Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
EnriceV schreef:Freewheel hoeft niet slechter te zijn, maar het wordt steeds minder evident om er stukken voor te vinden en voor het kwaliteitsspul betaal je geld (en niet opvallend minder dan voor modernere systemen).

In jouw geval zou ik selectiever te werk gaan en eerst de aandrijving achteraan aanpakken: nieuw achterwiel met cassette, en nieuwe shifter en kabels. De derailleur zelf is meestal niet versleten maar moet wel eens proper gemaakt worden.

Verder:
-balhoofdstel: enkel vervangen als er speling op zit, goede balhoofdstellen kunnen erg lang meegaan.
-triple vooraan: indien tandwielen niet versleten zijn kan je voldoet je huidige crankstel vermoedelijk. Met een 11 vannachter en 42 of 44 vooraan kan je al behoorlijk vlammen (ik schakel 11-42 bij een snelheid van ongeveer 44 km/u en haak pas af bij 60 km/u)
-remmen: nu cantilevers? Vind ik lastig om altijd afgesteld te houden, als je je fiets continu gebruikt zou ik bij hippe mountainbikers gaan horen: die smijten goede v-brakes weg omdat ze niet hip genoeg zijn :-)
- je schrijft niks over verlichting?
- alles wat nog werkt en geen speling heeft: gewoon laten zitten, nieuw is niet altijd beter.
Dank je voor je tips. Achterwiel is essentiëel, velg en spaken zijn gewoon te verrot, en freehub (lagers) ook. Voorwiel is eigenlijk nog wel goed, heb zelf kleine slag eruit kunnen halen. Wielset is relatief voordeliger natuurlijk...

Ik had alles al goed schoongemaakt, maar achterderailleur (Shimano STX) is krom, misschien de ophanging iets verbogen en de long cage sowieso (zit wat speling op). Voorderailleur loopt ook niet echt soepel meer. Er zijn gewoon onderdelen verroest (boutjes en de draaipunten etc.).

Uitgaande van een achterwiel met freehub zat ik te denken aan een Alivio set (achter en voor derailleur, crankset 48-38-28 + 170mm cranks, tandenkransje (?) , Shimano 7-speed ketting en rapidfire shifters ipv die ellendige versleten SRAM twist shifters die ik nu heb.

http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:287945
http://www.rose.nl/artikel/shimano-cs-h ... aid:414549
http://www.rose.nl/artikel/shimano-kett ... /aid:38191
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:144623
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:221697
http://www.rose.nl/artikel/shimano-rapi ... aid:444289

Ik heb nu 42-34-24 en 11-28 verzet, maar dat bevalt me niet. Vooral het gemis van een 16 bvb. 42-18 is te licht en 42-15 net te zwaar voor touren op mijn nivo. 34-13 is niet optimaal voor kettinglijn. De 28 gebruik ik eigenlijk nooit, maar heb ook nog nooit een berg beklommen. Wil het liefst beter schakelen en mijn (plusminus 85) cadans houden, dwz minder tandenverloop en minder sprongen in de verhoudingen. Liever 12-13-14-16-18-20-24, of 13-26 ofzo (met 48-38-28) dan 11-13-15-18-21-24-28 (met 42-34-24). Gear calculator zal uitkomst bieden denk ik.

Remmen zijn nu idd cantilevers, heb blokken en bekabeling net weer vervangen en afgesteld. De meeste boutjes zit wel roest op.

De fiets heb ik het liefst zo minimalistisch/kaal mogelijk, verlichting heb ik gewoon smart lampjes met klemmen voor zichtbaarheid (doe ik er alleen op wanneer nodig), maar je ziet natuurlijk geen reet in het donker, waar het niet verlicht is.

Trapas lijkt nog goed, geen speling en stil. Origineel. Balhoofdstel ook origineel. Heb speling gehad en weer afgesteld, speling is nu weg. Voorvork (chromoly) is roestig aan onderkant/binnenkant.

Eerst maar eens een achterwiel of wielset kopen...700 19c, 100mm breedte voor en 135mm achter.

Het belangrijkst is eerst dat ik me weer veilig voel op de fiets, en dat alles weer soepeltjes loopt. Die bijgeluiden maken het dat ik eigenlijk niet boven de 40kmh durf te gaan als ik wind mee heb...
Wimmert schreef:ow en als je in de buurt van Almere komt dan heb ik nog een set v-brakes liggen. mag je zo hebben. na de zomer krijg je er voor 400 eruo een complete merida bij met top onderdelen :)
Dat vind ik bijzonder aardig van jou, wat betreft de remmen. Ik heb mijn eigen cantilevers wel net weer hersteld, maar helemaal top zijn ze niet (meer), voel me wel veilig met de remmen itt voorvork en achterwiel.

