Dank je voor je tips. Achterwiel is essentiëel, velg en spaken zijn gewoon te verrot, en freehub (lagers) ook. Voorwiel is eigenlijk nog wel goed, heb zelf kleine slag eruit kunnen halen. Wielset is relatief voordeliger natuurlijk...EnriceV schreef:Freewheel hoeft niet slechter te zijn, maar het wordt steeds minder evident om er stukken voor te vinden en voor het kwaliteitsspul betaal je geld (en niet opvallend minder dan voor modernere systemen).
In jouw geval zou ik selectiever te werk gaan en eerst de aandrijving achteraan aanpakken: nieuw achterwiel met cassette, en nieuwe shifter en kabels. De derailleur zelf is meestal niet versleten maar moet wel eens proper gemaakt worden.
Verder:
-balhoofdstel: enkel vervangen als er speling op zit, goede balhoofdstellen kunnen erg lang meegaan.
-triple vooraan: indien tandwielen niet versleten zijn kan je voldoet je huidige crankstel vermoedelijk. Met een 11 vannachter en 42 of 44 vooraan kan je al behoorlijk vlammen (ik schakel 11-42 bij een snelheid van ongeveer 44 km/u en haak pas af bij 60 km/u)
-remmen: nu cantilevers? Vind ik lastig om altijd afgesteld te houden, als je je fiets continu gebruikt zou ik bij hippe mountainbikers gaan horen: die smijten goede v-brakes weg omdat ze niet hip genoeg zijn
- je schrijft niks over verlichting?
- alles wat nog werkt en geen speling heeft: gewoon laten zitten, nieuw is niet altijd beter.
Ik had alles al goed schoongemaakt, maar achterderailleur (Shimano STX) is krom, misschien de ophanging iets verbogen en de long cage sowieso (zit wat speling op). Voorderailleur loopt ook niet echt soepel meer. Er zijn gewoon onderdelen verroest (boutjes en de draaipunten etc.).
Uitgaande van een achterwiel met freehub zat ik te denken aan een Alivio set (achter en voor derailleur, crankset 48-38-28 + 170mm cranks, tandenkransje (?) , Shimano 7-speed ketting en rapidfire shifters ipv die ellendige versleten SRAM twist shifters die ik nu heb.
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:287945
http://www.rose.nl/artikel/shimano-cs-h ... aid:414549
http://www.rose.nl/artikel/shimano-kett ... /aid:38191
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:144623
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:221697
http://www.rose.nl/artikel/shimano-rapi ... aid:444289
Ik heb nu 42-34-24 en 11-28 verzet, maar dat bevalt me niet. Vooral het gemis van een 16 bvb. 42-18 is te licht en 42-15 net te zwaar voor touren op mijn nivo. 34-13 is niet optimaal voor kettinglijn. De 28 gebruik ik eigenlijk nooit, maar heb ook nog nooit een berg beklommen. Wil het liefst beter schakelen en mijn (plusminus 85) cadans houden, dwz minder tandenverloop en minder sprongen in de verhoudingen. Liever 12-13-14-16-18-20-24, of 13-26 ofzo (met 48-38-28) dan 11-13-15-18-21-24-28 (met 42-34-24). Gear calculator zal uitkomst bieden denk ik.
Remmen zijn nu idd cantilevers, heb blokken en bekabeling net weer vervangen en afgesteld. De meeste boutjes zit wel roest op.
De fiets heb ik het liefst zo minimalistisch/kaal mogelijk, verlichting heb ik gewoon smart lampjes met klemmen voor zichtbaarheid (doe ik er alleen op wanneer nodig), maar je ziet natuurlijk geen reet in het donker, waar het niet verlicht is.
Trapas lijkt nog goed, geen speling en stil. Origineel. Balhoofdstel ook origineel. Heb speling gehad en weer afgesteld, speling is nu weg. Voorvork (chromoly) is roestig aan onderkant/binnenkant.
Eerst maar eens een achterwiel of wielset kopen...700 19c, 100mm breedte voor en 135mm achter.
Het belangrijkst is eerst dat ik me weer veilig voel op de fiets, en dat alles weer soepeltjes loopt. Die bijgeluiden maken het dat ik eigenlijk niet boven de 40kmh durf te gaan als ik wind mee heb...