop dan alle topografische kaarten van Garmin. Voor heel Europa kan je meer dan € 2000,-- (slag in de lucht) aan kaarten kopen.
Wil je iets goedkoper uit? Ga dan naar OpenFietsMap. Veel kaarten, veel tips, weinig geld.

Als je in een bepaald gebied de OSM wilt vergelijken met Google (ook niet foutloos) kun je dat doen op een van de vele internet-routeplanners.

Peter
Ik gebruik zelf de openfietsmap op mijn gpsmap62s.
Ik verbaast over de kwaliteit!
In NL prima te gebruiken zelfs routeren op korte afstanden werkt prima.
In duistland hoek wheil am rein, St.. Louis en basel ook uitstekend.
Wimmert schreef:Ik gebruik zelf de openfietsmap op mijn gpsmap62s.
Ik verbaast over de kwaliteit!
In NL prima te gebruiken zelfs routeren op korte afstanden werkt prima.
In duistland hoek wheil am rein, St.. Louis en basel ook uitstekend.
Verrast mij ook telkens weer, die kwaliteit! Ik ga m'n 60CSx morgen ook maar eens op de Santos monteren, kijken hoe dat gaat...!
Dus koop ik een Etrex30 (zonder de pakketten die bv Waypoint aanbiedt voor fietsen of wandelen) met batterijen+opl en fietssteun en dan kan ik aan de slag. Of zie ik iets over het hoofd?

Verder twijfel ik nog over rechtstreeks laden met mij naafdynamo of met de naafdynamo batterijen op te laden. Tips?
LHTJoost schreef:Dus koop ik een Etrex30 (zonder de pakketten die bv Waypoint aanbiedt voor fietsen of wandelen) met batterijen+opl en fietssteun en dan kan ik aan de slag. Of zie ik iets over het hoofd?

Verder twijfel ik nog over rechtstreeks laden met mij naafdynamo of met de naafdynamo batterijen op te laden. Tips?
Ik zou er nog wel een 4 of8 Gb micro-SD kaart bij kopen, dan kun je al die kaarten ook goed kwijt. Maar voor de rest ben je aardig compleet. En aangezien je rustig een aantal dagen met een setje 2700 mH NiMh kunt doen, hoef je misschien niet eens direct te denken aan laden op de fiets... Je kunt de batterijen overigens niet laden als ze in het toestel zitten.

Mocht je niet tevreden zijn over de OSM kaarten, kunje altijd nog aan de Garminkaarten gaan...
LHTJoost schreef:Verder twijfel ik nog over rechtstreeks laden met mij naafdynamo of met de naafdynamo batterijen op te laden. Tips?
Ik heb afgelopen zomer voor het eerst gefietst met Son en een Biologic Reecharge. Samen met 4 thuis opgeladen batterijen voor noodgevallen is het een goede oplossing. Maar een Etrex 30 is zuiniger met battrijen dan een 62 s, dus met alleen batterijen kan ook.

Om veel te leren is deze site erg handig.
En vooral veel spelen. Niet pas 3 dagen voor je vertrek je gaan verdiepen in het apparaat, want dan ben je echt te laat.

Peter
Bedankt allemaal!
Travelmaster schreef:(...) een setje 2700 mH NiMh (...)
Afbeelding
Dat moet zijn: 2700 mAh
En: NiMH

En nee, dat is niet muggenziften... ;)
Henrie schreef:
Travelmaster schreef:(...) een setje 2700 mH NiMh (...)
Afbeelding
Dat moet zijn: 2700 mAh
En: NiMH

En nee, dat is niet muggenziften... ;)
Muggenzifter :P ! Maar je hebt gelijk, ik zat al te twijfelen toen ik het opschreef...
Travelmaster schreef:
Henrie schreef:
Travelmaster schreef:(...) een setje 2700 mH NiMh (...)
Afbeelding
Dat moet zijn: 2700 mAh
En: NiMH

En nee, dat is niet muggenziften... ;)
Muggenzifter :P ! Maar je hebt gelijk, ik zat al te twijfelen toen ik het opschreef...
Tja, gevalletje beroepsdeformatie ;) Al ben ik opzich niet veel met batterijen bezig, maar het heeft raakvlakken...
LHTJoost schreef:Dus koop ik een Etrex30 (zonder de pakketten die bv Waypoint aanbiedt voor fietsen of wandelen) met batterijen+opl en fietssteun en dan kan ik aan de slag. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou er geen fietskaart bij kopen. De Onroute fietskaart is 3 jaar oud en wordt niet meer bijgewerkt. De Garmin Benelux kaart schijnt ook niet perfect te zijn. De Openfietsmap bevalt prima

