Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP: nieuwe Garmin Etrex 30 doet niks meer - Forum Wereldfietser

HELP: nieuwe Garmin Etrex 30 doet niks meer

Situatie is als volgt. Gisteren is de via CoolBlue bestelde Garmin Etex 30 binnen gekomen. Hier zit ook en 4Gb geheugenkaart extra in.

Vandaag op computer BaseCamp geïnstalleerd en begonnen met de hansesteden route deel 1 gpx te installeren en de lijst van archies camping lijst. Dit door eerst de gpx files te importeren in basecamp en vervolgens te uploaden naar de Etrex 30.

Vervolgens het Duitsland deel van de OSM gedownload en via de mapinstall geïnstalleerd. Volgens de software succesvol.

Via de typische windows eject activiteit de Etrex weer ontkoppelt en daarna opgestart. Ik zie een tijdje iets staan over waypoints en daarna niets meer. Wat ik nu ook probeer de Etrex start niet meer op. Batterijen eruit, nieuwe opgeladen batterijen erin, niets. De harde reset uitgevoerd (gevonden via garmin forum: menu, aanuit knop en het ´pookje´ tegelijkertijd ingedrukt houden), niets. Extra kaartje eruit en herstarten. Niets. :evil:

Ook wordt het apparaat niet meer gezien wanneer ik hem via de USB kabel aansluit. Computer herstart en opnieuw geprobeerd. Helaas. vervolgens de etrex aan mijn linux computer gehangen, zelfs niet herkent als een diskdrive. Zelfs geen sjoege met lsusb.

Vraag:
- wat kan hier gebeurd zijn
- zijn er nog andere manieren om dit apparaat te herstarten
- andere suggesties om dit weer werkend te krijgen.

Alle tips zijn welkom.


Oh ja, morgen ga ik op vakantie :(

En ja, ik weet dat dit last minute is. ;)

Overigens heb ik van de route het boekje en de noodzakelijke kaarten, dus ik red me verder wel. Maar wilde eigenlijk wel eens met een ´echt´ navigatie systeem werken ;)

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Nico
Ben bang dat ik je niet kan helpen...maar, als het een troost is, je bent niet de eerste met dit probleem.

Paar weken terug tegen precies dezelfde dingen aangelopen als jij. Mbv gps forum nog wat trucjes uitgehaald (harde reset, geforceerde connectie), maar niets hielp. De GPS bleef hangen op loading maps of loading tracks, en schakelde zichzelf daarna gewoon uit. Het werd van kwaad tot erger en toen deed ie niks meer. Op het gpsforum waren er ook al meerdere die hetzelfde probleem hadden.

Enfin, ik heb mijn extrex 30 sinds september vorig jaar, en hij heeft het altijd goed gedaan. Hij ligt nu helaas alweer een paar weken bij Garmin...

Veel succes iig!
Inmiddels ook de truuk gevonden om het 'pookje' in de UP stand te houden en vervolgens de Etrex op de USB poort aan te sluiten. na een halve minuut komt ie ineens te voorschijn in de Windows Verkenner en kan ik de geïnstalleerde bestanden verwijderen.

Na alles weer te hebben losgekoppeld en herstarten blijkt helaas het probleem nog steeds aanwezig. Hij start niet meer op. Ik vrees dat dit morgen een belletje naar Garmin wordt.

@Anneke: toch enigszins blij te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Nico
Dit kom idd helaas vaker voor bij de Garmins (ik heb de indruk vaker dan met de oudere modellen). Heb je alle GPX tracks en pois verwijderd die je hebt geupload? Soms kan een corrupte GPX file nl het opstarten bemoeilijken.

Om die reden laad ik liever nooit iets naar het interne geheugen en altijd naar de SD kaart, mocht er een corrupte kaart of GPX track opstaan dan start ie wel op als je de SD kaart uit de unit haalt.
De tovenaar schreef:Dit kom idd helaas vaker voor bij de Garmins (ik heb de indruk vaker dan met de oudere modellen). Heb je alle GPX tracks en pois verwijderd die je hebt geupload? Soms kan een corrupte GPX file nl het opstarten bemoeilijken.
[...]
Ja, heb gevonden hoe ik toch bij de extra geheugen kaart kon komen en heb daar alles verwijderd wat ik had geüpload. Helaas kan ik nog steeds niet opstarten.

Dank voor het meedenken.

Nico
Het probleem zou kunnen zitten in het aantal waypoints dat je garmin kan bevatten.

Ik zelf had Archies eerst als waypoints in de GPS gezet. Toen bleken er heel veel campings niet in mijn GPS te staan (zoveel waypoints werden niet ondersteund).

Daarna alle campings als POI geladen. Dat gaat goed maar dan zie je de campings niet als symbool op je kaartje staan.

Als laatste oplossing doe ik nu het volgende:
* Ik laad alle campings als POI
* Ik maak in BaseCamp een selectie van alle campings langs mijn route en laad die als waypoint.

Mijn Oregon 550 sloeg echter niet op hol van deze actie.

Ernst-Jan
De tovenaar schreef:Om die reden laad ik liever nooit iets naar het interne geheugen en altijd naar de SD kaart, mocht er een corrupte kaart of GPX track opstaan dan start ie wel op als je de SD kaart uit de unit haalt.
Hoe kan je dit onderscheid maken? Moet je dan je kaarten/tracks/waypoints etc via de verkenner op de SD kaart zetten?
Marianne schreef:Hoe kan je dit onderscheid maken? Moet je dan je kaarten/tracks/waypoints etc via de verkenner op de SD kaart zetten?
Als ik de GPS koppel aan mijn pc zie ik in Mapsource twee apparaten, nl een Garmin Dakota (=het interne geheugen) en een E F of H schijf (afhankelijk van hoeveel schijven er op je pc zitten). Die laatste is de micro SD. Het verzenden gaat overigens sneller wanneer je de SD kaart in een cardreader steekt dan als ie nog in de GPS zit.
Als de eTrex aan de computer is aangesloten, wat verteld het JaVaWa Device Manager programma je dan?

http://javawa.nl/jdm.html

Primair natuurlijk het microSD kaartje verwijderen.
En een Checkdisk (schijfcontrole) wil ook wel eens helpen.

Als het geen Windows, maar Apple is, zeker ook de prullenbak legen (met JDM ui je die prullenbak ook uitschakelen, voor altijd).

En als laatste: wat heb je allemaal geladen en hoeveel?