Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn mooie routes in NL? Welke GPS tracks? - Forum Wereldfietser

Wat zijn mooie routes in NL? Welke GPS tracks?

Hallo,

Ik heb net een week een Etrex30 GPS en wil binnenkort kamperend door Nederland rondtrekken en vanaf Den Bosch vertrekken, waarschijnlijk richting het Noorden/Oosten. De OpenFietsmap heb ik geinstalleerd en met Basecamp en de routeplanner heb ik als proef een paar routes ingepland. Hoe kan ik dan effectief mijn gps gebruiken om mooie routes te fietsen wanneer mijn laptop thuisblijft? Alle LF-routes inladen vanaf de fietsersbond website en een overzichtskaart van Nederland meenemen? De geheugenkaart is 16 Gb. Ik ga ongeveer 10 dagen.

Verder heb ik ook een mobiel die meegaat en die ik net als de 2xAA batterijen (GP800mAh, 1.2V, NiCd) van mijn GPS iedere dag moeten worden opgeladen. De GP batterijen zijn niet al te best, na 6 uur zijn ze al leeg.
Is het wijs om
a) een zonnepaneel te kopen of
b) een grotere batterij te kopen die de andere batterijen kan laden, of
b) gewoon betere AA batterijen in combi met een betere lader?

Tot slot, het lijken technische vragen maar ik wil toch vooral met lekker fietsen bezig zijn door mooie gebieden, leuke plaatsen, waar je nog eens wat andere rondtrekkende fietsers tegenkomt en je zo min mogelijk tijd kwijt bent met de route voor te bereiden en de route proberen te volgen. Dus tips over mooie (LF-)routes zijn welkom.

Groeten Caspar,
Meest betrouwbare oplossing is een goede naafdynamo in je voorwiel i.c.m. een usb-lader met een interne buffer/accu (bijv. Zzzing). Het rendement van zonneladers is naar mijn mening te afhankelijk van bewolking / hoek t.o.v. de zon; mocht je er toch voor gaan, ga dan niet voor zo'n klein geval maar neem een goeie die je ergens aan vast kan maken (zie zoekfunctie).

Dit soort zaken zijn overigens al vrij vaak besproken op dit forum dus met de zoekfunctie i.c.m. zoektermen als "naafdynamo", "acculader", "zonnelader", "zonnepaneel", "zzing", etc. etc.) kun je waarschijnlijk veel relevante informatie vinden.

Ik vond de LF3 hanzeroute, de LF4 maasroute en de LF12 maas- en vestingroute allemaal mooie LF-routes.
Op onze (oude) etrex kan een setje batterijen (niet oplaadbaar) ongeveer 2-3 dagen mee, als je niet routeert, maar met tracks rijdt. Dus is een goede set batterijen voor 1 dag zeker haalbaar.

Voor de route: Ik weet niet hoeveel km. je per dag wilt rijden, maar wij hebben in 2011 een route rond NL gereden, vanaf Heusden (15 km. west van Den Bosch):
http://www.pm3.nl/foto/fietsen2011
Als je bewegwijzerde routes gaat rijden heb je de GPS niet continue nodig lijkt me (alleen bij missende bordjes (en die zijn er niet zo veel, en je komt er snel genoeg achter als er wat mist, en stukken tussen de routes). Dan kan je er al een stuk langer mee doen.

Setje extra batterijen zou dan voldoende moeten zijn. Er zijn oplaadbare batterijen die veel meer mAh kunnen leveren.
Hoi Caspar,

Ik zou idd eens kijken naar andere batterijen. Die je nu gebruikt zijn niet meer van deze tijd. Een set AA Nimh batterijtjes met 2700 Mah koop je nu inclusief ladertje voor ongeveer 3 tientjes. Dat zou aanzienlijk moeten schelen.


