Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kogo Worldtraveller 29 2012 vs Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

Kogo Worldtraveller 29 2012 vs Koga Randonneur

Recentelijk hebben mijn partner en ik het idee opgepakt ons te richten op fietsvakanties. Een goede start is dan de keuze van een knappe fiets.

Na veel onderzoek en wikken en wegen, is mijn keuze gevallen op de Koga Worldtraveller 29 2012; de keuze is naast alle kwalitatief goede onderdelen van de fiets, vooral gebaseerd op het feit dat ik het gewoon een mooie sportieve, maar vooral stoere fiets vind.

Afgelopen week kon ik bij onze dealer een 2-tal proefritten maken; de 1e op de Koga Randonneur en de 2e op de Koga Worldtraveller 29 2012.
De rit op de Koga Randonneur was op een positieve wijze verrassend, terwijl mijn rit op de Koga Worldtraveller 29 2012 als zeer teleurstellend werd ervaren.
Terwijl de Koga Randonneur liep als een elektrisch zonnetje, moest ik op de Koga Worldtraveller 29 2012 echt 'werken'. Deze fiets liep, ongeacht de versnelling waarin hij stond, veel zwaarder en voelde niet aan als een luxe vervoersmiddel, terwijl de Koga Randonneur wel deze ervaring gaf.

Als ik beide fietsen vergelijk, komt de Koga Worldtraveller 29 2012 puur op de specificaties er gewoon beter uit. Alle onderdelen blijken net iets beter te zijn.
Een groot verschil is natuurlijk wel het stalen frame van de Randonneur en het aluminium frame van de Worldtraveller 29.

Nu wil ik wel graag nogmaals de Koga Worldtraveller 29 uittesten in een proefrit voordat ik een definitieve beslissing neem. Maar graag verneem ik ook jullie meningen en/of ervaringen.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Kan iemand mij vertellen waarom de Koga Worldtraveller 29 zo anders fietst dan de Koga Randonneur?
- En, wat zijn in de praktijk de voor- / nadelen van beide fietsen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Je vragen zijn erg algemeen, waardoor je hier het risico van een tamelijk oeverloze discussie loopt waarin allerlei onderwerpen aan bod komen waar je niet veel aan hebt en adepten van bepaalde onderdelen hun persoonlijke voorkeur ventileren. Probeer met de zoekfunctie info te vinden met trefwoorden als 'stalen frame' 'alu frame' enz. Dat levert je waarschijnlijk meer concrete zaken op.
Succes ermee.
Beide fietsen zijn naar mijn mening hun hoge aanschafprijs niet waard; er is hier en daar zelfs gekozen voor vreemde en soms niet-degelijke oplossingen (oa trapas/lagers, doorzoek forum maar op ‘hollowtech lagers’). Bovendien worden de koga's volgepropt met overbodige spullen die fijn fietsen alleen maar tegenwerken.

Niet dat het per sé slechte fietsen zijn maar voor hetzelfde geld als deze overpriced derailleurfietsen heb je bijna een rohloff-fiets met degelijkere onderdelen. Dat de koga randonneur fijner fietst verbaast me niet, bedenk overigens ook dat een volgeladen fiets ook weer anders fietst dan diezelfde fiets tijdens een ‘naakte’ testrit. Looks zijn leuk (en persoonlijk) maar uiteindelijk is het veel belangrijker dat het goed fietst toch?

Ik zou me nog even verdiepen in wat andere merken en je goed laten informeren en dit forum goed doornemen (oa de Koga Worldtraveller 29 is hier namelijk al besproken).
sverhoef schreef: Mijn vragen aan jullie zijn:
- Kan iemand mij vertellen waarom de Koga Worldtraveller 29 zo anders fietst dan de Koga Randonneur?
Ik hou me niet zo bezig met Vredestein, maar de ene met de andere band kan een wereld van verschil maken
Marten, je neemt me de woorden uit de mond: banden maken een groot verschil. En zoals ook al werd gezegd, een heel stijf frame dat ontworpen is om veel bagage te torsen fietst zonder bagage stug en lomp. Verder zou ik hier maar eens beginnen met lezen (nee Marten, jou bedoel ik hier niet): http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Zelf zou ik voor dit soort geld liever een sober maar slim afgemonteerde fiets met Rohloff naaf hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan een Thorn Raven: geen opsmuk, maar alles klopt, zonder brakke onderdelen zoals Hollowtecht II cranks met buitenboordlagers die misschien al na een vakantie vervangen moeten worden.
Wim
Gezien het verhaal maakt sverhoef duidelijk de juiste keuze tussen de twee genoemde fietsen. Of het dé juiste keuze is daar kunnen we weer 215 berichten over volschrijven, maar hij/zij moet dan eerst veel meer vertellen over hun behoeftes.
Succes,
Leon
Je houding op de fiets en de banden bepalen het rijgemak op een nieuwe fiets. Stonden beide fietsen hetzelfde afgesteld?

