Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen... - Forum Wereldfietser

Even voorstellen...

Na me de afgelopen paar maanden een paar lasogen te hebben gelezen op dit mooie informatieve forum vond ik het wel eens tijd worden om me ook maar eens voor te stellen, dus bij deze.

Mijn naam is Frans en ben van productiejaar 1953. Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek was naar tips om eens een keer een echt goede fiets te kopen. Heb het nu wel gehad met de natte vinger maat-schatters en was op zoek naar goede info over het hoe, waarom en welke fiets, waar mijn maten te laten meten en daar dan een randonneur bestellen. Ik woon in Alkmaar (import) en de dichtstbijzijnde framebouwer zit in Heerhugowaard dus de keuze was niet zo moeilijk voor mij, ook omdat ik hier in de buurt veel tevreden fietsers tegenkom die daar een fiets hebben aangeschaft.

Door een paar bedrijfsongevallen heb ik heel lang zware rugproblemen gehad en fietsen was tot een jaar of 5 geleden niet echt een lolletje, inmiddels gaat het een stuk beter (4- à 600km per week) maar ook mijn huidige fiets heeft niet de juiste maten. Daar ben ik inmiddels achter door schade en schande wijs geworden :cry:

Mede dankzij de vele ervaringen en tips hier op dit forum heb ik een poosje geleden besloten om voor een maatfiets te gaan en die wordt op dit moment gemaakt bij Vittorio. Met een beetje mazzel is hij eind augustus klaar en kan ik met een beetje geluk voortaan pijnvrij fietsen :P

Hier het plaatje waar ik het nog 3 weken mee moet doen maar dan gaat mijn Giant naar iemand met een kleine beurs of anders voorlopig naar zolder ;)

Afbeelding

Het is een echt kletsverhaal geworden denk ik dus ik hoop maar dat ik het op de juiste plek heb geplaatst :?

Hartelijk dank voor de aandacht maar vooral voor de vele tips op allerlei gebied waar ik heel veel aan heb gehad!

Met vriendelijke groet,

Frans
Mooie fiets!
wel een sportieve zit volgens mij...
Wimmert schreef:Mooie fiets!
wel een sportieve zit volgens mij...
Dank je wel Wimmert!
Na een hele tijd passen en meten is deze geometrie er uit komen rollen als voor mij het prettigst zittend maar nu je het zegt ziet het er wel erg sportief uit idd. Voor mijn gevoel viel het wel mee op de pasfiets, punt is dat een deel van mijn onderrug een hele poos geleden is vastgezet. Op zich gaat dat nu prima ook met fietsen maar het zou kunnen verklaren dat ik iets voorover zitten als prettiger en minder belastend ervaar. De tijd gaat het leren of ik een juiste keuze heb gemaakt, zelf ben ik er wel positief over ;)

mvg
Welkom Frans!

Tekening lijkt een (tik)foutje te bevatten? Een bovenbuislengte van 640 tov een zitbuis van 570mm zal eerder een 540mm lengte zijn.

Jaah, zulke pietlutten zitten hier op het forum. :wink:
pedalman schreef:Welkom Frans!

Tekening lijkt een (tik)foutje te bevatten? Een bovenbuislengte van 640 tov een zitbuis van 570mm zal eerder een 540mm lengte zijn.

Dank je wel pedalman!

Dat hoop ik niet want het frame zit inmiddels in elkaar heb ik vernomen en is op weg naar de spuitcabine... Overigens is mijn romp tov mijn beenlengte afwijkend (kun je zo niet zien hoor) wat een reden kan/kon zijn dat ik nooit echt prettig heb gezeten op een standaard fabrieksframe. Tenminste dat is wat ik denk te hebben opgestoken uit alles wat ik er tot nu toe over heb gelezen. Is een verschil van 7cm buislengte echt zo vreemd?

Vwb pietlutten, dat vind ik best wel meevallen hoor, serieuze vakmensen/hobby-isten zou ik zo nooit willen noemen ;)

mvg
Geen zorgen, langere bovenbuis dan zitbuis is niet ongebruikelijk bij sportieve zit houding.
Excuus voor evt. onrust Frans! :oops: Vittorio is natuurlijk wel maatwerk en ik heb de jarenlange expertise niet die zij wel hebben, ik ben nog meer met een racefietsgeometrie vertrouwd en daar is een bovenbuislengte van 54 tot 58cm min of meer standaard.
Als je een standaard frame zou hebben met een bovenbuis van, pak 'm beet, 580mm zou je een stuurpen nodig gehad hebben van 140mm; maatwerk is in jouw geval dus absoluut een goede keuze geweest!
Frans53 schreef:
pedalman schreef:Welkom Frans!