Groeten....Willem :D
Nederland is overal mooi, als je er maar oog voor hebt, en nadenkt over wat je ziet.
:)

Dat de mens ingewikkelde en zeer complexe installaties kan bouwen die het ook 24/7 doen zoals in de Europoort, ik vind het fascinerend....
Polling schreef:Op onze (oude) etrex kan een setje batterijen (niet oplaadbaar) ongeveer 2-3 dagen mee, als je niet routeert, maar met tracks rijdt.
Hoe krijg je dat rijden op tracks voor elkaar? Ik maak zelf gebruik van een Edge 705. Als ik een track op de gps plaats kan ik deze volgen via opgeslagen ritten, maar dan wordt volgens mij inderdaad eerst op basis van de track gerouteerd. Het is mij nog niet gelukt een track te volgen anders dan alleen goed naar de stippellijntjes op de kaart te kijken. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Komt dat misschien omdat ik niet een outdoor GPS gebruik, maar een fietscomputer die deze volg-track-functie ontbeert?
Ik zet de kaart op minste detail, en zorg dan inderdaad dat het pijltje op het stippellijntje blijft. In combinatie met LF's of knooppunten is dat heel goed te doen. Nee, je routeert dan niet, maar in NL is dat ook nauwelijks nodig als je een bestaande route volgt.
Het kan trouwens wel, een track volgen met aanwijzingen (trackback) maar ik vond het onnodig.
Bedankt Mattie, Willem, Fedor, Roald, Rbregt, Polling,

Ik heb jullie reacties gelezen, was interessant en heb alles tegen elkaar afgewogen. Uiteindelijk heb ik voor een supersnellader gekozen ipv zonnepaneel of een naaf-oplaadsysteem. Deze lader heeft 70 minuten nodig om een lege 2500Mah penlite vol te laden, 4 tegelijkertijd; tijdens een lunchpauze ergens inpluggen als dat kan/mag. Ik kreeg er 8 batterijen bij. Een van jullie schreef dat een industrielandschap ook heel mooi kan zijn. Dat geloof ik ten dele, misschien vanuit fotografenblik gekeken. Ben toch het liefst in de natuur en fietsend langs leuke plaatsen. Mijn telefoon wil ik met een mini noodladertje (1of2 penlites) kunnen opladen, dat weegt echt niets. Moet dat nog ergens regelen.

De Etrex-30 bevalt erg goed. Het navigeren gaat wonderlijk precies (OpenFietsMap). Er zijn zeer veel instelmogelijkheden dus daar zit nog wel wat studiewerk in.
Succes met je aankoop en veel fietsplezier.

Houdt er wel rekening mee dat NiMH accu's vrij snel leeglopen als je ze niet gebruikt en ze niet aan een druppellader hangen. Een voorraadje waarvan je denkt dat ze vol zijn, kan je dus zomaar in de steek laten precies wanneer je je GPS het hardst nodig hebt. Batterijen die daarvan geen last hebben zijn Eneloop batterijen van Sanyo.
@CasparV
op diverse sites kun je mooie routes voor de GPS vinden, op deze site vind je een overzicht:
http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm

@rbregt
Om alleen te navigeren op de track, dus zonder dat je Etrex705 een route van die track maakt. Ga bij de instellingen naar Begeleidingsmethode en kies niet via wegen. Dit lijkt een offroad instelling, maar dat is het niet. Je Edge zal in deze stand alleen maar de track weergeven.
Over die batterijen en zelf ontlading.
Ik gebruik in mijn gpsmap62s deze: http://www.gpbatteries.nl/nl/nl/product ... ko/size_aa

is een nieuw type met minder tot verwaarloosbare zelf ontlading.
Wimmert schreef:Over die batterijen en zelf ontlading.
Ik gebruik in mijn gpsmap62s deze: http://www.gpbatteries.nl/nl/nl/product ... ko/size_aa

is een nieuw type met minder tot verwaarloosbare zelf ontlading.
De recyko type batterijen maken gebruik van hetzelfde principe als Eneloop. Maar via Google heb ik geleerd dat de Eneloop beter bekend staat als de Recyko. De laatste zijn overigens gemakkelijker te verkrijgen.
Frank schreef:@rbregt
Om alleen te navigeren op de track, dus zonder dat je Etrex705 een route van die track maakt. Ga bij de instellingen naar Begeleidingsmethode en kies niet via wegen. Dit lijkt een offroad instelling, maar dat is het niet. Je Edge zal in deze stand alleen maar de track weergeven.
Ga ik z.s.m. eens proberen. Weet/denk je dat dit de accu hierdoor inderdaad minder snel leeg zal zijn?