Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos derailleurfiets of toch merk X met naafversnelling? - Forum Wereldfietser

Santos derailleurfiets of toch merk X met naafversnelling?

Heb al een paar posts gedaan op dit forum, hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel. Sta op 't punt de Santos Travelmaster te kopen, 1600€ compleet. Mooie deal vind ik, past net binnen het budget. Enige nadeel: het is een derailleur fiets. Het liefst koop ik een fiets zonder derailleur, minder onderhoud, maar wel met een stuk of 5,6,7 versnellingen. Vandaar de twijfel. Rohloff is echt te duur, helaas.

Gebruik vd fiets is voornamelijk in Nederland gebruiken, woon-werk, soms een ritje door het bos + heel misschien eens een kleine fietsvakantie naar bijv. Noorwegen. Ik vind die Santos erg mooi, maar is er misschien een beter alternatief zonder derailleur? Of valt dat onderhoud wel mee?
jayaloha schreef:Heb al een paar posts gedaan op dit forum, hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel. Sta op 't punt de Santos Travelmaster te kopen, 1600€ compleet. Mooie deal vind ik, past net binnen het budget. Enige nadeel: het is een derailleur fiets. Het liefst koop ik een fiets zonder derailleur, minder onderhoud, maar wel met een stuk of 5,6,7 versnellingen. Vandaar de twijfel. Rohloff is echt te duur, helaas.

Gebruik vd fiets is voornamelijk in Nederland gebruiken, woon-werk, soms een ritje door het bos + heel misschien eens een kleine fietsvakantie naar bijv. Noorwegen. Ik vind die Santos erg mooi, maar is er misschien een beter alternatief zonder derailleur? Of valt dat onderhoud wel mee?
Ik heb nu een Koga met Rohloff besteld, maar heb heeeeel lang getwijfeld over een derailleur, omdat dat nou eenmaal heel lekker loopt. Als je er geen geld voor hebt, zou ik gewoon een Santos kopen met een goede derailleur. Deore LX bijvoorbeeld. Onderhoud valt echt niet tegen.

Succes met je keuze.
Volgens mij is er geen budget versnellingsnaaf waarmee je het bereik van een derailleur kunt evenaren; en dat komt toch echt wel van pas als je in Noorwegen wil fietsen.
Gewoon bij derailleur houden en je aandrijflijn leren onderhouden, vooral in de winter door wind, regen, modder en pekel. Schoonmaken zodra je ketting smerig is. Zelf maak ik na elke rit mijn ketting en tandbladen even schoon. Even snel mijn fiets ophangen aan de constructie van mijn garagedeur, doekje erover met draaiende ketting en met borsteltje even tussen de cassettebladen. Bij angst voor vieze handen doe je even werkhandschoenen aan. Na het schoonmaken even druppeltje olie erop, niet teveel uiteraard en dan nog even uitsmeren met de doek. Karweitje van een minuutje.
In NL kun je een andere cassette gebruiken (even de juiste tools kopen) dan in de bergen. Gebruik een ketting met snelkoppeling om gemakkelijk de ketting bij de poldercassette te houden. Gebruik je bergcassette voor je Noorwegen-vakantie met nieuwe ketting. Met een beetje mazzel kun je twee jaar met een cassette en een jaar met een ketting bij woonwerkverkeer.
Als je de fiets eigenlijk alleen voor woon/werk verkeer gaat gebruiken geeft een derailleur best veel onderhoud. Ik heb zelf dagelijks 40km gefietsts in weer en wind met een derailleur en m.n. in de winter is het veel werk om de zaak schoon te houden. Een goede naafdynamo is wat dat betreft veel praktischer.
Heb je al eens gekeken naar fietsen met de de Alfine naafversnelling van Shimano. Volgens mij is dat een redelijk alternatief.
Als je wat meer info wilt hebben over hoe deze naaf in de praktijk is kan je misschien contact op nemen met Marco de Wit van Bike4Travel. Op dit moment verkoopt hij ze geloof ik niet meer maar ik weet dat hij enige tijd geleden deze naaf ging testen in zijn zijn woon/werk fiets.

