Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Highlights Oekraïne ? - Forum Wereldfietser

Highlights Oekraïne ?

De Oekraïne staat al een hele tijd op ons lijstje. Wie was er al en wat mogen we absoluut niet missen?
Yep ik heb al uitvoerig gegoogeld maar toch bedankt!
Ik ben benieuwd naar recente WF ervaringen ;-)
Pripyat?

Afbeelding
Ik heb dwars door de Oekraïne gefietst, Odessa volgens velen een mooie stad viel mij erg tegen.
Verder waren voor mij de highlights... het platte land en de ontmoetingen met de mensen. Juist de kleine dopjes waar nog nooit een tourist gezien was spraken mij het meest aan.

Henk

kunst en fietswerk
@ Henk - Hee Henk wat was je route ongeveer? Wat kunnen we missen en wat moeten we echt zien? Uiteraard willen we de bergen in wellicht ook even de grens over bij Slowakije. We waren al in Roemenië. Ben je ook in Moldavië geweest? Het plan is nu om naar Kiev te vliegen.

@ Zuiz - Mooie foto! Wil je wat meer delen over je reis in de Oekraïene? Desnoods via de PB.
Ik was ook in Roemenië en Moldavië en ik ben onderaan in Moldavië de grens over gegaan ri Odessa. In Moldavië is nog een soort van oud Russisch gebied waar je mogelijk problemen met de Politie kunt krijgen, ze zijn zo corupt als de pest en vragen hoge boetes als je in hun ogen iets doet wat niet mag, en dat is erg al snel het geval. :?
Ik had wel wat gedoe met mannen die met lastig vielen in Moldavië.

Ik ben vanuit Moldavië rechtstreeks naar Odessa gefietst een afstand van 180 km.
Het enige verblijf wat ik kon vinden was het Blacksee Hotel, erg lastig te vinden als je de taal niet spreekt en in donker door die grote stad fietst. Veel dronken mannen.
Als je de weg wilt vragen, vraag het dan aan een vrouw is mijn ervaring.

Ik heb grotendeels ten hoogte van de Zwarte zee gefietst en het binnenland, opweg naar Rusland.
Echte highlight ben ik derhalve niet tegen gekomen, ik ben overerigens een man van de natuur en minder van steden.

Volgende tocht in de Oekraïne zou ik meer voor het noord oosten kiezen, meer de bergen in.

ps. Roemenië vond ik ook erg fijn om te zijn.

Henk

kunst en fietswerk
Bedankt! Wat zeg je Moldavie doen of niet?
Met highlights bedoel ik o.a. de natuur hoor Henk! :wink:
Moldavië.... doen!!, maar verdiep je even in de zone waar die oud communisten zitten. Verder is het er veilig mijns inziens.

Henk

kunst en fietswerk
Mijn buren waren afgelopen jaar ook in Moldavië met de auto. Mijn vraag ging niet zozeer over veiligheid meer over fiets interesse.
Ik vond Odessa een prachtige stad. Niet gefietst, wel bezocht, zou het nit zomaar overslaan.

Een bezoek aan Pripyat is ook een must als je in Oekraïne bent.

.tsooJ
henkfietst52 schreef:Moldavië.... doen!!, maar verdiep je even in de zone waar die oud communisten zitten. Verder is het er veilig mijns inziens.

Henk

kunst en fietswerk
Bedoel je Trans-Nistrië, rond Tiraspol op de oostelijke oever van de Djnestr? http://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistri%C3%AB
Dat is inderdaad een zeer dubieus, door niemand erkend land. Kon je in de rest van Moldavië wel rustig rondfietsen zonder te worden lastiggevallen?
@Pedalero Bedoel je Trans-Nistrië.
Ja dat bedoel ik, onderaan in Moldavië kun je die zone ontwijken om de Oekraïne in te komen.

De eerste dag al had ik mannen in grote auto's naast me rijden, gekleed in uniform en grote pet, ook burgers in die auto.
Ze schreeuwden wat naar me!?
Verder heb ik me niet echt onveilig gevoelt.

