Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke band voor trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Welke band voor trekkingfiets

Ik moet mijn banden van de trekkingfiets vernieuwen, zijn Schalbe Marathon. Wat zijn nu de beste banden, weer Schwalbe Marathon Plus (Tour) of van Contenental.(welk type) Heb nu maat 700 x 40 maar men zegt dat 700 x 37 beter is. Ik ga nu tocht van 1700 km fietsen over asfalt en soms zand/grind paden.
Wie kan mij van enig advies voorzien.
Alvast bedankt
Willem
Willem48 schreef:Ik moet mijn banden van de trekkingfiets vernieuwen, zijn Schalbe Marathon. Wat zijn nu de beste banden, weer Schwalbe Marathon Plus (Tour) of van Contenental.(welk type) Heb nu maat 700 x 40 maar men zegt dat 700 x 37 beter is. Ik ga nu tocht van 1700 km fietsen over asfalt en soms zand/grind paden.
Wie kan mij van enig advies voorzien.
Alvast bedankt
Willem
Zoekfunctie en je bent weer een uurtje lezen wijzer :wink:
Iets als de Marathon Plus zou ik niet graag hebben: dat zijn heel stugge en dus oncomfortabele en langzame banden. Binnen het grootste deel van Europa zou ik eerder denken aan de Schwalbe Marathon Racer of nog liever de Panaracer Pasela. Degelijker banden zijn alleen nodig in onherbergzame streken. Dus waar ga je naartoe? Verder zou ik het liefst een brede band hebben vanwege groter comfort, betere grip en ten minste even lage zo niet lagere rolweerstand. Dus de Racer in 40 mm (in werkelijkheid zoals bij bijna alle banden wat smaller) of de Pasela in 37 maar dan wel echte mm. Dit zijn mijn voorkeuren, maar veel hangt af van de vraag waar je gaat fietsen, en van je afkeer van lekke banden. Lekbestendigheid gaat echt ten koste van snelheid, comfort en grip. Ik zet er liever een keer per vakantie een nieuwe binnenband in dan dat ik de hele vakantie zwoeg en stuiter. Maar als je dwars door Mongolie wilt wordt het een ander verhaal.
Wim
Zelden lek rijden, niet snel gaan: schwalbe marathon mondial

Snel gaan, en op het grind wat minder snel, en minder lekbestendig: schwalbe marathon racer of schwalbe Kojak (groot voordeel is dat de kojak ook stil is)

Hard, duur, stevig maar niet bijzonder veel grip: Schwalbe marathon plus

Gemiddeld op alle vlak: Schwalbe marathon greenguard

Sneller met profiel maar zonder veel lekbeveiliging: Panaracer Pasela en de hele grandbois bende. In mijn ogen leuke banden voor zij die daar het geld voor willen geven, maar ik ben niet overtuigd.
De ‘beste’ banden bestaan niet; het is altijd een compromis tussen lekbestendigheid, comfort, prijs, snelheid, gewicht, etc.

37mm is niet ‘beter’ dan 40mm; afgezien dat banden vaak kleiner uitvallen is de trend juist om bredere banden te kiezen (ivm comfort).

Voor veel asfalt werk en af en toe wat offroad zou ik kijken naar oa Schwalbe: Kojak / Marathon Racer / Supreme / Big Apple (als ze passen) of evt Dureme, afhankelijk van de hoeveelheid profiel die je wil.
De Schwalbe Marathon Dureme en de Continental Travel Contact zijn beide uitstekende banden voor jouw gebruiksdoel. Mijn vrouw rijdt nu meer dan 10.000 km zonder problemen op de Dureme (42-622) en ik meer dan 7000 km met de Continental (47-559) en ze zijn nog lang niet versleten. Nauwelijks lek gereden ook.
peter de rijk schreef:".... zonder problemen op de Dureme (42-622)....."
Peter; zou jij de werkelijke breedte en hoogte van deze dureme's op kunnen meten met bijvoorbeeld een schuifmaat? Ik wil deze aanschaffen, maar twijfel of deze voldoende afstand tot de spatborden houden op mijn traveller.

Pieter
37mm Dureme is in werkelijkheid ongeveer 35mm. Hangt natuurlijk ook een beetje van de breedte van de velg af en onderling schelen de banden ook nog een paar tienden. Ik vindt het trouwens geen snelle band. Wel lekker allround, want ook onverharde paden gaan er goed mee. Voor puur asfalt zou ik bij Schwalbe eerder naar de Supreme/Racer/Kojak kijken. Of de Panaracers natuurlijk.

Groet Remco
Wim schreef:Iets als de Marathon Plus zou ik niet graag hebben: dat zijn heel stugge en dus oncomfortabele en langzame banden. Binnen het grootste deel van Europa zou ik eerder denken aan de Schwalbe Marathon Racer of nog liever de Panaracer Pasela. Degelijker banden zijn alleen nodig in onherbergzame streken. Dus waar ga je naartoe? Verder zou ik het liefst een brede band hebben vanwege groter comfort, betere grip en ten minste even lage zo niet lagere rolweerstand. Dus de Racer in 40 mm (in werkelijkheid zoals bij bijna alle banden wat smaller) of de Pasela in 37 maar dan wel echte mm. Dit zijn mijn voorkeuren, maar veel hangt af van de vraag waar je gaat fietsen, en van je afkeer van lekke banden. Lekbestendigheid gaat echt ten koste van snelheid, comfort en grip. Ik zet er liever een keer per vakantie een nieuwe binnenband in dan dat ik de hele vakantie zwoeg en stuiter. Maar als je dwars door Mongolie wilt wordt het een ander verhaal.
Wim
Heeft Wim ook ervaring, ideeën, kennis met/van Schwalbe Land Cruiser?
N.B. De persoon die er op moet weegt 100kg!
peter de rijk schreef:De Schwalbe Marathon Dureme en de Continental Travel Contact zijn beide uitstekende banden voor jouw gebruiksdoel. Mijn vrouw rijdt nu meer dan 10.000 km zonder problemen op de Dureme (42-622) en ik meer dan 7000 km met de Continental (47-559) en ze zijn nog lang niet versleten. Nauwelijks lek gereden ook.
Helaas is de Dureme niet meer in het assortiment. Heb er ruim 8000 km, waarvan de helft met bepakking, lekvrij mee gereden.


Groet, Joop