Sterkte met je keus, het is een lastige

Ronald van der Perk
Inderdaad in Nederland een andere cassette mon-of laten monteren. Ik heb op mijn fiets 13 per tand oplopend naar 19 gemonteerd. Fietst geweldig. Ik snap niet wat wij met een verzet 13 tot 34 moeten hier in Nederland. Wil je een tandje lichter trappen maak je veel te grote sprongen. Ga ik naar de Ardennen of naar de Alpen wissel ik de cassette even.
Tja, ik zie het niet zitten om elke keer als ik naar land A of B ga om meteen naar de fietsenwinkel te moeten om kransjes of cassettes te wisselen. (zelf doen geen optie). Ik wil eigenlijk gewoon meteen klaar zijn als ik 1500€ uitgeef. Ik heb ook een racefiets en daarom ook 30 versnellingen erop, als ik dan eens een berg tegenkom kan ik gewoon doorfietsen.

Maar wat nog meer meespeelt, ik denk dat ik met een versnelling of 7-8-9-10-11 echt meer dan genoeg heb. Ik ben geen veeleisende fietser in die zin dat ik snel zeg, "ohjee, ik zou nu wel 1% sneller willen ronddraaien". Ik ben op zoek naar veelzijdigheid, maar vooral degelijkheid en onderhoudsarm.
Er is geen betaalbare vesnellingsnaaf waarmee je met wat bagage kunt touren buiten Nederland. Ik begrijp niet waarom je niet eens in de een of twee jaar even zelf een nieuwe cassette wilt monteren. Het is heel simpel, en gaat net zo snel als je fiets naar de fietsenmaker brengen en weer ophalen. Er een andere cassette opzetten om in Nedeland andere overbrengingsverhoudingen te hebben zou ik ook niet snel doen, en is met de moderne overdaad aan versnellingen ook minder zinvol dan vroeger. En vergeet niet, ook een Rohloff fiets heeft onderhoud nodig (olie verversen, ketting spannen, nieuwe ketting, remblokjes vervangen - dat is toch wel het minimum).
Wim
Blijft een lastige keuze. Ik vind het onderhoud van een derailleur te verwaarlozen. Beetje druppelen, doekje erover klaar. Tenzij het winter is. Ik heb namelijk geen zin om dat dagelijks (of eigenlijk 2x daags in extreme omstandigheden) te doen. Juist, maar ook alleen onder die omstandigheden zou ik de voorkeur hebben voor een naafversnelling met kettingkast.

Hier op dit forum zijn weinig liefhebbers van naafversnellingen anders dan Rohloff. Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn. Koop je dan ook nog een duitser zoals Stevens dan ben je ook nog een stuk goedkoper uit.
Johojo schreef:Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn.
De 11-speed Alfine zou betrouwbaarder zijn, die zit in een verversbaar oliebad zoals de Rohloff maar neigt qua prijs ook richting Rohloff (halverwege ongeveer).
Lasse schreef:
Johojo schreef:Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn.
De 11-speed Alfine zou betrouwbaarder zijn, die zit in een verversbaar oliebad zoals de Rohloff maar neigt qua prijs ook richting Rohloff (halverwege ongeveer).
Ben je daar wel zeker van?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17414
Hallo,
deze advertentie gezien??:

Koos Leek
Titel: Santos SUB vakantiefiets maat M
BerichtGeplaatst: Zo 03 Jun, 2012 15:48

Geregistreerd: Ma 10 Mei, 2010 10:51
Berichten: 5
Mooie fiets te koop.
zie:
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... 3D%3D&df=1