Dank je wel pedalman!

Dat hoop ik niet want het frame zit inmiddels in elkaar heb ik vernomen en is op weg naar de spuitcabine... Overigens is mijn romp tov mijn beenlengte afwijkend (kun je zo niet zien hoor) wat een reden kan/kon zijn dat ik nooit echt prettig heb gezeten op een standaard fabrieksframe. Tenminste dat is wat ik denk te hebben opgestoken uit alles wat ik er tot nu toe over heb gelezen. Is een verschil van 7cm buislengte echt zo vreemd?

Vwb pietlutten, dat vind ik best wel meevallen hoor, serieuze vakmensen/hobby-isten zou ik zo nooit willen noemen ;)

mvg
racefietsen hebben vaak een korte buis dan een reisfiets, in die zin klinkt 540mm erg kort (zelfs met racestuur), maar 640mm klinkt idd wel iets langer dan "normaal" en nodigt uit tot een iets sportievere houding en ben geneigd te denken dat iemand met rugproblemen juist iets meer rechtop wil zitten. Of ben je een lang persoon met relatief korte benen en lang bovenlichaam?

Ben wel benieuwd waar voor jou de specifieke verschillen zitten tussen een standaardfiets en een maatfiets. Heb je die verschillen vantevoren kunnen ervaren voordat de fiets gebouwd wordt, door bijvoorbeeld de maatvoering van je vorige fiets te kopieren op een pasmaatframe en daarop de aanpassing proefondervindelijk aan te passen (door te schuiven en veranderen)? Of heb je bijvoorbeeld ook een soort video-analyse gedaan om te kijken wat voor jou de beste of meest comfortabele houding is.
@EnriceV
Zorgen maak ik me niet hoor, de persoon (eigenaar van het bedrijf) die mijn maten opnam maakte op mij een zeer kundige indruk. Ware dat niet zo geweest dan was ik weer heel gauw vertrokken. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het verstand heb om een kundig mens direct te herkennen (zoveel lijken er niet meer te zijn) maar een onkundig iemand herken ik inmiddels meestal wel meteen ;)

@pedalman
Excuus is absoluut niet nodig hoor, van wat ik hier op dit forum inmiddels heb gelezen (en da's best veel vind ik zelf) heb ik begrepen dat de intentie over het algemeen positief is bedoeld, ik vat het in ieder geval meestal wel zo op ;)

@AB
Eerlijk gezegd was ik van plan een Santos aan te schaffen (een maatframe was zelfs niet in me opgekomen daar ik dacht dat dat qua prijs onhaalbaar zou zijn voor me). Voor een groot deel om wat ik hier heb opgestoken over dit merk, omdat Vittorio Santos dealer en dicht in de buurt is en ook beschikt over een pasframe.
Ik heb in 1e instantie uitgelegd dat ik graag eerst goed opgemeten wilde worden daar dit nog nooit eerder was gedaan en ik niet weer een niet goed passende fiets wilde kopen.

Wat ik niet wist is, dat het minstens 2 uur duurt voordat alles op papier staat en ik moest daar een aparte afspraak voor maken. Toen alle maten in de computer stonden en ik het ook over mijn rug had gehad kreeg ik het advies om voor een maatfiets te gaan. Ik dacht dat dat te duur voor me zou zijn maar dat bleek reuze mee te vallen, de prijs verschilde maar weinig met een Santos. Voordeel is dat ik nu een fiets krijg die op mijn lichaam wordt gebouwd zodat ik een voor mij persoonlijk, optimale fietshouding zou krijgen. Tsja wat rugproblemen betreft, die zijn voor elk mens anders weet ik inmiddels, 2 mensen 2 totaal verschillen in pijn beleving ook al mankeren ze in principe hetzelfde.

