Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Dakota 20 - Forum Wereldfietser

Garmin Dakota 20

Hallo, ik denk er over na om volgende maand een Garmin Dakota 20 te kopen.

Zijn er misschien mensen die er een hebben en iets kunnen vertellen over hun ervaringen?

Misschien maakt dit mijn keuze wat makkelijker.

Mario
Wij vinden het een fantastisch ding en gebruiken hem steeds meer in combinatie met de OFM kaart. Degelijk, onverwoestbaar, ook als kinderen hem gebruiken, goed bruikbaar in de regen.

Het enige minpunt is dat het scherm in zonlicht wel iets duidelijker zou mogen zijn.
Die OFM is ook ontwikkeld mbv de Dakota :wink:
De afleesbaarheid is te verbeteren door ipv de standaard Garmin fietshouder een kantelbare te kopen, ik heb er een via ebay voor 10 euro en die bevalt véél beter

Afbeelding
Ik ken de Dakota niet, maar als je 'm vooral voor fietsen wilt gebruiken, is een navigatiesysteem uit de Edge-serie dan niet handiger? Die is gemaakt voor fietsen, en wordt geleverd met fietshouder...

Ik heb zelf de Edge 800, maar ik heb 'm pas net, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. Maar de afleesbaarheid van het scherm was in ieder geval wel in orde, afgelopen donderdag in de felle zon. Verder vind ik het wel heel fijn dat je een aantal schermpjes met informatie helemaal zelf kunt indelen. Ik weet niet of de Dakota dat ook heeft (en of je dat nodig vindt). Heb er nog niet mee genavigeerd, maar dat ga ik komende week nog wel doen (mits het weer meezit). Heb al een mooie route over de Veluwe gezien, die ik wil gaan fietsen...
Henrie schreef:Ik ken de Dakota niet, maar als je 'm vooral voor fietsen wilt gebruiken, is een navigatiesysteem uit de Edge-serie dan niet handiger? Die is gemaakt voor fietsen, en wordt geleverd met fietshouder...
De Edge is inderdaad toegesneden op fietsen, maar dan meer op het soort van "zaterdagsmiddags een rondje op de racefiets" en niet zozeer op meerdaagse trektochten.

Één groot minpunt van de Edge is de interne, niet verwisselbare accu. De Dakota werkt op gewone AA's.

.tsooJ
Alien schreef:
Henrie schreef:Ik ken de Dakota niet, maar als je 'm vooral voor fietsen wilt gebruiken, is een navigatiesysteem uit de Edge-serie dan niet handiger? Die is gemaakt voor fietsen, en wordt geleverd met fietshouder...
De Edge is inderdaad toegesneden op fietsen, maar dan meer op het soort van "zaterdagsmiddags een rondje op de racefiets" en niet zozeer op meerdaagse trektochten.

Één groot minpunt van de Edge is de interne, niet verwisselbare accu. De Dakota werkt op gewone AA's.

.tsooJ
Je kunt er toch gewoon routes op uitzetten, of het ding zelf een route laten berekenen? Lijkt me dat je dan ook een meerdaagse tocht ermee kan doen. Ok, om routes zelf samen te stellen heb je wel een computer nodig. Dat is tijdens een reis niet handig inderdaad. Maar je kunt wel een route laten berekenen (laat je verassen! :D ) en aangeven dat je bepaalde wegen wilt vermijden (snelwegen, tolwegen, onverharde wegen, enz.)...