Je hebt wel een oplader nodig, het liefst een Voltcraft. Die laadt de batterijen afzonderlijk op en als je ze diverse keren hebt ontladen en geladen, kun je de refresh optie gebruiken. Na een paar dagen zijn je batterijen weer als nieuw. Bovendien moet je een fietssteun hebben. Daarnaast is een koordje aan te raden om de Etrex aan het stuur vast te maken. Ruim twee weken geleden is mijn Etrex Legend HCX uit de houder op de grond gevallen. Het gevolg was een ster in het scherm. Reparatiekosten: 122 euro plus 7,50 euro verzendkosten. Als hij niet bij Waypoint is gekocht, komen er behandelingskosten overheen. Ik heb toen maar een nieuwe Etrex 20 gekocht.
voor de stroom voorziening gebruik ik een "GP XPB20 Portable Powerbank" 4000mah extra power daar mee knal je echt een heel end weg
In de Benelux is de OFM erg goed, daarbuiten redelijk, is mijn ervaring. Mijn Etrex kiest in Dld, Italië en Frankrijk soms wel erg creatieve (lees: absurde) routes als ik de routering gebruik, daarom heb ik er ook altijd een 1:200.000 papieren kaart naast (ook handig voor het overzicht). Met die combinatie (papieren en digitale kaart) hoef je echt geen geld te verspillen aan dure Garmin kaarten.
Travelmaster schreef: En aangezien je rustig een aantal dagen met een setje 2700 mH NiMh kunt doen, hoef je misschien niet eens direct te denken aan laden op de fiets... Je kunt de batterijen overigens niet laden als ze in het toestel zitten.
Travelmaster leg mij eens uit hoe je dat voor elkaar krijgt, laatst nieuwe batterijen (2700) gekocht en na een aantal malen gebruiken volledig opgeladen een testje gedaan hoelang ze het nu echt uithouden. Scherm op lage helderheid gezet en na 12 uur was de Etrex 30 uit. Met het scherm vol aan (voor de leesbaarheid, zonnebril op en in de volle zon houden de batterijen het nog geen 8 uur vol, ik volg hierbij overigens hooguit een track en geen routes.

Peter
Wij gebrtuiken gewone goedkope AA-Alkaline van de Lidl, en die doen het in onze Etrex Legend Hcx toch echt 2-3 fietsdagen (wij fietsen ongeveer 6-8 uur per dag).
Dan gebruiken we over het algemeen een track, af en toe zoeken we op de papieren kaart een plaats op, en laten ons daar naartoe navigeren.

Nu gebruiken wij de schermverlichting eigenlijk nooit: in volop zon en met zonnebril is dit schermpje ook nog goed afleesbaar.
Pman schreef:laatst nieuwe batterijen (2700) gekocht en na een aantal malen gebruiken volledig opgeladen een testje gedaan hoelang ze het nu echt uithouden.
Ik heb geen gps-ervaring, dus kan daar weinig over zeggen. Maar wel weet ik dat er gigantische verschillen zijn tussen de kwaliteit van oplaadbare batterijen (en dat bekendere of duurdere merken niet noodzakelijk beter zijn). (Volgens de puristen moet ik waarschijnlijk accu's zeggen)

Bovendien is een goede lader ook fundamenteel voor een lange levensduur en optimale prestaties van oplaadbare batterijen. (Zelf gebruik ik thuis een Maha Powerex MH-C9000 in combinatie met oplaadbare batterijen van Sanyo (Sanyo en Eneloop))

Renaat
Om eerst even op de vraag van Joost terug te komen de kaarten van OFM zijn in sommige delen van Europa beter dan die van Garmin, in ieder geval wat detail betreft. Ook wat routering betreft doen ze er niet voor onder. Ik heb het hier dan niet eens over Nederland maar over de landen op de Balkan.

Voor wat de levensduur van de batterijen betreft ik gebruik NiMh (oplaadbare dus) en zal mijn licht eens gaan opsteken over laders en andere merken batterijen.

Peter
Zodra je verlichting gebruikt al is het maar op halve kracht dan vreet dat batterijen!
Ik haal ket mijn gpsmap62 zo 25uur!

Dus Pman meet dat eens zonder verlichting!