Ik hou het in gedachten, maar het is geen prioriteit eerlijk gezegd, en als er iemand anders is die er meer belang bij heeft, geef ze dan aub aan die persoon.

Bedankt! :)
Robert_F schreef: Dank je voor je tips. Achterwiel is essentiëel, velg en spaken zijn gewoon te verrot, en freehub (lagers) ook. Voorwiel is eigenlijk nog wel goed, heb zelf kleine slag eruit kunnen halen. Wielset is relatief voordeliger natuurlijk...
Dat is waar, maar mijn ervaring leert dat elke fietser na een tijd verschillende goede voorwielen nog over heeft, maar dat achterwielen kritischer zijn. Dus mijnsinziens kan je beter geld geven aan een goed achterwiel dan voor en achterwiel te vervangen.
Ik had alles al goed schoongemaakt, maar achterderailleur (Shimano STX) is krom, misschien de ophanging iets verbogen en de long cage sowieso (zit wat speling op). Voorderailleur loopt ook niet echt soepel meer. Er zijn gewoon onderdelen verroest (boutjes en de draaipunten etc.).
speling of krom = vervangen.
Ik heb nu 42-34-24 en 11-28 verzet, maar dat bevalt me niet. Vooral het gemis van een 16 bvb. 42-18 is te licht en 42-15 net te zwaar voor touren op mijn nivo. 34-13 is niet optimaal voor kettinglijn. De 28 gebruik ik eigenlijk nooit, maar heb ook nog nooit een berg beklommen. Wil het liefst beter schakelen en mijn (plusminus 85) cadans houden, dwz minder tandenverloop en minder sprongen in de verhoudingen. Liever 12-13-14-16-18-20-24, of 13-26 ofzo (met 48-38-28) dan 11-13-15-18-21-24-28 (met 42-34-24). Gear calculator zal uitkomst bieden denk ik.
http://www.ritzelrechner.de/# - meest voorkomende cassettes zitten er ook in. 42-16 zit standaard in mijn 42-32-24voor en 11-32achter.
De fiets heb ik het liefst zo minimalistisch/kaal mogelijk, verlichting heb ik gewoon smart lampjes met klemmen voor zichtbaarheid (doe ik er alleen op wanneer nodig), maar je ziet natuurlijk geen reet in het donker, waar het niet verlicht is.
Ik vroeg het maar, omdat een voorwiel met naafdynamo een valide reden kan zijn om het wiel te vervangen.
Het belangrijkst is eerst dat ik me weer veilig voel op de fiets, en dat alles weer soepeltjes loopt. Die bijgeluiden maken het dat ik eigenlijk niet boven de 40kmh durf te gaan als ik wind mee heb...
En ben je zeker waar de bijgeluiden vandaan komen? Frame gecontroleerd op breuken (check rond de trapas de lasnaden, de pads , rimpels in de verf op de onderbuis thv de aansluiting met de balhoofdbuis?
EnriceV schreef:...mijn ervaring leert dat elke fietser na een tijd verschillende goede voorwielen nog over heeft, maar dat achterwielen kritischer zijn. Dus mijnsinziens kan je beter geld geven aan een goed achterwiel dan voor en achterwiel te vervangen.
OK, genoteerd. Ben er zelf nog niet over uit :P
EnriceV schreef:speling of krom = vervangen.
De derailleurs ga ik zeker vervangen.
EnriceV schreef:[ulr]http://www.ritzelrechner.de/#[/url] - meest voorkomende cassettes zitten er ook in. 42-16 zit standaard in mijn 42-32-24voor en 11-32achter.
Ah handig, dank je. Toch neig ik naar een 48-38-28 en 13-21, goed genoeg in Nederland:
http://www.gear-calculator.com/#KB=28,3 ... =2155&SL=2

Als ik een keer de heuvels of bergen in zou gaan, zou ik mijn oude 11-28 (1 jaar oud, en nog goed) erop kunnen zetten. Voor zowel afdalen en klimmen. Heb ik dan nog 1:1 als kleinste verzet en meer high end bereik:
http://www.gear-calculator.com/#KB=28,3 ... =2155&SL=2

Met de 42-34-24 zit je vast aan de 11, en dat betekent sowieso grotere stappen in de verhoudingen, en dat wil ik juist vermijden. Ik wil niet blijven hangen in een bepaald verzet zogezegd, maar een goede regelmatige cadans hebben en een tandje bijschakelen of terugschakelen ipv 2 of 3 tandjes. 42-16 is niet heilig, momenteel een windstil verzet, en het waait hier altijd :P

