Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gezocht opbouwen Surly LHT - Forum Wereldfietser

Hulp gezocht opbouwen Surly LHT

Na een paar weken fietsen uit proberen en zoeken op het internet ben ik er achter dat als ik een fiets wil binnen mijn budget en zoals ik hem wil. Dat er niets anders op zit dan zelf gaan bouwen..

Maar zelfs dan is mijn budget (2000 euro) wat krap, als ik de prijzen op zoek op het internet. Misschien dat iemand van jullie weet hoe ik deze onderdelen wat goedkoper kan krijgen?

Daarbij ben ik wel handig, maar heb ik bijna geen ervaring met fietsen? Ik hoop dat hier op het forum iemand is die in de buurt van Zwolle woont die mij een beetje kan helpen?

Opties die er zo wie zo op moeten zitten:
-Surly LHT 26 inch
-Rohlof naaf (Als het echt te duur word Shimano xt)
-magura remmen
-vlinderstuur
-sks spatborden

Eventuele (waarschijnlijk te dure) opties:
Tubus dragers
Brooks zadel
Son naafdynamo en lamp
Santos Travelmaster platform pedalen

Een aantal voorbeelden van fietsen:

http://pedalundergrace.files.wordpress. ... %26h%3D252
http://www.flickriver.com/photos/cycleo ... 466996994/
http://www.rotorburn.com/forums/showthr ... y-round-OZ
http://www.cheekymonkey.com.au/P1010357.JPG
zzznick schreef:Eventuele (waarschijnlijk te dure) opties:
Tubus dragers
Grappig dat je eventueel wel voor een Rohloff wilt gaan, maar Tubusdragers onder het rijtje 'te duur' zet.
Als je er mee op vakantie wil zou ik Tubusdragers toch onderbrengen in een rijtje 'noodzakelijk kwaad'.

Peter
zzznick schreef:Na een paar weken fietsen uit proberen en zoeken op het internet ben ik er achter dat als ik een fiets wil binnen mijn budget en zoals ik hem wil. Dat er niets anders op zit dan zelf gaan bouwen..

Maar zelfs dan is mijn budget (2000 euro) wat krap, als ik de prijzen op zoek op het internet. Misschien dat iemand van jullie weet hoe ik deze onderdelen wat goedkoper kan krijgen?

Daarbij ben ik wel handig, maar heb ik bijna geen ervaring met fietsen? Ik hoop dat hier op het forum iemand is die in de buurt van Zwolle woont die mij een beetje kan helpen?

Opties die er zo wie zo op moeten zitten:
-Surly LHT 26 inch
-Rohlof naaf (Als het echt te duur word Shimano xt)
-magura remmen
-vlinderstuur
-sks spatborden

Eventuele (waarschijnlijk te dure) opties:
Tubus dragers
Brooks zadel
Son naafdynamo en lamp
Santos Travelmaster platform pedalen

Een aantal voorbeelden van fietsen:

http://pedalundergrace.files.wordpress. ... %26h%3D252
http://www.flickriver.com/photos/cycleo ... 466996994/
http://www.rotorburn.com/forums/showthr ... y-round-OZ
http://www.cheekymonkey.com.au/P1010357.JPG
Vergeet het draadje van Lasse niet!

Zelf zou ik echt goed afwegen welke minimale maximale breedte je van je banden wenst alvorens je vastlegt op een frame.

Hier nog een leuk draadje
http://www.pushingthepedals.com/2011/07 ... -speedhub/
Magura's inruilen voor vbrakes maakt je rohloff wat betaalbaarder..... of andersom, je rohloff inruilen voor een derailleur. Nu je de opbouw zelf gaat doen, weet waar elke schroefje voor dient, is dat beetje onderhoud onderweg een peuleschil. Niet dat ik rohloff niet mooi/handig vindt, integendeel, maar een rohloff bewijst vooral zijn voordeel in echte fietsexpedities (dus door stof, modder, hitte, wind, sneeuw en regen met dikke brede sloffen en dat een aantal maanden achterelkaar). Dus vraag je jezelf wel af waar de fiets voor gaat dienen.

Vlinderstuur zou ik schrappen en wellicht nadenken over de verschillen tussen Alivio, Deore, LX en XT.