Ik heb wild gekampeerd maar heb me er zeer van vergewist dat ik niet gezien ben door mensen. Dat ging goed!


Henk

kunst en fietswerk
Hoi,

Wij hebben niet in Oekranie gefietst, maar er 3weken met de trein rondgereist.

Qua steden vonden wij Lviv en Odessa erg prettig, tsjernivtsi is een heel klein maar een prachtig universiteitsstadje. Om te fietsen moet de Krim (crimea) erg fijn zijn, het is daar in elk geval prachtig.

Probeer in elk geval veel in contact te komen met locals, dat zal je ervaring erg positief maken.

Met tips of ervaring kun je ook per e-mail krijgen!

Gr.
Koen
Net terug van vijf weken Oekraïene met een antwoord op onze vraag. We fietsten over kleine wegen de volgende route; Kiev - Bila Servka - Uman - Vinnytsia -Kaimentets Podislkyi - Chernivitsi - Kolomyya - Rhakiv/ Dilove - Kosivs'ka Polyana -Kobitesy'ka Polyana - Dobove - Kolochva - Lviv - Zolovhiv - Kremenets - Rivne - Kiev.

De highlights volgens ons zijn niet zozeer de bekende sites/steden maar het alledaagse leven onderweg; de mensen, het eten, Kvas (!!!) en de gekke Sowjet kitsch die je onderweg ziet - zoals de prachtige mozaiek bushaltes. En vergeet de gigantisch graan en zonnebloemvelden met prachtige luchten erboven niet. Een video met meer waaronder o.a. insidertips van Oekraïense fietsers is in de maak.
Ha Blanche, wat is dit, niet naar Marokko? ;-)

Ik heb een paar jaar terug in Moldavië en Oekraïne gefietst.
Corrupte politie heb ik nergens ontmoet, maar dat kan toeval zijn Alleen bij de grensovergang van Moldavië naar de Oekraïne bij de Donau vond men het nodig om mijn bagage helemaal uit te kammen.

Highlights? Zoals anderen al schreven de binnenwegen en dorpjes op het platteland (zeker langs de Zwarte Zee letterlijk plat-land), maar ook de Karpaten ten noorden van Roemenië vond ik de moeite waard (al moet je voor de echte hoge Karpaten naar Roemenië).

Wild kamperen was in Moldavië en de Oekraïne geen enkel probleem.

Naast Oekraiens spreekt men eigenlijk alleen russisch in de Oekraïne, maar de mensen die ik trof waren allemaal vriendelijk en ik werd ook regelmatig uitgenodigd om bij hen thuis te overnachten.

De Moldaviërs spreken een Roemeens dialect. Ze beschouwen zichzelf als het meest gastvrije volk van Europa en dat willen ze ook bewijzen. Eén keer ging de gastvrijheid zo ver dat me een vrouw bij een overnachting aangeboden werd....

Jan
@ Jan bedankt! Maar we zijn afgelopen zomer al geweest, zie mijn verslag boven jouw antwoord. En ja we fietsen regelmatig ook in andere landen naast Marokko. :wink:

Dit weekend gaat de video van onze reis in Oekraïne online!
Eerst nog de oersaaie klus -Engelse ondertitels plaatsen- afmaken.
Blanche,
Mooi verhaal en prachtige beelden.
Wat moet een mens nog meer hebben!
Ik mail je nog voor enkele vragen.
Groet
Stefaan
Wel een compliment voor Blanche, dat je je aangemeld heb om te zeggen wat je van haar video vond.

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/49933499[/wfvimeo]

Welkom op het forum Stefaan.
Onderboden schreef: .....Ik mail je nog voor enkele vragen.
Groet Stefaan
Goh inderdaad wat een compliment Stefaan, dat je je hiervoor op Wereldfietser.nl aanmeldt! Je hebt nog vragen - maar heb al de Fietsvakantiewiki pagina van Oekraine al bekeken van de Wereldfietser? Ik heb al onze tips daar afgelopen week bijgezet. De Wiki vind je onder de knop Fietsvakantiewiki helemaal bovenaan op deze site.