Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos derailleurfiets of toch merk X met naafversnelling? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos derailleurfiets of toch merk X met naafversnelling?

Ik ben voor vergelijkbaar gebruik (woon-werk, af en toe een tripje, vooral in NL) erg tevreden met mijn Shimano Nexus 8 Premium naaf. Dat is de iets duurzamere versie met naaldlagers. Te herkennen aan de rode streep over de naaf.

De naaf zit onder mijn VSF T-300. Heeft ook Magura HS11 hydraulische remmen. Heerlijk fietsje voor < 1000 euro. De fiscus heeft er ook nog een paar honderd euro aan meebetaald...
Moet zijn en jullie hebben daar ook nog aan mee betaald. :lol:
Nou ik wil heus wel een doekje langs een ketting halen natuurlijk. Maar ik weet niet hoe vaak zoiets moet, en als ik (te) veel lees op het forum lijkt het wel of je dure mooie fiets in de winter door pekel meteen voor je ogen smelt. (ze strooien toch amper op fietspaden in de winter, en wie gaat er nou fietsen als het hondeweer is?) Tis meer voor de regen dat ik d8 dat een naaf met kettingkast beter zou zijn voor je ketting enzo...

En dat met dat telefoontje naar huis, was ook meer voor tochtjes met mn racefiets bedoeld. 't Lijkt zulk teer spul, en dat dan gecombineerd met mijn onhandigheid, tis dan meer dat ik bang ben dat ik iets stuk maak met bandenlichters bijv. als ik aan de slag ga met een band verwisselen. Maar misschien moet ik t gewoon gaan doen... :lol:

Helaas levert Santos geen Shimano ALFINE naaffietsen, dat zou misschien nog wel het beste zijn. Vooralsnog denk ik toch voor de derailleur te gaan. Misschien valt t onderhoud in de praktijk wel mee (lijkt me ook niet heel vervelend om te doen) en je kan later altijd nog een Rohloff in laten bouwen, aldus de winkel. Hij zei alleen iets over een kettingspanner, maar is dat erg/lastig? Ik heb nou eenmaal geen 3000€ over voor een fiets, 1500€ is al erg veel vind ik...
jayaloha schreef:Misschien valt t onderhoud in de praktijk wel mee (lijkt me ook niet heel vervelend om te doen) en je kan later altijd nog een Rohloff in laten bouwen, aldus de winkel. Hij zei alleen iets over een kettingspanner, maar is dat erg/lastig?
De meeste derailleurgebruikers beperken hun onderhoud tot het af en toe smeren van de ketting. Om de paar duizend kilometer de slijtage van de ketting controleren en wanneer nodig ketting, cassette en voorbladen vervangen. Dat is heus niet veel werk. Ik kuis zelf alleen de ketting en derailleurs wanneer ik zie dat hij te vuil is, anders doe ik er ook niets aan. Dat is geen probleem.
Een kettingspanner voor een Rohloff is zeker niet erg/lastig. Niet lastig aangezien je dan nooit moet denken aan het spannen van de ketting, in tegenstelling tot de alternatieve methoden. Niet erg aangezien het efficiëntieverlies zeer klein is en de extra kwetsbaarheid zeer goed meevalt. Als ik zelf een Rohloff koop, doe ik dat ook met kettingspanner zodat ik niet manueel de ketting moet spannen (en, als het niet met excenter is, iedere keer ook de remblokken moet verstellen).