Nogmaals, op mijn leeftijd (58) weet je dat je eigenlijk niets weet en dat je vaak afhankelijk bent van de kennis van anderen (die het misschien soms ook niet echt weten) op specifieke gebieden. Het enige wat je hebt is denk ik een klein beetje kennis van mensen (door je ervaringen) en daar moet je dan maar vanuit gaan wanneer je iets aan een ander overlaat. Wat je er bij nodig hebt is ook een beetje mazzel en daar hoop ik dan meestal maar op... ;)

mvg
Frans53 schreef:@EnriceV
Zorgen maak ik me niet hoor, de persoon (eigenaar van het bedrijf) die mijn maten opnam maakte op mij een zeer kundige indruk. Ware dat niet zo geweest dan was ik weer heel gauw vertrokken. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het verstand heb om een kundig mens direct te herkennen (zoveel lijken er niet meer te zijn) maar een onkundig iemand herken ik inmiddels meestal wel meteen ;)

@pedalman
Excuus is absoluut niet nodig hoor, van wat ik hier op dit forum inmiddels heb gelezen (en da's best veel vind ik zelf) heb ik begrepen dat de intentie over het algemeen positief is bedoeld, ik vat het in ieder geval meestal wel zo op ;)

@AB
Eerlijk gezegd was ik van plan een Santos aan te schaffen (een maatframe was zelfs niet in me opgekomen daar ik dacht dat dat qua prijs onhaalbaar zou zijn voor me). Voor een groot deel om wat ik hier heb opgestoken over dit merk, omdat Vittorio Santos dealer en dicht in de buurt is en ook beschikt over een pasframe.
Ik heb in 1e instantie uitgelegd dat ik graag eerst goed opgemeten wilde worden daar dit nog nooit eerder was gedaan en ik niet weer een niet goed passende fiets wilde kopen.

Wat ik niet wist is, dat het minstens 2 uur duurt voordat alles op papier staat en ik moest daar een aparte afspraak voor maken. Toen alle maten in de computer stonden en ik het ook over mijn rug had gehad kreeg ik het advies om voor een maatfiets te gaan. Ik dacht dat dat te duur voor me zou zijn maar dat bleek reuze mee te vallen, de prijs verschilde maar weinig met een Santos. Voordeel is dat ik nu een fiets krijg die op mijn lichaam wordt gebouwd zodat ik een voor mij persoonlijk, optimale fietshouding zou krijgen. Tsja wat rugproblemen betreft, die zijn voor elk mens anders weet ik inmiddels, 2 mensen 2 totaal verschillen in pijn beleving ook al mankeren ze in principe hetzelfde.

Nogmaals, op mijn leeftijd (58) weet je dat je eigenlijk niets weet en dat je vaak afhankelijk bent van de kennis van anderen (die het misschien soms ook niet echt weten) op specifieke gebieden. Het enige wat je hebt is denk ik een klein beetje kennis van mensen (door je ervaringen) en daar moet je dan maar vanuit gaan wanneer je iets aan een ander overlaat. Wat je er bij nodig hebt is ook een beetje mazzel en daar hoop ik dan meestal maar op... ;)

mvg
Okay, maar weet je ook wat nou precies op maat is gemaakt t.a.v. je rugproblemen wat je met een standaardfiets niet kon bewerkstelligen?

Een maatfiets wordt overigens ook vaak toegepast vwb afwijkende afmontage (bv 60mm banden in een 28" frame of firmtechremmen ipv vbrakes, race-geometrie met rohloff, etc).
AB schreef:Okay, maar weet je ook wat nou precies op maat is gemaakt t.a.v. je rugproblemen wat je met een standaardfiets niet kon bewerkstelligen?

Een maatfiets wordt overigens ook vaak toegepast vwb afwijkende afmontage (bv 60mm banden in een 28" frame of firmtechremmen ipv vbrakes, race-geometrie met rohloff, etc).
Over het algemeen heb ik niet veel (pijn)problemen meer mits ik me bewust blijf van de dingen die ik met mijn lijf doe, wat dat aangaat heeft het vastzetten van een paar wervels me uiteindelijk wel geholpen.

De rugproblemen die ik met fietsen had heb ik middels een aantal tips die ik hier op het forum las opgelost. Het betrof hoofdzakelijk het goed afstellen van de zadelhoogte, een goed zadel en goede schoenen met een stijve zool (was niet makkelijk ik heb maat Pipo de clown), ik had er geen idee van dat het zo nauw luisterde. Punt is dat ik 1.88mtr lang ben en qua beenlengte een 57cm frame zou moeten hebben en dan voegt mijn bovenlichaam niet goed met een standaard frame, ik heb het liefst mijn rug recht en naar voren zodat niet al het gewicht op de onderste wervels rust.