Misschien dat ik toch een 8 of 9 speed moet overwegen ivm met bereik én kleinere stappen in de verzetten, zodat ik altijd de goede cadans kan houden. Nou ja, ik denk er nog maar eens goed overna.
EnriceV schreef:Ik vroeg het maar, omdat een voorwiel met naafdynamo een valide reden kan zijn om het wiel te vervangen.
Aha, op die fiets :wink: Nee, dat is voor mij geen optie. De Smart lampjes voldoen nog net, en meestal rij ik niet in het donker.
EnriceV schreef:En ben je zeker waar de bijgeluiden vandaan komen? Frame gecontroleerd op breuken (check rond de trapas de lasnaden, de pads , rimpels in de verf op de onderbuis thv de aansluiting met de balhoofdbuis?
Ik heb het frame nog eens grondig gecheckt, en behalve lakbeschadigingen en veel krassen lijken alle lassen en verbindingspunten OK te zijn. Ik zie geen barstjes of rimpels. Het zijn hele mooie alu druppel lassen trouwens, staan die slecht bekend?

De freehub lagers maken het meeste lawaai, ik bedoel niet het geratel wat normaal is. Raar gekraak. Smeren hielp niet. Misschien dat ie aan het vastlopen is. Maar ook de aandrijving maakt lawaai, waarschijnlijk vanwege kromme derailleurs en speling valt het niet 100% optimaal af te stellen in het totale bereik. Ik moet de ketting sowieso vervangen. Pons is net kaduk gegaan. En dat roest onder in de voorvork (binnenkant) geeft me geen prettig gevoel, dat kan nooit goed zijn voor de constructieve waarde. En ik zal het stuur eens loshalen en grondig inspecteren op barstjes...

PS: overigens denk ik erover na om het frame gewoon nameless blank te maken, alu roest niet, oxideert wel, maar langzaam.
JROPDEFIETS schreef:[...]Roel
http://www.jropdefiets.nl/
...geweldige website met idem inhoud... d=
Graag jullie mening over de Koga sportsrider heren.
Specificaties op http://www.koga.com. Zoek bij light touring.

Bedoeling is deze fiets in te zetten voor kort woon/werkverkeer (5km) en alledaags gebruik (boodschappen, etc).
De fiets zou ook ingezet worden voor een jaarlijkse trip van maximaal 14 dagen over geasfalteerde wegen in Europa (al is een bospad niet uitgesloten).

Iemand een idee of de velgen sterk genoeg zijn voor iemand van 90 kg.

Mijn bepakking schommelt rond de 15 kg (incl tassen).

Ik zou de fiets bij aankoop kunnen upgraden met een LX groep, alsook andere banden.

Of raden jullie mij een andere fiets uit het light gamma aan. Voorwaarde is dat er geen verende vork op staat, budget max 1500€.

Theoretisch kan die bagagedrager 25 kg hebben. Maar heb je dan een zwabberkont of valt zoiets reuze mee?

Waarom Koga? Omdat er een dealer vlakbij is, en de rest van de fietsenmakers in de nabijheid niets aanbiedt wat de enigszins moeite waard is.

Alvast bedankt.
De Sportsrider is niet berekend op 90 kilo berijder plus bagage. De wielen zullen dat niet lang houden... Bij stevig aanzetten kan een persoon met jouw gewicht de wielen tegen de remmen aan laten lopen. Het is een lichte sportfiets die wat dagbagage kan dragen en niets meer dan dat. Daar verandert een LX-upgrade niets aan.
Alle modellen uit het "Light Touring" segment van Koga zijn geschikt voor het gebruik wat je omschrijft, maar niet voor fietsvakanties. Koga noemt het niet voor niets Light Touring en niet Light Trekking...

Overigens, als je de Sportsrider opwaardeert met LX, dan krijg je de LightRunner. Zelfde frame, maar iets andere afmontage en ander stuur.
Christophorus schreef:Alle modellen uit het "Light Touring" segment van Koga zijn geschikt voor het gebruik wat je omschrijft, maar niet voor fietsvakanties. Koga noemt het niet voor niets Light Touring en niet Light Trekking...
Alvast bedankt voor je antwoord.

Het gebruik dat ik omschrijf bevat toch ook een fietsvakantie...
Voor dagelijks gebruik rond de kerktoren voldoet toch elke fiets?

Zit het probleem hem dan enkel in de wielen, of voldoet zo'n frame niet?
k_a_r_e_l schreef:Het gebruik dat ik omschrijf bevat toch ook een fietsvakantie...
Voor dagelijks gebruik rond de kerktoren voldoet toch elke fiets?

