Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevraagd slaapmat - Forum Wereldfietser

gevraagd slaapmat

Ben op zoek naar goede slaapmat, moet self inflating zijn en ongeveer 5 cm dik zijn, en goed de warmte vasthouden, ze kosten in de winkel zo 150 euro en wil eerst kijken of het voor mij gaat slapen in een tent, vandaar dat ik een tweedehands matje zoek.
Ik ken geen dikke slaapmatten die ook self-inflatable zijn? Welk heb je gezien? Voor €60-80 heb je prima self-inflating matjes die iets dunner zijn; voor €75-150 heb je lichte, dikke matten die je zelf moet oppblazen adv de hoes of evt met een (intern) pompmechaniek.

*Matthie9000 is tevreden met de neoair all season :D.
Matthie9000 schreef:Ik ken geen dikke slaapmatten die ook self-inflatable zijn? Welk heb je gezien? Voor €60-80 heb je prima self-inflating matjes die iets dunner zijn; voor €75-150 heb je lichte, dikke matten die je zelf moet oppblazen adv de hoes of evt met een (intern) pompmechaniek.

*Matthie9000 is tevreden met de neoair all season :D.
Bedankt, ik wil enigszins comfortabel slapen, speciaal voor mijn heupen. vandaar dat ik aan die 5 cm dacht, zoek een mat die comfortabel is en zich zelf oppompt, en warm is. ook weinig ruimte in beslag neemt.
Hoi Kirsten,

Bedoel je misschien een self inflatable (klein beetje bij blazen) Therm a rest? Ik heb er een voor je die ongeveer 5 cm dik is. Lengte is 184 cm en breedte is 51 cm.
Mijn heupen + verwerkte chocola en allerlei ander te veel gegeten voedsel liggen niet lekker meer op die 5 cm. Ik heb meer nodig ;-) De exped mat ligt hemels maar kost dan ook wat.
Affijn, je mag de mat voor 25 euro hebben. Hij is al zeker 10 jaar oud maar niet erg veel gebruikt.

Groeten,

Loes.
kirsten schreef: Bedankt, ik wil enigszins comfortabel slapen, speciaal voor mijn heupen. vandaar dat ik aan die 5 cm dacht, zoek een mat die comfortabel is en zich zelf oppompt, en warm is. ook weinig ruimte in beslag neemt.
En moet hij absoluut 'zelfopblazend' zijn (een beetje bijblazen moet altijd), want als het om warme, comfortabele matten gaat, dan zijn de Neo-airs en Exped matten tegenwoordig beter dan de 'zelfopblazende' matten.

De combinatie van een dikke, zelfopblazende, warme matras die ook weinig ruimte in beslag neemt, is sowieso onbestaande. Met de huidige stand van zaken zijn maximaal 3 van deze vier kenmerken te combineren. Dus je zal moeten kiezen tussen:
- comfortabel (dik), warm, zelfopblazend maar ook groot
- comfortabel (dik), warm, compact maar niet zelfopblazend (en duur)

Renaat
Ben ook pas op zoek gegaan naar een nieuw matrasje. Mijn vorig matrasje had ik 17 jaar. Ben nu 52 en als mijn volgend matrasje weer zolang meegaat, ben ik bijna 70. Iets comfortables wil ik dus wel
Ben juist uitgekomen bij een niet-inflatable. Ik las in de tests op internet die ik vond dat juist de moderne non-inflatables winnen van de self-inflatables. Vroeger isoleerden de luchtbedjes die slecht, maar dat is verleden tijd.
Ik heb uiteindelijk een exped-syntec mat gekozen: 9 cm dik. deze pomp je op met een in dit luchtbed geintegreerd pompje. Eerst dacht ik: "Wat omslachtig, als je ook self-inflatabels hebt'", maar dat oppompen werk erg handig en vlug. Afgelopen week teruggekomen van 2 weken fietsen (en slapen op dit matje).......en het ligt en slaapt super. Is ook nog lichter als een self-inflatable. Ik kan natuurlijk nog niet oordelen over duurzaamheid en lekgevoeligheid. Prijs is natuurlijk ook fors: 159,- Euro
Theo B schreef:Ik heb uiteindelijk een exped-syntec mat gekozen: 9 cm dik. Prijs is natuurlijk ook fors: 159,- Euro
Een stuk goedkoper en lichter is de Exped Synmat basic UL

Hier te vinden voor € 85,40
outdoortrends
Theo B schreef:Ben ook pas op zoek gegaan naar een nieuw matrasje. Mijn vorig matrasje had ik 17 jaar. Ben nu 52 en als mijn volgend matrasje weer zolang meegaat, ben ik bijna 70. Iets comfortables wil ik dus wel
Ben juist uitgekomen bij een niet-inflatable. Ik las in de tests op internet die ik vond dat juist de moderne non-inflatables winnen van de self-inflatables. Vroeger isoleerden de luchtbedjes die slecht, maar dat is verleden tijd.
Ik heb uiteindelijk een exped-syntec mat gekozen: 9 cm dik. deze pomp je op met een in dit luchtbed geintegreerd pompje. Eerst dacht ik: "Wat omslachtig, als je ook self-inflatabels hebt'", maar dat oppompen werk erg handig en vlug. Afgelopen week teruggekomen van 2 weken fietsen (en slapen op dit matje).......en het ligt en slaapt super. Is ook nog lichter als een self-inflatable. Ik kan natuurlijk nog niet oordelen over duurzaamheid en lekgevoeligheid. Prijs is natuurlijk ook fors: 159,- Euro
bedankt, ga het opzoeken, ik denk dat ik gewoon een nieuwe ga kopen.
Goede moderne budget matten zijn de Synmat Basic voor bereik tot een paar graden onder nul of de minder warme maar lichtere en compactere Thermarest Neoair Trekker.
Wim
kirsten schreef: bedankt, ga het opzoeken, ik denk dat ik gewoon een nieuwe ga kopen.
Ik vraag me nog steeds af waarom het absoluut een zelfopblazend matje moet zijn (en ik zal niet de enige zijn) en ook wat je nu gaat kopen gezien een dik, zelfopblazende, warme matras die weinig ruimte in beslag neemt volgens mij niet bestaat.