Overigens ben ik geen wereldfietser en heb ik ook die ambitie niet, ik probeer dagtochtjes van 100 tot 150 km te doen als ik fiets, meestal wordt het meer omdat ik in de knoop raak van paddenstoelen, ANWB borden, LF-routes en knooppunten, na een poosje haal ik alles door elkaar en passeer ik dezelfde punten een aantal keer op een dag. Maar dat is weer een heel ander verhaal...

Volgend jaar wil ik B&B tochtjes (evt. met een klein tentje) gaan doen in Nederland en misschien over de grenzen in Europa mocht het allemaal naar wens gaan, vandaar de aanschaf van een reisfiets.

mvg

edit: quote foutje
Frans53 schreef: De rugproblemen die ik met fietsen had heb ik middels een aantal tips die ik hier op het forum las opgelost. Het betrof hoofdzakelijk het goed afstellen van de zadelhoogte, een goed zadel en goede schoenen met een stijve zool (was niet makkelijk ik heb maat Pipo de clown), ik had er geen idee van dat het zo nauw luisterde. Punt is dat ik 1.88mtr lang ben en qua beenlengte een 57cm frame zou moeten hebben en dan voegt mijn bovenlichaam niet goed met een standaard frame, ik heb het liefst mijn rug recht en naar voren zodat niet al het gewicht op de onderste wervels rust.
Zijn die maten op jouw lichaam of fietsstijl berekend? En begrijp ik goed dat je niet vantevoren op een pasmaatframe hebt gezeten om te voelen hoe het eindprodukt straks voelt?

Geometrie van het frame vind ik een heel interessant onderwerp, vooral als het begrip maatframe valt. Op een of andere manier roept dat bij mij het idee op dat je dan een uniek frame krijgt die binnen hele kleine marges alleen jou goed past. Vandaar dat ik even verder vroeg :). Hoe dan ook, hoop dat je pijnvrij zult kunnen fietsen, het zal hoe dan ook een prachtig degelijke fiets worden. Benieuwd naar het eindresultaat.
AB schreef:
Zijn die maten op jouw lichaam of fietsstijl berekend? En begrijp ik goed dat je niet vantevoren op een pasmaatframe hebt gezeten om te voelen hoe het eindprodukt straks voelt?

Geometrie van het frame vind ik een heel interessant onderwerp, vooral als het begrip maatframe valt. Op een of andere manier roept dat bij mij het idee op dat je dan een uniek frame krijgt die binnen hele kleine marges alleen jou goed past. Vandaar dat ik even verder vroeg :). Hoe dan ook, hoop dat je pijnvrij zult kunnen fietsen, het zal hoe dan ook een prachtig degelijke fiets worden. Benieuwd naar het eindresultaat.
Sorry AB dat ik soms niet erg duidelijk ben, het is ff wennen schrijven op een fietsforum... De maten zijn berekend op mijn lichaam en tevens op mijn fietsstijl, ik heb op een door Vittorio zelf ontworpen pasframe gezeten en gefietst. Aan de hand hiervan zijn de maten vastgesteld, deze zijn in de computer gemikt en toen kwam bovenstaand tekeningetje er uit rollen plus een hele waslijst met onderdelen die er op/aan worden gezet. Het eindresultaat zal ik zeker plaatsen ;)

mvg
Frans,

De maten die je hebt zijn niet gek hoor.mijn bovenbuis is 595 met een 100mm stuurpen heb je het zelfde effect als je met jouw frame een 5cm stuurpen zou hebben.
En ik heb ook een 58cm zit buis.
Ik heb instabiele tussen wervel schijven onderin, door ongeluk.
Wat verder liggen naar voren is wel fijner dan recht overeind.
Wimmert schreef:Frans,

De maten die je hebt zijn niet gek hoor.mijn bovenbuis is 595 met een 100mm stuurpen heb je het zelfde effect als je met jouw frame een 5cm stuurpen zou hebben.
En ik heb ook een 58cm zit buis.
Ik heb instabiele tussen wervel schijven onderin, door ongeluk.
Wat verder liggen naar voren is wel fijner dan recht overeind.
Ja rugpijn is vervelend, je bent dan continu aan het verzitten om de ideale positie te vinden waar je de minste last hebt. Vervelender is het als het het fietsgenot in de weg zit. Volgens mij zitten geen 2 mensen hetzelfde op een fiets :)

Fijne dag, ik ga een stukkie trappen ;)