En: foto's plaatsen van de opbouw :), altijd leuk om te volgen.
Ik rij zelf met een lht met stuurtas en aanhangwagen, heb echter zeer goede commentaren gehoord ivm de surly front rack. Hoe de prijs zich verhoudt tot tubus weet ik niet...
lars
De tubus dragers staan bij de te dure opties omdat ik dit jaar toch niet meer op reis ga.
Dus het een meer een uitgestelde betaling :)

Ik wil vanaf nu elk jaar minimaal 1 lange reis gaan doen, dus een Rohloff lijkt me wel erg fijn. ook omdat ik de fiets elke dag gebruik, dus ook in de sneeuw en in de regen.
zzznick schreef:Ik wil vanaf nu elk jaar minimaal 1 lange reis gaan doen, dus een Rohloff lijkt me wel erg fijn. ook omdat ik de fiets elke dag gebruik, dus ook in de sneeuw en in de regen.
In dat geval bespaar je een auto..... en elk jaar een lange reis is ook niet goedkoop. Tegen dat licht bekeken is je rohloff helemaal een koopje en is je budget onnodig laag! :).
Persoonlijk probeer ik het gebruik van mijn R(ohloff), S(on), M(agura) fiets wat te scheiden: 1) SRM voor ver van huis, 2) derailleur voor dichtbij huis (goedkoop bij slijtage in woonwerkverkeer/boodschappen en evt. diefstal)
Koop er ook een cursus wielspaken bij, je wielen krijgen aardig op zijn donder als je ze jaar in jaar uit gebruikt. Om de schokken wat te dempen: brede ronde sloffen!
Tjah... het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben nog student en 2000 euro is voor mij een behoorlijke smak geld.
zzznick schreef:Tjah... het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben nog student en 2000 euro is voor mij een behoorlijke smak geld.
In mijn studententijd reed ik alles op ouwe meuk, gewoon op derailleurs, slappe stalen frames en wielen waarbij aan het eind de spaken spontaan het loodje gaven. Kan nu nog lachen om die franse fietsenmaker die me aan zag voor een duitser en me destijds in 1995 30 gulden liet betalen voor een nieuw spaakje. Hij stond bekend als duitsenhater :), maar de reis was een van de beste ervaringen (begin van het einde zeg maar ;)).
Ik zou zeggen, kopieer die fiets van Lasse en dan houdt je nog wat geld over ook. Staar je niet al te blind op rohloff als het je echt te duur wordt, ook al ben je de meerprijs snel vergeten. Tegen de tijd dat je een duurbetaalde baan heb, houd je dat LHT ding met al zijn herinneringen mooi als boodschappenfiets. Succes!
pm verzonden.
wat wel of geen goede besparing is/uitgave blijft lastig. De meningen veranderen ook in de tijd. De plek waar je woont scheelt ook een hoop. Een Engelse reisfiets ziet er vaak anders uit als en nederlandse of een duitse. of het 1 beter is dan het ander geen idee. Kijk ook maar hier er zijn veel verschillen tussen de fietsen die gebruikt worden. Ik ben erg blij met mijn fiest ook al heb ik er nog steeds geen vakantie/reis mee gemaakt...
Reparatiecursus bij marten kan ik je aanraden.
Ik ben zelf ook student en heb recentelijk een fiets gebouwd, maar voor een stuk minder dan 2000 euro! Weet je wel zeker dat je dat er meteen aan uit wilt geven? Je kan de Rohloff naaf weglaten, een 2e hands frame op marktplaats scoren, 2e hands Brooks zadel a 20 euro erbij, een vlinderstuur kost je 15 euro, wielen kan je zelf inspaken en vervolgens laten richten voor 20 euro bij de fietsenmaker en verder zou ik Ebay in de gaten houden.

De fietsen op de foto's zien er trouwens prachtig uit, maar dat zijn fietsen van niet-studenten. Hou je eigenlijk nog wel geld over voor een vakantie als je zo'n fiets aanschaft? :-)

Verder zou ik er nog een setje Ortlieb of Vaude tassen bij kopen, er van uitgaand dat je met de fiets op vakantie wil.
Beste Jens,

Ik weet wat ik wil, mijn koga Randonneur is kapot, daarom wil ik nu graag een goeie nieuwe fiets. Aangezien de fietsvakantie heel erg goed bevallen is, en ik dit zeker veel vaker wil gaan doen. Daarom wil ik ook een goeie nieuwe fiets aanschaffen.