De Edge-serie is misschien wel iets meer op 'sportief gebruik' toegerust. Je kunt er immers een hartslagmeter en cadansmeter bij bestellen. En een (externe) vermogens/krachtmeter om je vermogen te meten. Wat ik zelf ook wel leuk vind, voor op de racefiets tenminste, is dat je tegen een 'virtual partner' kan fietsen. Dat wil zeggen dat je een gewenst gemiddelde opgeeft en als dan een 'training' start, gaat er een virtuele fietser met precies dat gemiddelde tegen jou rijden. Ondertussen kun je zien hoeveel je voor of achter loopt op dat gemiddelde. Maar voor de vakantiefietser is dat uiteraard niet nuttig, hooguit leuk...
Ik heb net de handleiding via het net gelezen van de dakota, maar je kunt deze ook goed gebruiken voor op het water/zee, wandelen fietsen en natuurlijk geocatching. Makkelijk is ook dat je draadloos informatie kunt verzenden en ontvangen.

Ik zag ook dat Marten een stukje geschreven had over de dakota, maar die raakte deze in Frankrijk kwijt. Hij vertelde ook iets over fel zonlicht, dat dus met een goede draaibare houder verbeterd kan worden.

Ik wil deze kopen via een micro-sd kaart van michael wannet/tovenaar. Installeren en fietsen maar.

Ik moet eerst alleen de basis instellingen goed stellen in het open veld.

Mario
De Edge serie is een Fitness toestel, dus als je gaat trainen met MTB of racefiets, in combinatie met hartslag en cadans/snelheid sensoren.
"Voor als je aan de toer de france wilt deelnemen" daarvoor is een Edge of Forerunner.


De Dakota 20 of eTrex 30 (beide met electronische kompas, alleen de Dakota met aanraakscherm en eTrex met knopjes) zij beter en makkelijker voor "gewoon" fietsen.

de eTrex 30 (met nopjes dus) is wel beter afleesbaar in het felle zonlicht, maar bij alle toestellen blijft een kantelbare houder handig.

Nadeel van kantelbaar is dat het op de lange duur wat ruimte kan worden en waardoor je bij elke hobbel je gps weer omhoog kan duwen. En zet de GPS ook altijd "vast" met lanyard, kan voorkomen dat de gps niet goed in de houder zit en dan ben je deze zomaar kwijt na wat hobbels .
Henrie schreef:Je kunt er toch gewoon routes op uitzetten, of het ding zelf een route laten berekenen? Lijkt me dat je dan ook een meerdaagse tocht ermee kan doen. Ok, om routes zelf samen te stellen heb je wel een computer nodig. Dat is tijdens een reis niet handig inderdaad. Maar je kunt wel een route laten berekenen (laat je verassen! :D ) en aangeven dat je bepaalde wegen wilt vermijden (snelwegen, tolwegen, onverharde wegen, enz.)...
Ik zeg ook niet dat dat allemaal niet kán, maar als je zegt dat de Edge specifiek op fietsen gericht is, lijkt het me opportuun om daarbij aan te merken op wat voor soort fietsen dat gericht is. Het is niet simpelweg "ik fiets, dús ik koop een Edge."
De Edge-serie is misschien wel iets meer op 'sportief gebruik' toegerust. Je kunt er immers een hartslagmeter en cadansmeter bij bestellen. En een (externe) vermogens/krachtmeter om je vermogen te meten.
Dat kan op de Dakota, en de meeste "moderne" Garmin GPS'en ook allemaal. Zo heel veel verschillen ze wat dat betreft niet meer.
GPS Expert schreef:De Dakota 20 of eTrex 30 (beide met electronische kompas, alleen de Dakota met aanraakscherm en eTrex met knopjes) zij beter en makkelijker voor "gewoon" fietsen.
Collega van mij heeft (voor geocaching) een eTrex gekocht, als ik die op specs zo eens met mijn Dakota vergeleek, zou je kunnen zeggen dat ze hetzelfde zijn, behalve de manier van bedienen (touchscreen vs. knopjes).

.tsooJ
Het is helaas niet alleen de kosten voor de gps:

Dakota 210 euro
batterijen en lader 40 euro
micro sd kaart 20 euro (michael wanet benelux en duitsland inc: de hanze route)

Ik zie mij zelf niet de hele hanze route fietsen op batterijen. Dus naafdynamo en e-oplader ongeveer: 220 euro

totaal: 490 euro. Hoop geld. Misschien toch maar een goede kaart en kompas cursus volgen.

