Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale strandreisfiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De ideale strandreisfiets

nvt
nvt
Voor iedereen die een Fatbike wil testen is er de mogelijkheid in Den Haag.
Maak kennis tijdens een Fatbike Experience met de mogelijkheden van deze unieke fietsen.

http://youtu.be/br8xnDJ8wiw
peterv schreef:
fatbiker schreef:Nu blijft de vraag of de tocht ook gereden is??
Ik ben een weekje terug van mijn strandtocht van Berck (Fr) naar huis over het strand. De planning was niet optimaal vanwege de NO/O wind (normaal is de wind daar langs de kust vrijwel altijd ZW) en het mooie strandweer dat de oostenwind met zich meebracht. Dus alleen maar tegenwind gehad en veel drukte op de stranden bij de badplaatsen. Ondanks dat was het een fantastische tocht. De lege, brede standen in Frankrijk (bij eb dan, bij vloed blijft er maar een smal strookje over) en de ruige natuur. Ook veel wild gekampeerd in de duinen. Grootste obstakels waren de vele golfbrekers die vaak uit rijen gladde rotsen bestaan en doorlopen tot aan de rotwand of duinen. Dat is dus flink klunen. En in België de drukte op het strand door het mooie weer. Ik ben daar een paar keer van het strand gestuurd, eenmaal omdat men dacht dat ik op een motor reed vanwege de dikke banden. Door de dikke banden had ik trouwens enorm veel bekijks en aanspraak. Vanwege de tegenwind en het klunen haalde ik wel vaak maar rond de 50 km per dag. Soms moet je ook flink omrijden vanwege een riviermonding. De volgende keer zal ik in ieder geval niet meer in volle zomer gaan en waarschijnlijk meer de kant van Denemarken kiezen. Ik denk/hoop dat daar minder (moeilijke) golfbrekers zijn.
Alle opmerking van Gunter - eerder in dit draadje - kloppen als een bus.

Afbeelding Afbeelding
Prachtig!
Hoe is het met je fiets afgelopen? Heb je alle onderdelen gedemonteerd en weer opnieuw schoongemaakt? Of heb je je fiets, weggeteerd door zand en zout bij het oud vuil kunnen gooien ;). Nog speciale tips voor onderhoud (voor, na en tijdens)?
nvt
peterv schreef:Qua onderhoud was het iedere avond vooral de versnellingen 'ontzanden'. Als ik op een camping stond vroeg ik naar een hogedrukspuit. Die hebben ze bijna altijd voor de schoonmaak van het sanitair. Bij wildkamperen deed ik het met drinkwater (spuiten uit de bidon) en een tandenborstel. Daarna goed drogen en smeren. Tijdens de rit heb ik het zeewater zoveel mogelijk vermeden. Met de schijfremmen heb ik geen problemen gehad. Je moet wel tegen het geluid van een koffiemolen kunnen wat uit je fiets komt bij schakelen en vaak ook bij omwenteling. Na thuiskomst de fiets grondig schoongemaakt en doorgeblazen. Ik merk wel wat slijtage maar het valt me eigenlijk heel erg mee na honderden kilometers over het strand.

Ab, ik weet niet of jouw tocht nog in de koker zit (de zomer is nog niet voorbij toch?) maar ik zou je zeker aanraden je fietstijden af te stemmen op de getijden. Dit in verband met die glofbrekers daar aan de noordwestkust. Hier nog 2 foto's van zo'n apparaat van bovenaf bij eb, en eentje van dichtbij bij vloed. Bij eb heb je er geen last van, bij vloed is het meestal klauteren.

Afbeelding Afbeelding
Zit zeker in de koker (route globaal van cap griz nez of le havre naar schiermonikoog)

Heb alle onderdelen binnen, maar moet de fiets nog opbouwen (helaas geen tijd):
- Surly Ogre frame
- 60mm/28" big apple
- LX achternaaf
- Son voornaaf
- Sputnik velgen
- PD-M530 Shimano pedalen
- Velo Orange crank ombouwen tot 1x9sp
- Paul Components chain keeper
- Paul Components thumbie tbv 9sp bar end shifter
- Pro LT racestuur
- Cane Creek balhoofdstel
- Cane Creek drop-v levers
- zadel Selle SMP Stratos
- BM lumotec lyt voorlamp
- Rose race attack zadelpen
- Shimano LX vbrake
- Shimano Deore XT achterderailleur
- Shimano kabelset
- Shimano 9sp ketting
- Cassette 9sp (11-34)
- Shimano BB-UN55 bracket
- Revelate frametas
- Revelate gastank
- Revelate seat bag of OMM Sherpa met kleine ortlieb voortasjes
- zwart stuurlint

aanvullend onderdelen om de fiets om te bouwen naar 3x9sp (2e thumbie, XT voorderailleur, kabels) of singlespeed (conversieset, roestvrije kmc ketting, surly tugnuts.... voor- en tegenwind op de 36-18t). Voor dit soort omtoveracties zijn de tieripjes wel handig, waarmee surly de rem- en schakelkabels aan het frame bindt.
Wat heb je met die stalen Trek gedaan, is die nu overbodig geworden?
Diederik Thier schreef:Wat heb je met die stalen Trek gedaan, is die nu overbodig geworden?
Niet gekocht, te lang gewacht en toen was ie weg.... dan maar een nieuw frame als basis :)
nvt