Koos
Revanho schreef:
Lasse schreef:
Johojo schreef:Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn.
De 11-speed Alfine zou betrouwbaarder zijn, die zit in een verversbaar oliebad zoals de Rohloff maar neigt qua prijs ook richting Rohloff (halverwege ongeveer).
Ben je daar wel zeker van?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17414
Die bedoelde ik inderdaad.
Revanho schreef:
Lasse schreef:
Johojo schreef:Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn.
De 11-speed Alfine zou betrouwbaarder zijn, die zit in een verversbaar oliebad zoals de Rohloff maar neigt qua prijs ook richting Rohloff (halverwege ongeveer).
Ben je daar wel zeker van?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17414
Nee, daar ben ik niet zeker van en ik heb nog maar weinig tests gezien van de 11. Maar de verbeterde duurzaamheid moest toch juist een van de pro's zijn van de alfine 11 tov bv de Nexus 8? Dat werd toch overal geschreven toen hij uitkwam. Kan ook marketingpraat geweest zijn natuurlijk. Vandaar de "zou betrouwbaarder zijn" en niet "is betrouwbaarder".
Serieuze tests zouden wel interessant zijn, in plaats van "van horen zeggen"...
Lasse schreef:
Johojo schreef:Ik sluit echter niet uit dat een 8speed (volgens mij de meest betrouwbare heb ik hier gelezen?) voor jou een prima optie kan zijn.
De 11-speed Alfine zou betrouwbaarder zijn, die zit in een verversbaar oliebad zoals de Rohloff maar neigt qua prijs ook richting Rohloff (halverwege ongeveer).
Bij Rose kan je de Alfine naaf kopen voor 169 euro. Dat is vergelijkbaar met de prijs van een derailleur systeem en heel wat minder dan een Rohloff naaf die kost daar 940 euro!!!
Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Bij Rose kan je de Alfine naaf kopen voor 169 euro. Dat is vergelijkbaar met de prijs van een derailleur systeem en heel wat minder dan een Rohloff naaf die kost daar 940 euro!!!
Dat is de 8-speed variant. De 11 kost 350 euro bij Rose en daar ging het over... De Rohloff kan je overigens elders al voor 820 euro kopen.
jayaloha schreef:Tja, ik zie het niet zitten om elke keer als ik naar land A of B ga om meteen naar de fietsenwinkel te moeten om kransjes of cassettes te wisselen. (zelf doen geen optie). Ik wil eigenlijk gewoon meteen klaar zijn als ik 1500€ uitgeef. Ik heb ook een racefiets en daarom ook 30 versnellingen erop, als ik dan eens een berg tegenkom kan ik gewoon doorfietsen.