Mario
supermario schreef: Ik zie mij zelf niet de hele hanze route fietsen op batterijen. Dus naafdynamo en e-oplader ongeveer: 220 euro

totaal: 490 euro. Hoop geld. Misschien toch maar een goede kaart en kompas cursus volgen.

Mario
Er zijn toch stopcontacten in Duitsland? Met een setje van 4x AA batterijen en een paar keer per week opladen op de camping bespaar je je die 220 euro.
Precies, ik heb bij iemand met een caravan gevraagd of mijn lader daar aan het stroom mocht, was geen probleem. Bij de receptie van een camping doen ze ook niet moeilijk. Ik vind het fietsen met een een GPS veel ontspannender, zelfs bij een beschreven route zoals de Hanzefietsroute. Je hoeft met een GPS tenminste niet bang te zijn dat je een splitsing mist.
@de Tovenaar kan je een linkje plaatsen van ebay waar deze te koop is?
Kan hem zo snel niet vinden. Alleen de normale
M276 schreef:@de Tovenaar kan je een linkje plaatsen van ebay waar deze te koop is?
Kan hem zo snel niet vinden. Alleen de normale
Hier de link naar ebay
Ik vraag mij af wat is het verschil op navigeren met je kompas op de dakota of met het kleine pijltje.

Ik heb een paar maanden geleden wel eens een paar uur met de dakota gefietst en de verhuurder vertelde mij dat hij zelf altijd navigeer met zijn kompas. Mijn ervaring was dat ik nog wel eens verkeerd fietste, omdat je misschien ook moet leren te navigeren met het kompas.

Ik had het idee dat hij niet altijd heel duidelijk via het kompas de juiste route of te laat mij naar een afslag dirigeerde.

Mario
Mijn echtgenote kan ook goed met de Dakota 20 overweg, en dat zegt wel iets over het bediengemak ;) Verder: met de laatste versie OFM benelux-light kaart ging routeren afgelopen week ook heel goed over langere afstanden (100km)!
M276 schreef:@de Tovenaar kan je een linkje plaatsen van ebay waar deze te koop is?
Kan hem zo snel niet vinden. Alleen de normale
Meen de tip van Marco wel ter harte en zorg dat je de Dakota zekert aan je stuur met een touwtje. Het kan zijn dat ik een maandagochtend exemplaar had van de kogel-steun maar zo'n draadje zorgde er wel voor dat de GPS niet op de stenen kletterde.
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=89&t=36211&start=52
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Marten heeft er ook ervaring mee in Frankrijk. Toen hij zijn Dakota wilde losmaken van zijn steun vloog zijn gps er af en raakte hij deze kwijt in de bosjes.

Mario
even mijn ervaring meegeven, heb al jaren de oude versie van etrex vista en wou wel eens iets nieuws dus kocht ik voor nieuwjaar de dacota 20 wat een prachtig toestel is, nu is de nieuwe etrex uit en het groote verschil is de helderheid van het scherm bij zonlicht minder goed en bij regen zijn druppels op het scherm hinderlijk en wanneer men deze van het scherm veegt veranderd het schermbeeld bij de dacota wat niet het geval is bij de etrex.
als ik een nieuwe moet kopen zou ik voor fietstochten voor de nieuwe etrex kiezen maar voor wandeltochten voor de dacota
supermario schreef:Ik wil deze kopen via een micro-sd kaart van michael wannet/tovenaar. Installeren en fietsen maar.
Sta je er wel bij stil dat je dan geen kaartupdates krijgt, zonder toch zelf aan de slag te gaan of opnieuw te betalen? Dan kun je dat de eerste keer ook al zelf doen en gewoon alleen een goedkoop SD kaartje kopen.