Zit het probleem hem dan enkel in de wielen, of voldoet zo'n frame niet?
Inderdaad, dagelijks verkeer kan op zoveel tweewielers.
Het gaat om het totaalplaatje. Bijna alles aan de genoemde Koga is "light", dus ook het frame, de wielen en de bagagedrager. Vakantiebagage vergroot de zwakkere punten van een fiets... en met een berijdersgewicht van 90 kilo ga je al aardig naar de grenzen van wat de fiets gedurende meerdere jaren aan kan. Er blijft dan nog weinig draagkracht over voor kampeerspullen, e.d.
k_a_r_e_l schreef:Graag jullie mening over de Koga sportsrider heren.
Specificaties op http://www.koga.com. Zoek bij light touring.
Ik kan hem niet vinden, de zoekmachine op de site vindt hem ook niet. Heb je een deeplink? Overigens vermoed ik dat er weinig toe te voegen valt aan het antwoord van Christophorus.
Leon
Leon schreef:Ik kan hem niet vinden, de zoekmachine op de site vindt hem ook niet. Heb je een deeplink?
Dan moet je iets beter zoeken, want hij staat er wel degelijk. Deeplinken naar de betreffende fiets is lastig op de Koga-site. Is mij in ieder geval nog nooit gelukt...
Arjan H. schreef:Koga Sportsrider
Dank.
Tsja, nou zo light is hij nu ook weer niet.
Allereerst zal dat gewicht niet gebaseerd zijn op een grote uitvoering.
Mijn VSF T-400 is dan nog 4 kilo zwaarder, maar als ik het zware zadel, de voordrager, de barends, de zware dubbelzijdige pedalen, de grotere kransjes (die wegen ook!) en de petfleshouder er af haal zal het verschil een stuk minder 2 kilo bedragen.
Dat is kennelijk het verschil voor een fiets die niet geschikt is voor tochten met kampeerbagage en een fiets waar meerdere forumleden al mee naar de oriënt zijn getrokken.
Het is ook logisch. Een zwaar stalen frame weegt 2,75 kg; een zwaar aluminium frame (excl vork) weegt zo'n 2 kilo. Daar kun je een kilo op bezuinigen maar dan heb je inderdaad een lichte racer.
De besparing op gewicht zit dus vooral in wat je er aan hangt.
Leon
Arjan H. schreef:Koga Sportsrider
Tja, en nu wil ik natuurlijk weten hoe je dat doet ;) :P
Henrie schreef:
Arjan H. schreef:Koga Sportsrider
Tja, en nu wil ik natuurlijk weten hoe je dat doet ;) :P
(off topic) eerst rechtsboven zoeken op sportsrider en één van de twee links (dames of heren) aanklikken. Vervolgens de link in je adresbalk gebruiken als deeplink. Niet zo moeilijk dus. :D (\ off topic)
Arjan H. schreef:
Henrie schreef:
Arjan H. schreef:Koga Sportsrider
Tja, en nu wil ik natuurlijk weten hoe je dat doet ;) :P
(off topic) eerst rechtsboven zoeken op sportsrider en één van de twee links (dames of heren) aanklikken. Vervolgens de link in je adresbalk gebruiken als deeplink. Niet zo moeilijk dus. :D (\ off topic)
Ah, dat werkt inderdaad. Ik deed het anders: eerst naar www.koga.com, dan op 'light touring' klikken en dan het gewenste model opzoeken. Maar dan krijg je dus geen geschikte link; je krijgt dan dit: http://www.koga.com/koga/#3 Als je die link gebruikt, kom je slechts op de homepage uit...

On topic maar weer :)
Bedankt, allen voor de verhelderende uitleg.

Maar wat dan met bijvoorbeeld pakweg een Cannondale touring die toch ook nogal wat gebruikt wordt als vakantiefiets? Is die dan zoveel stijver of sterker?
Soms is het moeilijk het bos door de bomen te zien wat frames betreft.
k_a_r_e_l schreef:Bedankt, allen voor de verhelderende uitleg.

Maar wat dan met bijvoorbeeld pakweg een Cannondale touring die toch ook nogal wat gebruikt wordt als vakantiefiets? Is die dan zoveel stijver of sterker?
Soms is het moeilijk het bos door de bomen te zien wat frames betreft.
Heb al eens een Cannondale touring fiets gezien (en ja deze zijn geschikt voor dit werk). Mocht er een cool wall zijn, dan verdient deze een plaatsje aan de rechterkant.
Maar waarom is zo'n licht Canondale frame dan beter dan een licht Koga frame waarvan sprake enkele posts eerder?