Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke gasbrander - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke gasbrander

Rein32 schreef:De Sol zie ik zo snel niet bij de grotere Nederlandse winkels/webwinkels te koop staan.
Ik heb de Sol net hier aangeschaft voor 125 euro.
Mocht je daar gaan bestellen, dan is het handig om je (tijdelijk) op de nieuwsbrief te abonneren. Daarmee krijg je een kortingsbon van 10%. Is toch weer 12,5 euro :wink:

En ik heb hem natuurlijk even uitgeprobeerd. Ben er erg tevreden over. Veel mooier afgewerkt en in gebruik dan mijn oude.
Natuurlijk is gebruiksgemak belangrijk. De twee vragen die ik stelde waren vooral bedoeld om het veld flink te verkleinen. Een brander waarvoor je niet makkelijk brandstof kunt krijgen is hopeloos onhandig, en als je lekker wilt eten maar je brander kan niet sudderen (zoals veel kleine gasbranders of sommige multifuel branders, dan heb je ook de verkeerde.
Een Trangia op spiritus is wat langzamer maar voor een persoon is dat nog geen bezwaar. En hij is ook wat zwarder, maar niet eens veel. Er zitten heel lichte pannen bij (lichter zelfs dan sommige titanium pannen) die anders dan titanium de warmte ook nog goed verdelen. Het verchil in gewicht komt door het windscherm. De twe delen daarvan wegen bij de Trangia 27 (de brander voor sologebruik) samen 262 gram. Maar dat is gelijk ook de voet van de brander, waardoor je met de gasbrander en de multifuel brander elk iets van 100 gram bespaart op het gewicht van de brander. Wat je overhoudt is dus een windscherm van netto 150-175 gram. Dat is een 100 gram meer dan een los schermpje, maar daarvoor heb je een veel beter windscherm, en een heel makkelijk systeem dat naadloos in elkaar past.
Bij de 2-3 persoons Trangia 25 weegt het windscherm samen 326 gram, dus netto na aftrek van het lagere gewicht van een brander die geen voetjes meer nodig heeft zo'n 200-250 gram, dus 100-150 gram meer dan een iets groter gewoon windscherm van een 100 gram, en dat deel je ook nog door 2. Een windscherm bespaart ook weer brandstof, en dat weegt ook veel.
Kortom, een Trangia is eigenlijk een uitzonderlijk lichte en praktische pannenset, gecombineerd met een relatief zwaar maar erg effectief windscherm. Daar kun je dus elk type brander in hangen dat je wilt: spiritus, gas of multifuel, afhankelijk van de omstandigheden, de verkrijgbaarheid van brandstof etc., waarbij ik hoogstens de multifuel in de kleine Trangia 27 persoonlijk een beetje teveel van het goede vind. Ik gebruik mijn multifuel brander alleen in de grotere Trangia 25, en dat wordt al zo spectaculair heet.
Wim
Alles behalve multifuel! Wat maken die dingen een herrie, ik zit op de camping voor mijn rust ja!
En dan begint om 19:00 uur de bingo/disco/karaoke :D. Als het aan mij ligt zit ik liever helemaal niet op een camping. Maar met twee kleine kinderen is een dagelijkse douche wel erg lekker.

Het geluid ligt heel erg aan welke brander je gebruikt. De MSR Dragonfly klinkt inderdaad als een opstijgende Tupolev, maar heeft een geweldige sudderstand. De Whisperlite ruist fluisterzacht, maar sudderen is daarop wat meer een kunst. Draadjesvlees zal daar inderdaad niet op lukken. Daar heb ik een petroleumstel voor maar dat gaat niet mee op vakantie :D.

Groet Remco
Een interessant topic om te volgen, ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer geworden over de diverse kooksystemen. De demonstraties op youtube zijn ook erg handig.

De uitleg van Wim over Trangia is erg helder en na het zien van een paar demo's op youtube ben ik om. Waar ik nog niet echt uitkom is welk typenr. de solo met geanodiseerde pannetjes heeft want (bijna) alles wat er achter de 27 staat zegt me (nog) niet zoveel. Gebruik je nu gewoon spiritus uit de winkel of moet je eerst thuis mengen en dit mengsel dan meenemen in zo'n brandstoffles is wat ik me ook nog afvraag.