Ik ben al voorzien van een set Ortlieb tassen en een bobyak
Als je een fiets met Rohloff + Magura + Son wil kom je altijd op minimaal 2000 euro (zie VSF). Met zelfbouw bespaar je op arbeidsloon, maar dat betekent niet dat je goedkoper uit bent. Onderdelen zijn vaak duurder omdat je niet profiteert van bulk-inkoop etc.

Als je per se RSM wil voor dat budget zou ik eerder het internet afstruinen naar 2e handsaanbiedingen en/of 500 extra aan je budget toevoegen voor een kant- en klare fiets naar wens, bv http://www.bikeontour.nl/index.php?item ... 23&lang=NL. NB ik ken deze fietsenmaker niet. Leuk is dat ze de mogelijkheid bieden samen met hen je fiets op te bouwen. En ze hebben surly's!

Als je budget beperkt is, zou ik ipv rohloff voor een derailleur kiezen. Dat geeft ruimte in je budget voor goed gebouwde wielen en overige draaiende onderdelen (allemaal net zo belangrijk!). Een derailleur fietst echt net zo goed, het vergt alleen wat extra onderhoud. En dat is te overzien, zeker als je je fiets al zelf in elkaar hebt gezet. Op die manier ben je voor circa 1500 euro klaar.

Succes met je keuzes
Enkele interessante online winkels: in Duitsland bike-components.de, roseversand.de, meilenweit.de en bike24.de (voor B&M lamp) en in Nederland m-gineering.nl.

Snelle prijsschatting obv die sites:
Surly LHT frameset - 400
SON klassik voorwiel gespaakt - 205
Rohloff voorgespaakt: wiel + kettingspanner: 975 + 60 = 1035 (of zelf spaken: naaf incl snelspanner - 885 + Rigida Sputnik velg - 25 + spaken - 18 = 928)
Tubus Cargo - 60
Magura HS33 - 140 (of v-brakes: Deore - ca 55 of LX - ca 70)
Brooks flyer - 50
Sugino XD met TA blad - 110
SON Edelux - 135 (of B&M IQ Cyo R Senso Plus - 55 (bike24.de))
B&M toplight line plus - 25
andere zooi - ca 200
som: ca 2360 (incl Edelux, Magura en gespaakte wielen)

Nog een tip: als je de onderdelen die bij Bike-components verkocht worden elders goedkoper ziet, kun je dat aangeven op de productpagina en dan krijg je korting. Zo vermijd je een deel verzendkosten.

Veel plezier met de bouw! :)
Mocht je uiteindelijk toch voor de derrailleur versie gaan dan is XT misschien niet overal het beste. Trapassen met buitenboordlagers en holle alu assen in de naven zijn hier niet echt populair. Ik denk dat slx dan beter op reisfietsgebruik is afgestemd. XT is meer wedstrijdgericht en dan is slijtage minder van belang. Als trapstel gewoon een klassiek crankstel met vierkante as nemen, bijvoorbeeld de Sugino XD of DX als je voor een 22 wilt.

Groet Remco
Lasse schreef:Enkele interessante online winkels: in Duitsland bike-components.de, roseversand.de, meilenweit.de en bike24.de (voor B&M lamp) en in Nederland m-gineering.nl.

Snelle prijsschatting obv die sites:
Surly LHT frameset - 400
SON klassik voorwiel gespaakt - 205
Rohloff voorgespaakt: wiel + kettingspanner: 975 + 60 = 1035 (of zelf spaken: naaf incl snelspanner - 885 + Rigida Sputnik velg - 25 + spaken - 18 = 928)
Tubus Cargo - 60
Magura HS33 - 140 (of v-brakes: Deore - ca 55 of LX - ca 70)
Brooks flyer - 50
Sugino XD met TA blad - 110
SON Edelux - 135 (of B&M IQ Cyo R Senso Plus - 55 (bike24.de))
B&M toplight line plus - 25
andere zooi - ca 200
som: ca 2360 (incl Edelux, Magura en gespaakte wielen)
Zo kan je meteen aan de slag! Zit je krap qua budget, ruil dan die son in voor een shimano DH3N72 of N80. Erg weinig mensen die er problemen mee hebben en scheelt je al gauw 100 euro. Magura's kan je tweedehandskopen, of vrede nemen met de HS11, die niet opvallend slechter werken.
Verder zou ik besparen op de cranks of eens rond kijken of die van je koga niet herbruikbaar is, bij m-gineering vind je bladboutjes om één blad te monteren.
De B&M cyo, of Philips saferide, zijn erg goede lampen, waardoor de meerprijs van de edelux voor studenten niet te verantwoorden valt.