Maar wat nog meer meespeelt, ik denk dat ik met een versnelling of 7-8-9-10-11 echt meer dan genoeg heb. Ik ben geen veeleisende fietser in die zin dat ik snel zeg, "ohjee, ik zou nu wel 1% sneller willen ronddraaien". Ik ben op zoek naar veelzijdigheid, maar vooral degelijkheid en onderhoudsarm.
Onderhoud hoort mijns inziens gewoon bij een fiets en is niet moeilijk. Als je geen onderhoud pleegt dan zul je sneller weer opnieuw geld moeten uitgeven voor vroegtijdig versleten onderdelen. In die redenatie is het misschien goedkoper om nu je budget met 800 op te krikken, heb je meteen een vsf met rohloff. Ook op marktplaats kom je ook nog wel eens een mooie rohloff-fiets tegen voor nog minder eurie.
Wat je ook kunt doen is twee fietsen kopen. Een goedkope onderhoudsarme marktplaats singelspeed voor een paar honderd euro voor woonwerkverkeer, en een duurdere derailleurfiets voor je fietsvakantie in het buitenland (of wellicht je huidige racefiets daarvoor gebruiken en je focussen op lichtgewicht bagage). Ik denk dat een fiets het meeste slijt bij woonwerkverkeer, vandaar de suggestie voor een goedkope singelspeed (brede ketting, rechte kettinglijn, brede kransjes, eenvoudig onderhoud vooral bij kettingkast). Tegen de wind in mooie krachtsinspanning, met de wind mee mooie souplesse oefening.
Wim schreef:Ik begrijp niet waarom je niet eens in de een of twee jaar even zelf een nieuwe cassette wilt monteren.
We hebben het hier over de persoon die in een andere draad aangaf naar huis te willen bellen om opgehaald te worden bij een lekke band, toch?
jayaloha schreef:Ik wil eigenlijk gewoon meteen klaar zijn als ik 1500€ uitgeef.
Wim schreef: En vergeet niet, ook een Rohloff fiets heeft onderhoud nodig (olie verversen, ketting spannen, nieuwe ketting, remblokjes vervangen - dat is toch wel het minimum).
Wim heeft gelijk (vervang Rohloff even door Alfine of Nexus). Het lijkt erop of je denkt dat, als je fiets maar duur genoeg is, je er nooit onderhoud of reparaties aan hebt. Dat klopt niet. Ketting, tandwielen, banden slijten nou eenmaal, of ze op een dure of goedkope fiets zitten (hoewel misschien in verschillend tempo), en lekbescherming biedt de prijs van je fiets ook al niet.

Ik denk dat je moet kiezen wat je belangrijker vindt: die eventuele fietsvakantie naar Noorwegen en af en toe een doekje langs de ketting van je derailleurfiets, of een naafversnelling (met kettingkast, neem ik dan aan) en niet naar Noorwegen, maar naar Frankrijk (muv. de Alpen) of er rekening mee houden dat je sommige hellingen niet fietsend opkomt. Of die naafversnelling voor woonwerkverkeer en in Noorwegen op je racefiets rijden, zoals AB al schreef.

En echt, leren zelf wat onderhoud/reparaties te plegen loont, en blijkt misschien wel heel leuk te zijn. Voor je het weet, heb je de smaak te pakken en schroef je jaarlijks je hele fiets uit, en voorzien van nieuw vet etc. weer in elkaar.

Sterkte met de keuze,

Carl
Een een fiets met een derailleur heeft onderhoud nodig.
Maar een met een rohloff ook.
Heb je het geld ervoor over, ok, koop u er een met rohloff.
Heb je het geld er niet voor over, koopt u een derailleurfiets ipv een goedkope naaf.
En het onderhoud van een derailleur valt heel goed mee, zeker als je deze dagdagelijks gebruikt. Het slechtste dat je kan doen is thuis komen in de regen
en dan deze 14 dagen in de garage laten staan. Dan komt alles vast te zitten.
En kwa onderhoud van je versnellingen: 2 soorten smeermiddelen gebruiken,
eentje voor droog en eentje voor nat weer.
Wekelijks je aandrijflijn proper maken en opnieuw smeren.
En naargelang hoeveel kracht je zet op je trappers (zelf om de 7000km)
nieuwe ketting en tandwielen en jaarlijks een nieuwe binnen en buiten kabel
voor de achterderailleur.
De enige fiets waar ik eigenlijk geen onderhoud aan had was de oude Gazelle stadsfiets met terugtraprem. Maar het ding was niet vooruit te branden. Dus nu toch maar op een vrijwel ongebruikte stalen Koga uit 1988 die ik voor 50 euro gekocht heb. Panaracer Pasela bandjes erop en het gaat allemaal veel vlotter. Ik moet nog iets aan de houding doen want ik zit teveel rechtop, maar een nieuwe stuurpen maakt het nog altijd niet tot een dure aanschaf. Deze fiets heeft een open ketting, dus die zal ik wel eens moeten vervangen, maar ach. Ik ben in elk geval een voorstander van een aparte goedkope (tweedehands) stadsfiets. Die hoef je dan ook niet te verzekeren.
Wim