Ik weet het, ik ben (nog) niet al te snugger op kampeer gebied maar ik probeer een inhaalslag te maken nu ik denk dat ik er rijp voor ben, vandaar mijn misschien voor de meesten hier erg simpele vragen...

mvg

edit: typo
Frans53 schreef:De uitleg van Wim over Trangia is erg helder en na het zien van een paar demo's op youtube ben ik om. Waar ik nog niet echt uitkom is welk typenr. de solo met geanodiseerde pannetjes heeft want (bijna) alles wat er achter de 27 staat zegt me (nog) niet zoveel.
Als je de mogelijkheid wilt gebruiken later op gas te gaan koken, dan moet je bij de 27 serie letten of daar een gasbrander voor beschikbaar is. http://www.trangia.se/english/5614.27_series_ul.html
PietV schreef:
Frans53 schreef:De uitleg van Wim over Trangia is erg helder en na het zien van een paar demo's op youtube ben ik om. Waar ik nog niet echt uitkom is welk typenr. de solo met geanodiseerde pannetjes heeft want (bijna) alles wat er achter de 27 staat zegt me (nog) niet zoveel.
Als je de mogelijkheid wilt gebruiken later op gas te gaan koken, dan moet je bij de 27 serie letten of daar een gasbrander voor beschikbaar is. http://www.trangia.se/english/5614.27_series_ul.html
Ok thnx Piet, ga ik doen!

mvg

ps. Je link geeft ook antwoord op mijn vraag zie ik nu, de 27-5 UL is degene die en geschikt is voor gas en gehard alu pannetjes heeft...

edit: ps
Waarom weet ik niet, maar het vlammetje van de gasbrander staat bij alle 27 modellen behalve die met waterketel. Zelf vind ik zo'n ketel totaal overbodig.
Precies het goede type kiezen is lastig maar belangrijk. Ik zou altijd kiezen voor de UL uitvoering want die is aardig lichter (goedkope aanbiedingen op internet zijn nog wel eens van de zware versie). De HA versies (hard geanodiseerd) blijven mooier, zijn makkelijker schoon te maken, en bakken wat minder snel aan. Er is ook echte teflon, maar die zijn wat zwaarder, wel goedkoper dan HA, bakken nog minder snel aan, maar beschadigen veel sneller. Er zijn ook combinaties mogelijk, met bijvoorbeeld alleen een teflon koekenpan (kun je los bijkopen als het teflon van je pan doorgesleten is, en de andere pannen in HA. Er zijn ook wat goedkopere varianten waarbij het windscherm niet HA is, en de pannen wel. En dan is er dit alles met en zonder keteltje. :D
Als je besluit op alcohol/spiritus te koken dan brandt de methanol van Bever erg goed. Onderweg koop je gewoon wat er is. Als fles is de Trangia plastic fles erg goed, maar Nalgene heeft ook goede. Doe geen spiritus in een aluminium fles. De brandstof fles gaat het beste onder de onderbuis van het frame, in een Bikebuddy houder.
De Trangia website is erg uitgebreid, dus je kunt er in principe alles vinden.
Eet ze.
Wim
Wim schreef:Waarom weet ik niet, maar het vlammetje van de gasbrander staat bij alle 27 modellen behalve die met waterketel. Zelf vind ik zo'n ketel totaal overbodig.
Precies het goede type kiezen is lastig maar belangrijk. Ik zou altijd kiezen voor de UL uitvoering want die is aardig lichter (goedkope aanbiedingen op internet zijn nog wel eens van de zware versie). De HA versies (hard geanodiseerd) blijven mooier, zijn makkelijker schoon te maken, en bakken wat minder snel aan. Er is ook echte teflon, maar die zijn wat zwaarder, wel goedkoper dan HA, bakken nog minder snel aan, maar beschadigen veel sneller. Er zijn ook combinaties mogelijk, met bijvoorbeeld alleen een teflon koekenpan (kun je los bijkopen als het teflon van je pan doorgesleten is, en de andere pannen in HA. Er zijn ook wat goedkopere varianten waarbij het windscherm niet HA is, en de pannen wel. En dan is er dit alles met en zonder keteltje. :D
Als je besluit op alcohol/spiritus te koken dan brandt de methanol van Bever erg goed. Onderweg koop je gewoon wat er is. Als fles is de Trangia plastic fles erg goed, maar Nalgene heeft ook goede. Doe geen spiritus in een aluminium fles. De brandstof fles gaat het beste onder de onderbuis van het frame, in een Bikebuddy houder.
De Trangia website is erg uitgebreid, dus je kunt er in principe alles vinden.
Eet ze.
Wim
Thnx voor de aanvulling en tips Wim, ik ben blij met jou/jullie!
Er zitten nokjes op de onderbuis dus daar kan een fles geplaatst.
Het wordt voor mij de 27-5 UL HA, moet dan alleen nog iets vinden om koffie te maken. Andere systemen hebben daar een geïntegreerde voorziening voor zag ik.
Zo langzamerhand raak ik klaar voor mijn eerste nachtjes... :P