Succes!
Ik heb zo'n Philips Saferide 60 lamp gemonteerd op de mtb van mijn zoon, en ben wel tevreden. Er komt veel licht uit, en het ding is degelijk gemaakt (op de rare beugel na). De bundel is mooi breder dan van een Edelux en Cyo (met wel wat strooilicht opzij), maar reikt wat minder ver. Een echt goede directe vergelijking heb ik echter nog niet gemaakt (komt nog, als zoon lief mee wil doen). Wat mij betreft is het echter een prima lamp voor een vakantiefiets, en zeker voor als je in het bos rijdt. Wat mij betreft is de beste keus nu tussen deze Philips voor meer off road en langzamer rijden, en de Edelux voor het snellere werk. Of de Philips het ook goed doet met een SONdelux naaf voor kleine wielen weet ik niet. Er zitten immers twee leds in en dat zou wat hongeriger kunnen zijn. De accu versie heeft ook een bijna onbruikbaar korte brandtijd. Maar het werkt prima met een goede Shimano naafdynamo.
Wim
Lasse schreef:Enkele interessante online winkels: in Duitsland bike-components.de, roseversand.de, meilenweit.de en bike24.de (voor B&M lamp) en in Nederland m-gineering.nl.

Snelle prijsschatting obv die sites:
Surly LHT frameset - 400
SON klassik voorwiel gespaakt - 205
Rohloff voorgespaakt: wiel + kettingspanner: 975 + 60 = 1035 (of zelf spaken: naaf incl snelspanner - 885 + Rigida Sputnik velg - 25 + spaken - 18 = 928)
Tubus Cargo - 60
Magura HS33 - 140 (of v-brakes: Deore - ca 55 of LX - ca 70)
Brooks flyer - 50
Sugino XD met TA blad - 110
SON Edelux - 135 (of B&M IQ Cyo R Senso Plus - 55 (bike24.de))
B&M toplight line plus - 25
andere zooi - ca 200
som: ca 2360 (incl Edelux, Magura en gespaakte wielen)

Nog een tip: als je de onderdelen die bij Bike-components verkocht worden elders goedkoper ziet, kun je dat aangeven op de productpagina en dan krijg je korting. Zo vermijd je een deel verzendkosten.

Veel plezier met de bouw! :)
Ik heb een paar dagen geleden B&M IQ CYO voorlicht gemonteerd op mijn Santos Travelmaster en was ronduit verbaasd over de hoge lichtopbrengst. Ik geloof heus wel dat een SON lampje meer photonen gooit maar het is de vraag of je die ooit gaat missen. Stop het geld in je zak of een mooie tubus lowrider.

Ps. Ik heb nog een Brooks Flyer met minder dan 10.000 km (en frequent ingesmeerd met die zooi die erop moet) liggen. Mag je voor een lief prijsje hebben. Ben namelijk overgestapt op een Terry liberator.
Oke, dus misschien toch maar gaan besparen op de verlichting. Ik had de keuze gemaakt voor een son dynamo omdat ik in de toekomst misschien een usb aansluiting wil maken...

Hans bedankt oor je aanbod. Maar ik heb al eens een 2ehands brooks gekocht, en die heb ik nooit goed in kunnen reiden. mijn ervaring met brooks is toch dat de het fijnste zijn als je ze zelf inrijdt.
Voor een usb aansluiting heb je geen SON nodig, dat lukt perfect met een andere dynamo. Het voordeel van SON is imo vooral de duurzaamheid: naven met vervangbare industrielagers en de lamp zit in een veel stevigere behuizing dan bij B&M. Noodzakelijk is het niet, maar het is zeker mooi 8)
zzznick schreef:Oke, dus misschien toch maar gaan besparen op de verlichting. Ik had de keuze gemaakt voor een son dynamo omdat ik in de toekomst misschien een usb aansluiting wil maken...
Alle 3W dynamo's (dus ook naafdynamo's) hebben in grote lijnen de zelfde stroomopbrengst, omdat in de Duitse markt/wetgeving vrij streng omschreven is.

Bij naafdynamo's kun je er meestal meer energie uit trekken omdat het slippende wieltje van de banddynamo ontbreekt.

De grote verschillen bij de naafdynamo's vindt je bij de weerstand bij licht uit, weerstand bij licht aan, degelijkheid, design, repareerbaarheid, service, land van herkomst ed