Renaat
Revanho schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom het absoluut een zelfopblazend matje moet zijn (en ik zal niet de enige zijn) en ook wat je nu gaat kopen gezien een dik, zelfopblazende, warme matras die weinig ruimte in beslag neemt volgens mij niet bestaat.

Renaat
Als iemand toch zo'n ding vind... wil iemand dit dan heel gauw bekend maken?

Ik ben sinds gisteren trouwens de trotse eigenaar van een Exped synmat UL 7. Ik had tijdens het jongerenweekend toch niet zo lekker geslapen op mijn thermarest trail lite 2.5 (stijve rug, eigenlijk te smal voor mij) En aangezien ik 5 weken weg ga in de zomervakantie wil ik toch fijner liggen.

Dat opblazen gaat trouwens razendsnel en het ligt LEKKER!
Heb net de Exped Synmat Basic UL aangeschaft MET een EXPED Schnozzel Pumpbag. Daar waar mijn vorige Exped Downmat een geïntegreerde pomp had heeft de Synmat Basic dat niet. Ik wil ook geen geïntegreerde pomp meer! Met de pumpbag pomp ik nu 4 matjes op (eigen, vriendin en voor onze 2 kinderen) in de tijd waar ik eerder 1 Downmat oppompte. De pumpbag is gewoon een grote zak met een snelsluiting die je kent van waterdichte pakzakken. Pumpbag aan je matje koppelen, grote hap lucht scheppen, beetje dichtbinden en leegdrukken. 3x doen en klaar.

Ook bij http://www.outdoortrends.de/index.php?s ... aram=exped. In NL lastig te vinden.

Afbeelding
En als je deze coupon gebruikt krijg je bij outdoortrends ook nog 5 euro korting.
Mocht je nog interesse hebben, ik heb een selfinflating matras van 5 cm in de aanbieding. Een paar jaar geleden gekocht en slechts een paar keer gebruikt (wel lekker op geslapen). Het gaat om een Trail Insul Mat Minnesota 197 x 67 cm. Destijds 90 Euro voor betaald. Je mag het voor 35 Euro hebben.
Karoll
Hoi,

Weet iemand het verschil tussen de exped matten:
Synmat Basic UL, en Synmat UL 7 ?

http://www.outdoortrends.de/zelten/luft ... light.html

http://www.outdoortrends.de/zelten/luft ... light.html

de 'basic' is 30,- goedkoper, en daarbij 80gram lichter. verder 2 cm smaller. afgezien daarvan kan ik geen verschil vinden, maar mein duits is helaas ook nicht so gut..

enig idee?

groetjes,
Tom
Naast omvang zit er verschil in isolatiewaarde. Kijk maar eens hier

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

SynMat Basic 7.5 UL M
Size 183 x 50x 7 cm
Weight 410 g, Packsack 15 g
Packed 24 x 10 cm
Temperature -2º C
R-Value 2.9
Fill weight 60 g/m² Texpedloft Mikrofaser

SynMat 7 UL M
Size 183 x 52 x 7 cm
Weight 460 g, Packsack 9 g
Packed 24 x 9.5 cm
Temperature -4º C
R-Value 3.1
Fill Weight 60 g/m² Texpedloft Mikrofiber

De Basic is erg dun uitgevoerd (zo'n beetje de helft van mijn oude Thermarest UL), maar toch wel warm genoeg.
luddo schreef:Naast omvang zit er verschil in isolatiewaarde. Kijk maar eens hier
Een verschil dat dusdanig klein is, dat het mij niet nodig lijkt om daar rekening met te houden. (Wetend dat de echt goed geïsoleerde matten een R-waarde van wel 8 hebben en zowel 2.9 als 3.1 dusdanig weinig is, dat het niet geschikt is om te kamperen bij lage temperaturen / op een koude ondergrond.)

Renaat
ah dank je! Isolatiewaarde had ik nog niet gezien.
valt me wel op Luddo dat de specs die op de exped site zelf staat nog best verschillen van die op outdoortrends.de. altijd handig..

hmmm afweging dan:
prijs synmat basic is wel erg aantrekkelijk.. en in de winkel liggen ze heerlijk.
maar gezien ik niet té snel het koud wil krijgen in lente en herfst is misschien een neoair all seasons een beter idee. isolatewaarde 5.1 lees ik ergens. wel weer 50,- duurder (futurumshop)

de tip van sommigen om een alu (reddings) mat/deken onder matje te leggen, scheelt dat veel in behoud van warmte?

groetjes
Tom Sebogo schreef:de tip van sommigen om een alu (reddings) mat/deken onder matje te leggen, scheelt dat veel in behoud van warmte?
Lijkt me eerlijk gezegd een grootmoeders' tip die feitelijk nauwelijks werkt.
Andere tips die ook wel een beetje zullen helpen en samen wellicht flink wat: zoek een plek waar de zon op heeft geschenen ipv een plek die op de noordelijke lucht uitkijkt, zet je tent op zacht en droog bosmos, leg een laag folie onder je tent en leg kleren die je over hebt of toch al de was in moeten onder je matje.
Bedenk ook dat een te warm matje in de zomer ook niet per definite alles is, al zeggen anderen weer dat ze er geen last van hebben.
Leon
Gaan die "niet-selfinflateble matjes" niet snel lek?