mvg
Er is oploskoffie, en er is echte koffie. Ik ben van dat laatste geloof. Ik gebruik het opvouwbare Ortlieb filter, in een wat grotere plastic beker. Dat past precies, en ik kan er precies een grote beker echte koffie mee maken.
Wim
+1

Remco
Wim schreef:Er is oploskoffie, en er is echte koffie. Ik ben van dat laatste geloof. Ik gebruik het opvouwbare Ortlieb filter, in een wat grotere plastic beker. Dat past precies, en ik kan er precies een grote beker echte koffie mee maken.
Wim
Zo is dat echte koffie of nix, nogmaals bedankt!

mvg
-1

Gebruikte van die Nescafe Gold zakjes, en dat was goed te doen. Beter als die meuk die ik nu op het werk weer moet drinken.
Ik weet dat je geen JetBoil wilt, maar deze heeft een koffiepers die precies in de beker past die je gebruikt om het water op te warmen.
Altijd echte koffie :)
Afbeelding

.tsooJ
HansvanderVeeke schreef:Ik weet dat je geen JetBoil wilt, maar deze heeft een koffiepers die precies in de beker past die je gebruikt om het water op te warmen.
Altijd echte koffie :)
Haha ja dat had ik gezien, ik heb ook gezien hoe het allemaal werkt op YT maar je raadt het nooit....ik heb toch de Trangia en vouwfilter besteld met de nieuwsbriefkorting, van beide een beetje dus :D (thnx was een goede tip!)

Overigens kan ik beter eerst met een beetje spiritus gaan lopen klooien voordat ik overstap naar het serieuze steekvlamgebeuren want ik weet anders wel hoe dat gaat bij mij, om te beginnen een poosje niet naar de kapper bv..... (kidding)

mvg
Alien schreef:Afbeelding

.tsooJ
Dat was het eerste waar ik aan dacht qua makkelijk koffiezetten, geweldige koffie zet je er mee echt een bakkie recht op en neer ;) Alleen hoe zet je zo'n gammel potje bovenop zo'n spiritus brandertje, dan moet ik er eerst een roostertje voor maken denk ik. Overigens wel een goede tip!

mvg
Alien schreef:Afbeelding

.tsooJ
+1

Hoe vol m'n tassen ook zijn, koffiepotje moet mee! :D
Van gasbranders naar koffiebranders. Wat maakt het uit.
Frans53 schreef:[…] hoe zet je zo'n gammel potje bovenop zo'n spiritus brandertje, dan moet ik er eerst een roostertje voor maken denk ik.
Snor zo'n goedkope onderzetter van spiraalvormig ijzerdraad op en sloop 'm totdat-ie voldoet aan je eisen.

Afbeelding

.tsooJ
PietV schreef:Van gasbranders naar koffiebranders. Wat maakt het uit.
Hoe ik het doe weet ik niet maar ik lijk ongewild een meester te worden in het om zeep helpen van een topic :oops:
Sorry Piet!