Michael W schreef:captain_fabulous schreef:maar ik heb nog nooit in een trein gezeten, waarbij alle fietshaken/plekken vol hingen!
Ik kocht eens om 8 uur 's morgens in Stendal een kaartje voor de trein naar Amsterdam van 9.00 uur, kon de fiets niet mee, was vol, dus moest ik de trein nemen van 11.00 uur.
Maar ja ik was toch op het station, dus dacht ik dan wacht ik even op die trein van 9.00 uur om te kijken hoe vol hij wel niet is, misschien kan ik gewoon mee.
Helemaal leeg, geen fiets te bekennen !!
Uiteraard gewoon ingestapt en tot Nederland nagenoeg de enige geweest
Je kunt op Duitse stations kort voor vertrek geen fietsplaatsen meer reserveren. Het systeem geeft dan inderdaad aan vol. Je wordt dan verwezen naar de conducteur.
Zeker tijdens het hoogseizoen kunnen Duitse IC-treinen goed vol zitten met fietsen. Niet altijd de hele rit. Je hebt bij opstappen in Stendal kans dat het fietsenhok grotendeels leeg is, maar dan stapt er in Hannover ineens een grote groep fietsers in met reservering. Hok zit dan helemaal vol. Deze groep gaat er vervolgens in Osnabrueck weer uit. Hok is dan weer bijna leeg. Door deze gereserveerde plaatsen op een relatief kort stukje kan het voorkomen dat jij geen plek kunt reserveren van Berlijn naar Amsterdam, omdat de trein op dat stukje vol zit met reserveringen.
Het kan ook zijn dat die groep niet op komt draven, omdat hun trein naar Hannover ernstige vertraging heeft opgelopen, waardoor de groep haar aansluiting mist.
Probeer reizen op vrijdagmiddag in Duitse treinen te ontwijken. Het is zomers dan echt loeidruk en veel gedoe met fietsen in de lift en het in- en uitladen van fietsen in de treinen.