De onderdelen op beide fietsen zijn van goed niveau (ze maken wel alle twee keuzes die de betrouwbaarheid niet ten goede komen, maar goed). Het verschil tussen bv LX of XT ga je echt niet voelen, het verschil zit veel meer in afstelling en goed onderhoud.

Als je een keuze wil maken: hang dan ook je fiets eens vol gewicht zoals je wil gaan reizen: het verschil qua rijgedrag kan gigantisch zijn. Mijn reisfiets voelt best wel stug aan, met gewicht erop wordt dat veel comfortabeler.
EnriceV schreef:hang dan ook je fiets eens vol gewicht zoals je wil gaan reizen: het verschil qua rijgedrag kan gigantisch zijn.
Dit is heel erg waar voor mijn Koga Randonneur (10 jaar oud). Zonder bepakking licht en soepel rijdend, maar met bepakking rijdt en stuurt hij echt heel anders, en is gevoelig voor onevenwichtig verdeelde tassen (krijgt dan al snel zwabbergedrag).
Tegenwoordig ga ik daarom met een alu 26" Santos op pad en die rijdt juist met bagage het lekkerst.
Als je twee fietsen met elkaar wilt vergelijken dan moet je toch minimaal op beide fietsen dezelfde banden monteren en dezelfde zadelhoogte toepassen. Weeg ook het gewicht van de fiets mee.... dat merk je bij het acceleren/optrekken. Misschien dat de randonneur lichter is en smallere/rondere/soepelere banden heeft?
De "29'er" heeft het voordeel dat daar een groter arsenaal aan banden op kan worden gemonteerd, zodat je makkelijker offroad kan. Misschien dat op de 29'er nu grovere banden zitten.....
De vraag kan niet beantwoord worden zonder dat je weet wat voor fietser je bent.

Eerste vraag zou moeten zijn: Waar wil je gaan fietsen? Als je vooral in Europa wilt fietsen, is zo'n worldtraveller waarschijnlijk totale "overkill". Te zwaar, teveel dingen die je niet nodig hebt. Wil je echt de binnenlanden van Afrika in, dan is zo'n fiets eerder op z'n plek.

Verder: hoe overnacht je? In hotels en B&B, met een lichte kampeeruitrusting of heb je liever een De Waard met luchtbed en steengrill? Ben je van plan veel wild te kamperen of heb je om de dag wel een gelegenheid om batterijen te laden?

Fietsen zijn horses for courses. Wat voor de éne reiziger ideaal is, is voor de ander een ramp. Laat je daarom ook niet teveel leiden door specificaties; fietsfabrikanten zijn erg goed in het opstellen van dat soort lijstjes maar ze houden daarbij meer rekening met de contracten van de toeleveranciers dan met de klant.

Grtjs,

Walter - specificeert z'n fiets tegenwoordig tot op de kabels aan toe
Ik heb de Koga WT29 getest en vond hem met bagage op alle fronten beter presteren dan de Randonneur. Beoordeel een trekkingfiets tijdens een proefrit altijd met tassen gevuld met telefoonboeken!

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/test-ko ... aveller29/
Christophorus schreef:Beoordeel een trekkingfiets tijdens een proefrit altijd met tassen gevuld met telefoonboeken!
Telefoonboeken? Helemaal fout!. Je moet altijd een vol 5L vat vastproppen in de tas met versleten spijkerbroeken :lol:
Ok, ik doe het meestal met een paar volle flessen port. Onmisbaar bij het kampvuur!
Christophorus schreef:Ok, ik doe het meestal met een paar volle flessen port. Onmisbaar bij het kampvuur!
En dan toch nog kritisch blijven, chapeau! :wink:
m-gineering schreef:En dan toch nog kritisch blijven, chapeau! :wink:
De volgende ochtend met een wat verzwaard hoofd door het hobbelige bos naar huis fietsen maakt je extra gevoelig voor eventuele minpunten. ;)
sverhoef schreef:- Kan iemand mij vertellen waarom de Koga Worldtraveller 29 zo anders fietst dan de Koga Randonneur?
Het is heel belangrijk dat beide fietsen gelijk zijn afgesteld. Als het zadel een centimeter meer naar achter of voor ten opzichte van de trapas afgesteld staat, kan dat al voelen alsof je je kracht niet meer zo goed kwijt kunt.

Heb je met beide modellen ook op onverharde paden gefietst?

De Vredestein Perfect Trek banden van de WT29 lopen niet echt licht, maar zijn wel lekker allround. Met een setje Schwalbe Supreme of Big Apple rolt de fiets al een stuk lichter.